Gaming entusiaster som kör linux. Hur gör ni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av CasualGamer:

Hur är läget med Steam OS år 2019? Jag funderar på att skaffa Ryzen på min Ubuntu-låda och låta den nuvarande istället tjäna som spelkonsol/HTPC. Men Steam OS verkar... sömnigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Troligen en bättre idé att behålla Ubuntu på den och ställa in autologin till desktop, autostart på steam och att steam ska starta i big picture mode.

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Asus R9 290X DCU2 4GB | 2*LG W2242PE
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 2TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002
Skrivet av CasualGamer:

Hur är läget med Steam OS år 2019? Jag funderar på att skaffa Ryzen på min Ubuntu-låda och låta den nuvarande istället tjäna som spelkonsol/HTPC. Men Steam OS verkar... sömnigt.

Jag skulle nog rekommendera följande:
https://system76.com/pop

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Linux Games Get A Performance Boost for AMD GPUs Thanks to Valve’s New Compiler
https://itsfoss.com/linux-games-performance-boost-amd-gpu/

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad (Halland)
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av CyberNerd:

Linux Games Get A Performance Boost for AMD GPUs Thanks to Valve’s New Compiler
https://itsfoss.com/linux-games-performance-boost-amd-gpu/

Tack för den länken !

Väldigt intressant..hoppas verkligen dom jobbar vidare på den och att det leder till något.
Vartenda % prestanda extra, är välkommet !

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2002

Halloj och afton.
Har sedan 2-3 månader tillbaka gått över till linux för gaming utvärdering.
Kör just nu manjaro samt pop os samt win 10 så jag trippelbootar (tre separata diskar)

Har sedan några dagar tillbaka inte kunnat lira cs go under någon av mina linux distros.
Får felet att "VAC was unable to verify your game session"

Kör i steamplay läget och inte forcerat proton.
I samband med att detta problem uppstod har jag även validerat filerna och varje gång är det 1 fil som måste laddas hem på nytt.
Löser dock inte mitt problem.
Så fort jag startat spelet och stängt av har jag valideringsfel igen.

En sak som jag testade under pop os var att sätta PROTON_USE_DXVK=1 %command% för att bänka
Men spela inget den kvällen så vet inte om dilemmat uppstod med detta.
I vart fall är inte detta kvar i min launchoption.
Oavsett så borde inte detta påverka min manjaro installation.

Så frågan är vad det kan vara.
Har googlat men inte funnit svar.
Känns orimligt att båda diskarna hux flux skulle börja haverera samtidigt.
Win 10 funkar det klockrent på.

Har ominstallerat steam o cs go på båda mina distros utan någon bättring.

OBS jag har relativt låg kunskap om linux så ha det i åtanke när ni skriver svar

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

@Svampen: Det låter inte riktigt som samma problem som jag själv haft med CS:GO, men själv har jag varit tvungen att använda '-nojoy' som launch option för att få det att starta på senaste tiden. Verkar som att det fungerar fint på distributioner som skeppar lite äldre paket, men på nyare distributioner tenderar det att krascha när man försöker starta spelet. Hoppas utvecklarna uppmärksammar och fixar detta.
https://steamcommunity.com/app/730/discussions/0/163753633046...

Annars tycker jag inte det är mycket som strular nu för tiden. Har inte rört Windows på typ 3-4 år och har mer än nog med spel att sysselsätta mig med, speciellt med tanke på hur mycket Proton har bidragit med. Det som inte fungerar i Proton tenderar att vara lootbox-infesterade skitspel som inte är värda att röra till att börja med, medans i princip allt man är intresserad av bara fungerar. Subjektiv åsikt givetvis, men det finns säkert fler som håller med?

PRIME X370-PRO | R7 2700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2002

Läste red hat fedora på gymnasiet för 16 år sen men inte rört linux sen dess
Mitt spel startar ju men verkar vara något strul med vac.
Fick lira via win 10 idag då jag inte hittt lösning än.

Den ända kampen man förlorar är den man ger upp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition Released for Linux..
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/11/shadow-of-the-tomb-raider...

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av CyberNerd:

Shadow of the Tomb Raider: Definitive Edition Released for Linux..
https://www.omgubuntu.co.uk/2019/11/shadow-of-the-tomb-raider...

Underbart, men för sent, redan plöjjat igenom den med Proton, funkade bra.

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~/
Registrerad
Dec 2005

Här har man haft tålamod nog att inte plöja igenom det i Proton (förutom demot). Kommer nog slå till sen när vinterrean drar igång.

Förövrigt fick jag se att RDR2 som släpps på PC idag använder Vulkan. Förmodligen en biverkning av Stadia, men det verkar ju lovande för de som hoppas att det kanske kommer fungera med Proton.

PRIME X370-PRO | R7 2700X | NH-D15 | 32GiB DDR4-2400 CL14 | 500GiB 850 EVO | 3TiB WD Red | 500GiB HDD | Nitro R9 Fury | SuperNOVA 750 G2 | Define S | MG279Q | HD650 | Ducky Secret | Ducky One 2 | Debian Sid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Nerd is the new Cool