Permalänk
Medlem

Nytt MSI B450 Tomahawk bootar inte.

Har precis köpt ett moderkort enligt rubriken tillsammans med en Ryzen 5 3600X.
Började med att uppdatera BIOS till senaste version via den inbyggda funktionen för att göra det utan inblandning av CPU, men hade CPU och RAM monterat vid tillfället.
Monterade sedan ihop datorn och väntade på att systemet skulle vakna. (Vet att vissa moderkort behöver lång tid att initialisera Ryzen.)
Efter drygt 20 minuter hade inget hänt.
Kylfläktarna snurrar, moderkortets bakgrundsbelysning är aktiverad. Dioden för saknad/felande CPU lyser stabilt rött.

Testade att ta bort CPU och åter köra uppdatering av BIOS.
Vid omstart (efter att åter monterat CPU) märktes ingen skillnad. Så fort jag startar datorn lyser dioden för felande CPU, och den fortsätter att lysa. Ingen tillstymmelse till övrig aktivitet hos moderkort/BIOS.

Kan det krävas längre tid för initialisering, eller ska jag direkt prova att sätta dit min Ryzen 5 1600 (som sitter i den dator jag använder för att skriva detta)?

Permalänk
Medlem

@Olle P:
Eftersom du har möjligheten, testa att sätt dit den andra processorn, mest för att kontrollera så att det inte är något fel på moderkortet (eller processorn).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Jag ska börja med att testa nytt BIOS.

Permalänk
Medlem

Nu funkar det!

Lösningen fanns i inlägget på Reddit och var att förbereda uppdateringen bättre:
1. Formatera USB-minnet och ha bara BIOS-filen på detta.
2. Gör moderkortet strömlöst före uppdateringen, inklusive att ta bort batteriet, och ha det strömlöst minst fem minuter innan batteriet sätts i igen.

Därefter gick det bra att uppdatera BIOS till senaste release-versionen och boota datorn.

Permalänk
Medlem

Skönt att det funkar, hur går den nu? Funderar själv på att uppgradera från en 2600 så är lite i val o kval vilken cpu jag ska välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Skrivet av xxbiker:

Skönt att det funkar, hur går den nu? Funderar själv på att uppgradera från en 2600 så är lite i val o kval vilken cpu jag ska välja.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har också 2600, jag är väldigt nöjd, tänkte vänta till black friday och göra lite deals då förhoppningsvis vad har du för grafikkort?

Permalänk
Medlem

Jag har ett 970

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

"Skönt" att se att det inte bara var jag som hade problem. Har byggt en dator åt en kompis som har samma problem, dock för mig lika som för många andra på reddit tråden så hjälper inte nuvarande bios uppdateringarna som finns tillgängliga.

Gör jag en bios flash och sen tar ur batteriet och startar om så kommer jag in i bios en gång, sen när man ska starta om blir det svart.
Cpu error led lyser och det är allt som händer..

Blir nog att skicka tillbaka på måndag, orkar inte hålla på å tramsa med sånt här.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem

Angående prestandan så gjorde vi lite snabba jämförande benchmarks:
Min dator: Ryzen 5 1600 med 2x8 GB RAM klockat till 3166 MHz, B350 moderkort.
Grabbens dator: Ryzen 5 3600X med 4x4 GB RAM klockat till 2667 MHz, B450 moderkort.
Båda med standardkylare och utan överklockning.

Resultat
Nya Ryzen är 30-45% snabbare, beroende på tillämpning.
~30% i 3DMark, (Time Spy och Firestrike) (CPU/fysik)
~45% i Cinebench R15, både enkel- och flertrådat.
~40% i CPU-Z

Detta är för min del inte tillräckligt för att motivera ett processorbyte, men om priserna sjunker rejält till lanseringen av nästa generations Ryzen kanske jag slår till på en Ryzen 7 3700X.

Jämfört med grabbens tidigare Core i5-6600K är den nya processorn bara lite snabbare enkeltrådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Gör jag en bios flash och sen tar ur batteriet och startar om så kommer jag in i bios en gång, sen när man ska starta om blir det svart.
Cpu error led lyser och det är allt som händer..

Det där var ungefär vad som hände mig innan jag formaterade om USB-stickan (långsam formatering).
Fast jag kom inte ens in i BIOS utan den bara stannade vid något annat fel än CPU.

Permalänk
Medlem

Det var lite för tidigt att ropa hej.
När jag kom hem från jobbet nu på eftermiddagen fick jag reda på att moderkortet återgått till att inte vilja kännas vid processorn.

Vi testade att lägga in beta-versionen av BIOS och det hjälpte inte.
Hittade en nyare version av BIOS från MSI. Jag hade laddat ner v18 tidigare, men v19 kom visst strax efter.
Väntar just nu på att kortet ska laddas ur innan vi testar nya release-versionen av BIOS.

Edit:
Nyaste release fungerade inte heller. Nu har vi bytt tillbaka till det tidigare moderkortet och processorn i datorn, så att den kan användas tills problemet fått en mer permanent lösning.
Jag ska framöver testa med min gamla Ryzen för att se om moderkortet har allmänna problem med alla processorer.

Permalänk
Medlem

I dag hade jag äntligen tid och ork att ta tag i problemet på nytt.

1. Gamla processorn på nya moderkortet fungerade utan problem. (Testat med CPU, RAM, grafikkort, PSU och tangentbord kopplat till moderkortet. Projektor i stället för bildskärm.)

2. Nya processorn på gamla moderkortet var lite trögstartad första gången, men kom så småningom igenom POST och startade Windows utan att klaga.
Efter någon minut började dock grafiken strula. Bildsignalen försvann under ett par sekunder, kom tillbaka ett tiotal sekunder innan den försvann igen, osv.
Efter omstart fungerade allt utan strul tills jag stängde av datorn efter ungefär en kvart.

3. Konstaterade att MSI släppt nytt BIOS till Tomahawk senaste dygnet eller så (version 1A). Passade på att installera detta på traditionellt sätt när jag ändå hade den äldre processorn på plats och kunde se förloppet på skärmen.
Bytte sedan till nya processorn igen, och denna gång fungerade den direkt!

Jag tror jag ska registrera detta som en "potentiell reklamation" hos återförsäljaren, så att det blir registrerat att jag observerat strul (från första början) men inte nödvändigtvis kräver snabb åtgärd utan ber att få återkomma om problem uppstår igen.
Ett problem är att jag fortfarande inte vet om det är moderkortet eller CPU som har problem, och ett annat alternativ är att jag behåller båda och sätter processorn i min dator samtidigt som jag köper en till åt grabben eftersom det (enligt MSI) verkar vara knutet till individuella processorer.

Permalänk
Medlem

Nu har vi äntligen fått tillfälle att montera nya utrustningen på plats i datorn igen.
Slog på strömmen och... samma gamla vanliga problem!
Det slog mig att en tänkbar orsak kan vara dålig knappcell på moderkortet. Det händer ju trots allt att batterier är dåliga redan vid leverans. Om batteriet är dåligt kommer moderkortet att använda en gammal version av BIOS som inte fungerar med nya processorn.

Bytte batteri och ominstallerade senaste BIOS.
Problemet kvarstod.

Nu blir det definitivt reklamation!

Permalänk
Medlem

Uppföljning:
Det blev ingen reklamation. Efter lite mer klurande beställde jag en R5 3600.

I väntan på att kunna installera den (datorn på annan ort) så tänkte jag stoppa den andra processorn i min egen dator.
Gick inte bra.
Mitt eget moderkort har börjat strula och "tappar" sitt primära BIOS. Både varje gång jag helt bryter strömmen och lite mer spontant i samband med omstart av datorn. Då går den i stället in och använder backupversionen av BIOS, som är där sedan kortet tillverkades våren 2017. Kan alltså inte köra nya processorer och inte heller få upp minnet i samma hastighet som nyare BIOS-versioner.
Jag har varit i kontakt med Gigabytes service som gett mig viss hjälp och tips, men inte lyckats lösa det problemet ännu. Det hör inte riktigt till denna tråd...

Åter till Tomahawken!
I går kväll blev det så äntligen tillfälle att koppla ihop moderkortet med den nyaste processorn.
Började med en "torrkörning" utanför datorn. Moderkort med CPU, kylare och strömmatning anslutet. Vid start klagade den inte på CPU, utan på att RAM saknades.
Kunde äntligen med viss tillförsikt montera in de nya grejerna i datorn! Det blev en lite större operation då jag även köpt en AIO till grabben för knappt två veckor sedan, så hela kyllösningen skulle ändras.
När allt åter var inkopplat och på plats startade datorn snällt och lydigt. Anpassade Windows till den nya hårdvaran och sedan var allt som det skulle!
Nu hoppas jag verkligen att det fungerar mer än fem dagar...

Permalänk
Hjälpsam

@Olle P: Efter en jävla massa strul med Asus TUF B450 Gaming Pro, som nu är inne på reklamation, har jag nu kommit fram till att det är värt den extra kostnaden att köpa ett riktigt X570 moderkort.
Asus X570 TUF kostar bara 2250 på Inet och Asus har en cacheback på 35 €, så farligt dyrt är det inte.
Stora problemet är att det saknas kort som är mITX och mATX.

Hoppas att dina grejer fungerar som de skall nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

En "kamrat" på reddit har haft massa strul med sitt tomahawk. Ostabilt och en GPU som bara kör 8x.
Han började leta efter böjda pinnar och liknande när han upptäckte detta:

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

En "kamrat" på reddit har haft massa strul med sitt tomahawk. Ostabilt och en GPU som bara kör 8x.
Han började leta efter böjda pinnar och liknande när han upptäckte detta:

https://i.imgur.com/pDkQwvt.jpg

Är det lödtenn eller annan skit i PCIe porten?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ingen aning. MSI bad han sända tillbaka kortet på stört.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxbiker:

Skönt att det funkar, hur går den nu? Funderar själv på att uppgradera från en 2600 så är lite i val o kval vilken cpu jag ska välja.

Jag gick från en 2700X till en 3900X och det är skillnad i spel. Hade jag rekommenderat en processor till någon annan så hade jag nog sagt 3600/3600X eller 3700X.

Har du pengarna så köp en 3700X imo, men de kostar 50% mer än 3600X.

AMD Ryzen 7 3800X vs. 3700X Review: Don't Waste the Money
https://www.youtube.com/watch?v=PAGQwWDyURI

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

En "kamrat" på reddit har haft massa strul med sitt tomahawk. Ostabilt och en GPU som bara kör 8x.
Han började leta efter böjda pinnar och liknande när han upptäckte detta:

https://i.imgur.com/pDkQwvt.jpg

Det där liknar min PCI-E port, jag råkade tappade kylpasta i den =\ ... men jag fick ut det mesta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Ett avrundande inlägg:
Med den nya processorn som köptes i oktober har allting fungerat som det ska.
Den första processorn går också utan problem, på annat moderkort.