Permalänk

Router kopplar inte upp mot internet

Tjena!

Det är som så att jag precis införskaffat mig en D link DIR-882. När jag konfigurerat den går det inte att koppla upp sig mot internet. Testat att klona MAC-adressen, byta routerns IP, kontaktar min internetleverantör flertal gånger där de menar att de inte kan hjälpa mig. Internet fungerar när jag har min gamla router. Har även testat att reset:a routern utan vidare resultat samt att koppla ur alla sladdar över natten. Har en MacBook Air som jag använder mig för att konfigurera routern. Kan tillägga att jag har den senaste mjukvaran för routern. Blir inte klok på det hela!

Någon som kan hjälpa en liten grönis?

Permalänk
Vila i frid

Du berättar inte allt - fabrikat och modell på din gamla router? Vilken är din ISP? Vilken MAC-adress klonas till vilken enhet?

Permalänk
Medlem

kopplat in nätverkskabeln i rätt ingång på routern

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Testat kontakta D-Link..?

Permalänk

@hasenfrasen: Gamla routern:

D link DIR-860L, min ISP är NetAtOnce som jag tyvärr pga bor på ett campus som enbart erbjuder NetAtOnce. Testat att klona både min egen dators MAC-adress samt min telefons (iPhone XS Max).

@AllMessedUp

Haha, jadå, nätverkskabeln är inkopplad till porten markerad som "Internet" som är gulmarkerad.

@Full

Yes! De frågade om jag har provat att koppla in ethernetkabeln direkt in i datorn, vilket jag gjort och då funkar internet.

Permalänk
Medlem

Hur länge har du haft den nya routern inkopplad under dina tester? Vissa operatörer kan låsa din uppkoppling mot routerns macadress en tid, så är möjligt att det hoppar igång en timme efter att du byter router.

Skulle också rekommendera att testa med en annan nätverkskabel, de kan orsaka de mest otroliga fel ibland.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

@Dashnation:
Hur fungerar inte internet? Får din nya D-link en IP-adress tilldelad av din ISPs DHCP-server? Om så är fallet, fungerar det att pinga säg 8.8.8.8 från dina klienter?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk

@JamesBanana: Igår hade jag den inkopplad från cirka 17 till 23 utan resultat. Drog även ut sladdarna över natten för att se om MAC-låsningen skulle låsas upp, men icke.

Permalänk

@zyberzero:
Nej, den får ingen tilldelad utan det står "Not available".

Permalänk
Medlem

Vissa ISP såvitt jag vet har en maclåsning på 24h mot 1 macadress. Dumt nanting och vissa first line agenter har inte verktygen att rensa ut aktiv macadress för att tillåta en ny ta IP.

Men för att verifiera detta, funkar det om du kopplar in en dator? Om ja så är det nåt som spökar med routern.

Permalänk

Såhär ser det ut

Permalänk

@zexz: Ringde upp dem idag där de sa att det brukar ta ungefär 2 timmar att låsa upp en MAC-låsning, vilket det med råge gjorde igår natt. Ja, det funkar med kabel direkt in i datorn.

Permalänk
Medlem

Testa att köra en factory reset och börja om med setup.
Och lägg på senaste firmware, går att ladda ner från deras sida.

Det finns säkerligen en sida med loggar som du kan titta i, vad säger den? Kan du ta en skärmbild?

Permalänk
Rekordmedlem

Är du säker på att kabeln är ok och rakt kopplad ? Vilken länkhastighet rapporterar datorn när den är uppkopplad ? Har du en annan kabel att prova med ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Testa att klona MAC-adressen från din gamla router om du inte redan gjort det (brukar stå på ett klistermärke på undersidan), och som många andra redan sagt testa med andra kablar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk

@reverend benny:
Körde en factory reset igår samt laddade ner senaste firmwaren och uppgraderade routern.

https://imgur.com/9PtDowt

https://imgur.com/KYsKCOi

https://imgur.com/IQcRR8b

Permalänk

@ponanmsi: Testat båda sakerna, dock ingen succé :/

Permalänk

@mrqaffe: Kabel är rätt kopplad, testat med en annan kabel utan framgång. Vad menar du med länkhastighet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dashnation:

@mrqaffe: Kabel är rätt kopplad, testat med en annan kabel utan framgång. Vad menar du med länkhastighet?

Länkhastigheten står i status för nätverkskortet och borde vara 1Gbit.
Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverksanslutningar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashnation:

@Full
Yes! De frågade om jag har provat att koppla in ethernetkabeln direkt in i datorn, vilket jag gjort och då funkar internet.

Ja, så klart. På samma sätt som att det fungerar att använda internet genom din gamla router.

Av din trådstart att döma är routern ny och du bör kontakta antingen D-Link eller återförsäljaren för att få felet åtgärdat. Det är mycket bättre och enklare än att försöka lösa felet genom SweClockers. Gissningsvis är routern bara trasig och behöver bytas mot en hel.

Permalänk
Vila i frid

Jag är av uppfattningen att du lär testa alla TRE (en i taget) mac-adresser i fältet för "mac address clone". Din dators, din gamla routers och din nya routers MAC-adress i den nya routerns fält för "mac address clone".

Permalänk
Medlem

Varför ska man klona adressen om ISP släpper mac-adressen efter 2 timmar?
Om han har en gammal router så kan han ju "seriekoppla" dessa för att se om den nya routern får en IP av den gamla. På så sätt så kan man enkelt säkerställa så det inte är något fel på porten.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av reverend benny:

Varför ska man klona adressen om ISP släpper mac-adressen efter 2 timmar?

Därför att veta och inte bara tro att ISP'n har 100 koll på sina prylar. Att seriekoppla som du nämner är ett bra tips för att utesluta sin egna utrustning.