Permalänk

Svårt att 3D printa?

Hej
Har en dimensionsövergång som sitter i ett hål i väggen för att blåsa ut varmluft
Dock är den kapad lite för kort och halkar ur hålet när barnen råkat komma åt AC'n den är kopplad till.

Rent spontant tänker jag det enklaste hade varit att skapa en förlängning med 3D printer som överlappar röret, som i slutändan resulterar i att den inte lossnar lika lätt ifrån väggen.

Nu har jag ingen 3D printer men innan jag letar upp någon som har en vill jag ha hjälp av er som printat mycket, tror ni är möjligt? Eller kanske har ni någon bättre idé?

Försökt förtydliga mina tankar i paint..

Uppskattar all hjälp jag kan få
Mvh
Jompen

Idag ca 3cm lång. Skulle behöva vara runt 10cm

97mm ytterdiameter

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk

Ja, det ska nog inte vara några problem. Själva modellen som behövs är ju väldigt simpel att göra och skriva ut då det bara är en cylinder. Det lite kluriga kan ju vara att få exakt de mått man vill ha så att den sitter bra på röret, då kan det ju vara bra om man har möjlighet att göra om utskriften ifall det visar sig att något mått behöver justeras (t.ex. om du känner någon som har en printer). Testa ladda ned sketchup eller liknande och skapa en modell, det kan du göra väldigt enkelt utan tidigare erfarenhet.

Permalänk
Medlem

Du kan inte använda något typ av rördelar för ex via avloppsrör?

Blir ju billigt o enkelt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Varför inte en stegmuff för ventilationsrör?
3d printa låter som en bakvänd lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vara ganska enkelt att fixa. Problemet är väl att hitta någon som är villig att göra det tillräckligt billigt. Ska någon modellera, printa och skicka går det ju någon timme. Så känner du inte någon i din närhet som kan hjälpa skulle jag åka till en bygghandel och leta efter lämplig rörbit.

Permalänk
Medlem

3D-Modellera den själv. Tinkercad är enkel. Få tag i någon med printer. Jag föreslår PETG-filament. ABS är så jävligt att få bra.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max