Cooler Master SK650 och SK621 – två modeller med lågprofilsbrytare

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master SK650 och SK621 – två modeller med lågprofilsbrytare

Cooler Master besöker testlabbet med två mekaniska tangentbord i låg profil, varav ena är en mindre modell med trådlös anslutning i form av Bluetooth. Häng med in.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är otroligt sugen på att testa dessa switchar, får se om man kan få tag på dom löst till nästa projekt kanske.

Tog bort initial rättning och skickade in en på rätt sätt istället. (a)
Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Läser jag slarvigt eller står det inget om hur själva brytarna känns? Vad påminner de om? Hur är de skriva eller spela med?

Står även ”Cherry Low-profile Red (Taktil)”, men även LP red är väl en linjär brytare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Oj. Trodde dessa brädor varit ute sen länge. De verkar dock inte lågprofil nog för min smak.
Sneglar mer åt SK851 som presenterades på Computex. Samma generella utseende, mycket plattare.
Har dock inte en susning om hur Omrons nya lågprofil-switchar beter sig eller känns. Det får tiden utvisa.

Permalänk

Såg denna video: https://www.youtube.com/watch?v=S5-12O3kiho

Lite skeptisk till dessa tangentbord.

Visa signatur

🖥️  NZXT H1 - Intel ARC 770 - i7 12700 - 16GB DDR5
🖱️ Superlight 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Läser jag slarvigt eller står det inget om hur själva brytarna känns? Vad påminner de om? Hur är de skriva eller spela med?

Står även ”Cherry Low-profile Red (Taktil)”, men även LP red är väl en linjär brytare?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp.

Men Cherry verkar ha tappat fotfästet när det gäller terminologin. På sociala medier har jag på några månader sett dem kalla sina röda switchar för både klickiga och taktila. Så det skulle inte förvåna mig om de i nåt utskick skrivit så :/

Permalänk
Hedersmedlem

Hur kan ett trådlöst tangentbord som tappar anslutningen ibland vara en 'bra produkt' ? De viktigaste prylarna du kopplar till din datamaskin e I/O-enheterna, utan dem blire svårt!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Läser jag slarvigt eller står det inget om hur själva brytarna känns? Vad påminner de om? Hur är de skriva eller spela med?

De påminner väldigt mycket om Cherry MX Speed Silver, eller m.a.o. som röda Cherry MX som har lite kortare höjd och aktiveringshöjd.

Citat:

[Lägre och helt platta tangenter] har orsakat en hel del felstavningar för undertecknad eftersom det inte är lika lätt att urskilja tangenterna från varandra utan att titta ned på bordet.

Det är inte bara artikelförfattaren. Experter har känt till fenomenet med för breda tangenttoppar sedan urminnes tider då mekaniska skrivmaskiner vandrade på jorden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sKRUVARN:

Läser jag slarvigt eller står det inget om hur själva brytarna känns? Vad påminner de om? Hur är de skriva eller spela med?

Står även ”Cherry Low-profile Red (Taktil)”, men även LP red är väl en linjär brytare?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrev på sista sidan att brytarna på dom här modellerna inte känns allt för olik vanliga röda.

Ja, stämmer att dom är linjära. Jag som missade att ändra det. (kopierade Roccat Vulcan-artikeln för att få samma upplägg)

Permalänk
Medlem

"Tyvärr imponerar modellerna inte så mycket som hade önskats. En stor del av det ligger hos tangenterna med deras platta formgivning, samtidigt som de är något för nära grannen."

Min kollega köpte detta TKL varianten till arbetet, vi 4 tangentbordsnördarna på jobbet tyckte precis samma sak, tyvärr gör det hela tangentbordet rätt värdelöst, kan dock tänka mig att det blir bättre när man kört in sig en aning.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Var ett tag väldigt fundersam över att flera här verkar ha problem med de platta tangenterna då jag själv använder ett magic keyboard i jobbet och när jag väl hade vant mig efter ett par dagar så har jag aldrig skrivit snabbare.

Men så insåg jag att det måste vara de platta tangenterna i kombination med att de är mycket högre än på mitt egna nämnda. Eller så är vi alla bara olika.

Men fortfarande, på det fullstora tangentbordet ska det väl inte vara några problem när tangenterna sitter där de ska, när man använder tangentbord ofta i livet skriver man väl mer på muskelminne än något annat? Jag kan inte alls relatera till hur man känner sig fram.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker prissättningen på tangentbord har skenat och inte är på rimlig nivå i nuläget.

Alltså att 1500 spänn ska va nån sorts standardpris verkar inte riktigt vettigt. Det är inte så konstigt om specialgrejer så som das keyboard och sådant kostar mer. Jag har själv ett tangentbord för 1500 spänn så jag ser helt klart att det finns en kundbas för dyrare tangentbord.

Men jag har svårare för prissättningen när 1500 spänn börjar bli normaliserat. Jag höjer iaf på ögonbrynen lite när de mer "vanliga" märkena lägger sig här också. Ja - fortfarande gör jag det. Så mycket behöver "vanligare" tangentbord inte kosta.

Då kan man ju tänka att "ja men mekaniska brytare är dyrare".
Men alltså det finns mekaniska tangentbord för några enstaka hundralappar så det går att göra dessa ganska billigt också. Då är det inte rätt märke på brytarna, i know. Men ja, egentligen är det här kanske viktigare för en liten klick bara medan gemene man inte ens är medveten om att det finns olika märken eller färger på brytare.

Edit:
[Backar vi... säg 10 år så fanns det ett märkbart prisspann även för rubber dome-brädorna.
En del kostade en hundring, andra en tusing. Så det är inga konstigheter med att det finns dyrare utbud idag också.
Men standardpriset låg inte kring tusenlappen liksom.]

Med det sagt så vet jag att det finns ett skapligt utbud redan från 800. Men även det är egentligen ganska högt det med.

Kanske hjälper det med fler recensioner för tangentbord i lite billigare prisklasser?
I dont know.
Tycker iaf priserna på tangentbord stuckit iväg onödigt mycket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Tycker iaf priserna på tangentbord stuckit iväg onödigt mycket.

Jag håller med men samtidigt finns det helt klart en marknad för de dyrare tangentborden. Du har chassin i flygplansaluminium, key covers gjutna i i färg och genomskinlig plast för samma knapp för rgb, oled-skärmar för värdelös information man aldrig kollar på osv. Jag har ett sprojlans nytt SteelSeries Apex 7 och det var 2000 sek. Ville ha ett SteelSeries-tangentbord då de gör bra peripherals och vill så klart ha det nyaste och snyggaste, samt med handledsstöd. Funktionsmässigt samma som ett tangentbord för vadå typ 800 spänn eller något men jag kommer vara betydligt mer nöjd med Apex 7 som jag attraherades av. Men man blir lite fartblind, har lite ångest över prislappen mem jag vet att jag långsiktigt gjort det rätta valet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudukun:

Oj. Trodde dessa brädor varit ute sen länge. De verkar dock inte lågprofil nog för min smak.
Sneglar mer åt SK851 som presenterades på Computex. Samma generella utseende, mycket plattare.
Har dock inte en susning om hur Omrons nya lågprofil-switchar beter sig eller känns. Det får tiden utvisa.

Tack för tipset! 800-serien kommer i samma tre storlekar som 600-serien också. Nu är det bara att vänta på 821 i vit/silver ist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mistybisty:

Såg denna video: https://www.youtube.com/watch?v=S5-12O3kiho

Lite skeptisk till dessa tangentbord.

Jag var intresserad fram tills jag såg att dom körde något eget hopkok som stabiliserar för tangenterna över 1u (allt över 1x1 i storlek). Shame, hade helt klart potential annars

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk

Jag var väldigt taggad på ett sk21 fram till att priset presenterades. Nu blir det ett Anne 2 pro istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Samma resultat och konstaterande som jag gjorde kring SK630 (TKL-versionen) här nyligen då helt enkelt, att det är väldigt snyggt, trevligt men väldigt svårskrivet på grund av dess utformning!

Vill man förresten se mitt test av Cooler Master SK630 som inte täcktes i artikeln här så finns det på https://youtu.be/-6S8Zj7Ze7A

Visa signatur

Teknik med Ewenson - tester av teknikprylar på YouTube

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Hur kan ett trådlöst tangentbord som tappar anslutningen ibland vara en 'bra produkt' ? De viktigaste prylarna du kopplar till din datamaskin e I/O-enheterna, utan dem blire svårt!

Undrar precis samma sak. Känns som att det blivit inflation på betygen?

Permalänk

Jakten på det perfekta tangentbordet fortsätter, för här är det inte.. Synd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ett litet klipp så man kunde hört hur dom låter hade inte varit fel.

Jag visste inte om att Cherry gjorde lågprofilsbrytare. Sen att det trådlösa tappar signal, är ju skandal.
Men jag gillar utseendet jättemycket. Synd att det inte är bruna brytare bara, men det kommer kanske.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@HURRDURRGG: Filco Majestouch Convertible 2 har jag och det är riktigt nära ett perfekt tangentbord. Litet men utan att kännas tight, mekaniska brytare, trådlös anslutning och medföljande kabel för att göra det trådat. Finns med svensk layout via länken nedan.
https://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-filco-convertible...

Permalänk
Medlem

Det här kan faktiskt vara T-bordet som får mig att gå över till trådlöst. ser väldigt intressant. Det estatiska har dom lyckats fint med.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Ett litet klipp så man kunde hört hur dom låter hade inte varit fel.

Tangentbordsljudet på SK630 hörs i bakgrunden här, https://youtu.be/-6S8Zj7Ze7A?t=242

Visa signatur

Teknik med Ewenson - tester av teknikprylar på YouTube

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Det här kan faktiskt vara T-bordet som får mig att gå över till trådlöst. ser väldigt intressant. Det estatiska har dom lyckats fint med.

Så du vill gå över till just detta tangentbord, som tappar anslutning lite då o då!
Japp det ser bra ut, men det skall ju fungera 100% med. Och det gör det inte.

===================================

@JEwenson tack för klippet! Ewensom verkade inte vara imponerad direkt

Sen att SK621 kan få utmärkelsen "Bra produkt" när den tappar koppling ibland (?)
Och med ett pris på 1 490Kr. Är lite sådär konstigt i min värld.

Rättstavning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]