Telias "framtidens bredband" (4G hemma), hastighet upp

Permalänk
Medlem

Telias "framtidens bredband" (4G hemma), hastighet upp

Har nu kört Telias 4G hemma ett tag, funkar helt OK. Får ca 30/3 även utan optimal placering av routern (Huawei B525).

Undrar lite varför uppladdningshastigheten är så låg. När jag är nära en mast och kollar hastigheten i telefonen brukar jag ha ungefär samma ned/upp, typ 80/80. Stryper Telia uppladdningshastigheten på "framtidens bredband" eller handlar det om en dålig signal?

Det de lovar med "Bredband Plus" är 10-60 MB/s, men säger inget om upp/ner.

Permalänk
Medlem

Jag har också plus, full täckning och aldrig över 22 ner/upp. Dock ligger dom ganska lika (upp ner).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Jag har också plus, full täckning och aldrig över 22 ner/upp. Dock ligger dom ganska lika (upp ner).

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Jag får 50/5 med optimal placering av routern (fem staplar) och utan extern antenn (har ingen sån), just den placeringen lämnar dock halva huset med dålig wi-fi-täckning. Gissar då att jag skulle få bättre hastighet upp med en extern antenn.

Permalänk
Medlem

@JackA:
I B525:an går det att låsa till ett visst frekvens band (om nu Telia inte har tagit bort den funktionen i den de levererar).
Så prova de olika, för att se vilket som blir bäst, tänk dock på att de lägre banden ger i regel sämre hastighet, men har bättre signal styrka.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JackA:
I B525:an går det att låsa till ett visst frekvens band (om nu Telia inte har tagit bort den funktionen i den de levererar).
Så prova de olika, för att se vilket som blir bäst, tänk dock på att de lägre banden ger i regel sämre hastighet, men har bättre signal styrka.

Ja precis, det går att göra på denna modell. Får bara signal på 800 MHz, får ingen uppkoppling alls på andra frekvenser. 3G-signalen är också extremt svag. Kan just 800 Mhz-bandet ha något med den låga uppladdningshastigheten att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Ja precis, det går att göra på denna modell. Får bara signal på 800 MHz, får ingen uppkoppling alls på andra frekvenser. 3G-signalen är också extremt svag. Kan just 800 Mhz-bandet ha något med den låga uppladdningshastigheten att göra?

Förmodligen, dock så om jag kör på 900Mhz (min operatör använder inte 800Mhz bandet där jag bor), så brukar jag få ungefär samma upp & ner, och jag brukar ligga på runt 15/15, om jag kör på 2600Mhz bandet så brukar jag ligga på ~25/5.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Förmodligen, dock så om jag kör på 900Mhz (min operatör använder inte 800Mhz bandet där jag bor), så brukar jag få ungefär samma upp & ner, och jag brukar ligga på runt 15/15, om jag kör på 2600Mhz bandet så brukar jag ligga på ~25/5.

Jag har 700, 800, 1800 och 2600 MHz att välja på. Får väldigt svag signal på 700 MHz men inget på 1800 eller 2600.

Undrar hur rejäl extern antenn det skulle krävas för att få 10+ MB/s i uppladdningshastighet. En sån t.ex... Jag vet att alla rekommenderar denna men känns lite overkill, och lite knöligt att montera (inga antenner på taket i dagsläget).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Jag har 700, 800, 1800 och 2600 MHz att välja på. Får väldigt svag signal på 700 MHz men inget på 1800 eller 2600.

Undrar hur rejäl extern antenn det skulle krävas för att få 10+ MB/s i uppladdningshastighet. En sån t.ex... Jag vet att alla rekommenderar denna men känns lite overkill, och lite knöligt att montera (inga antenner på taket i dagsläget).

Den första kommer säkert att hjälpa en del, men det är ingen rikt antenn som den andra, så den andra kommer att säkerligen att ge bättre resultat, och den behöver inte monteras på taket även om det förmodligen blir bäst, utan kan monteras på ett maströr som fästs på te.x husgaveln

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Är inte helt lätt att få bra fart på 4G om man har lite dålig täckning.
Vad man kan göra är att sätta upp två bra riktantenner.
Den ena skall sättas vertikalt och den andra horisontalt med c:a 1 m mellan dem.
Kabeln skall vara så kort som möjligt.
En bra kabel dämpar 0.5 dB/m så blir den för lång så äter den upp vinsten av antennen.

Med Telenor som jag hade innan fick jag 4/1 Mbit/s utan antenn.
Med två Yagi antenner och 2 m kabel så blev det 70/10 Mbit/s (på 2600Mhz bandet).

Eftersom Telia nu också har obegränsade abonnemang så har jag bytt.
Nu får jag 100/50 Mbit/s utan antenn.
Telia har satt 100 Mbit/s som limit på surfkort sim, med ett telefon sim så får jag 200/50 Mbit/s.

Router/Modem bör placeras så att man får bästa möjliga fart på 4G.
Mycket lättare att ersätta/komplimentera Wifi med en Access Punkt en tvärtom.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W