Sambo fick sms med skamliga förslag ifrån ett okänt nummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Alltså snacka om att göra stor grej o ringa polisen hit o dit....ring lr smsa numret o förklara att han kontaktade fel person.
Att sen polisanmäla varenda liten skitsak funkar inte....nu vet du varför det var sån kö ti snuten.

Fortsätter han dock typ minst 3 ggr så kan man ju polisanmäla.....

Att ringa tillbaka eller SMSa tillbaka är det sämsta du kan göra eftersom då får de bekräftelse på att det gått fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Att ringa tillbaka eller SMSa tillbaka är det sämsta du kan göra eftersom då får de bekräftelse på att det gått fram.

Och...? Personen i fråga kunde lika gärna ringt upp och sedan lagt på luren för att få samma bekräftelse. Till skillnad från spam som kan fylla ens brevlåda kostar det pengar att skicka sms - som dessutom kan bli blockerade - så jag tror nog inte man riskerar så mycket.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Och...? Personen i fråga kunde lika gärna ringt upp och sedan lagt på luren för att få samma bekräftelse. Till skillnad från spam som kan fylla ens brevlåda kostar det pengar att skicka sms - som dessutom kan bli blockerade - så jag tror nog inte man riskerar så mycket.

Njae, man skall alltid kolla upp nummer och SMS innan man svarar, betydligt vanligare än telefonpervon är bedragar avskum som försöker skicka betaltjänster till folk. Visste man vilka det var skulle de bara skjutas på fläcken där de var och stod.

Jag ringer eller SMSar inte till nummer jag inte kollat upp.

det är vad jag vet ofarligt att svara i telefon (det är bara på E. post det blir en sådan bekräftelse om att kontot är aktivt, E-post skall man däremot givetvis inte svara på eller öppna länkar.), men ringa upp eller skicka SMS skall man inte göra.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Det handlar inte om budgeten. Det är typ omöjligt att få fällande dom på ett SMS.
Då ska det kunna styrkas vem som skrev smset, nekar ägaren till numret (enda starka beviset är ett erkännande) så stannar utredningen och fallet läggs ner.

Sånt går alltid lösa om det anses vara ett tillräckligt stort problem och det läggs tillräckligt med resurser på det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Alltså snacka om att göra stor grej o ringa polisen hit o dit....ring lr smsa numret o förklara att han kontaktade fel person.
Att sen polisanmäla varenda liten skitsak funkar inte....nu vet du varför det var sån kö ti snuten.

Fortsätter han dock typ minst 3 ggr så kan man ju polisanmäla.....

Bara för att du är van att få skamliga förslag ifrån äldre män så betyder det inte att resten av befolkningen är det.

Anledningen till att jag faktiskt hörde av mig till Polisen och startade denna tråd var för att jag inte hittade någon info om liknande fall när jag googlade. Nu verkar du inte ens ha läst hela tråden, men det visade sig vara ett troligt spam likt det man får på e-post och någon anmälan gjordes slutligen inte.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather