Permalänk
Medlem

kylning som inte är bra efter ett tag?

hejsan där jag har kollat lite på temp i datorn efter ett år ungefär och märket en stor skillnad köpte på coolerkit en vattenkylsnings kit vilket blev xspc billiga 240mm set . det fungerade utmärkt vid köp sen köpte jag till i efterhand en 420mm radiator som är på kopplad nu med och fungerade bra också men nu efter 6 månader -12 månader tid så har mina temps gått upp rätt mycket.

Brukar ligga mellan 45-60 grader spelande och nu när jag kollar så mellan 50-80 grader. och vill helst ligga att den inte överstigar 70c.
Har bytt vattnet i den 1 gång vilket blev när 420mm radiatorn gick på.

tänkte först ifall pumpen i systemet är inte stark nog så kollade coolerkit igen men såg inte mitt gammla packet jag köpte där utan alla är nyare med D5 pump nu. En annan sak jag märker är att core 1 och 3 är varmast medans core 0 och 2 är svalare , skiljer hela 12c mellan varmast och kallast , det gjorde det i början av min cpu tills jag slippade ytan med 2000-4000-5000pp etc så den blev blank och fin. då blev core temp skillnaden runt 5c max.

Det ända jag kollat för stunden är att kolla cpu blocket sitter ordentligt.

Om det behövs veta så är CPU en i7 6700k.

Ni som har mer erfarenhet eller stött på detta själv kanske kan ge några tips innan jag kastar kanske pengar i sjön på saker som redan funkar

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

@Jonte94: Det kan ju vara så simpelt som att de har varit rätt varmt ute de senaste dagarna. Sitter du i ett rum med AC? Om in så påverkar ju din rumstemperatur temperaturen temperaturen i datorn.

Du kan ju även så att dina radiatorer och fläktar är rena från dam samt bytta ut kylpastan om de inte redan är gjort.

Permalänk
Medlem

Kanske behöver göra rent radiatorn/fläktarna och göra en re-paste.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

@AleMal: varmt har det varit men som tur är har jag AC så rummet har ändå hållt sig till cirka 26c . kylpasta kanske man bör lägga på nytt , var ändå cirka 1 årsen , och haft pastan i över 3 år i byrån så kanske börjar bli gammal så kan passa på köpa nytt för nån hundring.

rent är det i fläktarna samt radiatorn. brukar fixa det vid varje löning då det ofta blir dammigt där jag är.

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

@Jonte94:

Är de en fristående AC du kör?

Tänker så att du inte har placerat så att den varmluft datorn blåser ut förflyttas till ditt intag av luft?

Har sätt liknande missa i datacenter där en switchar/servrar etc har monterades fel och sugit in varmluft och blåst ut de i kallgången...

Kan vara värt att köpa ny pasta, de kostar ju inte många kronor.

Har du gjort rent loopen och blocken någon gång?

Permalänk
Medlem

@AleMal: tänkte bara skriva nu att jag testade att lägga ny kylpasta på och det verkade göra susen , den var nog gammal . testade en ny dessutom , alltid kört artic silver 5 men blev noctua NT-H2 nu och fungerar utmärkt . tack för svaren

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

@Jonte94: Pefekt, tror jag har en tub av varje. Aldrig märkt av någon skillnad själv, men brukar inte häller reflektera allt för mycket över vad jag har för temps.