Fläktarna går i vågor med täta intervaller.

Permalänk
Medlem

Fläktarna går i vågor med täta intervaller.

Precis fått hem en Inetbyggd dator, ryzen 3700x med stockkylare och 5700x på en Gigabyte X570 GAMING X bräda.

Kollar lite i HWmonitor och ser att tempen på cpun går ner till runt 40, sen en sekund senare är den på 50 och fläkten går upp i 2600rpm i 4-5sek tills tempen är nere på 40 igen. Och det här gör den exakt hela tiden. Dom där tempsen är i idle bara. Ska det vara så? Börjar bli så frustrerad av att höra fläkten går på maxvarv hela tiden.

Chassit är ett Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Du kanske kan laborera med egen fläktkurva för CPU i BIOS?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Testa gå in i bios och ändra fläkt kurvan? Har även för mig att det finns en high/low switch på cpu kylaren.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

det har med ryzen 3000's boost funktion att göra, Buildzoid har en bra video där han påpekar detta när han kollar boostfunktionaliteten med ett oscilloskop, Buildzoids/Actually Hardcore Overclocking video om ryzen 3000 boost

Visa signatur

Gigabyte X670E Aorus Master| Ryzen 7700x| Custom vattenkylning| 32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c30| Asus Radeon RX Vega 64 ROG Strix OC 8GB| 20.5TB HDD|

Permalänk
Medlem

Uppdatera bios samt göra en egen fläktkurva i bios är vad jag fick göra med mitt Aorus x570 master då det lät precis så samt chipset fläkten gick max rpm hela tiden.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har själv gjort fläktkurvor och det går att göra liknade saker om man lägger en brytpunkt precis där tempen brukar ligga och varierar varvtalet mycket över och under den, man får ett oerhört irriterande uppförande på kylningen om man gör en sån kurva och det är ju möjligt att det är nått sånt för dig också och det har ju även rapporterats att det är lite strul med hur en del bios hanterar klockningen av cpun då de nu kan byta frekvens mycket snabbare än tidigare, det verkar som det skulle behöva läggas in hysteres i reglerkurvorna för en del bios hamnar nästan i självsvängning men då kan det hjälp med en biosuppdatering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är det normalt om du inte går in i BIOS och ändrar fläktkurvan. Hade själv originalkylaren till min 2700x och varvtalet gick upp och ner övertid vilket enligt mej var väldigt störande ljudmässigt. Byte några veckor senare till en AIO.

Permalänk
Medlem

På mitt moderkorts fläkt kurvor kan man lägga in fördröjning på både uppåt och nedåt.
Dvs sätter jag fördröjning på 6s, måste tempen ligga högt över 6 sekunder, innan fläktarna rampar upp. Jag har satt mina på 6s för upp och 12s för ner. Just för att slippa jojo-effekten.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Gör en fläktkurva på typ 40% fram till 55c och sen snabbt upp till max på typ 70c.
Din Fläkt kommer gå på samma varv till "riktigt" last (spel eller annat) dras igång.

Iom Ryzens energispar (som sätts ur spel av att man rör musen, ja så kass är den än så länge) så hoppar temps upp och ner en hel del än så länge. Lär bli bättre över tiden med nyare bios.

EDIT: Sen finns det ofta inställning för mjuka kurvor i bios, man ställer in hur många sekunder upp och nervarvning ska gå för att slippa snabba pådrag och fall i fläktar vilket oftast upplevs som störande.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Inaktiv

Normalt att tomgångstemperaturen spikar en del. Enkelt att lösa genom att lägga fläktkurvans min-värde över den högsta temperaturen man observerar på tomgång, i ditt fall 50°C. Lägg även till en tidsfaktor om ditt moderkort stödjer det. Har för mig att mina fläktkurvor börjar på 50°C och rampar upp till max vid 70°C och med en tidsfaktor på 15,9s. Detta med en Noctua NH-D15.

Permalänk
Medlem

Skulle också laborera med tidsfördröjningen, AMDs spikear lite här och där och det gör att fläkten får för sig att gå in och rädda situationen genom att maxa varven stup i kvarten, vilket jag vet är riktigt störande. Jag har kommit undan det genom att sätta en tidsfördröjning, börja med att sätta den på typ 6 sek och funkar det inte, gå ner till 4 osv.

Vill kan komma ifrån det helt kan man köpa en mera bulkig kylarlösning som kan hantera korta spikes utan att det märks, antingen AIO eller, som jag själv föredrar, en D15 eller liknande.