Input på speldator 13k för 4k-spel

Permalänk
Medlem

Input på speldator 13k för 4k-spel

Hej,

Har via lite andra trådar inspirerats att plocka ihop denna dator.

Tanken är att kunna lira lite casual nya fps-spel, helst i 4k.

https://www.komplett.se/wishlist/shared/8a5fd7c2-f9d6-4981-9b...

Funderar på denna skärm: https://www.komplett.se/product/1127537/datorutrustning/bilds...

Något jag borde tänka på?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Dator för 13200kr, skärm för 13900kr...Ber om ursäkt men måste fråga, är du helt sjuk i huvudet?

Mitt tips är att kolla lite på tester av setups för gaming i 4K så inser du nog fort är det där är en dålig idé.

Permalänk
Medlem

Min input är: ta 3600 utan X, lägg pengarna på bättre ram med tighta timings, skärmen är grym, MEN tveksamt om du blir nöjd med ett 2070 super om du tänkt driva lite nyare spel i fullscreen, beror helt på vad du spelar för typ av spel naturligtvis och det är alltid subjektivt vad man vill ha ut i fpsväg. Folk lägger generellt för lite pengar på bra skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min åsikt är att ska man köpa en dator primärt för att köra spel i 4k så är ett 2070S för klent.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Dator för 13200kr, skärm för 13900kr...Ber om ursäkt men måste fråga, är du helt sjuk i huvudet?

Mitt tips är att kolla lite på tester av setups för gaming i 4K så inser du nog fort är det där är en dålig idé.

Nu tog i ifrån tåspetsarna ser jag. Nej, det är inte något du måste fråga. Det är en snefördelning av pengar mellan skärm och dator, men inte med så mycket som du får det att låta som.

@spinxen:
Vad siktar du på för FPS? Ett RTX2070 Super kommer ge dig ungefär 45-70FPS, beroende på titel. Är du ok med det så fungerar det. 4k-spelande fungerade på GTX1080Ti-eran och det fungerar idag, iallafall för de som föredrar ögongodis framför snabba frames. Se bara till att skaffa G-Sync på skärmen, eller en bra Freesync-implementering.

Skärmen du har där är dock överprisad, och inte 4k.

Permalänk
Medlem

Hej, tack för input, lite som jag förväntade mig alltså jag kan lägga 40k på datorn om det är så, men jag spelar så pass lite nu för tiden så det känns lite onödigt. Jag kollade Swec's test av 2070S och där snittar ju den enligt prestanda index över spel över 100fps i 4k? Jag är nöjd om jag kan lira runt 100 fps på typ medium eller motsvarade. LG skärmen ser ju ut att va den typ enda med gsync, 144hz och allt annat lull? Jag vet även att det inte är riktigt 4k men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Jag kollade Swec's test av 2070S och där snittar ju den enligt prestanda index över spel över 100fps i 4k?

Skickades från m.sweclockers.com


Jag tror du har tolkat deras prestandaindex lite fel! Deras prestandaindex visar inte hur grafikkorten presterar ur ett FPS-perspektiv utan snarare hur bra ett grafikkort är(I det här fallet mot ett 1080) jämfört med kortet som är satt som referens vid 100(tänk ett procentsystem). Det betyder att ett 2070 Super som ligger på 130 i 4k DX11 presterar i snitt 30% bättre än ett 1080 i den upplösningen. Medans ett 980ti som jag har endast presterar 74% av vad ett 1080 klarar i snitt. Så tyvärr behövs lite mer kraft för att driva runt 4k.

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej, tack för input, lite som jag förväntade mig alltså jag kan lägga 40k på datorn om det är så, men jag spelar så pass lite nu för tiden så det känns lite onödigt. Jag kollade Swec's test av 2070S och där snittar ju den enligt prestanda index över spel över 100fps i 4k? Jag är nöjd om jag kan lira runt 100 fps på typ medium eller motsvarade. LG skärmen ser ju ut att va den typ enda med gsync, 144hz och allt annat lull? Jag vet även att det inte är riktigt 4k men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Skärmens upplösning innebär färre pixlar än det som normalt kallas 4K, så möjligt att 2070S räcker för 60FPS framförallt om du ställer ned en del inställningar.

Du missförstår SC prestandaindex, 100 är inte 100 FPS, det är ett indexvärde där man bestämt att 1080 är 100, ett kort som presterar 20% bättre än 1080 i medeltal får index 120 och ett som är 20% sämre index 80. I faktiska FPS kan det betyda vad som helst. Kolla de specifika speltesterna i stället, på din skärm kan du förvänta dig lite högre FPS än för "vanlig " 4K

Edit: tvåa på bollen och fel kort som index (hade skrivit 1080Ti)

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Hej, tack för input, lite som jag förväntade mig alltså jag kan lägga 40k på datorn om det är så, men jag spelar så pass lite nu för tiden så det känns lite onödigt. Jag kollade Swec's test av 2070S och där snittar ju den enligt prestanda index över spel över 100fps i 4k? Jag är nöjd om jag kan lira runt 100 fps på typ medium eller motsvarade. LG skärmen ser ju ut att va den typ enda med gsync, 144hz och allt annat lull? Jag vet även att det inte är riktigt 4k men ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Som redan nämnts så är det ett index (som du också skriver ..) och inte ren FPS. För 4K med hyfsade inställningar i 60FPS så är det ett RTX 2080 Ti som gäller - och inte ens då är det säkert att man kan dra på allt ögongodis. I relativt krävande spel så är FPS över 144 helt att glömma ..

Nu är det visserligen en 3440x1440 skärm du tittat på - så är ju lite mer lättdrivet. Dock så tycker jag du gör bättre i att välja en lite vassare dator och kanske välja en något billigare skärm.

Köper du förresten momsfritt eller varför är priserna så låga?

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Jag har samma upplösning men 100hz, också g-sync. Jag har ett 1080Ti och tycker mig kunna driva många spel i ok framerate, mellan typ 60-120 i olika spel. Ibland sänker jag settings för att få upp fps.

Jag vet inte hur 2070s står sig mot mitt 1080TI men jag gissar att dem är rätt lika. Hur som helst är skärmen den bästa uppgraderingen jag gjort. Satt innan på 3 skärmar i surround 5760x1080 men tycker detta är mycket bättre och mindre/inget krångel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Köper du förresten momsfritt eller varför är priserna så låga?

Det framgår ju i bilden att enhetspriserna är ex moms, momsen står som Mva.

Permalänk

Ska du bygga själv? Du kommer behöva flasha ny BIOS på det moderkortet för att det ska vara kompatibelt med Ryzen 3000-serien. Just TOMAHAWK har stöd för att göra det utan att en äldre processor sitter i. https://www.youtube.com/watch?v=iTkXunUAriE

Jag byggde min senaste dator med MSI B450 TOMAHAWK och Ryzen 5 3600 och det har fungerat klockrent för mig, men det är värt att nämna att det är en del som har haft problem med MSI B450 TOMAHAWK och Ryzen 3000-serien. Finns en del att läsa om det på MSIs subreddit, just den här tråden har en del information: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/ce3ift/msi_b450_...

MSI har släppt ett nytt TOMAHAWK som redan från början har stöd för 3000-serien och lite andra förbättringar: https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK | Ryzen 3600 | Ballistix 2x8GB DDR4 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil | Corsair RM750X v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

Skärmens upplösning innebär färre pixlar än det som normalt kallas 4K, så möjligt att 2070S räcker för 60FPS framförallt om du ställer ned en del inställningar.

Du missförstår SC prestandaindex, 100 är inte 100 FPS, det är ett indexvärde där man bestämt att 1080 är 100, ett kort som presterar 20% bättre än 1080 i medeltal får index 120 och ett som är 20% sämre index 80. I faktiska FPS kan det betyda vad som helst. Kolla de specifika speltesterna i stället, på din skärm kan du förvänta dig lite högre FPS än för "vanlig " 4K

Edit: tvåa på bollen och fel kort som index (hade skrivit 1080Ti)

Skrivet av Samlooh:

Som redan nämnts så är det ett index (som du också skriver ..) och inte ren FPS. För 4K med hyfsade inställningar i 60FPS så är det ett RTX 2080 Ti som gäller - och inte ens då är det säkert att man kan dra på allt ögongodis. I relativt krävande spel så är FPS över 144 helt att glömma ..

Nu är det visserligen en 3440x1440 skärm du tittat på - så är ju lite mer lättdrivet. Dock så tycker jag du gör bättre i att välja en lite vassare dator och kanske välja en något billigare skärm.

Köper du förresten momsfritt eller varför är priserna så låga?

Skrivet av CamelActivate:

Jag har samma upplösning men 100hz, också g-sync. Jag har ett 1080Ti och tycker mig kunna driva många spel i ok framerate, mellan typ 60-120 i olika spel. Ibland sänker jag settings för att få upp fps.

Jag vet inte hur 2070s står sig mot mitt 1080TI men jag gissar att dem är rätt lika. Hur som helst är skärmen den bästa uppgraderingen jag gjort. Satt innan på 3 skärmar i surround 5760x1080 men tycker detta är mycket bättre och mindre/inget krångel!

Skrivet av Powerbean:

Ska du bygga själv? Du kommer behöva flasha ny BIOS på det moderkortet för att det ska vara kompatibelt med Ryzen 3000-serien. Just TOMAHAWK har stöd för att göra det utan att en äldre processor sitter i. https://www.youtube.com/watch?v=iTkXunUAriE

Jag byggde min senaste dator med MSI B450 TOMAHAWK och Ryzen 5 3600 och det har fungerat klockrent för mig, men det är värt att nämna att det är en del som har haft problem med MSI B450 TOMAHAWK och Ryzen 3000-serien. Finns en del att läsa om det på MSIs subreddit, just den här tråden har en del information: https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/ce3ift/msi_b450_...

MSI har släppt ett nytt TOMAHAWK som redan från början har stöd för 3000-serien och lite andra förbättringar: https://www.msi.com/Motherboard/B450-TOMAHAWK-MAX

Tack för en input, jag läste onekligen testerna lite väl snabbt, va ju lite glädjesiffror om ett 2070S hade presterat så bra.... Men då är frågan om det ens är värt att ersätta dator i sign med en ny dator för 12-15k. Jag blev bara lite sugen först när jag såg nya Ryzen och 5700-korten, att äntligen få bygga en prisvärd AMD dator...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Nu tog i ifrån tåspetsarna ser jag. Nej, det är inte något du måste fråga. Det är en snefördelning av pengar mellan skärm och dator, men inte med så mycket som du får det att låta som.

@spinxen:
Vad siktar du på för FPS? Ett RTX2070 Super kommer ge dig ungefär 45-70FPS, beroende på titel. Är du ok med det så fungerar det. 4k-spelande fungerade på GTX1080Ti-eran och det fungerar idag, iallafall för de som föredrar ögongodis framför snabba frames. Se bara till att skaffa G-Sync på skärmen, eller en bra Freesync-implementering.

Skärmen du har där är dock överprisad, och inte 4k.

En "snefördelning" är en dator för 13k och en skärm för 6k, en skärm som kostar mer än datorn är sjukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Tack för en input, jag läste onekligen testerna lite väl snabbt, va ju lite glädjesiffror om ett 2070S hade presterat så bra.... Men då är frågan om det ens är värt att ersätta dator i sign med en ny dator för 12-15k. Jag blev bara lite sugen först när jag såg nya Ryzen och 5700-korten, att äntligen få bygga en prisvärd AMD dator...

Datorn kommer ju givetvis prestera bättre än din - men du skulle egentligen klara dig lika bra med bara ett nytt grafikkort. En 6700K kommer inte alls vara en bottleneck i 4K (eller 3440x1440).

Du har ju förövrigt valt RTX 2070S och inte ett 5700-kort ..

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk

Med tanke på vad du har för dator idag så skulle jag ha köpt ett 2080 super och en ny skärm enbart.
6700k'n räcker gott vid 4k med ett 2080 super.

Visa signatur

Intel i7 8700K @ 5.0Ghz, MSI Z370 Gaming M5, MSI RTX2070 Armor,
Ballistix 16GB DDR4 3000MHz CL15, SSD Samsung 850 500GB,
EVGA Supernova G2 750W, Acer XF270HU,
Fractal Design Arc midi, Modifierat, Custom vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

En "snefördelning" är en dator för 13k och en skärm för 6k, en skärm som kostar mer än datorn är sjukt.

Nja, det är ju fråga om prioritering. Jag tycker 13k för datorn och 6k för skärmen låter ok. 13k för datorn och 4k för skärmen kanske är mest optimalt, men det är svårt att hitta skärmar i den prisklassen som ger mycket mer än en skärm för 2½k.
I vilket fall är dina ordval överdrivna, du får gärna tona ner det.

Permalänk
Medlem

@spinxen:

Jag har en del åsikter om bygget. Jag höll mig inom samma budget.
Vad gäller skärm har jag ingen erfarenhet.

- Jag gick ner till Ryzen 3600 utan X då jag inte tycker det markant högre priset motiverar den lilla prestandaökningen.
- Snabbare minnen
- Större SSD
- Nätagg av bättre kvalité
- mATX moderkort ifall du vill gå ner i storlek senare
- Chassi med totalt 3 inkluderade fläktar och RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Dator för 13200kr, skärm för 13900kr...Ber om ursäkt men måste fråga, är du helt sjuk i huvudet?

Mitt tips är att kolla lite på tester av setups för gaming i 4K så inser du nog fort är det där är en dålig idé.

Vore trevligt med lite nyfikenhet istället. Personligen tycker jag det är en helt normal balans, min förra TV kostade mer än resten av tekniken i vardagsrummet. Jag tycker ofta det snålas på mänskliga interface. Skärm, mus tangentbord, headset/högtalare gör oerhört mycket för upplevelsen vare sig fastnad i ett gigantiskt youtube-nystan eller spelar något grafiskt mirakel.

Jag tycker ingen som har andra prioriteringar än mig har fel, det är deras val. Kanske blir jag nyfiken. Halo 5 går utmärkt att köra på en Xbox One X i 4k, min Xbox One X är betydligt billigare än min nuvarande TV och min handkontroll kostar nästan hälften så mycket som Xboxen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Tack för en input, jag läste onekligen testerna lite väl snabbt, va ju lite glädjesiffror om ett 2070S hade presterat så bra.... Men då är frågan om det ens är värt att ersätta dator i sign med en ny dator för 12-15k. Jag blev bara lite sugen först när jag såg nya Ryzen och 5700-korten, att äntligen få bygga en prisvärd AMD dator...

Ja känns som ett lite för litet hopp för 13k.

Jag skulle gå på x570 och 3,6GHz minnen samt minst åtta kärnor för att dra nytta av vad Ryzen 3-serien kan erbjuda. Gällande GPU verkar det ju vara en strid ström av minimala förbättringar. Skärmen verkar ju dock grym men man undrar ju när HDMI 2.1 kommer på grafikkort vilket skulle kunna göra en del för hög upplösning/hög bildfrekvens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spinxen:

Hej,

Har via lite andra trådar inspirerats att plocka ihop denna dator.

Tanken är att kunna lira lite casual nya fps-spel, helst i 4k.

https://i.imgur.com/BwzXvUD.png

https://www.komplett.se/wishlist/shared/8a5fd7c2-f9d6-4981-9b...

Funderar på denna skärm: https://www.komplett.se/product/1127537/datorutrustning/bilds...

Något jag borde tänka på?

Ska du bygga en 4k dator på budget så är Radeon 5700 XT bästa valet. Skala ner upplösningen till 1800p och kör Radeon image sharpening. (fungerar just nu inte DX 11) det finns några andra program som kan göra samma jobb i DX11.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ska du bygga en 4k dator på budget så är Radeon 5700 XT bästa valet. Skala ner upplösningen till 1800p och kör Radeon image sharpening. (fungerar just nu inte DX 11) det finns några andra program som kan göra samma jobb i DX11.

https://www.youtube.com/watch?v=_V-4Zn_3-Po

https://www.youtube.com/watch?v=7MLr1nijHIo

Tack! Har läst lite om image sharpening förut. Säg att jag köper en skärm med 3440x1440, hur funkar det då? runt 70-80% scaling lästa jag var optimalt?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Avstängd

@spinxen: jag har inte sett något test på 1440p så jag vet inte hur det skalar emot lägre upplösningar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Dator för 13200kr, skärm för 13900kr...Ber om ursäkt men måste fråga, är du helt sjuk i huvudet?

Mitt tips är att kolla lite på tester av setups för gaming i 4K så inser du nog fort är det där är en dålig idé.

Finns två saker som jag anser är sjukare.

1. Ohövligt folk. Bara för att någon inte har samma prioriteringar som du och/eller eventuellt missförstått något så kallar man väl inte personen för sjuk i huvudet?
2. Folk som betalar en massa pengar för komponenter som byts ut stup i kvarten och sen snålar på något av det allra viktigaste för spel/film-upplevelsen, nämligen skärmen. Dessutom så har medelsvensson sin skärm bra många år vilket gör att det är en god ide att betala lite extra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Finns två saker som jag anser är sjukare.

1. Ohövligt folk. Bara för att någon inte har samma prioriteringar som du och/eller eventuellt missförstått något så kallar man väl inte personen för sjuk i huvudet?
2. Folk som betalar en massa pengar för komponenter som byts ut stup i kvarten och sen snålar på något av det allra viktigaste för spel/film-upplevelsen, nämligen skärmen. Dessutom så har medelsvensson sin skärm bra många år vilket gör att det är en god ide att betala lite extra...

Tack, jag tror att du förstår mig. Att lägga 50% på skärmen är för mig inget konstigt egentligen. Jag har köpt bilar där man betalar motsvarande 50% av grundpriset extra för vissa tillval, kanske en haltande jämförelse, men ändå.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX