Macbook Pro 13" Mid 2014 - värme och batteriproblem

Permalänk
Medlem

Macbook Pro 13" Mid 2014 - värme och batteriproblem

Hejsan,

Sitter på en rMBP från mid 2014, senaste 6-10 månaderna har jag haft problem med värme och batteritid. Idag får jag inte ut mer än kanske 2 timmars batteritid när jag gör enklare saker som word, lite slösurfande och något youtube-klipp. Innan dess fick jag nog ut 8-10 timmar med samma användande. Under samma problem har även datorn blivit väldigt varm undertill och det går knappt att ha den i knäet längre.

Har testat följande utan hjälp:
- Hard reset av datorn
- Nedgraderat till El Capitan (som funkade bäst för mig innan)
- Återställt SMC ett par gånger
- Återställt NVRAM ett par gånger

Nedan är ett bild på batteriet från coconutbattery som visar att jag 362 loadcycles och att jag har cirka 82% kvar på prestandan från original.

Tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Medlem

Att datorn blir varm tyder ju på antingen undermålig kylningsförmåga eller att den gör något som utvecklar en massa värme. Kombinerat med det faktum att batteritiden gått ned så markant så blir ju det sistnämnda intressant.

Upplever du problemet även direkt efter att ha gjort en ren installation av operativsystemet? Kan du testa att boota in i exempelvis Recovery Mode (CMD + R) och se om samma sak händer där?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Batteristatusen må säga good men inget batteri klarar 362 cykler över 1700 dagar utan att börja bli dåligt... Värmen däremot verkar värre, blåst rent med tryckluft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Batteristatusen må säga good men inget batteri klarar 362 cykler över 1700 dagar utan att börja bli dåligt... Värmen däremot verkar värre, blåst rent med tryckluft?

Nä antagligen är batteriet inte good utan har börjat bli slitet efter dessa åren. Värmen har jag försökt testa lite nu men jag tycker fortfarande den blir varm men har inte överstigit 65 grader än. Men ny kylpasta samt blåsa rent är nog det jag får göra.