Permalänk
Medlem

Söker 55-tummare med FALD

Väntar som bäst på kompponenter för en 4k htpc, med uhd bluray spelare. Har idag endast full hd tv, så den skulle så småningom behövas uppgraderas.

-55" är max vad som rymms på tv bänken.
-Oled är lite meh, då jag har mycket statiska bilder och är rädd för inbränning.

Lite vad jag söker är tvn med full array dimming.
Så en kandidat är samsungs q70r, om man orkar vänta tills black friday och q80r reas ut så kanske den.

Vilka andra modeller fins det som är bra?
Blir färgerna mycket bättre med Qled eller är det försäljnings trix?

Går till butiken och kollar efter jag fått ihop några rekommenderade modeller, är för stor utbud annars.

Förtydligade rubriken från "Tips 55" 4k tv"/Thomas Y
Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Bildexpert 📺

@kettu92: Går igenom det mesta här, inklusive vilka 2018-modeller som har FALD: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Utöver Samsung-modellerna du tittat på är det närmast till hands endast Sony som ger LCD:er med FALD och där är närmaste konkurrent för 2018 och 2019 XF90-modellen samt XG90 som är 49-tumsversionen av XF90.

I övrigt är det OLED som regerar i toppsegmentet. Övriga LCD:er använde någon form av kantbaserad lokal dimming som inte är lika effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kettu92: Går igenom det mesta här, inklusive vilka 2018-modeller som har FALD: https://www.sweclockers.com/artikel/26529

Utöver Samsung-modellerna du tittat på är det närmast till hands endast Sony som ger LCD:er med FALD och där är närmaste konkurrent för 2018 och 2019 XF90-modellen samt XG90 som är 49-tumsversionen av XF90.

I övrigt är det OLED som regerar i toppsegmentet. Övriga LCD:er använde någon form av kantbaserad lokal dimming som inte är lika effektiv.

Ska titta igenom artikeln ikväll.

Svängde via elgiganten efter jobbet igår, och kollade på q8dn.
Förståss butiks preview som dom visade, men otrolig bild och färger.
Fanns inga av årets modeller, men folk säger displayn är lite sämre än 2018 modellerna.

Ska ännu skika in sonys tvn, annars är jag nog såld på Q8dn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Ska titta igenom artikeln ikväll.

Svängde via elgiganten efter jobbet igår, och kollade på q8dn.
Förståss butiks preview som dom visade, men otrolig bild och färger.
Fanns inga av årets modeller, men folk säger displayn är lite sämre än 2018 modellerna.

Ska ännu skika in sonys tvn, annars är jag nog såld på Q8dn.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv XF90 55" och är väldigt nöjd. dock med FALD på dessa apparater så kommer blooming vara tydligt med undertexter i HDR material.

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Hann aldrig och se de andra modellerna.
Blev en samsung 55" q8dn för 1100€. Har följt med lagersaldon för den, och skatteåtebäringen betalades igår i finland. Så idag fanns det endast 6st kvar i landet att beställa, från +30st förra veckan.

Hoppas att blooming inte är alltför störande på denna modell som habbarn nämnde.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Bildexpert 📺

@kettu92: Blooming är ett resultat av hur en FALD fungerar. Hos både Samsung och Sony kan man ställa in hur mycket belysningen ska släcka ned och tända upp vilket också påverkar nivån av synlig blooming. Även rekommenderat att sitta så rakt framför TV:n som möjligt i största allmänhet eftersom mycket av bloomingen kommer av ljus som läcker igenom panelen och VA-paneler läcker mer ljus betraktat från sidan.

Permalänk
Medlem

Fick tvn igår kväll. Ställde snabbt in bilden från någon random "vetande" på nätet bara. Local dimming på low.

Första test filmen var Clinical i mörkt rum. Blev överraskad hur ljust ljusa scener var, nästan ögon bländande då jag har ganska känsliga ögon. Mörka scener och färgerna var lite meh. Efter filmen prövade jag några snuttar från Blade runner 2049, där kom färgerna och svärtan in som jag förväntade när jag kollade tvn i affären.
Slutligen prövade jag en 4k firework video på youtube för och se hur mycket blooming den skulle ge. Men fanns inget jag reagerade på iallafall.

Nu blir det bara att uppdatera firmware 1138-->1270. Finjustera sen invänta nya htpc för att testa en uhd bluray. Gött.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2