Controller-kort till HP DL380 G7

Permalänk
Medlem

Controller-kort till HP DL380 G7

Jag har en HP Proliant DL380 G7 som det sitter ett HP Smart Array P410i i. Servern har plats för 16 diskar (dubbla burar sitter i)
Jag kör SSD:er av olika storlek i denna server. Vad jag läst mig till kan man inte få direktåtkomst till diskarna från controller-kortet utan man måste åtminstone skapa en raid0 för varje disk, vilket inte är särskilt bra eller smidigt.
Jag vill inte köra raid i denna server utan jag vill kunna få åtkomst till varje disk var för sig, vilket inte verkar gå med det kontrollerkort som sitter i.
Just nu är diskarna jag har i konfade som logiska diskar i raid0 och jag får riktigt dålig diskprestanda i de VM:s jag kör i ESXI.

Min fråga är nu, vad för kort kan passa som även stödjer direkt åtkomst (d.v.s. ingen raid) till diskarna i denna burk? Jag tänkte att ena hårddiskburen (8 diskar) kunde köra P410i och den andra vara kopplad till ett annat kort.
Jag är lite osäker på vad det är för kablar som går från kontrollerkortet till hårddiskburarna. Kablarna går dels från moderkortet till kontrollerkortet och sedan går det kablar från kontrollerkortet till hårddiskburarna..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Detta vill jag oxå veta, Har själv en DL380 G7 hemma, Men även 2st DL360 G7 och en DL380P G8 som jag vill ha denna funktionen i, känns inte jätte kul att behöva gå in i controllern varjegång och skapa en Raid0 för varje disk man vill lägga till :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Detta vill jag oxå veta, Har själv en DL380 G7 hemma, Men även 2st DL360 G7 och en DL380P G8 som jag vill ha denna funktionen i, känns inte jätte kul att behöva gå in i controllern varjegång och skapa en Raid0 för varje disk man vill lägga till :/

Precis och dessutom är det ju fortfarande raid man kör, så rasar disken och man försöker komma åt någon data så är det rätt kört, då det skrivs raid-metadata till disken.
För min del är jag inte alls i behov av raid då jag hellre vill köra diskarna separat och gärna kunna köra pass through till en eller flera diskar till en VM (t.ex.) vilket inte går så bra i nuläget.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Precis och dessutom är det ju fortfarande raid man kör, så rasar disken och man försöker komma åt någon data så är det rätt kört, då det skrivs raid-metadata till disken.
För min del är jag inte alls i behov av raid då jag hellre vill köra diskarna separat och gärna kunna köra pass through till en eller flera diskar till en VM (t.ex.) vilket inte går så bra i nuläget.

Exakt. Jag vill bara ha diskarna separata för att leka med Olika VMs osv men att bråka med raid för varje disk är så otroligt tråkigt. Måste ju finnas något annat kort som kanske kan klara detta, eller kan man flasha till något mode, sett folk flasha andra kort till IT-mode, men det kanske är nått helt annat jag tänker på då?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag körde för några år sedan ett LSI 9211-8i i en proliant g7, körde förvisso inte passthrough till virtuella maskiner men mycket smidigare diskhantering än den inbyggda

Med det sagt, ja det går att köra andra kontrollerkort, just för erat ändamål är kanske inte just den modellen jag körde bästa lösningen i form av typ och antal disk den klarar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Valfritt HBA-kort löser ju det men ett från HP har säkert bäst kompatibilitet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

De flesta av LSI's kontrollerkort (och även OEM-brandade) har bara IR-mode, dvs RAID-läge precis som ni beskriver; man får inte direkt access till disken. Vissa av korten går att flasha om till IT-mode (HBA) vilket är precis vad ni vill i detta läget, det ger en direktaccess till diskarna.

Jag kör ett par IBM M1015 omflashade till IT-mode, speciellt viktigt för filservern där jag kör FreeNAS och ZFS. (Nu har jag visserligen ingen HP-server utan en Fujitsu RX300 S6 och en SuperMicro-server, men principen är densamma). Det Linus nämner ovan är kontrollerkretsen som även används på IBM-kortet jag nämnde, det bör fungera att flasha om de flesta 9211-8i baserade korten till IT mode.

Om moderkortet har många SATA-portar så går det att skaffa en "bakvänd" SAS-kabel, dvs man pluggar i 4st SATA-kablar på moderkortet och får ut en SAS-kontakt som man kopplar in i bakplanet. Det finns många kablar som är från 1 SAS (kontrollerkortet) till 4st SATA-kablar för diskar, men notera att dessa ej går att använda. Om det är av intresse så har jag några stycken oanvända såna reverse-kablar liggandes, bara höra av sig vid intresse.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

köp en HBA med rätt antal portar ditt bakplan tar emot

kompabilitet hittas här https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?dev...

Permalänk
Medlem

Ngn testat enligt denna sida?
https://github.com/im-0/hpsahba

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ngn testat enligt denna sida?
https://github.com/im-0/hpsahba

Det ser ju ut att kunna vara något om det fungerar, jag är dock på tok för dum för att förstå hur man gör det

Så om någon vet hur man gör så hojta gärna till. jag har servrar så om något kort går sönder så är det ju inte hela världen

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Ngn testat enligt denna sida?
https://github.com/im-0/hpsahba

Det där var ju intressant. Är ju testat på det kort jag har till och med.
Frågan är om man vill flasha om det enda raid-kort man har för detta?
Om det går sönder står man ju utan controller-kort. Men kan ju vara värt ett
försök.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpha:

köp en HBA med rätt antal portar ditt bakplan tar emot

kompabilitet hittas här https://www.vmware.com/resources/compatibility/search.php?dev...

Jag är lite för dålig på serverkomponenter för att faktiskt veta vad jag letar efter..
En HBA med portar så att jag kan koppla in min ena hårddiskbur / backplane med 8 diskar
och få allt i IT-mode gissar jag på.. Funkar alla kort till HP Proliant-servrar eller är servrarna picky om
vilka kort man stoppar i?

Själv skulle jag klara mig gott på ett SATA-kort med AHCI som man på något sätt kan koppla in till
den ena hårdiskburen med 8 diskar.. Jag kör dock bara 3 diskar i den nu, SSD:er av olika märke och
storlek..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag har en HP ML350P gen8 med ett P420i och ett P420. Dem är hp egna och går enkelt att få i HBA läge.

Väljer man ett icke HP kort så kommer servern att köra alla fläktarna på 100% hela tiden. Jag vet har provat @SanTeoX:

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Jag har en HP ML350P gen8 med ett P420i och ett P420. Dem är hp egna och går enkelt att få i HBA läge.

Väljer man ett icke HP kort så kommer servern att köra alla fläktarna på 100% hela tiden. Jag vet har provat @-=fredrik=-:

Okej, även om mina servrar står i annat rum så är det inte ett alternativ.
Jo jag läste nånstans att från och med P420 så ska det gå att ställa korten i HBA-läge.
Enligt ovan ska även P410i gå att ställa i HBA-läge, men det är inte supportat och därav
har någon gjort ett litet program som aktiverar / deaktiverar HBA-läge på P410i.

Frågan är vad ett P420i kostar. Min server kostade nästan ingenting så jag är väl inte intresserad
av att kasta upp hur mycket pengar som helst på ett kontrollerkort..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

På eBay får du Hp P420 kort för ca 300kr inkl frakt@"-=fredrik=-":

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

På eBay får du Hp P420 kort för ca 300kr inkl frakt@"-=fredrik=-":

Det lät ju värt Jag som är sämst på ebay, var köper man det smidigast?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

EBay @SanTeoX:

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

Absolut, men det finns ju i en massa länder och man vill ju slippa massa tull o sånt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Nu verkar inte P400 och P410 straffa speciellt hårt prestandamässigt för att diskarna måste köras i RAID-0 mode - men största nackdelen är vad man måste göra vid en diskbyte då det inte går automatiskt bara genom att byta en disk - dvs. man måste ta ned datorn och i bios eller med hpe:s smart-start konfigurera ersättningsdisken igen så att det blir en logisk volym synlig igen vid den senare omstarten och mjukvaru-raiden vilket slag det nu är, upptäcker denna och börja synka igen.

Varför man måste göra det är för att det är några sektorer i diskens början som måste initeras då det där finns data i hur arryen är upplagd där och en disk som inte är i en Raid med paritet så försvinner informationen när trasiga disken tas ut och därmed måste en ny disk initieras på nytt igen innan den blir synlig som logisk volym.

Det viktigaste med P400 och P410i om man skall ha prestanda är att BBWC existerar och att den fungerar - alltså att batterierna fungerar (döda sådana kan ersättas med 4st 1000 mA NiMh-batterier i serie i hållare om man är lite praktisk - håll reda på plus och minus bara när sladdarna löds in på kortet i den existerande BBWC... och ha lite tålamod efter start då det måste laddas en del innan skrivcachen aktiveras) - utan denna fungerande så stängs skriv-cachen av automatiskt och tappar man massor av prestanda, både i läs och skriv.

När man has disck-cachen aktiv så verkar fördelningen 1/4-del läscache och 3/4-del skrivcache fungera bäst.

Sitter det orginal BBWC som det inte har gjorts några åtgärder så kan man utgå att de _inte_ fungerar längre. Är det lite senare modeller så är det inte batterier utan kondensatorbanker som ger ström tillräckligt länge för att ram-innehållet på diskkontrollerkortet kan sparas undan i för ändamålet en flash-minne och i regel behöver man inte göra något då kondingarna håller mycket bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu verkar inte P400 och P410 straffa speciellt hårt prestandamässigt för att diskarna måste köras i RAID-0 mode - men största nackdelen är vad man måste göra vid en diskbyte då det inte går automatiskt bara genom att byta en disk - dvs. man måste ta ned datorn och i bios eller med hpe:s smart-start konfigurera ersättningsdisken igen så att det blir en logisk volym synlig igen vid den senare omstarten och mjukvaru-raiden vilket slag det nu är, upptäcker denna och börja synka igen.

Varför man måste göra det är för att det är några sektorer i diskens början som måste initeras då det där finns data i hur arryen är upplagd där och en disk som inte är i en Raid med paritet så försvinner informationen när trasiga disken tas ut och därmed måste en ny disk initieras på nytt igen innan den blir synlig som logisk volym.

Det viktigaste med P400 och P410i om man skall ha prestanda är att BBWC existerar och att den fungerar - alltså att batterierna fungerar (döda sådana kan ersättas med 4st 1000 mA NiMh-batterier i serie i hållare om man är lite praktisk - håll reda på plus och minus bara när sladdarna löds in på kortet i den existerande BBWC... och ha lite tålamod efter start då det måste laddas en del innan skrivcachen aktiveras) - utan denna fungerande så stängs skriv-cachen av automatiskt och tappar man massor av prestanda, både i läs och skriv.

När man has disck-cachen aktiv så verkar fördelningen 1/4-del läscache och 3/4-del skrivcache fungera bäst.

Sitter det orginal BBWC som det inte har gjorts några åtgärder så kan man utgå att de _inte_ fungerar längre. Är det lite senare modeller så är det inte batterier utan kondensatorbanker som ger ström tillräckligt länge för att ram-innehållet på diskkontrollerkortet kan sparas undan i för ändamålet en flash-minne och i regel behöver man inte göra något då kondingarna håller mycket bättre...

Yes, jag har BBWC tror jag med existerande batteri, osäker på om det fungerar dock. Tycker dock det är rätt meckigt att behöva hålla på med batterier och skit, därför jag helst slipper RAID helt och hållet, Därför kommer jag nog lyfta bort P410i-kortet (alternativt enabla HBA mode på det enligt tidigare inlägg) och slippa allt trassel som RAID medför. Har aldrig riktigt gillat RAID, kör hellre diskarna separat även i en server. Inga problem att ha ett antal extraenheter istället för enbart en stor volym. Backup har jag på annat håll.
Tycker det är alldeles för mycket trassel med RAID för att det ska vara värt det. Den dagen kontrollerkortet skiter sig så är det bäst man hittar ett likadant annars kan ju datan vara rätt fucked så att säga.

EDIT: Ser ut som jag har minne på 1024MB på kortet också..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Verkar som det finns mer problem än att bara byta raidkorten. Om man inte kör SAs-diskar verkar det bara vara 3GB/s interface på backplanen i servern. Det blir en rejäl flaskhals för ssd:er.
Så blir nog att pensionera denna server för allt som har med lagring att göra.. Kanske köra den som rejäl brandvägg / router istället? Den har ju 4 intel nic på moderkortet så kommer ju funka prima.

Eller så får jag koppla in en av mina andra servrar som lun till hp:n, men gissar att det blir rejält prestandatapp där med.
Får flytta alla ssd:er till min gamla desktopdator som har en Intel I7 2600k med 32 GB ram och köra den som server istället. Kommer dock sakna ILO och den mängd ram jag har i servern..
Dock är alla komponenter snabbare i desktopdatorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Verkar som det finns mer problem än att bara byta raidkorten. Om man inte kör SAs-diskar verkar det bara vara 3GB/s interface på backplanen i servern. Det blir en rejäl flaskhals för ssd:er.
Så blir nog att pensionera denna server för allt som har med lagring att göra.. Kanske köra den som rejäl brandvägg / router istället? Den har ju 4 intel nic på moderkortet så kommer ju funka prima.

Eller så får jag koppla in en av mina andra servrar som lun till hp:n, men gissar att det blir rejält prestandatapp där med.
Får flytta alla ssd:er till min gamla desktopdator som har en Intel I7 2600k med 32 GB ram och köra den som server istället. Kommer dock sakna ILO och den mängd ram jag har i servern..
Dock är alla komponenter snabbare i desktopdatorn..

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för grejer i din 380? Jag har i mina DL360 G7 dubbla Xeon X5650 6C12T så totalt 12C24T på varje server som paras med 96GB RAM. i min 380P så sitter den X2630 (Socket 2011) med 48GB RAM, så jag kommer nog hålla kvar, även om jag får bråka med dessa raid inställningar, kollade lite oxå och det verkade inte fungera helt smärtfritt att flasha om P410i korten heller :/ men i 380Pn så sitter det ju ett annat och då kanske det är lättare

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Vad har du för grejer i din 380? Jag har i mina DL360 G7 dubbla Xeon X5650 6C12T så totalt 12C24T på varje server som paras med 96GB RAM. i min 380P så sitter den X2630 (Socket 2011) med 48GB RAM, så jag kommer nog hålla kvar, även om jag får bråka med dessa raid inställningar, kollade lite oxå och det verkade inte fungera helt smärtfritt att flasha om P410i korten heller :/ men i 380Pn så sitter det ju ett annat och då kanske det är lättare

Har en cpu i servern, Intel Xeon e5620 (LGA1366) Antagligen inte bättre än min 2600k. ECC-ram på 64GB sammanlagt. Mot 32GB jag har i min gamla desktopdator. Ej ECC dock.

I och med att hårddiskburarna inte verkar stödja mer än 3GB/s för normala diskar eller SSd:er så blir det för mycket att byta för att det ska vara värt det. Men som brandvägg kan den ju få knäcka extra, det är ju inte så I/O-intensivt 😊

Min 2600k stödjer dock inte VT-d vilket är lite synd, men har nog inte direkt behov av det iofs.

Jag får inte ut mer än några MB/s, typ 20-30MB/s, d.v.s. runt 200Mbit/s när man överför filer och det blir lite för dåligt, speciellt om den ska agera som sekundär NAS och databasserver som är I/O-intensivt. I DL380:n alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har en cpu i servern, Intel Xeon e5620 (LGA1366) Antagligen inte bättre än min 2600k. ECC-ram på 64GB sammanlagt. Mot 32GB jag har i min gamla desktopdator. Ej ECC dock.

I och med att hårddiskburarna inte verkar stödja mer än 3GB/s för normala diskar eller SSd:er så blir det för mycket att byta för att det ska vara värt det. Men som brandvägg kan den ju få knäcka extra, det är ju inte så I/O-intensivt 😊

Min 2600k stödjer dock inte VT-d vilket är lite synd, men har nog inte direkt behov av det iofs.

Jag får inte ut mer än några MB/s, typ 20-30MB/s, d.v.s. runt 200Mbit/s när man överför filer och det blir lite för dåligt, speciellt om den ska agera som sekundär NAS och databasserver som är I/O-intensivt. I DL380:n alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det kan ju bli lite segt. Kommer bli lite samma för mig oxå egentligen då jag tänkte ha ena som Filserver, men får nog bygga filserver av en vanlig burk så man inte blir låst på halva hastigheten. Dock så bör man kanske kunna få upp hastigheten om man kör typ Raid0 på 2diskar, men då har man ju inget skydd om ena disken av dom rasar så det är ju kanske inget man vill heller.
SAS-Diskar skulle ju vara skönt men det blir så satans dyrt istället :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Ja det kan ju bli lite segt. Kommer bli lite samma för mig oxå egentligen då jag tänkte ha ena som Filserver, men får nog bygga filserver av en vanlig burk så man inte blir låst på halva hastigheten. Dock så bör man kanske kunna få upp hastigheten om man kör typ Raid0 på 2diskar, men då har man ju inget skydd om ena disken av dom rasar så det är ju kanske inget man vill heller.
SAS-Diskar skulle ju vara skönt men det blir så satans dyrt istället :/

Jo håller med, det blir grisigt dyrt för en hemlabserver tyvärr. Och känns onödigt att stoppa i en massa SSD:er (som jag visserligen gjort) och sedan inte få ut något av den hastigheten de har.

Ska se vad jag lyckas kräma ur min gamla burk i hastighet. ESXI 6.7 fungerar galant på den iaf och SATA-controllern stödjer 6GB/s.
Det enda den saknar är ECC-minnen samt ILO / iDRAC o.s.v. d.v.s.. remote-management. Men inte så svårt att knalla ner i källaren och knappa där.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jo håller med, det blir grisigt dyrt för en hemlabserver tyvärr. Och känns onödigt att stoppa i en massa SSD:er (som jag visserligen gjort) och sedan inte få ut något av den hastigheten de har.

Ska se vad jag lyckas kräma ur min gamla burk i hastighet. ESXI 6.7 fungerar galant på den iaf och SATA-controllern stödjer 6GB/s.
Det enda den saknar är ECC-minnen samt ILO / iDRAG o.s.v. d.v.s.. remote-management. Men inte så svårt att knalla ner i källaren och knappa där.

Det är sant.

Jag har mitt i garaget så får knata ut dit ist, men det fungerar ju om det behövs

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Vad jag lyckats läsa in mig på är att köra P420i med RAID-0 diskar inte är en bra idé, därav blev jag rekommenderad att skaffa detta kort, HP 24 Bay SAS Expander Card.
Då gör man om SAS-diskarna till "vanliga" diskar utan RAID-kortet, mao får man en bunt diskar. Något som jag vill åt eftersom jag vill köra ZFS tillsamman med min Proxmox installation.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Vad jag lyckats läsa in mig på är att köra P420i med RAID-0 diskar inte är en bra idé, därav blev jag rekommenderad att skaffa detta kort, HP 24 Bay SAS Expander Card.
Då gör man om SAS-diskarna till "vanliga" diskar utan RAID-kortet, mao får man en bunt diskar. Något som jag vill åt eftersom jag vill köra ZFS tillsamman med min Proxmox installation.

Precis, samma som jag läst mig till. Med P410i finns det inget annat alternativ än att köra dom i raid0. Men med P420 ska det gå att köra utan raid vad jag läst..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har en cpu i servern, Intel Xeon e5620 (LGA1366) Antagligen inte bättre än min 2600k. ECC-ram på 64GB sammanlagt. Mot 32GB jag har i min gamla desktopdator. Ej ECC dock.

I och med att hårddiskburarna inte verkar stödja mer än 3GB/s för normala diskar eller SSd:er så blir det för mycket att byta för att det ska vara värt det. Men som brandvägg kan den ju få knäcka extra, det är ju inte så I/O-intensivt 😊

Min 2600k stödjer dock inte VT-d vilket är lite synd, men har nog inte direkt behov av det iofs.

Jag får inte ut mer än några MB/s, typ 20-30MB/s, d.v.s. runt 200Mbit/s när man överför filer och det blir lite för dåligt, speciellt om den ska agera som sekundär NAS och databasserver som är I/O-intensivt. I DL380:n alltså..

Skickades från m.sweclockers.com

---

20-30 MB/s ??? - något måste vara fel??? - Till och med en RPI4 med USB-diskar med mjukvaru-RAID kan hålla en 1 Gbit ethernetport närmast full utan att det svettas allt för myket på disksidan.

Är du säker på att batteriet i BBWC fungerar (det kan du se i smartstart när du administrerar arrayen ), utan den aktiv så är diskkontrollerkortet inte rolig alls prestandamässigt. - är datorn mer än 5 år så kan du utgå ifrån att BBWC inte fungerar och du måste kasta bort den gamla batteri-packet (viktigt- behåll kretskortet i denna - den är bara insnäppt, löda på sladdar till en batterihållare för 4 celler (håll reda på polariteten) på kretskortet - sedan mata in 4 st 900-1000 mAh- NiMh-celler i batterihållaren (ikeas 'ladda' fungerade utmärkt) , räkna med några timmars påslag innan systemet tycker att batterierna finns och kopplar på write-cachen för disk controller-cachen.

om du kör ubuntu server - kolla med 'sudo atop -f -F 1' i en SSH-terminal och sedan skyffla lite filer - lyser det rött och diskarna ligger på 100% busy hela tiden i det fallet ??

Om svaret är ja så är något med diskhanteringen inte bra alls.

En sak till - blanda inte SAS och SATA-diskar (i en JBOD per disk-konfiguration iom. P400 inte kan köra i IT-mode) i samma mjukvaru-RAID - det kan dra ned prestandan till 1/4-del i jämförelse med array med bara SAS-diskar själva och det räcker med bara en SATA-disk bland övriga SAS-diska för att prestandan skall sjunka brutalt - jag har provat...

på min DL385 G5 (dubbel AMD-propp och 56 GB RAM) så kan man skriva kontinuerligt runt 450 MB/s och läsa i lite över 600 MB/s på 7 st 300 10 krpm SAS-diskar i BTRFS i RAID5 med P400 diskcontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

---

20-30 MB/s ??? - något måste vara fel??? - Till och med en RPI4 med USB-diskar med mjukvaru-RAID kan hålla en 1 Gbit ethernetport närmast full utan att det svettas allt för myket på disksidan.

Är du säker på att batteriet i BBWC fungerar (det kan du se i smartstart när du administrerar arrayen ), utan den aktiv så är diskkontrollerkortet inte rolig alls prestandamässigt. - är datorn mer än 5 år så kan du utgå ifrån att BBWC inte fungerar och du måste kasta bort den gamla batteri-packet (viktigt- behåll kretskortet i denna - den är bara insnäppt, löda på sladdar till en batterihållare för 4 celler (håll reda på polariteten) på kretskortet - sedan mata in 4 st 900-1000 mAh- NiMh-celler i batterihållaren (ikeas 'ladda' fungerade utmärkt) , räkna med några timmars påslag innan systemet tycker att batterierna finns och kopplar på write-cachen för disk controller-cachen.

om du kör ubuntu server - kolla med 'sudo atop -f -F 1' i en SSH-terminal och sedan skyffla lite filer - lyser det rött och diskarna ligger på 100% busy hela tiden i det fallet ??

Om svaret är ja så är något med diskhanteringen inte bra alls.

En sak till - blanda inte SAS och SATA-diskar (i en JBOD per disk-konfiguration iom. P400 inte kan köra i IT-mode) i samma mjukvaru-RAID - det kan dra ned prestandan till 1/4-del i jämförelse med array med bara SAS-diskar själva och det räcker med bara en SATA-disk bland övriga SAS-diska för att prestandan skall sjunka brutalt - jag har provat...

på min DL385 G5 (dubbel AMD-propp och 56 GB RAM) så kan man skriva kontinuerligt runt 450 MB/s och läsa i lite över 600 MB/s på 7 st 300 10 krpm SAS-diskar i BTRFS i RAID5 med P400 diskcontroller.

Japp, jag håller med, något måste vara fel. Jag har inte testat att köra något rent OS rakt på servern, men via Esxi är prestandan minst sagt usel IO-mässigt.
Jag har inte kollat upp batteriet, men väl värt att kolla.
Jag har 3 SSD SATA-diskar i servern (eller hade) samt en SAS-disk. Dessa sitter dock i två olika backplane i servern (2 backplan med 8 diskar styck). Men det kanske blir crap ändå?
Värt att testa att ta bort SAS-disken också. Jag har inga fler SAS-diskar, då jag tänkte köra med SATA-diskar istället eftersom de är enormt mycket billigare..

Jag ska kolla upp hur diskarna beter sig vid lite belastning. När servern bootar upp dyker det upp P410 Storage array där man kan trycka F8 för att administrera arrayen. Är det där du menar man kan se batteristatusen? Har konfat diskarna där, men kan ej se någon batteristatus alls där?
Däremot kan man enabla och disablea write cachen. Den är dock ställd till enabled.
Eller kan man administrera arrayen på något annat håll också? I så fall värt att kolla där med.
Servern är nog mer än 5 år gammal men vet ej om batteriet bytts ut nån gång. Jag har inte ägt servern så länge.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |