Hur installera Win10 själv på nytt bygge

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Hur installera Win10 själv på nytt bygge

Hej, har ett nytt bygge påväg från webhallen men utan att Win10 är installerat då forum tipsar om att man kan köpa separat och billigare. Hur ska jag bära mig åt med installationen? Vilken Win10 rekommenderas ? Win10 pro? Tankar jag ner licensnyckel och programvaran på USB sticka på annan dator
Steg för steg instruktion önskas, tacksam för all hjälp 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2018
Skrivet av Super49:

Hej, har ett nytt bygge påväg från webhallen men utan att Win10 är installerat då forum tipsar om att man kan köpa separat och billigare. Hur ska jag bära mig åt med installationen? Vilken Win10 rekommenderas ? Win10 pro? Tankar jag ner licensnyckel och programvaran på USB sticka på annan dator
Steg för steg instruktion önskas, tacksam för all hjälp 😊

Kommer du behöva göra mer avancerad eller specifik konfiguration på datorn? Om inte så räcker det gott och väl med home versionen. Pro har lite fler avancerade funktioner ifall man är medveten om något reelt behov av dessa.

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II | Logitech G403 | SteelSeries QcK - XXL Musmatta | Mitt skrivbord Windows 2019 x64 Enterprise LTSC | ASUS MG279Q | Behöver du hjälp? Egna skriverier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2007

Du laddar ner Windows på en usb-sticka med hälp av Microsofts mjukvara för det. Du köper sedan en nyckel med den versionen du har och använder nyckeln under installationen.

Klart.

Ryzen 2700x (Noctua NH-D15) || Vengeance LPX 16GB 3200MHz @14
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce GTX 1080 ROG Strix @2.1/12Ghz
Fractal Design Define S(4x BioniX F140mm+1x Noctua NF-A15) || Corsair RM750X v2
860 EVO 500 | 850 EVO 250 | Crucial M500 240 || Acer Predator XB271HUA + BenQ xl2420t

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Har problem att installera win 10 via Msi b450 tomahawk moderkort. Har laddat ner win på USB sticka men den starar inte igång. Behöver all hjälp av ngn som kan

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av Super49:

Har problem att installera win 10 via Msi b450 tomahawk moderkort. Har laddat ner win på USB sticka men den starar inte igång. Behöver all hjälp av ngn som kan

Du behöver nog berätta mer exakt så vi inte missar något.

Exakt vad händer?
Exakt hur långt kommer du?
Hur såg det ut i bios när du valde att datorn skulle starta från USB?
Hur är det i bios med Legacy/UEFI och secure boot?

Testa andra USB portar. Man kan behöva använda en USB 2 port för USB 3 portar kan ge problem när man installerar Windows. USB hub kan också ge problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Hej, har testat de flesta USB portarna. Bygget är beställt från webhallen enligt följande
https://www.webhallen.com/cart/236123,236943,294000,292378,30...
Har förstått då jag löste på lite i går att bios ev måste uppdateras med nya drivrutiner för att kunna ta den CPU jag valt. Är normalt inte inne och ändrar i bios

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Läste även att webhallen inte ”stresstestar” bygget om man inte köper win 10 av dem. Men jag kan tycka att senaste bios uppdatering borde vara gjord när de skruvar ihop delarna, men vem vet?
Tyckte även att själva bios sidan såg väldigt enkel och gammal ut i sin grafiska utformning om jag jämför med det jag ser på msi hemsida. Kan ta bilder men vet inte hur jag ska ladda upp hit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

@Super49: Om du kan starta datorn och kolla i bios har du redan en bios som är kompatibel med processorn. Nyaste bios version är 7C02v19.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016
Skrivet av CyberNerd:

@Super49: Om du kan starta datorn och kolla i bios har du redan en bios som är kompatibel med processorn. Nyaste bios version är 7C02v19.
https://www.msi.com/Motherboard/support/B450-TOMAHAWK

Hej, jag har version E7C02AMS.180 installerat på moderkortet
Det är kanske där problemet ligger!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2019
Skrivet av Super49:

Hej, jag har version E7C02AMS.180 installerat på moderkortet
Det är kanske där problemet ligger!?

Hej, Har du dubbelkollat så att det inte är någon FastBoot/SecureBoot funktion igång i BIOS?
Det brukar kunna vara boven om du inte får upp USB stickan, Samt att du har en USB sticka som klarar UEFI boot (typ alla nya stickor)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

[quote postid="18007853" userid="312132" name="General Tvär"]
Hej, Har du dubbelkollat så att det inte är någon FastBoot/SecureBoot funktion igång i BIOS?
Det brukar kunna vara boven om du inte får upp USB stickan, Samt att du har en USB sticka som klarar UEFI boot (typ alla nya stickor)

Hej det löste sig tillslut, det var min USB sticka som var problemet. Så nu spelar mina barn för fullt och är glada!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kryptan/Lund
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av Super49:

[quote postid="18007853" userid="312132" name="General Tvär"]

Hej det löste sig tillslut, det var min USB sticka som var problemet. Så nu spelar mina barn för fullt och är glada!

Var den inte rätt formaterad?

CPU: I7 2600k @ 4.4ghz med Noctua NH-D14 GPU: GTX 1070 med Accelero Xtreme III @2 120mm cf-v12hp hydro dynamic @skitsnabbt. MODERKORT: Gigabyte GA-Z77X-UD3H. RAM: 16GB DDR3 PC19200/2400MHz@2133MHz. HÅRDDISK: Samsung 850 EVO 250GB SSD, Intel SSD 320 Series 160GB , 4 Mekaniska. MONITOR:1 Samsung S27A950D 3D" MONITOR:2 Samsung 2693HM 25,5" MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

[quote postid="18008189" userid="48891" name="SCORPIUS"]
Var den inte rätt formaterad?

Förmodligen inte. Jag laddade bara ner Win10 på stickan som är hyfsat ny (corsair 16 gig) Vet inte hur man formaterar en USB sticka