Nvidia varnar för säkerhetsbrister i drivrutiner för Windows

Permalänk
Melding Plague

Nvidia varnar för säkerhetsbrister i drivrutiner för Windows

Fem allvarliga säkerhetsbrister har upptäckts i Nvidias drivrutiner för grafikkort i Geforce, Quadro och Tesla-familjerna. Bristerna anses vara allvarliga, men kräver lokal exekvering av kod.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

Kommit ut en hotfix:

GeForce Hotfix Driver Version 431.68

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4844

GeForce Hotfix display driver version 431.68 is based on our latest Game Ready Driver 431.60. This Hotfix driver addresses the following:

Mouse cursor may render incorrectly after exiting a game

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kommit ut en hotfix:

GeForce Hotfix Driver Version 431.68

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4844

GeForce Hotfix display driver version 431.68 is based on our latest Game Ready Driver 431.60. This Hotfix driver addresses the following:

Mouse cursor may render incorrectly after exiting a game

Skickades från m.sweclockers.com

Schysst. Får man fråga var man hittar dessa hotfix-versioner? Får bara höra talas om dem via olika forum.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kommit ut en hotfix:

GeForce Hotfix Driver Version 431.68

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4844

GeForce Hotfix display driver version 431.68 is based on our latest Game Ready Driver 431.60. This Hotfix driver addresses the following:

Mouse cursor may render incorrectly after exiting a game

Skickades från m.sweclockers.com

Lustigt hur duktiga nVidia är på att skicka ut hotfixdrivare. Händer med nästan varje release den senaste tiden.

Skrivet av fragande:

Schysst. Får man fråga var man hittar dessa hotfix-versioner? Får bara höra talas om dem via olika forum.

Underligt nog finns de inte på nVidias sida för drivrutiner eller på geforce.com utan bara via nVidias Supportsida. Orkar du inte leta där är Guru3D.com ett bra ställe att hitta de senaste drivrutinerna på (inkl hotfix, Tesla, Quadro och annat).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd

Detta kan vara börjannpå isberget för nvidia som föredrar genvägar framför att bygga ordentliga kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

431.60 stödjer inte mitt GTX 870M. Vad skall göras nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

Detta kan vara börjannpå isberget för nvidia som föredrar genvägar framför att bygga ordentliga kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du på allvar att Nvidia skulle gå under för att deras drivrutiner visat sig innehålla ett säkerhetshål som nu är patchat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

431.60 stödjer inte mitt GTX 870M. Vad skall göras nu?

Köra med senaste versionen som fungerar för dig, eller skaffa nytt kort. Förr eller senare så tappar alla gamla modeller drivrutinsstödet

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bl00keRs:

431.60 stödjer inte mitt GTX 870M. Vad skall göras nu?

Vilken driverversion har du idag?
Ser ut som stödet slutade vid 425 någonstans (typ April) och då ska du inte vara drabbad då felet uppkom i 430 om jag läser rätt.

Edit: "Affected: All R430 versions prior to 431.60"

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Blir detta som för Intel med större och större brister som upptäcks som behöver prestandasänkande patchar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Menar du på allvar att Nvidia skulle gå under för att deras drivrutiner visat sig innehålla ett säkerhetshål som nu är patchat?

vi kommer nog få se några problem fram över som kräver mer än drivrutiner för att fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HenrikM:

Blir detta som för Intel med större och större brister som upptäcks som behöver prestandasänkande patchar?

Nej. Problemet ligger i drivrutinen, inte i själva grafikkortet. Det är inget som påverkar prestandan såvitt jag förstått.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av _Merc_:

vi kommer nog få se några problem fram över som kräver mer än drivrutiner för att fixa.

Skickades från m.sweclockers.com

... okej? Ja, det går ju inte att argumentera mot eller utesluta. På det sättet så är det lite meningslöst att prata om det.

En drivrutinsbugg är inte direkt ett tecken på detta. Det kan ju lika gärna vara så att Nvidia inte har några problem alls och någon annan tillverkare får jättestora problem.

Permalänk
Medlem

Så mycket för myten om att Nvidias drivrutiner är helt felfria... dock ska Nvidia ha eloge för att de åtgärdar problemet till synes snabbt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Detta kan vara börjannpå isberget för nvidia som föredrar genvägar framför att bygga ordentliga kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Wow, det är förmodligen inte många som kände till det där om Nvidia. Vilken inside information, jag antar att du är någon form av civilingenjör inom data eller elektronik, eller kanske bara känner högt uppsatta personer inom företaget?

Hmm undrar även om du skulle kunna specifiera lite vad du menar med ordentliga kort?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

431.60 stödjer inte mitt GTX 870M. Vad skall göras nu?

... Och det är på detta sätt Nvidia kan öka sin omsättning på kort sikt nu när en del behöver köpa nya grafikkort. Kan det här handlar om något mer än vad de säger?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-13700K, GPU: Nvidia GeForce RTX 2080 OC Dual
Chassi: Fractal Design Define S2, Moderkort: ASUS PRIME Z690-A
RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY, SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Gold, CPU-kylare: Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Vilken driverversion har du idag?
Ser ut som stödet slutade vid 425 någonstans (typ April) och då ska du inte vara drabbad då felet uppkom i 430 om jag läser rätt.

Edit: "Affected: All R430 versions prior to 431.60"

  • Earlier software branch releases that support these products are also affected. If you are using an earlier branch release, upgrade to the latest branch release.

Betyder väl att även version 42X och äldre är påverkade?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kommit ut en hotfix:

GeForce Hotfix Driver Version 431.68

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4844

GeForce Hotfix display driver version 431.68 is based on our latest Game Ready Driver 431.60. This Hotfix driver addresses the following:

Mouse cursor may render incorrectly after exiting a game

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar för denna, detta förklarar varför min muspekere ganska ofta idag inte renderas alls på mina ej primär skärmar... aja hoppas denna fixar detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Calle2003:
  • Earlier software branch releases that support these products are also affected. If you are using an earlier branch release, upgrade to the latest branch release.

Betyder väl att även version 42X och äldre är påverkade?

Har inte studerat deras driver-hierarki allt för ingående men antar att de syftar på individuella releaserna i nämnda driver-versioner vilket tabellen också antyder men ja det känns inte helt glasklart formulerat.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kommit ut en hotfix:

GeForce Hotfix Driver Version 431.68

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4844

GeForce Hotfix display driver version 431.68 is based on our latest Game Ready Driver 431.60. This Hotfix driver addresses the following:

Mouse cursor may render incorrectly after exiting a game

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar drivrutinen du länkade med mitt GTX 1070? Såg ingen lista av grafikkort som just de drivrutinen är för :S

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av aRTeeCee:

Funkar drivrutinen du länkade med mitt GTX 1070? Såg ingen lista av grafikkort som just de drivrutinen är för :S

Yes det gör den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Obehagligt med Shadern - Borde inte det betyda att man kan attackera via webben?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Obehagligt med Shadern - Borde inte det betyda att man kan attackera via webben?

Om inte annat med webgl, kan man tycka.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Schysst. Får man fråga var man hittar dessa hotfix-versioner? Får bara höra talas om dem via olika forum.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/list/st/5/kw/hotfix/p... typ (går säkert att förbättra sökningen så att det aldrig kommer med något annat, men det där duger för mig)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nu har jag redan laddat ner nya drivaren och installerat den, men det skulle vara intressant att se när denna drivare patchas av MS via windows update för dom som inte laddat ner drivare från Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Nu har jag redan laddat ner nya drivaren och installerat den, men det skulle vara intressant att se när denna drivare patchas av MS via windows update för dom som inte laddat ner drivare från Nvidia.

Om man tittar på https://www.nvidia.com/en-us/security/ och tittar på listan över tidigare säkerhetsbrister där och har i åtanke att Microsoft distribuerar version 388.13 (från 2017-10-30) så känns det inte som att det hänt något alls på den fronten till följd av tidigare säkerhetsbrister som upptäckts. Om det är Microsofts eller Nvidias fel är för mig oklart.

Blir spännande att se om det händer något den här gången, men jag skulle inte hålla andan. Kanske om bristerna börjar utnyttjas på riktigt och det blir ett PR-problem istället för bara en risk för kunderna...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin:

Intressant info, då ska jag sluta med att slänga ur mig att MS numera har de drivare som behövs om man inte är en hardcore gamer eller liknande.
Jag bara förutsatte att då dom skickar ut drivare att det också kom med något form av ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

@evil penguin:

Intressant info, då ska jag sluta med att slänga ur mig att MS numera har de drivare som behövs om man inte är en hardcore gamer eller liknande.
Jag bara förutsatte att då dom skickar ut drivare att det också kom med något form av ansvar.

https://www.youtube.com/watch?v=wg4trPZFUwc

Vad gäller Microsofts egna drivrutiner så funkar det ju bra, men mitt intryck är att det "fungerar" men sällan uppdateras något vad gäller tredjepartsdrivrutiner. Inte direkt optimalt hantering med tanke på just säkerhetsbrister.

Märkesdatorer har ju ofta någon uppdateringsmjukvara förinstallerad som täcker upp för den biten (levererar drivrutinsuppdateringar, firmwareuppdateringar, osv för hårdvaran som sitter i en sån dator), men för alla användare i det här mellanläget där användaren inte har något sådant och inte heller är så pass intresserad att de följer drivrutinssläpp och/eller säkerhetsnotiser så blir det ju ett problem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304