Varför köpa 1000kr plus windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

klart dom vet vad det är för licens. hur lätt som helst att kolla vad det är för licens.
bara skriva "slmgr /dli" i cmd.

Läste du resten av tråden? Vad nyckeln aktiverar för "kanal" är en annan sak än vad det är för någon licens. MSDN och ADTFT kommer visa retail både i operativsystemet och för supporten, men det är inte retail-licenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av professorsnö:

@Nivity: 2080 ti för 1000spänn? vart hittar jag den gränden?!

Ja det undrar jag också, tyvärr fick jag inte svar på det när personen på swec gjorde den jämförelsen innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Läste du resten av tråden? Vad nyckeln aktiverar för "kanal" är en annan sak än vad det är för någon licens. MSDN och ADTFT kommer visa retail både i operativsystemet och för supporten, men det är inte retail-licenser.

i windows 7 fanns 3 kontroll siffror för att kolla om det var retail heller MSDN i licens nyckel.
menar du att dom inte har något liknande fortfarande ?

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

i windows 7 fanns 3 kontroll siffror för att kolla om det var retail heller MSDN i licens nyckel.
menar du att dom inte har något liknande fortfarande ?

Det är inget som syns i slmgr -dli, och inget som verkar följt med till Windows 8.X/10. (PID syns med slmgr -dlv dock). Ser att folk får samma utökade PID med t.ex. uppgraderat Windows som med MSDN-nycklar.

T.ex. https://www.tenforums.com/installation-upgrade/45549-product-... o.s.v.

Permalänk
Medlem

Tappar man någon funktion på att köra Windows 10 oaktiverat? Jag kör det på en äldre burk jag byggde ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Tappar man någon funktion på att köra Windows 10 oaktiverat? Jag kör det på en äldre burk jag byggde ihop.

Skickades från m.sweclockers.com

Höger klicka på skrivbordet / Anpassa /
Där ser du vad du tappar.

Andra sätt att byta tex bild funkar fortfarande. Hur mycket man kan ställa in varierar mellan olika sätt. Öppna bilden med det förvalda bild programmen eller webbläsaren Firefox verka ge flera valmöjligheter när man höger klickar på bilden.

https://winaero.com/blog/change-windows-10-desktop-wallpaper-...
Om du vill få tillbaka bilderna som kom med 10 så visar länken vart dom finns mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Annedall:

Hej!

Om man kollar exempelvis prisjakt ligger windows 10 på över 1000 kr för ett usb med mjukvara på.

Vad är skillnaden i det mot att själv ladda hem windows från microsofts hemsida, stoppa på ett usb och sedan köpa en nyckel från exempelvis cdkey.se?

Nån skillnad måste det ju vara tänker jag?

Skillnaden ligger i att när du köper USB pinnen med Windows 10 redan på, så medföljer licensen. Det är egentligen den som kostar. USB pinnen och filerna är en droppe i havet i jämförelse. När du själv gör en bootbar usb pinne med media creation tool så visst kan du installera det. Men du får ingen medföljande licens (Vilket du inte behöver om du redan har aktiverat Windows på det moderkortet du använder).

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova