Permalänk

FPS overkill?

hejsan. jag har nydligen beställd en dator från inet då min nuvarande är något gammal och börjar ge med sig efter åren. men jag börjar undra om jag inte har overkillat med tanke på komponenterna för mina endamål. jag skall alltså inte göra mycket mer än att spela CS-GO eller leauge of legends på den men har ändå prackat i den en Nvida geforce 2060 och en Intel core I9 9900K. med 32 gb ram till detta.

jag ligger nu på runt 60 till 150 fps på CS och 120-180 hoppande upp och ner med stora förändringar.

är det någon som vet ungefär vad man kommer ligga på för FPS med den nya datorn då jag gärna vill maxa inställningarna.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ptja, du hade ju sparat en 3-4k om du kört med en Ryzen 3600 istället för "snarlik" prestanda. Spelupplevelsen kommrer inte vara så annorlunda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

@Lodisen: jag vet men har aldrig kört med ryzen tidigare och känner mig bekväm med intel av någon konstig anledning. tror dock att det blir en ryzen nästa gång jag bygger dator

Permalänk
Skrivet av BigBubbleG:

@Lodisen: jag vet men har aldrig kört med ryzen tidigare och känner mig bekväm med intel av någon konstig anledning. tror dock att det blir en ryzen nästa gång jag bygger dator

jag vet men när jag byggde datorn så var jag okunnig om just ryzen. dock så känner jag mig bekväm med intel av någon konstig anledning

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett 2060 känns rätt rimligt i en ny gamingdator idag tycker jag men en i9 är rätt duktigt overkill för CS och LoL. Skulle själv stannat redan på en i5 i de syftena.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Ett 2060 känns rätt rimligt i en ny gamingdator idag tycker jag men en i9 är rätt duktigt overkill för CS och LoL. Skulle själv stannat redan på en i5 i de syftena.

jo men ville ha så snabb dator som möjligt. var inne och kollade på en I7 9700K men prisskillnaden var bara 1000 kr så tänkte att just den delen vill jag köra lite overkill då min nuvarande dator är något sjukt seg

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBubbleG:

jo men ville ha så snabb dator som möjligt. var inne och kollade på en I7 9700K men prisskillnaden var bara 1000 kr så tänkte att just den delen vill jag köra lite overkill då min nuvarande dator är något sjukt seg

Ja, men vill du ha ännu snabbare så finns Ryzen 3900X som är 12-kärning jämfört med 8-Core från Intel.
Tidigare ryzengenerationer har varit rätt dåliga jämfört med Intel, medans nuvarande ligger inom några enstaka procent från Intel i spelprestanda, men du får mycket mer kräm till saker runtomkring eller framtidssäkra för kommande spel.

Skall du prompt köra Intel så har du 9600K.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem

i9-9900K är absolut helt over the top för en speldator.

Kör en i7-9700K istället, eller en Ryzen 5 3600.

i5-9600K skull jag skippa, att köpa en 6/6 år 2019 är inte att bädda för framtiden.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

i9-9900K är absolut helt over the top för en speldator.

Kör en i7-9700K istället, eller en Ryzen 5 3600.

i5-9600K skull jag skippa, att köpa en 6/6 år 2019 är inte att bädda för framtiden.

jo problemet är ju den att den är redo för bygge nu så lite försent att ändra sig för min del, men i framtiden är jag sugen på att bli en av alla som "testar" att streama bara för att se hur det kan gå, lite därför jag overkilla med I9:an också, men efter lite efterforskning insåg jag att även den var fullkomligt onödig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BigBubbleG:

jo problemet är ju den att den är redo för bygge nu så lite försent att ändra sig för min del, men i framtiden är jag sugen på att bli en av alla som "testar" att streama bara för att se hur det kan gå, lite därför jag overkilla med I9:an också, men efter lite efterforskning insåg jag att även den var fullkomligt onödig

Jamendåså. Om det redan är för sent varför ens skapa tråden?

Permalänk

@Lodisen: synd att jag inte skrev här innan jag köpte den, det hade ju varit mer värt i längden, skulle ju kunna byta ut den om något år isf mot en ryzen för jag har ju fått höra att dom har gått upp i gamet starkt mot intel och för en betydligt billigare peng

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jamendåså. Om det redan är för sent varför ens skapa tråden?

för att fråga ifall någon visste vilken FPS jag kommer ligga på i cs och leauge

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBubbleG:

@Lodisen: jag vet men har aldrig kört med ryzen tidigare och känner mig bekväm med intel av någon konstig anledning.

Kallas Mind Share. Men ja, det är overkill men om du redan har beställt så kan det vara lite sent att ändra sig. Distansköpslagarna har lite special regler när det kommer till anpassade produkter (som en monterad dator med ditt val av delar) och ångerrätt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

I värsta fall går det ju att ringa till Inet och förklara situationen om man vill. Har dom inte hunnit börja montera är det nog lugnt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av BigBubbleG:

jo men ville ha så snabb dator som möjligt. var inne och kollade på en I7 9700K men prisskillnaden var bara 1000 kr så tänkte att just den delen vill jag köra lite overkill då min nuvarande dator är något sjukt seg

Hehe tja din frågeställning om det var overkill går inte riktigt hand i hand med det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

I värsta fall går det ju att ringa till Inet och förklara situationen om man vill. Har dom inte hunnit börja montera är det nog lugnt.

mjaaa dom har ju börjat bygga den redan så det är nog ingen större idé
tanken slog mig tidigare idag med

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Hehe tja din frågeställning om det var overkill går inte riktigt hand i hand med det.

nej inte riktigt, kände att det spårade iväg lite där ja