Bahnhof/IP-only låser uppkopling mot MAC-adress

Permalänk
Medlem

Bahnhof/IP-only låser uppkopling mot MAC-adress

Se detta som en informationstråd, fick precis hem fiber och valde bahnhof som leverantör (IP-only är de som byggt fiber hos oss).

Bakgrund: När man startar upp första gången, vilket man rekommenderas göra med dator till fiberdosan, kommer man till ip-onlys serviceportal där man får välja leverantör och tjänst. Inge problem där utan jag klickar gladeligen i det snabbaste vi kan få och det hoppar igång väldigt snabbt

Men när jag sedan ska koppla in vårt hemmanätverk så får jag börja klia mig i skägget, min router klagar över saknad internetanslutning, oaktat hur många ggr jag försöker eller väntar. Efter lite funderingar så testar jag att klona mac-adressen i laptopen jag först använde i routern (tp-link har en sådan funktion, antar att det är relativt vanligt numera) och vips hoppar allt igång på några sekunder. Jag hittade inte något på bahnhofs hemsida om att släppa mac-adresslåsning eller dyl.

Hoppas informationen kan komma någon annan till hjälp...

Permalänk
Skrivet av danwi:

Se detta som en informationstråd, fick precis hem fiber och valde bahnhof som leverantör (IP-only är de som byggt fiber hos oss).

Bakgrund: När man startar upp första gången, vilket man rekommenderas göra med dator till fiberdosan, kommer man till ip-onlys serviceportal där man får välja leverantör och tjänst. Inge problem där utan jag klickar gladeligen i det snabbaste vi kan få och det hoppar igång väldigt snabbt

Men när jag sedan ska koppla in vårt hemmanätverk så får jag börja klia mig i skägget, min router klagar över saknad internetanslutning, oaktat hur många ggr jag försöker eller väntar. Efter lite funderingar så testar jag att klona mac-adressen i laptopen jag först använde i routern (tp-link har en sådan funktion, antar att det är relativt vanligt numera) och vips hoppar allt igång på några sekunder. Jag hittade inte något på bahnhofs hemsida om att släppa mac-adresslåsning eller dyl.

Hoppas informationen kan komma någon annan till hjälp...

DHCP med långsam refresh. Hade du låtit routern sitta i medan du gick och tog en lunch hade den nästan garanterat haft en giltig IP-adress när du kom tillbaka.

Permalänk
Medlem

För att snabba upp det hela kan du testa att göra en release av ditt IP: Utgår ifrån att du kör windows. På den dator som har IP-addressen just nu, detta säger till din operatör att du inte längre vill ha IP:t associerat med den datorn (sålänge operatören har konfat det så).

1. Start CMD eller Powershell och skriv:
2. ipconfig /release
3. koppla om till routern.

Permalänk
Medlem

@dlq84:
Bra tips, ska testas då ingen annan är hemma.

Permalänk
Medlem

Bahnhof låser ja, du kan aktivera en ny enhet genom att koppla in den direkt i uttaget och även ställa in vilken Mac som gäller. Så är det iaf för mig

dhcp.bahnhof.se kan du ändra pä
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

? Så har det la alltid varit? T.om på adsl tiden, gå in på routern och gör en release ip (eller modemet om det för andra läsare kikar på detta under vdsl+ (vissa modem agerar router trots utan Wi-Fi och bara en Ethernet port, t.ex äldre Zyxel modem)), om du har haft datorn direkt utan mellanutrustning så kopplar du in samma dator och kör en ipconfig /release för att manuellt be om att "frigöra" lånet, dhcp servern släpper inte senast Mac adress förens "lånet" upphör, olika leverantörer har olika tidsramar för automatisk förnyelse, däremot aldrig varit med om någon leverantör som inte "låser" alls, modem innan adsl/isdn hade inte detta systemet då du alltid gjorde en ny anslutning vid uppkoppling, numera förväntas det att utrustningen alltid har en länk mot centralen, inte Bahnhof eller iponly som är ensamma för detta, det är bara så det funkar, sedan typ 20 år tillbaka

Permalänk
Medlem

Ja det här gäller väl för ALLA operatörer?

Permalänk
Medlem

@Panterria:
Tja, kanske inte 20 år tillbaka men väl 10-15. Måste erkänna att jag levt i ADSL-skugga i 12 år nu och inte råkat ut för detta. Senaste gången jag hade något matchande internet fanns det dock inte, fast då var DHCP rätt nytt (ännu längre tillbak fick man en lapp med ip konfiguration som man knappade in). Börjar nog bli lite gammal...

Permalänk

Var nytt för mig (statisk ip är oftast en extra tjänst som oftast kostar en del att få, iaf i jämnförelse med bara abbonnemanget i sig) däremot brukade man ju få mata in användarnamn och lösenord för första aktivering vid tiden då adsl började lanseras, och tidigare med vanligt modem så var man tvungen att mata in det vid varje uppkoppling (eller då spara uppgifterna i uppkopplings profilen, däremot fick man ange gateway och dns server manuellt, kanske det du syftade på?) gammal och gammal, man är inte äldre än vad man känner sig vara, är direkt inte ung här heller jag var nog 20 när adsl lanserades i mitt kvarter, men då hade det ju varit ute bra länge i större städer/samhällen, och det är närmare 20 år sedan (inte riktigt, men nära) så 20 år är nog ganska nära adsl täckningen i sverige (ge / ta 2-3 år beroende på vart man är i sverige) lustigt nog så dog routern här i hyreshuset igår och var iväg och köpte en ny (kopplade in en sunkig tråkig jäkel mellan för att få uppkoppling alls i hyreshuset här, vilket tog ca 4H innan den fick kontakt med ISP) kommer hem och inser att inloggningen inte funkade på tillfälliga routern, trotts reset så fick jag inte gå in just på wan inställningen för släppa ip, så då återstod att klona mac id:et för få uppkoppling, bara det att mac id:et skrivet på routern var inte till wan porten (inte en susning vad den routern hade för problem, aldrig varit med om att standard login efter reset inte får komma åt alla inställningar eller att mac id inte är korrekt som stod på routern, men innan jag hann gå vidare så kopplade nya routern upp sig inom 3 minutrar, jävla tur enligt mig, har råkat ut för routrar som dött under drift och det har tagit allt från 3H till 1 dygn innan den släpper mac låsningen) och vi har i hyreshuset just iponly/bahnhof, men just denna gången var det faktiskt ren och skär tur, lånet gick förmodligen ut medans routern byttes (eller kan resetten triggat en release?, det där måste jag faktiskt kolla upp, kanske är en failsafe som triggas vid reset, stenålders huawei lte adsl ethernet kombo router, totalt värdelös) ursäkta om inläggen verkar stötande, är inte meningen det ska uppfattas så, försöker bara ge information man själv stött på genom åren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

DHCP-lås är väl ganska dumt namn, ditt abonnemang har 1 adress och den har tilldelats till en mac-adress, för att din dator inte ska behöva byta IP vid en omstart eller varit avstängd i 1 minut så har man en LEASE-tid på adressen.

Maskin 1, som funkar, måste frigöra leasen. Detta kan göras i cmd eller kör med ipconfig. Där kan man även se hur lång lease man har (ipconfig /all). Bäst är att frigöra men man kan även bara kopplar om och vänta 30min-12 timmar.

Permalänk
Medlem

Tack! Den här tråden hjälpte mig ikväll när jag slet mitt tunna hår. Nu har det löst sig, men kan modemet bara köra via routern nu eller går det att koppla en del enheter (desktop, Apple TV etc) direkt via kabel till modemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sindeed:

Tack! Den här tråden hjälpte mig ikväll när jag slet mitt tunna hår. Nu har det löst sig, men kan modemet bara köra via routern nu eller går det att koppla en del enheter (desktop, Apple TV etc) direkt via kabel till modemet?

Bara en enhet i taget om du inte betalar extra för fler IP eller enheter vad jag vet, men du kan ju ha som sagt byta vilken enhet. Men rekommenderar att du har dina andra av enheter via din router.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sindeed:

Tack! Den här tråden hjälpte mig ikväll när jag slet mitt tunna hår. Nu har det löst sig, men kan modemet bara köra via routern nu eller går det att koppla en del enheter (desktop, Apple TV etc) direkt via kabel till modemet?

Ett modem har bara en utgång, har enheten flera än en är det inte bara ett modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En sån här är det: https://www.ctsystem.com/en/product/productdetail.php?fid=12&...

Innan jag "släppte" mac adressen så fungerade min laptop på samtliga LAN 1-5 uttag.

Jag har nyss köpt ett mesh, TP-link Deco M4. Kan man ha en switch vid modemet och på så sätt få fler linor ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sindeed:

En sån här är det: https://www.ctsystem.com/en/product/productdetail.php?fid=12&...

Innan jag "släppte" mac adressen så fungerade min laptop på samtliga LAN 1-5 uttag.

Jag har nyss köpt ett mesh, TP-link Deco M4. Kan man ha en switch vid modemet och på så sätt få fler linor ut?

Vadå fler? I de flesta nät kan du bara ha upp till 4 IP-adresser. Vill du koppla fler prylar gör du det bakom din router. Något modem har du inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sindeed:

En sån här är det: https://www.ctsystem.com/en/product/productdetail.php?fid=12&...

Innan jag "släppte" mac adressen så fungerade min laptop på samtliga LAN 1-5 uttag.

Jag har nyss köpt ett mesh, TP-link Deco M4. Kan man ha en switch vid modemet och på så sätt få fler linor ut?

Du skall sätta switchen på en av de två lan portar som finns på TP-Link Deco M4. Wan porten kopplas till modemet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Stort tack!

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt så är det standard hos alla operatörer om du har en 1 dynamisk adress från operatören.

För övrigt så ska mac-kloning fungera direkt så kan ha varit något annat fel, däremot kanske du var ansluten till routern med Wifi så tog den mac-adressen istället för ethernet.