Så tyst dator som möjligt för 6-12k, nybörjare behöver kunskap och råd. Hur mycket behöver jag lägga?

Permalänk
Medlem

Så tyst dator som möjligt för 6-12k, nybörjare behöver kunskap och råd. Hur mycket behöver jag lägga?

Min kunskap är tyvärr väldigt begränsad angående dagens marknad och därför behöver jag så mycket tips och råd som möjligt för att göra ett klokt val. Jag har de senaste dagarna försökt läsa på men det är svårt att avgöra huruvida det är tillräckligt.

Jag kommer inte bygga datorn själv, utan kommer antingen använda mig av webhallens tjänst för datorbygge (de har en kampanj just nu där de bygger datorn för 1kr), eller så införskaffar jag mig redan färdigbyggt.

Satt och läste lite på de färdigbyggda skapelserna på https://www.quietpc.com/systems och https://silentpc.com/powerhouse-pcs och försökte värdera huruvida jag behöver ett grafikkort eller kanske kan välja integrerad grafik? I vissa av kommentarerna låter det som om integrerad grafik kan räcka, trots att man ska spela lite spel (om än gamla)

Kravspecifikation:

*Jag kommer inte överklocka
* Så tyst som möjligt
*Behöver klara av viss sorts gaming, men det mest krävande spelet jag spelar är path of exile, och eftersom jag inte har några krav på en specifik grafikupplevelse spelar jag gärna på lägsta inställningarna.
*Så billig som möjligt gentemot hur tyst den förväntas vara, men det är viktigare att den är tystare än att prestandan är högre.
*Jag betalar hellre mer om det gör den tystare och närmare mig min övre budgetgräns (12k) än betalar mindre och den blir avsevärt mer högljudd.

Jag uppskattar förklaringar till de tips som ges och gärna länkar till tester av olika komponenters ljudnivå osv. Har googlat rejält själv så klart, men är lite osäker.

Första försöket till bygge av dator

Supertacksam för all hjälp och feedback!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ett bra tips är att, om möjligt, testa vilken sorts fläktljud du gillar/ogillar. Vi gick igenom 3 märken här hemma innan min fru till slut gick med på en sorts fläktar som lät "ok" och inte hade mystiska ljud för sig. För oss föll valet på Scythes slipstream, tror dock inte dessa finns längre. Mina gamla favoriter Noctua gick inte alls hem tyvärr.

I övrigt är frugans dator så pass tyst att jag måste titta på lampan på chassit lyser för att veta om den är igång eller ej. Likt dig valde vi ett BeQuiet nätagg till datorn och det hörs knappt om man så sätter örat mot det. Det som låter mest är nog cpu kylaren som är en Hyper EVO 212 där vi satte på ett motstånd för att få tystare drift samt undervoltade och underklockade cpun. När datorn belastas hårs på gpu fronten så går det semipassiva grafikkortet (ett EVGA GTX1060) igång men även det låter relativt lite. Vi valde lite extra oomph vid belastning då hon i princip alltid spelar med hörlurar och därmed inte blir störd av ljudet.

Allting sattes i ett FD Arc chassi där alla fläktar byts ut mot knappt märkbara 500rpm fläktar och självklart är all lagring SSD, även om nu moderna hårddiskar inte direkt ger ljud ifrån sig.

Vill man få det ännu tystare, om det nu någonsin skulle behövas, går det nog att överdimensionera cpu kylaren mycket mer och sätta in hela alltet i ett mer ljudisolerat chassi.

Ser att du inte valt något chassi i din kundkorg, betyder det att du redan har ett?
Varför en cpu som är två generationer gammal?
Får datorn låta lite mer vid belastning eller behöver den alltid vara knäpptyst?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@warzer: Du har valt en gammal processor som inte är kompatibel med moderkortet. Välj en i5 8400 istället.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kastade ihop ett förslag på webhallen, utan gpu då jag kan väldigt lite om dessas ljudnivåer. La in ett chassi och 3 fläktar att byta ut de två i chassiet mot. Min erfarenhet är att en extra fläkt kan vara värt det för att få lägre ljudnivå eftersom varje individuell fläkt då behöver flytta mindre luft.

I den tysta datorn jag nämnde i mitt förra inlägg är det 4st 500rpm men min gissning är att den mycket mer tilltagna cpu-kylaren i detta förslag ska väga upp den fjärde fläkten. Ett förslag kan vara att byta till bequiet fläktar även som chassifläktar för att undvika att ljuden "blandas dåligt" vilket tydligen är möjligt om man är väldigt ljudkänslig.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

@Warzer
Webbhallen bygger denna dator och innan köp kan du be dem installera BIOS som funkar med processorn. Processorn har inbyggd grafik som klarar POE utan större beskymmer, här är en video där man testat 2400G, förra generationens motsvarighet. 3400G är några procent vassare i genomsnitt. https://www.youtube.com/watch?v=P_m7RTF23W0&feature=youtu.be

Noctua-kylaren är vad jag vet väldigt tyst, jag har själv versionen med 140mm fläktar och jag hör den aldrig. Förutom den är det inget i denna dator som låter, chassifläktarna kan du ställa in på att gå i låg RPM så att datorn blir nästintill knäpptyst.
Chassit är ljuddämpat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@Warzer
Webbhallen bygger denna dator och innan köp kan du be dem installera BIOS som funkar med processorn. Processorn har inbyggd grafik som klarar POE utan större beskymmer, här är en video där man testat 2400G, förra generationens motsvarighet. 3400G är några procent vassare i genomsnitt. https://www.youtube.com/watch?v=P_m7RTF23W0&feature=youtu.be

Noctua-kylaren är vad jag vet väldigt tyst, jag har själv versionen med 140mm fläktar och jag hör den aldrig. Förutom den är det inget i denna dator som låter, chassifläktarna kan du ställa in på att gå i låg RPM så att datorn blir nästintill knäpptyst.
Chassit är ljuddämpat.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236943,286562,264771,236123,302710,256271,292076,294000

Tack för tipset, får kika vidare på det där! Är inbyggd grafik så jädrans bra nuförtiden alltså? Låter ju helt surrealistiskt ;P Vore ju gött att kunna dra bort lite cash och slippa grafikkortet och dessutom blir det ju en parameter mindre för ljudet.

Jag är inte så insatt dock, men finns det inte en risk att cpus med inbyggd grafik har högre krav på kylning och därmed gör att fläktarna har ett högre rpm både i obelastat / belastat? Eller tror du det är blir lägre ljud totalt ändå gentemot ett separat grafikkort?

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Jag ska absolut kolla in den, jag valde den äldre processorn mest för att det var billigt och jag har egentligen ingen superkrav på hyperprestanda. Tystnad är min prioritet, men är nyare generationers processorer tystare?

Eventuellt kanske jag ska byta både moderkort och processor också? Jag är inte så insatt i vad man ska leta efter på moderkort/processorer för att undersöka vad som är bäst ur ett ljudperspektiv.

Socket 1151 är inte samma som socket 1151 coffee table?

Permalänk
Medlem

@Daz: Superbra tips! Nu har jag två alternativ jag får fundera lite emellan. Har den processorn också hyfsat stark integrerad grafik gentemot den amd-processorn muumin tipsade om? Ljudet är förstås det viktigaste, men jag har lite svårt att förstå skillnaderna i detaljer. Jag ska ta mig en rejäl runda i dag där jag läser på om alla parametrar som är viktiga för dagens komponenter.

Jag glömde ärligt talat att välja chassi märkte jag nu, haha. Har försökt förstå skillnaderna i argumentation, vissa säger att ett större chassi är bättre för bättre luftflöde men att man då samtidigt måste ha fler fläktar gentemot ett litet chassi. Det lilla chassit riskerar å andra sidan att bli uppmärkt lättare, så det är väl en tradeoff, och jag har inte direkt hittat några undersökningar om vad som är tystast, det verkar finnas folk som hävdar att det ena är bättre än det andra.

Permalänk
Medlem

Om du nu bara vill ha det helt tyst varför inte bara köpa en bra dator med ok ljudnivå. Sen köper du ett par USB 3.0 förlängingskablar som har inbyggd strömförsörjning (viktigt). Sen ställer du datorn på balkongen, garaget, garderobe, vinden, källaren mf.l. Drar en DP kabel och det är dödstyst.

Varför måste det vara så tyst som möjligt förresten? Du specificerar inte något användningsområde annat än lätt spelande. Ska det vara studio arbete så är min lösning det man brukar göra för att få bort ovälkommet ljud.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Häromdagen på jobbet höll jag på och installerade m m på en Lenovo M920q Tiny och reagerade lite på hur otroligt tyst den är. Hade den framför mig på bordet men kunde knappt höra att den var igång. Vid tung belastning kan de bli något mer högljudda, men inte direkt störande.

Varför inte titta på sådana modeller (den formfaktorn, mini/mikro/tiny) också?

Visst får man ev mer prestanda för pengarna om man bygger själv, för att inte tala om uppgraderingsmöjligheter. Ska man ha en rejäl spelmaskin finns det ju inte så många andra alternativ.

Har själv också tidigare haft ett visst motstånd mot sådana färdigbyggda märkesdatorer. Det berodde på dåliga erfarenheter av tidigare modeller som var enormt slöa och högljudda. Men jag har genom arbetet börjat uppskatta dem med moderna komponenter.

Det man får med en sådan är hyfsad prestanda, Windows-licens som ingår, liten och tyst dator (förutsatt att man väljer en med processor som slutar på T), samt på-platsen garanti (dvs tekniker kommer ut och servar vid garantifel).
Dessa har oftast två minnesplatser och även plats för både M.2 och 2.5". Borde täcka behovet för de flesta med mer vanlig användning och inte tungt spelande.

Denna t ex, men finns även Dell 7060 och några HP.
Finns även särskilda fästen (märkesspecifika då de skiljer sig lite i måtten) så att man kan montera dem under bord, bakom skärm eller på vägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag köpte en dator hos Komplett för snart två år sedan och den är knäpptyst. Det enda jag hörde något av var 1060-grafikkortet, men det bytte jag ut mot ett 2060 för ett tag sen och nu hörs ingenting. Det är nog ovanligt att hitta en dator idag som för oväsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Om du nu bara vill ha det helt tyst varför inte bara köpa en bra dator med ok ljudnivå. Sen köper du ett par USB 3.0 förlängingskablar som har inbyggd strömförsörjning (viktigt). Sen ställer du datorn på balkongen, garaget, garderobe, vinden, källaren mf.l. Drar en DP kabel och det är dödstyst.

Varför måste det vara så tyst som möjligt förresten? Du specificerar inte något användningsområde annat än lätt spelande. Ska det vara studio arbete så är min lösning det man brukar göra för att få bort ovälkommet ljud.

Jag har tyvärr inte möjlighet att göra det då mina bostadsförutsättningar inte riktigt tillåter det. Att jag inte "bara köper en bra dator med ok ljudnivå" är helt enkelt för att jag inte har de ekonomiska möjligheterna, således denna tråd för att optimera mitt val ur både hälsosynpunkt och ekonomisk synpunkt.

Jag har en sjukdom i hjärnan vilket gör mig mycket intryckskänslig, så jag blir väldigt trött väldigt fort. Datorljud som för en vanlig person kan verka harmlöst kan efter några timmar göra mig mycket dåsig och sömnig, ge mig huvudvärk o.s.v. , hjärnan orkar helt enkelt inte. För tillfället använder jag mig ett par rejäla hörselkåpor men dels blir det en påfrestning på min försvagade nacke, så då får jag ont där, och dels är det svettigt och jävligt

Har du några tips och åsikter relaterade till datorbygget i fråga, eller vill du veta mer om mitt privatliv för att godkänna eventuell hjälp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Jag köpte en dator hos Komplett för snart två år sedan och den är knäpptyst. Det enda jag hörde något av var 1060-grafikkortet, men det bytte jag ut mot ett 2060 för ett tag sen och nu hörs ingenting. Det är nog ovanligt att hitta en dator idag som för oväsen.

Vad spännande, skulle du kunna posta bygget så hade jag blivit mycket tacksam. Modellen i fråga kan vara av intresse, även om jag efter att läst på lite till lutar mer åt att hoppa över grafikkort!

Tack för svar i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Häromdagen på jobbet höll jag på och installerade m m på en Lenovo M920q Tiny och reagerade lite på hur otroligt tyst den är. Hade den framför mig på bordet men kunde knappt höra att den var igång. Vid tung belastning kan de bli något mer högljudda, men inte direkt störande.

Varför inte titta på sådana modeller (den formfaktorn, mini/mikro/tiny) också?

Visst får man ev mer prestanda för pengarna om man bygger själv, för att inte tala om uppgraderingsmöjligheter. Ska man ha en rejäl spelmaskin finns det ju inte så många andra alternativ.

Har själv också tidigare haft ett visst motstånd mot sådana färdigbyggda märkesdatorer. Det berodde på dåliga erfarenheter av tidigare modeller som var enormt slöa och högljudda. Men jag har genom arbetet börjat uppskatta dem med moderna komponenter.

Det man får med en sådan är hyfsad prestanda, Windows-licens som ingår, liten och tyst dator (förutsatt att man väljer en med processor som slutar på T), samt på-platsen garanti (dvs tekniker kommer ut och servar vid garantifel).
Dessa har oftast två minnesplatser och även plats för både M.2 och 2.5". Borde täcka behovet för de flesta med mer vanlig användning och inte tungt spelande.

Denna t ex, men finns även Dell 7060 och några HP.
Finns även särskilda fästen (märkesspecifika då de skiljer sig lite i måtten) så att man kan montera dem under bord, bakom skärm eller på vägg.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är inte oäven för alla tips som kan hjälpa, windows-licens har jag dock så det behöver jag inte. Jag tittar gärna på sådana modeller, ska kolla upp den du skickade, jag vill göra en samlad bedömning innan jag hastar i väg. Tid har jag så det räcker och blir över

Det är väl mest att jag tänkte försöka optimera utifrån tester och sådär så jag får det som jag känner hjälper mig mest i fråga, men det är inte omöjligt att jag kanske ändå överväger ett sådant alternativ om jag anser det ekonomiskt försvarbart gentemot mina hälsoproblem. Tack för ditt svar i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzer:

@Daz: Superbra tips! Nu har jag två alternativ jag får fundera lite emellan. Har den processorn också hyfsat stark integrerad grafik gentemot den amd-processorn muumin tipsade om? Ljudet är förstås det viktigaste, men jag har lite svårt att förstå skillnaderna i detaljer. Jag ska ta mig en rejäl runda i dag där jag läser på om alla parametrar som är viktiga för dagens komponenter.

Jag glömde ärligt talat att välja chassi märkte jag nu, haha. Har försökt förstå skillnaderna i argumentation, vissa säger att ett större chassi är bättre för bättre luftflöde men att man då samtidigt måste ha fler fläktar gentemot ett litet chassi. Det lilla chassit riskerar å andra sidan att bli uppmärkt lättare, så det är väl en tradeoff, och jag har inte direkt hittat några undersökningar om vad som är tystast, det verkar finnas folk som hävdar att det ena är bättre än det andra.

Intels integrerade grafik fungerar väl för enklare saker men jag tror inte att det är något att spela med, men har inga tester som stödjer det. Min gissning är att en AMD med integrerad grafik är bättre men jag har som sagt ingenting mer än en känsla.

När jag såg paketet med en processor med integrerad grafik tänkte jag genast "ja just... varför tänkte inte jag på det?".

Med tanke på ditt svar i tråden om varför det behöver vara så tyst som möjligt så är jag nästan ännu säkrare på att det kan vara en idé att verkligen försöka lyssna in vilka sorters fläktljud du klarar/inte klarar. Bor du i eller nära en stad finns det kanske datorbutiker som kan hjälpa dig eller typ en hörcentral?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzer:

Jag har tyvärr inte möjlighet att göra det då mina bostadsförutsättningar inte riktigt tillåter det. Att jag inte "bara köper en bra dator med ok ljudnivå" är helt enkelt för att jag inte har de ekonomiska möjligheterna, således denna tråd för att optimera mitt val ur både hälsosynpunkt och ekonomisk synpunkt.

Jag har en sjukdom i hjärnan vilket gör mig mycket intryckskänslig, så jag blir väldigt trött väldigt fort. Datorljud som för en vanlig person kan verka harmlöst kan efter några timmar göra mig mycket dåsig och sömnig, ge mig huvudvärk o.s.v. , hjärnan orkar helt enkelt inte. För tillfället använder jag mig ett par rejäla hörselkåpor men dels blir det en påfrestning på min försvagade nacke, så då får jag ont där, och dels är det svettigt och jävligt

Har du några tips och åsikter relaterade till datorbygget i fråga, eller vill du veta mer om mitt privatliv för att godkänna eventuell hjälp?

Förstår faktiskt inte vad du reagerade så starkt på. Att hjälpa dig med vägledning i datorval är det väl inte konstigt att fråga varför du letar efter just det du frågar om.

Det finns bokstavligen tusentals byggen och färdiga datorer. Att man har handikapp är inget unikt och mitt förslag var baserat på en gissning i din boendesituation och därav mina följdfrågor.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/273141,236943,286562,2...

Enda jag har bytt är nätaggregatet då det är det enda du inte kan styra själv. Det kostar mycket men du kommer aldrig höra den. Processorn är nog det bästa du kan få då antalet kärnor påverkar kylarfläktens varvtal och därmed mer oväsen samt det inbyggda grafikkortet är liknande det bästa de kan få separat utan fläktar på. Lämna ett meddelande till webhallen att du vill ha "low noise"konfiguration på samtliga fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Kul, jag sitter faktiskt och planerar nåt väldigt liknande själv, till en god vän som behöver nytt.

Jag hade gjort såhär, och även satsat 799kr på att låta Inet bygga ihop den åt mig (de är väldigt duktiga på det, blir riktigt snyggt).
Tystare än såhär går inte att uppbringa för en rimlig peng, tror jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12697342

Kommentarer:

- be Quiet! 601 är en riktigt tyst låda, vilket även också är dess nackdel. Det här är inget man stoppar i ett stort fläskigt grafikkort i, men undviker man det / håller sig till normalklassen är det helt okej. Det kan bli väldigt varmt annars, det är mest det jag menar. Upplever 601:an som tystare än Fractal Define-serien, som jag personligen använder mig mest av och kan varmt rekommendera dem också. Med det sagt: snygg låda, diskret och välbyggd till ett bra pris. Toppklass. Väljer PSU och kylare från BQ också för att matcha det hela.

- be Quiet! vs Noctua är en evig kamp. Sanningen är ganska enkel: Noctua presterar bättre, nästan alltid, men skillnaden är ofta knappt mätbar och BQ's fläktar är tystare. Ofta är skillnaden mellan jämbördiga kylare typ 1-2 grader C, mer än så skiljer det inte dem emellan. På fläktsidan är det ännu enklare: Noctua-fläktar är utmärkta och presterar riktigt bra när så behövs. BQ's fläktar är också utmärkta men klarar inte av samma varvtal och kyler därför sämre. Dock: under de varvtal som man VILL ligga på (~1000rpm och lägre) upplever jag det som att BQ's fläktar är tystare och har en mer angenäm ljudsignatur. Noctua är relativt tysta också, så länge de inte får fritt spelrum att spinna upp för mycket för då är de inte alls tysta.

Så: kräver man det bästa och gillar man inte oväsen - Noctua. Gillar man främst tystnad och vill ha bland de bästa - be Quiet!

- Moderkort är i princip självklart val vad jag förstått, minnena är standard/välbeprövat - byt dessa om du vill, Intel M.2 är förvisso slö för att vara NVMe men väldigt mycket storlek för pengen och 3ggr snabbare än vanlig SATA. Inget snack alls tycker jag.

- Path of Exile på integrerad grafik - mja, det går, men det lär inte vara jätteupphetsande. Med low settings i max 1080p lär du pendla mellan 30-60fps ungefär, kanske dippa under 30 när det blir stressigt. Vad jag har hört är iaf att det är fullt spelbart om man inte är alltför kräsen.

Värt att fundera på är att den inbyggda lilla Vega-kretsen presterar ungefär som ett Nvidia GT 1030, så.. Enklare saker - ja, men förvänta dig inga underverk.

Har själv lirat en del PoE på min laptop när jag varit ute och rest, som är en Intel 8750H (6-core) med 1050Ti. Det funkar, 1080p, men särskilt bra går det väl inte. 1050Ti är betydligt snabbare än den integrerade Vegan. Nu är jag rätt kräsen såklart, det hjälper inte.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzer:

@CyberNerd: Jag ska absolut kolla in den, jag valde den äldre processorn mest för att det var billigt och jag har egentligen ingen superkrav på hyperprestanda. Tystnad är min prioritet, men är nyare generationers processorer tystare?

Eventuellt kanske jag ska byta både moderkort och processor också? Jag är inte så insatt i vad man ska leta efter på moderkort/processorer för att undersöka vad som är bäst ur ett ljudperspektiv.

Socket 1151 är inte samma som socket 1151 coffee table?

Den äldre processorn är inte billigare, och har bara 4 kärnor. Nyare Intel i5 8000 och 9000 har 6 kärnor. Hur tyst den är beror på kylaren. 300 serien moderkort är kompatibel med 8000 och 9000 processorer. Räcker inte att det är rätt socket (1151), måste vara rätt chipset också.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag är väldigt kännslig för ljud från datorn och har en väldigt tyst dator.
Välj komponenter som är under 20db, nätagg och fläktar från Be quiet fixar det.
Sen om tystnad är viktigare än max prestanda så välj en cpu med 65w t.ex nya ryzen 5.
sen Gpu (grafikkorten) är inte tysta under load. Jag har tystat ner mitt gammla 1080 strix kort med en eftermarknads kylare. Men är det ok med lite ljud under load så kommer nog vilket som helst eftermarknads kort att funka.
Be quiet dark rock blir nog bra speciellt med en amd cpu där dom bra kontakt mellan cpu chip och plattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Förstår faktiskt inte vad du reagerade så starkt på. Att hjälpa dig med vägledning i datorval är det väl inte konstigt att fråga varför du letar efter just det du frågar om.

Det finns bokstavligen tusentals byggen och färdiga datorer. Att man har handikapp är inget unikt och mitt förslag var baserat på en gissning i din boendesituation och därav mina följdfrågor.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/273141,236943,286562,2...

Enda jag har bytt är nätaggregatet då det är det enda du inte kan styra själv. Det kostar mycket men du kommer aldrig höra den. Processorn är nog det bästa du kan få då antalet kärnor påverkar kylarfläktens varvtal och därmed mer oväsen samt det inbyggda grafikkortet är liknande det bästa de kan få separat utan fläktar på. Lämna ett meddelande till webhallen att du vill ha "low noise"konfiguration på samtliga fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ber om ursäkt över mitt något griniga inlägg, det är lite känsligt för mig och jag upplevde väl att jag fick ett svar jag inte frågade efter. Det var lite onödigt, ursäkta

Du sa att antalet kärnor påverkar kylarfläktens varvtal, blir det värre ljud för fler kärnor eller lägre ljud?

Jättebra tips med low noise configuration, tack för inlägget. Har så mycket att fundera på nu, men jag verkar i alla fall helt glasklart ha kommit fram till att skippa grafikkortet. Så en liten bit närmare är jag Vet du om inbyggd gpu låter mer än ett separat grafikkort?

Permalänk
Medlem

@CyberNerd: Ah, ok, jag får ta och läsa på om det. Tack för inlägget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Kul, jag sitter faktiskt och planerar nåt väldigt liknande själv, till en god vän som behöver nytt.

Jag hade gjort såhär, och även satsat 799kr på att låta Inet bygga ihop den åt mig (de är väldigt duktiga på det, blir riktigt snyggt).
Tystare än såhär går inte att uppbringa för en rimlig peng, tror jag.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12697342https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12697342

Kommentarer:

- be Quiet! 601 är en riktigt tyst låda, vilket även också är dess nackdel. Det här är inget man stoppar i ett stort fläskigt grafikkort i, men undviker man det / håller sig till normalklassen är det helt okej. Det kan bli väldigt varmt annars, det är mest det jag menar. Upplever 601:an som tystare än Fractal Define-serien, som jag personligen använder mig mest av och kan varmt rekommendera dem också. Med det sagt: snygg låda, diskret och välbyggd till ett bra pris. Toppklass. Väljer PSU och kylare från BQ också för att matcha det hela.

- be Quiet! vs Noctua är en evig kamp. Sanningen är ganska enkel: Noctua presterar bättre, nästan alltid, men skillnaden är ofta knappt mätbar och BQ's fläktar är tystare. Ofta är skillnaden mellan jämbördiga kylare typ 1-2 grader C, mer än så skiljer det inte dem emellan. På fläktsidan är det ännu enklare: Noctua-fläktar är utmärkta och presterar riktigt bra när så behövs. BQ's fläktar är också utmärkta men klarar inte av samma varvtal och kyler därför sämre. Dock: under de varvtal som man VILL ligga på (~1000rpm och lägre) upplever jag det som att BQ's fläktar är tystare och har en mer angenäm ljudsignatur. Noctua är relativt tysta också, så länge de inte får fritt spelrum att spinna upp för mycket för då är de inte alls tysta.

Så: kräver man det bästa och gillar man inte oväsen - Noctua. Gillar man främst tystnad och vill ha bland de bästa - be Quiet!

- Moderkort är i princip självklart val vad jag förstått, minnena är standard/välbeprövat - byt dessa om du vill, Intel M.2 är förvisso slö för att vara NVMe men väldigt mycket storlek för pengen och 3ggr snabbare än vanlig SATA. Inget snack alls tycker jag.

- Path of Exile på integrerad grafik - mja, det går, men det lär inte vara jätteupphetsande. Med low settings i max 1080p lär du pendla mellan 30-60fps ungefär, kanske dippa under 30 när det blir stressigt. Vad jag har hört är iaf att det är fullt spelbart om man inte är alltför kräsen.

Värt att fundera på är att den inbyggda lilla Vega-kretsen presterar ungefär som ett Nvidia GT 1030, så.. Enklare saker - ja, men förvänta dig inga underverk.

Har själv lirat en del PoE på min laptop när jag varit ute och rest, som är en Intel 8750H (6-core) med 1050Ti. Det funkar, 1080p, men särskilt bra går det väl inte. 1050Ti är betydligt snabbare än den integrerade Vegan. Nu är jag rätt kräsen såklart, det hjälper inte.

Det där ser riktigt bra ut, det enda jag funderar väl på är om nätagget är tyst nog? I övrigt är det något åt det här hållet jag tänkt. Om jag skulle byta till intel-chippet du nämner sist, tror du det blir mer högljutt då eller väldigt mycket dyrare? Daz hade väl en liten mer exklusiv variant i sitt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Intels integrerade grafik fungerar väl för enklare saker men jag tror inte att det är något att spela med, men har inga tester som stödjer det. Min gissning är att en AMD med integrerad grafik är bättre men jag har som sagt ingenting mer än en känsla.

När jag såg paketet med en processor med integrerad grafik tänkte jag genast "ja just... varför tänkte inte jag på det?".

Med tanke på ditt svar i tråden om varför det behöver vara så tyst som möjligt så är jag nästan ännu säkrare på att det kan vara en idé att verkligen försöka lyssna in vilka sorters fläktljud du klarar/inte klarar. Bor du i eller nära en stad finns det kanske datorbutiker som kan hjälpa dig eller typ en hörcentral?

Tyvärr har jag väl inte jättestora sådana möjligheter, men det är väl det vanliga - högfrekventa ljud är värre än lågfrekventa, och volym spelar roll. Det är inte outhärdligt i kortare perioder med någon slags belastning, det är mest att hjärnan blir väldigt väldigt trött under längre tidsperioder och det är väldigt svårt att avgöra vad gränsen är så jag kör lite "better safe than sorry". Vanligtvis brukar jag vila efter en session vid datorn. Min nuvarande maskin är alltså gammal och urusel (sen 2013 med delar från 2008, mekanisk hårddisk o.s.v) och jag vågar nog påstå att de alternativ jag fått här bör duga för att inte få mig rejält utmattad, speciellt med tanke på belastningen jag kommer påfresta datorn med. När jag använder hörselkåpor och det där infernaliska "windows modules installer worker" går i gång hör jag fläktarna genom kåporna. När datorn är på extrat låg cpu 0-1% och jag bara surfar, läser, skriva på forum går det bra utan. Men så fort de varvar upp lite blir det relativt högt fort och då mår man skit. Men lite bakgrundsbrus är okej, med betoning på lite. Datorn är även tänkt att stå på golvet, och som ajg förstått kommer det i det närmaste vara ljudlöst för många alternativen ni förslagit då vid låg belastning!

Permalänk
Medlem

@warzer: mjo, du kan ha en poäng där angående PSU. Om jag skulle spendera lite mer (+400kr) skulle jag titta på den här istället:
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2#sp...

Nu har du ett mycket kraftigare nätagg som kör passivt upp till "medium belastning" vilket med tanke på hur överdimensionerat det är för de komponenter vi valt lär innebära alltid. Corsair RMx är dessutom ett ypperligt nätagg som vinner tester till höger och vänster så det är ett riktigt bra val överlag.

Intel-lösningen jag pratar om är en laptop så det är inget du kan använda i en stationär. Den använder en diskret GPU dessutom, Nvidia GTX 1050Ti, vilket såklart går att stoppa in som expansionskort i vilken stationär som helst. Grafikkort producerar rejält mycket mer oväsen än allt annat tillsammans i maskinen dock, så om du klarar dig på integrerad grafik har du väldigt mycket att vinna i ditt fall. Du kan också helt glömma att använda en laptop. De väsnas markant mycket mer än en välbyggd stationär.

Att köra med integrerad Intel-grafik kan du helt glömma. Det funkar för desktop och surf, men för spel är det långt under acceptabelt.

Det enda grafikkortet som inte tillför en massa oljud skulle vara typ detta:
https://www.inet.se/produkt/5403357/msi-geforce-gt-1030-2gb-l...
..och det är ingen höjdare på något sätt. Definitivt bättre än integrerad Intel-grafik dock, och möjligen konkurrent till AMD's integrerade Vega-krets - har inte testat. Men det är ju en tusenlapp extra.
Jag hade kört på det kortet om jag ville gå upp ett par nivåer i CPU-prestanda, till t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...
Då hamnar vi på 2349 + 999 = 3348kr vs 1749kr för Ryzen 3400G med integrerad grafik så det blir en del extra pengar.. Men du går också från 4 kärnor från förra generationen till nyare 6/12 kärnor så prestanda blir betydligt bättre.
Övriga komponentval fungerar utmärkt även med Ryzen 3600 så inga problem där.

För övrigt, det du nämner med att högfrekventa ljud är värre så känner jag mig rätt säker på att vi är på rätt spår här. Väldämpade chassi är som bäst för att få bort just det, och be Quiet!'s fläktar har en ljudsignatur som är rätt lågfrekvent. Sätter man örat intill har de ett dovt susande, inga högfrekventa ljud alls.

Uppdaterad kundvagn med de nya valen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12712185

Känner mig nöjd med den maskinen, en fin konfig.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av warzer:

Jag ber om ursäkt över mitt något griniga inlägg, det är lite känsligt för mig och jag upplevde väl att jag fick ett svar jag inte frågade efter. Det var lite onödigt, ursäkta

Du sa att antalet kärnor påverkar kylarfläktens varvtal, blir det värre ljud för fler kärnor eller lägre ljud?

Jättebra tips med low noise configuration, tack för inlägget. Har så mycket att fundera på nu, men jag verkar i alla fall helt glasklart ha kommit fram till att skippa grafikkortet. Så en liten bit närmare är jag Vet du om inbyggd gpu låter mer än ett separat grafikkort?

Lugnt
Fler kärnor utvecklar mer värme och i sin tur behöver antingen en större kylare eller att man kör en fläkt med högre varvtal och därmed mer oväsen. Fördelen med att använda den inbyggda gpu:n är att du utesluter ännu en eventuell fläkt eftersom cpu kylaren kyler den också. Nu vet jag inte hur låg volym du hör men Noctua och be quiet går att köra närmre 20db vilket är mer eller mindre ohörbart. Normalt tal är runt 50. Så när du har kylaren i ett chassi så går de inte att höra. Det finns även dämpmattor som man kan klistra fast på insidan av ett chassi och de dämpar kraftigt. En grej till som är kanon men kostar extra och tyvärr inte är vackert i allas ögon är att köpa ljudabsorbenter. Här har du en länk med ett exempel. De dödar allt ljud. Man använder de för att för det helt tyst i en studio eller bio till exempel.

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/AcouFoam-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

@warzer: mjo, du kan ha en poäng där angående PSU. Om jag skulle spendera lite mer (+400kr) skulle jag titta på den här istället:
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2#sp...

Nu har du ett mycket kraftigare nätagg som kör passivt upp till "medium belastning" vilket med tanke på hur överdimensionerat det är för de komponenter vi valt lär innebära alltid. Corsair RMx är dessutom ett ypperligt nätagg som vinner tester till höger och vänster så det är ett riktigt bra val överlag.

Intel-lösningen jag pratar om är en laptop så det är inget du kan använda i en stationär. Den använder en diskret GPU dessutom, Nvidia GTX 1050Ti, vilket såklart går att stoppa in som expansionskort i vilken stationär som helst. Grafikkort producerar rejält mycket mer oväsen än allt annat tillsammans i maskinen dock, så om du klarar dig på integrerad grafik har du väldigt mycket att vinna i ditt fall. Du kan också helt glömma att använda en laptop. De väsnas markant mycket mer än en välbyggd stationär.

Att köra med integrerad Intel-grafik kan du helt glömma. Det funkar för desktop och surf, men för spel är det långt under acceptabelt.

Det enda grafikkortet som inte tillför en massa oljud skulle vara typ detta:
https://www.inet.se/produkt/5403357/msi-geforce-gt-1030-2gb-l...
..och det är ingen höjdare på något sätt. Definitivt bättre än integrerad Intel-grafik dock, och möjligen konkurrent till AMD's integrerade Vega-krets - har inte testat. Men det är ju en tusenlapp extra.
Jag hade kört på det kortet om jag ville gå upp ett par nivåer i CPU-prestanda, till t.ex.
https://www.inet.se/produkt/5301793/amd-ryzen-5-3600-3-6-ghz-...
Då hamnar vi på 2349 + 999 = 3348kr vs 1749kr för Ryzen 3400G med integrerad grafik så det blir en del extra pengar.. Men du går också från 4 kärnor från förra generationen till nyare 6/12 kärnor så prestanda blir betydligt bättre.
Övriga komponentval fungerar utmärkt även med Ryzen 3600 så inga problem där.

För övrigt, det du nämner med att högfrekventa ljud är värre så känner jag mig rätt säker på att vi är på rätt spår här. Väldämpade chassi är som bäst för att få bort just det, och be Quiet!'s fläktar har en ljudsignatur som är rätt lågfrekvent. Sätter man örat intill har de ett dovt susande, inga högfrekventa ljud alls.

Uppdaterad kundvagn med de nya valen:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12712185https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/12712185

Känner mig nöjd med den maskinen, en fin konfig.

Jag börjar närma mig pudelns kärna känner jag nu, tack för ännu ett väldigt bra inlägg. Jag har läst på rejält på sistone och börjar komma fram till vad det är jag ska ha. Förslaget du gav här överst är ingen dum idé, jag tror att den viktigaste frågan är huruvida jag ska kräma på med mer processorkraft och köra en extern gpu, eller nöja mig med ryzen 5 3400, som har den bästa integrerade grafiken. Jag hittade för övrigt en jämförelse mellan Vegas 11 grafiken och geforce gt 1030, som visar att Vega-kortet är ungefär 10% vassare. https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GT-1030-vs-AMD-R.... Frågan är bara om det kommer vara tystare? En annan fråga är ju att ryzen 3400g kommer med en inbyggd kylare, wraith spire, om man köper en separat kylare såsom darkrock 4, kan man montera den ovanpå eller hur fungerar det? Med tanke på att jag tänkte låta webbhallen bygga kanske det blir lite konstigt, jag vet inte...Eller är den inte inbyggd, bara medföljande / rekommenderad. Hade lite svårt att hänga med där. https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-3400g

Här är dock vissa saker jag garanterat villa ha:

Chassi: Fractal Design Define C / Fraktal Design Define R5 / Be Quiet Silent base 601/801 / nanoxia deep silence 3. Alla de här är mid-tower, men jag undrar om det kanske kan vara värt att lägga extra pengar på full tower för att få bättre air flow (om man nu får det?) Som jag förstått det balanserar man ständigt mellan luftflöde och tystnad för att ha så bra kylning som möjligt så att fläktarna inte varvar upp, samtidigt som lådan ska vara ljudisolerad. Det verkar väldigt svårt att göra en bra bedömning här.
En annan sak jag tänkte på är huruvida man ska invester i flera mindre fläktar än de som bara ingår? Några fler 120mm fläktar, eller kanske en stor 200mm om det går? Diskussionerna på nätet går heta och det är svårt att veta vad som är vad...

PSU: Corsair 750rmx v2 den du länkade. Mycket bra omdöme på tomsharware vad det gäller ljud.
https://www.tomshardware.co.uk/corsair-rm750x-v2-psu,review-3.... Den har jag 100% bestämt mig för.

CPU: Ryzen 5 3400g (med integrerad grafik) eller Ryzen 5 3600 (med externt grafikkort)

Cpu-Kylare: Känner mig riktigt övertygad av Dark rock 4 (kanske pro) så det blir nog det. NOctua har lite annan ljudsignatur vid belastning och inte nödvändigtvis tystare vid väldigt låg belastning. Tittat på en del andra alternativ men krämar gärna på här. Kanske blir onödigt dock om man väljer extern gpu, om gpu blir flaskhalsen för ljudet. Har inte bestämig mig ännu.

Hårddisk: Valfri SSD. Om intel 660p är speciellt bra kan jag tänka mig att köpa 512GB eller 1TB. Har dock inte riktigt förstått vilka prestandaparametrar man ska titta på. Kan det påverka ljudet på något vis alls, exempelvis watt-användning, värmestrålning (blir ssds varma? Jag vet inte och har försökt googla men inte hittat mycket alls).

Ram: Valfritt 8GB (möjligtvis 16), men är återigen osäker på hur ramet påverkar ljudet. Kan det påverma watt-talet, eller värmen? Om inte, vilka parametrar är viktiga att titta på? Eventuellt kan jag gå så billigt som möjligt här, så länge det inte låter.

Gpu: Integrerad grafik eller extern grafik. Här har jag lite svårt att förstå hur så kallade "passively cooled" graphic cards fungerar. Är de helt tysta? Som jag förstår det har de bara en "Heat sink" https://www.easypcmod.com/7-best-fanless-graphics-card-in-201...
och det borde väl göra dem fullständigt tysta? I vissa tester verkar de dock ha problem med värmen under hög aktivitet, och man vill ju inte att datorn tar eld eller att grafikkortet går sönder eller slutar fungera. Har försökt hitta siffror på de tystaste "actively cooled cards" men det var svårare än vad jag trodde. Semi-passively cooled cards är väl antagligen det vettigaste alternativet, men även här är det svårt att hitta information om DB vid hög belastning. Mycket konfliktfyllda besked. Det här med 0db-teknik och att de bara kickar in vid belastning kanske kan vara ett alternativ ändå, så kan man köra med hörselkåpor vid belastning. Jag orkar oftast inte spela någon längre stund ändå. Samtidigt verkar det lite onödigt å ena sidan....

Moderkort: Billigt, kompatibelt, inte wifi (behöver det inte) eller massa expansionsmöjligheter. Den här datorn kommer vara färdig när jag väl köpt den, så det mesta fungerar väl. Vad ska man titta efter?

I morgon ska jag nog försöka wrappa upp det här, jag är perfektionist så jag vill ju trolla ihop det bästa jag kan, så ska försöka göra 2-3 alternativ tills i morgon som jag hoppas jag kan få din input på. Eftersom jag bestämt mig för Ryzen 5 3400g eller ryzen 5 3600 får du gärna ge mig tips på fördelar/nackdelar med moderkort som passar till dem, det skulle verkligen uppskattas. Tackar ödmjukast för all hjälp hittills! Och vill någon annan ge input tar jag tacksamt emot det med!

Med vänligaste hälsningar

// warzer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Lugnt
Fler kärnor utvecklar mer värme och i sin tur behöver antingen en större kylare eller att man kör en fläkt med högre varvtal och därmed mer oväsen. Fördelen med att använda den inbyggda gpu:n är att du utesluter ännu en eventuell fläkt eftersom cpu kylaren kyler den också. Nu vet jag inte hur låg volym du hör men Noctua och be quiet går att köra närmre 20db vilket är mer eller mindre ohörbart. Normalt tal är runt 50. Så när du har kylaren i ett chassi så går de inte att höra. Det finns även dämpmattor som man kan klistra fast på insidan av ett chassi och de dämpar kraftigt. En grej till som är kanon men kostar extra och tyvärr inte är vackert i allas ögon är att köpa ljudabsorbenter. Här har du en länk med ett exempel. De dödar allt ljud. Man använder de för att för det helt tyst i en studio eller bio till exempel.

https://www.gear4music.se/sv/Inspelning-and-datorer/AcouFoam-...

Skickades från m.sweclockers.com

Riktigt nice med dämpmattor. Hur påverkar det air-flowet i chassit och temperaturen? Jag har svårt att avgöra om det kan vara en fördel eller en nackdel med dylika gadgets, för risken är som jag förstått det att man kanske höjer temperaturen så fläktarna måste jobba mer och vips har man inte fått någon ljudvinst alls. Men jag har säkert fel, har bara läst vad andra har skrivet och det verkar väldigt krångligt, folk tycker så olika. Har du egen erfarenhet?
Var sätter man ljudabsorbenterna förresten?

Permalänk
Medlem

Ett alternativ till inbyggda grafikkretsar och passivt kylda grafikkort är att skaffa ett lite starkare grafikkort som även då behöver ha möjligheten att ställa in fläktkurvan manuellt ända ner till noll. I så fall kommer det att vara helt passivt så länge det inte belastas mycket. Sen är det bara att testa dig fram till grafikinställningar som kortet klarar utan att komma för högt i temp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Om bostaden tillåter kan du kanske flytta om datorns placering så att du med lite längre kablar kan ha datorn i ett annat rum, ett förrådsrum eller liknande. Mus, tangentbord och skärm bör kunna kopplas med upp till flera meters kabellängd, om du inte kör med hög upplösning. Jag kan skicka 1080p från datorn till en TV på 10 m HDMI utan problem. Kabeln kostade 400.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tjo! Ska försöka räta ut lite fler frågetecken. Hoppas det går fint för dig, och rapportera gärna hur det går sen.

Skrivet av warzer:

jag tror att den viktigaste frågan är huruvida jag ska kräma på med mer processorkraft och köra en extern gpu, eller nöja mig med ryzen 5 3400, som har den bästa integrerade grafiken.

Hade jag varit du, hade jag börjat med 3400G och se hur långt den räcker för dina behov. För allmänt datorbruk är den alldeles utmärkt, och för lättare spel bör det funka. Skillnaden mellan 3400G och GT1030 är såpass liten att det inte känns som det är värt det. Enklaste grafikkort jag hade tittat på är typ RX 570/580, ett beggat GTX 1060 6GB / GTX 1070 eller dylikt. Klar prestandafördel där, men då måste du inse att ljudnivån kommer att stiga rejält.

Med det sagt, hoppet till 3600 prismässigt är ganska litet, och det är en betydligt snabbare CPU. Koppla denna med RX 570 t.ex. som är "best bang for the buck" nuförtiden så blir det ett rejält lyft i prestanda. Jag vågar dock inte säga hur ljudnivån blir, men att den blir högre är inget snack.

Skrivet av warzer:

En annan fråga är ju att ryzen 3400g kommer med en inbyggd kylare, wraith spire, om man köper en separat kylare såsom darkrock 4, kan man montera den ovanpå eller hur fungerar det?

Wraith Spire fungerar fint, men tyst är den inte. Du vill inte ha den om du är känslig, så en Dark Rock 4 är ett perfekt val. Kostar bara några kronor mer än den jag rekommenderade (799 om jag minns rätt) och kyler mycket bättre. Kör på den! Dark Rock Pro 4 är fullständig overkill och har dessutom en extra fläkt vilket du inte vill ha (= mer oväsen, även om den är tyst). Skillnaden i TDP är marignell dessutom: Dark Rock 4 kan hantera 200W TDP och Pro-versionen 250W. Båda är extrem overkill för Ryzen och kommer fungera utmärkt. Den klarar dessutom vilken processor som helst i stort sett, så du har en kylare för livet där.

Den monteras istället för Wraith, inte ovanpå, förresten.

Skrivet av warzer:

Chassi: Fractal Design Define C / Fraktal Design Define R5 / Be Quiet Silent base 601/801 / nanoxia deep silence 3. Alla de här är mid-tower, men jag undrar om det kanske kan vara värt att lägga extra pengar på full tower för att få bättre air flow (om man nu får det?)

Det kan vara värt det om du tittar på ett kraftigare grafikkort, men inte annars. Med integrerad grafik finns det ingen anledning alls, och inte heller om du går på något enklare typ GTX 1050/1060 eller RX 570. Jag hade gått på Silent Base 601 som jag föreslog, den är i särklass tystast av dem alla, och har bäst fläktar dessutom. Define C är svårare att få till en bra kylning i då den är mindre och mer instängd, och grafikkort mår inget vidare instängt i botten där med utblås rakt in i en PSU shroud. Tveksam design där. Meshify C är markant bättre då den har en öppen front som tillåter luftflöde från fronten, men ja, då väsnas det mer också.

Skrivet av warzer:

Som jag förstått det balanserar man ständigt mellan luftflöde och tystnad för att ha så bra kylning som möjligt så att fläktarna inte varvar upp, samtidigt som lådan ska vara ljudisolerad. Det verkar väldigt svårt att göra en bra bedömning här.
En annan sak jag tänkte på är huruvida man ska invester i flera mindre fläktar än de som bara ingår? Några fler 120mm fläktar, eller kanske en stor 200mm om det går?

Ja, det är en svår balansgång. I de fall då du har ett fläskigt grafikkort (= ovanför din prisklass) har iaf jag insett att det är bättre att satsa på bra luftflöde för att få ner ljudnivån. Jag kör idag med Fractals Meshify C som helt saknar ljuddämpning, fylld med Silent Wings 3-fläktar + Dark Rock Pro 4. Visst, den är inte helt tyst, men den väsnas mindre såhär än i ett dämpat chassi som jag hade innan. Grafikkortet får markant bättre utrymme för att kyla sig själv, och väsnas märkbart mindre nu än förut. Jag hade be Quiet! Dark Base Pro 900 innan, förresten.

Då du är känslig bör du sikta på att köra så få fläktar som möjligt, tycker jag. Om vi tar mitt exempel så med integrerad Ryzen + Dark Rock 4 kommer du inte få några problem alls med temperaturer. Även ett enklare grafikkort bör inte vara några problem, men tittar du på typ GTX 1070 eller över, då skulle jag inte välja det chassit och istället gå på en öppnare design typ Meshify eller nåt liknande.

Skrivet av warzer:

Cpu-Kylare: Känner mig riktigt övertygad av Dark rock 4 (kanske pro) så det blir nog det. NOctua har lite annan ljudsignatur vid belastning och inte nödvändigtvis tystare vid väldigt låg belastning. Tittat på en del andra alternativ men krämar gärna på här. Kanske blir onödigt dock om man väljer extern gpu, om gpu blir flaskhalsen för ljudet. Har inte bestämig mig ännu.

Som jag nämnde tidigare: Noctua är suveräna men har en mer högfrekvent ljudsignatur. Jag tror du skulle uppskatta Dark Rock mer, i synnerhet i kombination med ett dämpat chassi. Prestandamässigt är de väldigt nära varandra så bry dig inte om det. Dessutom gillar jag inte att blanda fläktar från olika fabrikat då du får en kombination av ljudsignaturer som kan vara irriterande.

Med det sagt: ja, i en maskin utan hårddiskar står GPU för ungefär 98% av ljudnivån... Så, om du klarar dig med integrerad grafik har du massor att vinna här.

Skrivet av warzer:

Hårddisk: Valfri SSD. Om intel 660p är speciellt bra kan jag tänka mig att köpa 512GB eller 1TB. Har dock inte riktigt förstått vilka prestandaparametrar man ska titta på. Kan det påverka ljudet på något vis alls, exempelvis watt-användning, värmestrålning (blir ssds varma? Jag vet inte och har försökt googla men inte hittat mycket alls).

Nej, det påverkar varken värme eller ljudnivå. SSDs idag är såpass bra överlag att jag brukar välja det billigaste från en respektabel tillverkare. Just nu är det Intel som leder på pris, så det är vad jag valde.
Enda anledningen till att inte gå på Intel-disken är om man har behov av att skriva stora (>30GB ungefär) datamängder på mycket kort tid (läs: sekunder). Då det är en s.k. QLC-enhet har den svårt för kontinuerligt skrivande när cachen blir full, och då går det inte snabbt alls.. Men för i princip all normal användning lär du inte märka av det alls.

Skrivet av warzer:

Ram: Valfritt 8GB (möjligtvis 16), men är återigen osäker på hur ramet påverkar ljudet. Kan det påverma watt-talet, eller värmen? Om inte, vilka parametrar är viktiga att titta på? Eventuellt kan jag gå så billigt som möjligt här, så länge det inte låter.

Har ingen inverkan alls på ljudnivå/värme. Det viktiga är att titta på latenser och frekvens, och i fallet Ryzen vill man försöka hålla sig till 3200MHz och så låg latens (CL) som möjligt. Perfekt val är t.ex. 3200-minnen med CL14 som finns framförallt från G.Skill.
Exempel: https://www.webhallen.com/se/product/272609-G-Skill-Flare-X-1...
Du bör absolut ha minst 16GB. 8GB är inte tillräckligt idag om du kör Windows. Glöm det.
Vill man / behöver spara in på detta så kör på 3200MHz med sämre latenser, typ CL16. Du tappar ett par % i prestanda men kan spara ganska många hundralappar.
Exempel: https://www.webhallen.com/se/product/236943-Corsair-Vengeance...

Skrivet av warzer:

Gpu: Integrerad grafik eller extern grafik. Här har jag lite svårt att förstå hur så kallade "passively cooled" graphic cards fungerar. Är de helt tysta? ..
Semi-passively cooled cards är väl antagligen det vettigaste alternativet, men även här är det svårt att hitta information om DB vid hög belastning.

Passiva kort är helt tysta, ja. Det kan förekomma s.k. "coil whine" ibland, spolar som tjuter. Inte särskilt vanligt, och det har hänt mig en gång med ett GTX 1080Ti och jag kunde byta ut det på garantin.

Semi-passiva kort osv är mest marknadsföring. Det innebär i praktiken att fläktarna stänger av / går ner i låga varvtal när kortet inte används, men under aktiv gaming är det som vanligt. Tittar man på de tillverkare vi har är det två modeller kort som sticker ut i min erfarenhet: MSI's "Gaming X Trio"-kort i olika klasser och Asus Strix-kort. Båda har utmärkta kylare och placerar sig regelbundet bäst vad gäller ljudnivå. EVGA ska du akta dig för vad gäller ljudnivå. De gör oftast alldeles utmärkta kort i övrigt, men deras kylning går ofta rätt hårt då deras fokus är prestanda och överklockning. Gigabyte har jag inget förtroende för vad gäller grafikkort, däremot gör de numera jättefina moderkort.

Skrivet av warzer:

Moderkort: Billigt, kompatibelt, inte wifi (behöver det inte) eller massa expansionsmöjligheter. Den här datorn kommer vara färdig när jag väl köpt den, så det mesta fungerar väl. Vad ska man titta efter?

Har ingen direkt erfarenhet av Ryzen-kort själv, men jag läser i stort sett bara positivt om MSI's B450-kort som det jag tog med i mitt förslag. Kör på det du.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED