EK Water Blocks släpper läcktestare – luftpump med tryckmätare till vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

EK Water Blocks släpper läcktestare – luftpump med tryckmätare till vattenkylning

Att leta efter läckor hos ett nymonterat system för vattenkylning kan vara en blöt och tidskrävande process. Nu släpper EK Water Blocks en produkt för att genomföra samma test med lufttryck.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smidigt! Och inte så farligt dyrt heller med tanke på vad andra nischade vattenkylningsprylar kan kosta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric:
Standardiserade komponenter och redan existerande testmetod för andra applikationer. Inte specifikt framtaget för vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har ju Aquacomputer Dr. Tryckfallstest. Luftpump samma princip ungefär samma pris..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Musikälskare

Trevligt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tänk på att provtryckning med gas (luft) kan vara farligt.
All provtryckning vi gör med gas skall övervakas av certifierad personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av HenrikM:

Tänk på att provtryckning med gas (luft) kan vara farligt.
All provtryckning vi gör med gas skall övervakas av certifierad personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Farligt med 0.5 bar? what

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tänk på att provtryckning med gas (luft) kan vara farligt.
All provtryckning vi gör med gas skall övervakas av certifierad personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe du kan va rätt lugn med den låga volym och det tryck som gäller här

Permalänk
Medlem

@HenrikM: hjälp herregud, hur ska vi nu görs vi som fyller i luft i våra bildäck... även cykeldäck... ojojoj mycket mer tryck där. har levt farligt, och inte följt reglerna i 45 år..

Permalänk

Jag hann före...🤪

#18011370

Måste leva med livet som insatts. Pumpar bildäck med över 3 bar och bussdäck med över 8.

0.5 klarar man väl nästan med lungorna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag hann före...🤪

#18011370

Måste leva med livet som insatts. Pumpar bildäck med över 3 bar och bussdäck med över 8.

0.5 klarar man väl nästan med lungorna.

Ja du lever med livet som insats, speciellt när du pumpar bussdäck. Gör du det på arbetet måste du ha MINST två meter slang mellan dig och däcket eller ännu hellre en pumpbur. En av mina närmaste vänner höll på att gå åt när ett lastbilsdäck small. Som tur var så var det innerdäcket i ett dubbelmontage som small så han var "bara" blästrad och hörde inget på några dagar, mycket fick han tillbaka men inte allt!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Kul att se hur det utvecklas! Man gör ju exakt samma sak när man installerar värmesystem eller vattendragningar som rörläggare. Inget spill och lätt och höra eller se läckor.

Att det är farligt beror på mängd (Kg) luft som finns i systemen. Att det skulle vara farligt i ett datorsystem som är handdraget är en extrem överdrift, att det är farligt när man pumpar lastbilsdäck är en underdrift. Är som vanligt en fråga om hur långt snöret är

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av iiTungii:

Kul att se hur det utvecklas! Man gör ju exakt samma sak när man installerar värmesystem eller vattendragningar som rörläggare. Inget spill och lätt och höra eller se läckor.

Att det är farligt beror på mängd (Kg) luft som finns i systemen. Att det skulle vara farligt i ett datorsystem som är handdraget är en extrem överdrift, att det är farligt när man pumpar lastbilsdäck är en underdrift. Är som vanligt en fråga om hur långt snöret är

har för mig att jag såg nått på internet när ett lastbilsdäck smällde... tror personen som var närmast däcket försvann..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Nu var det att läktesta en vattenloop med en handpump man kommer inte upp i farliga tryck med den.
Skulle man ge sig katten på att maxa trycket kommer radiatorerna att ge sig.
Dom svagaste radiator jag har sett ha 1bar starkaste 6 bar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Farligt med 0.5 bar? what

Haha precis, jag har 4 bar i mina cykeldäck.

Jag har använt en provtryckare som är för kylsystem i bilar till min custom loop, funkar bra.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Det här var ju helt klart intressant, men duger inte en rulle toapapper för 20kr ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk

Den inbyggda tryckmätaren klarar upp till 1 bar, men EK Water Blocks rekommenderar mellan 0,5 och 0,75 bar för att inte skada systemet

Nu blev det intressant, ursäkta min okunnighet men några snabba frågor:

1) trycket är väl som störst när det blir 80C-90C++?
2) vad är normal skillnad i bar när det är t.ex 25C och 80C? (om någon har mätt)
3) vilken vätska används vid kylning? Och dess kokpunkt?
4) Har man verkligen "vatten" i sina corsair eller arctic "water" cooling?

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Dr. Drop? Läste nånstans att den lätt kan gå sönder.. EK's design ser lite mer gedigen ut tycker jag

@Niclas
Det låter lite intressant! Är det en billigare eller dyrare lösning än något sånt här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@maike: Dom som är gjorda för bilar är nog dyra. Den jag har är gammal säkert från 80-talet så har ingen koll. Man behöver ju göra en adapter för att passa loopen i datorn också.
Skulle säga att den EK säljer är värd pengarna om man inte kan mecka ihop en egen billigare, det är ju ett säkert och smidigt sätt att testa att loopen är tät

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Trycket kan vara stort men mängden i systemet är såpass litet att det inte ger någon "skada" och har man handpumpat in det kommer inte en liten vattenpump göra det till nån bomb. Det är större risk att du får en stöt än att du skadar dig pga lufttrycket av provtryckning i datorn.

Ett lastbilsdäck med 3bar har mer mängd luft i sig än ett vanligt däck på en bil osv. Båda är farliga om dom smäller

Visa signatur

"Övning ger träning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Den inbyggda tryckmätaren klarar upp till 1 bar, men EK Water Blocks rekommenderar mellan 0,5 och 0,75 bar för att inte skada systemet

Nu blev det intressant, ursäkta min okunnighet men några snabba frågor:

1) trycket är väl som störst när det blir 80C-90C++?
2) vad är normal skillnad i bar när det är t.ex 25C och 80C? (om någon har mätt)
3) vilken vätska används vid kylning? Och dess kokpunkt?
4) Har man verkligen "vatten" i sina corsair eller arctic "water" cooling?

Kan väl delvis svara.
Har aldrig vattenkylt en dator själv så kan inte svara specifikt om det.

1) Trycket ökar med temperaturen då mediumet expanderar av värmen. Så ju högre temperatur desto högre tryck i ett slutet system.

2) Ingen aning och det beror på vilket medium vi talar om och vad systemet är uppbyggt av för komponenter. Exempelvis så expanderar en gummislang lättare än ett rör i metall så trycket ökar inte lika fort eller mycket. I ett vattenkylningssystem till en dator är antagligen tryckhöjningen försumbar.
Men jag kan vara ute och cykla.

3/4) Vanligtvis vatten. Vatten är ett av dom bästa köldmedium som finns och används därför flitigt. Ammoniak är ett bättre medium men det är inget du kommer hitta i en konsumentprodukt då gasen är giftigt att andas in. Finns andra mer exotiska och bättre köldmedium som du inte heller kommer påträffa av samma anledning.
Så med Corsair eller någon annan OEM så rör det sig antagligen om vatten med tillsatser som motverkar algbildning och korrosion.
Glykol fungerar exempelvis som en sådan tillsats. Det behövs dock inga större mängder om tanken inte är att skydda mot isbildning.
Ren glykol har en kokpunkt på 197 grader vid 1 atmosfärs tryck men nu vet jag inte vilken/vilka tillsatser dom använder.
Att det skulle gå att nå kokpunkten i ett vattenkylningssystem till en dator ser jag som osannolikt. Om vattnet skulle nå 100+ grader så skulle komponenterna vara mycket varmare än så. Med andra ord så skulle datorn krascha eller stänga av sig innan det sker.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men någon personfara existerar i alla fall inte.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tänk på att provtryckning med gas (luft) kan vara farligt.
All provtryckning vi gör med gas skall övervakas av certifierad personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Skall tänka på detta nästa gång jag blåser upp ballonger till dotterns barnkalas..

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Skall tänka på detta nästa gång jag blåser upp ballonger till dotterns barnkalas..

Har du inte hört? De kan ju för i helskotta smälla!

Permalänk
Medlem

Senaste åren har jag kört med en "stå"-cykelpump med tryckmätare för en mindre peng, fungerar asbra det också 😂 Men just en sån här produkt är det man letat efter ju, så härligt att den kom!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tänk på att provtryckning med gas (luft) kan vara farligt.
All provtryckning vi gör med gas skall övervakas av certifierad personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken tur.
Ska akta min nästa gång jag pumpar min cykel med en handjagare.

//c

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Har ju Aquacomputer Dr. Tryckfallstest. Luftpump samma princip ungefär samma pris..

Coolt namn!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Den inbyggda tryckmätaren klarar upp till 1 bar, men EK Water Blocks rekommenderar mellan 0,5 och 0,75 bar för att inte skada systemet

Nu blev det intressant, ursäkta min okunnighet men några snabba frågor:

1) trycket är väl som störst när det blir 80C-90C++?
2) vad är normal skillnad i bar när det är t.ex 25C och 80C? (om någon har mätt)
3) vilken vätska används vid kylning? Och dess kokpunkt?
4) Har man verkligen "vatten" i sina corsair eller arctic "water" cooling?

1) Yes, det stämmer med det borde inte vara en speciellt stor skillnad i en vattenloop. Tryckstegringen i en vattenloop kommer från att du värmer luftkudden som blir någonstans. Vattensystemen brukar ha något som är flexibelt, så en del tas omhand genom att loopen blir fysisk större

2) Väldigt liten, skillnaden mellan sug och trycksida för pumpen är troligtvis större.

3) Vatten, med tillsatser. Vatten är ett extremt bra kylmedium för kylsystem som arbetar i vätskefas. Det har hög värmekapacitet, hög densitet, och hög värmekonduktivitet. Dessutom är det jättebilligt! Används andra ämnen är det för att det finns en bra anledning till att vatten inte passar, såsom för låga temperaturer, för höga temperaturer eller att den har fler än ett syfte, typ att även smörja systemet. Kokpunkt runt 100C men varierar förvånansvärt kraftigt med höjd över havet, men kan pushas högre ifall man kan leva med trycksatta system. En vanlig kärnreaktortyp är tex vattekyld med vatten som kokar vid över 300 grader pga 150 bars tryck

4) Yes, men med tillsatser för att hindra frysning, algtillväxt och möjligtvis även färg tillsatt.

Skrivet av Barak:

Kan väl delvis svara.
Har aldrig vattenkylt en dator själv så kan inte svara specifikt om det.

1) Trycket ökar med temperaturen då mediumet expanderar av värmen. Så ju högre temperatur desto högre tryck i ett slutet system.

2) Ingen aning och det beror på vilket medium vi talar om och vad systemet är uppbyggt av för komponenter. Exempelvis så expanderar en gummislang lättare än ett rör i metall så trycket ökar inte lika fort eller mycket. I ett vattenkylningssystem till en dator är antagligen tryckhöjningen försumbar.
Men jag kan vara ute och cykla.

3/4) Vanligtvis vatten. Vatten är ett av dom bästa köldmedium som finns och används därför flitigt. Ammoniak är ett bättre medium men det är inget du kommer hitta i en konsumentprodukt då gasen är giftigt att andas in. Finns andra mer exotiska och bättre köldmedium som du inte heller kommer påträffa av samma anledning.
Så med Corsair eller någon annan OEM så rör det sig antagligen om vatten med tillsatser som motverkar algbildning och korrosion.
Glykol fungerar exempelvis som en sådan tillsats. Det behövs dock inga större mängder om tanken inte är att skydda mot isbildning.
Ren glykol har en kokpunkt på 197 grader vid 1 atmosfärs tryck men nu vet jag inte vilken/vilka tillsatser dom använder.
Att det skulle gå att nå kokpunkten i ett vattenkylningssystem till en dator ser jag som osannolikt. Om vattnet skulle nå 100+ grader så skulle komponenterna vara mycket varmare än så. Med andra ord så skulle datorn krascha eller stänga av sig innan det sker.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter men någon personfara existerar i alla fall inte.

Nitpick, men ammoniak är inte ett "bättre" kylmedium ifall det används som vi tänker på det i vattenkylsystem. Det är dock extremt bra i system som använder fasändring för att pumpa värme, men inte så populärt av anledningar som du nämner. Väldigt otrevlig kemikalie

Permalänk

En bilmotor har runt 0.6bar och kokar vid 110c.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

1) Yes, det stämmer med det borde inte vara en speciellt stor skillnad i en vattenloop. Tryckstegringen i en vattenloop kommer från att du värmer luftkudden som blir någonstans. Vattensystemen brukar ha något som är flexibelt, så en del tas omhand genom att loopen blir fysisk större

2) Väldigt liten, skillnaden mellan sug och trycksida för pumpen är troligtvis större.

3) Vatten, med tillsatser. Vatten är ett extremt bra kylmedium för kylsystem som arbetar i vätskefas. Det har hög värmekapacitet, hög densitet, och hög värmekonduktivitet. Dessutom är det jättebilligt! Används andra ämnen är det för att det finns en bra anledning till att vatten inte passar, såsom för låga temperaturer, för höga temperaturer eller att den har fler än ett syfte, typ att även smörja systemet. Kokpunkt runt 100C men varierar förvånansvärt kraftigt med höjd över havet, men kan pushas högre ifall man kan leva med trycksatta system. En vanlig kärnreaktortyp är tex vattekyld med vatten som kokar vid över 300 grader pga 150 bars tryck

4) Yes, men med tillsatser för att hindra frysning, algtillväxt och möjligtvis även färg tillsatt.

Nitpick, men ammoniak är inte ett "bättre" kylmedium ifall det används som vi tänker på det i vattenkylsystem. Det är dock extremt bra i system som använder fasändring för att pumpa värme, men inte så populärt av anledningar som du nämner. Väldigt otrevlig kemikalie

Okay.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Tänk på att provtryckning med gas (luft) kan vara farligt.
All provtryckning vi gör med gas skall övervakas av certifierad personal.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du certifierad personal på plats när du pumpar dina cykeldäck också? 😂

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64