Permalänk
Medlem

Är mitt moderkort för varmt?

Tjena,

Datorn uppför sig märkligt ibland, det är som att den glömmer bort vilken skärm som är igång och slutar skicka signal till datorskärmen (har 2 TV-apparater inkopplade också, har hänt att den gör samma när de används). Det är som om jag drog ur HDMI-kabeln. Mins inte om det händer alla 3 skärmarna samtidigt eller ej. Kan vara så att hela datorn hänger sig till och med, ser ju liksom inte vad som händer. Har trott att det är nåt problem med grafikkortet, mjukvarumässigt eller hårdvara (ominstallera drivare hjälper dock inte). Men så slog mig tanken att kolla temperaturen på allt efter en sån krasch idag.

Tempen på allt ser normalt ut enligt mig förutom moderkortet som fick mig att hajja till lite. Vill bara kika med er här om vad ni tror och kanske se om det möjligen finns lite lösningar om det nu är ett problem. Är inte riktigt med på vad "Mainboard" är för del på moderkortet men 107-114 grader låter mycket på vilken del som helst på kortet. Ska tilläggas att jag inte pressat datorn för att få fram de här värdena.

https://imgur.com/a/WSSaWms

PS: Kom på att det var lite oproffsigt att inte ens uppdatera HWMonitor till senaste versionen ifall det fanns någon bug eller nåt.
Men jag blev inte mer imponerad av siffrorna i senaste versionen om vi säger så...

https://imgur.com/a/gw7hZMv

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vilket moderkort har du? Det enda jag kan tänka mig ska bli så varmt är moderkortets VRMer till CPUn, alltså komponenterna som hanterar processorns strömförsörjning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

@Colery:
En del moderkort har ingen sensor för "Mainboard", så det kan vara därför HWMonitor visar den tempraturen.

Gå in i UEFI/BIOS och kontrollera tempraturerna där, listas inte tempraturen för Mainboard där, så har ditt moderkort ingen sensor för det, och du kan ignorera vad HWMonitor visar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska ofta buggar de här programmen ur när det gäller temp på moderkort för att de försöker titta på sensorer som inte finns eller som de inte kan läsa ordentligt. En bra ledtråd till det är att temperaturerna du ser är konstanta och inte rör sig varken upp eller ner. Jag skulle säga att du kan bortse från dem helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Som skrivs ovan. Stor sannolikhet felaktig temp. Har haft huvudbry för detta själv. Här har du en annan diskussion om ditt moderkort (från din signatur) med kontentan att det är ett felaktigt värde

https://forums.tomshardware.com/threads/asus-z170i-mainboard-...

Permalänk
Medlem

Ah! Stort tack för hjälpen alla. Visste att man kunde lita på er (;
Ska kika i bios istället då men ja, det låter ju mest troligt att den visar fel värde. Konstant är det visserligen inte eftersom det under ett par timmar hade pendlat mellan 107-114. Visserligen är det ett kompakt bygge med mycket skit inklämt men det är en hel del fläktar också så. Allt annat ligger ju inom det normala. Och det jag tyckte var att om det nu var tempproblem som orsakade mina "skärmproblem" så hade de hänt oftare än varannan/ var tredje vecka.

Återigen tack alla!

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Colery:

Ah! Stort tack för hjälpen alla. Visste att man kunde lita på er (;
Ska kika i bios istället då men ja, det låter ju mest troligt att den visar fel värde. Konstant är det visserligen inte eftersom det under ett par timmar hade pendlat mellan 107-114. Visserligen är det ett kompakt bygge med mycket skit inklämt men det är en hel del fläktar också så. Allt annat ligger ju inom det normala. Och det jag tyckte var att om det nu var tempproblem som orsakade mina "skärmproblem" så hade de hänt oftare än varannan/ var tredje vecka.

Återigen tack alla!

om man tror det är för varmt, kan man alltid sätter handen eller finger på där. o känna bränner man sig så ja då är det varmt !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

om man tror det är för varmt, kan man alltid sätter handen eller finger på där. o känna bränner man sig så ja då är det varmt !

Problemet med den metoden är att jag skulle bränna mig även på de delar som är lagom varma. Men om du vill vara personen med provfingret så inte mig emot (;

Visa signatur

Fractal North, Corsair AX860, ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI, Intel Core i7-13700K, Noctua NH-U12A, Corsair 64GB DDR5 6000MHz, ASUS 4080 TUF Gaming, Kingston Fury Renegade 4TB M.2, Samsung 850 EVO 500GB M.2 + Corsair Force GT 240GB + 3st Mekaniska tot. 16TB

Permalänk

Installera hw-monitor . Där står allt du behöver veta

Visa signatur

i7 2600 - Asus P8 Z77 V Pro - Corsair DDR3 2x8gb 1600mhz - Asus GTX 970 Turbo - SSD Samsung 850 Evo 250 gb + 4TB Seagate Barracuda - Chieftec 750w (okänd modell men 80+) Allt sitter i ett Aerocool ExtremEngine 3T och visas på en 27 tum Samsung 1080p 60hz