Säljråd, Nollställning innan försäljning

Permalänk

Säljråd, Nollställning innan försäljning

Jag har byggt en ny dator och tänkte sälja den gamla och några andra datorer och skulle behöva lite hjälp

Dator 1:
Intel Core i7-6700K - 8 trådar / 4,0GHz (4,2 Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
ASUS Z170 Pro Gaming moderkort
Geforce 980 Ti referensmodell från Palit
Noctua NH-U14S CPU Kylare
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16
Geforce 980 Ti referensmodell från Palit
EVGA PowerSupply (PSU) Supernova GS 650W
NZXT H440W Silent Ultra - Vit (Ej PSU)
- Gen 1 men med en extra fläkthub
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB (MZ-75E250B/EU)
ASUS PCE-AC56 - AC1300 / PCI-E Wifi-Kort
Windows 10 Pro

Fråga 1: Räcker det med att köra en formatering (ej snabb) av SSD och installera om Windows innan försäljning? Borde jag installera någonting annat på burken för att kunna dema något för en köpare?
Fråga 2: Vad kan man ta betalt för en sån här burk?

Dator 2:
En Intel NUC i3 6100U en låghöjdsvariant som bara tar m2 ssd

Jag har en piggare NUC som jag använder idag med i5-7260u cpu.

Fråga 3: För att testa att den äldre nuc:en fungerar innan en försäljning kan jag flytta minne och ssd från den nya till den äldre utan att jag förstör Windows installationen? Minne och SSD kommer ursprungligen ifrån den äldre nuc:en så de passar.

Dator 3:
Jag har en Surface Pro 1 (orginalet) som jag inte använt sen jag skaffade en Ipad Pro för något år sen. Finns det något bra sätt att bara resetta Windows (10 Pro) på den och ta bort möjligheten att återskapa data? Jag är lite osäker på vilken licensnyckel jag har på den då den uppgraderades till Windows 10 från 8 när Windows 10 lanserades.

Visa signatur

Ryzen 3900X || ASUS ROG Strix X570-E Gaming || ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL EVO || Corsair Vengeance RGB PRO DDR4-3200 || ACER - XB280HK 28

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hooloovoo:

Jag har byggt en ny dator och tänkte sälja den gamla och några andra datorer och skulle behöva lite hjälp

Dator 1:
Intel Core i7-6700K - 8 trådar / 4,0GHz (4,2 Ghz Turbo) / 8MB / Socket 1151
ASUS Z170 Pro Gaming moderkort
Geforce 980 Ti referensmodell från Palit
Noctua NH-U14S CPU Kylare
Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 2666MHz / DDR4 / CL16 / CMK16GX4M2A2666C16
Geforce 980 Ti referensmodell från Palit
EVGA PowerSupply (PSU) Supernova GS 650W
NZXT H440W Silent Ultra - Vit (Ej PSU)
- Gen 1 men med en extra fläkthub
Samsung SSD 850 EVO SSD 250GB (MZ-75E250B/EU)
ASUS PCE-AC56 - AC1300 / PCI-E Wifi-Kort
Windows 10 Pro

Fråga 1: Räcker det med att köra en formatering (ej snabb) av SSD och installera om Windows innan försäljning? Borde jag installera någonting annat på burken för att kunna dema något för en köpare?
Fråga 2: Vad kan man ta betalt för en sån här burk?

SSD-enheten har stöd för Secure erase. Använd Secure erase för att fimpa allt innehåll. Installera sedan win 10 utan att aktivera med nyckel och låt köpare göra detta om du inte vill sälja med licensen.

Priset du kan ta betalt är det någon är villig att betala.

Citat:

Dator 2:
En Intel NUC i3 6100U en låghöjdsvariant som bara tar m2 ssd

Jag har en piggare NUC som jag använder idag med i5-7260u cpu.

Fråga 3: För att testa att den äldre nuc:en fungerar innan en försäljning kan jag flytta minne och ssd från den nya till den äldre utan att jag förstör Windows installationen? Minne och SSD kommer ursprungligen ifrån den äldre nuc:en så de passar.

Modern windows behöver bara konfigurera om eventuella drivrutiner mot den nya hårdvaran. Dock är det aldrig dumt att installera rent operativsystem om grejerna skall säljas.

Citat:

Dator 3:
Jag har en Surface Pro 1 (orginalet) som jag inte använt sen jag skaffade en Ipad Pro för något år sen. Finns det något bra sätt att bara resetta Windows (10 Pro) på den och ta bort möjligheten att återskapa data? Jag är lite osäker på vilken licensnyckel jag har på den då den uppgraderades till Windows 10 från 8 när Windows 10 lanserades.

Sök på "Reset this PC" på engelsk windows och välj "remove all data". Datan som finns på lagringsenheten är fortfarande möjlig att återskapa med rätt verktyg och kunskap. För att vara säker är det rimligast att köra secure erase på lagringsenheten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin