Samsung lanserar Galaxy Book S i Sverige

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gandir:

@murklor: Och du behöver mera än 1080p på en 13 tum för att?

Med PPI över en viss nivå så kan du välja att operativsystemet skalar användargränsnittet så allt blir knivskarpt, även text. Då jag antar att denna dator kan köra ett begränsat antal program så är det ett bra tillfälle att lansera en sådan skärm då risken att råka ut för äldre program som inte skalar så bra är mindre.

Apple gör ju såhär med deras "retina" skärmar och det är riktigt lyxigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Obegripligt hög prislapp. Intresset dog direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

https://www.youtube.com/watch?v=2zfqw8nhUwA

35 år senare så är rollerna ombytta.

Du har rätt!

Permalänk
Medlem

Ser helt perfekt ut för min smak. Lätt, tunn, ingen fläkt, passivt kyld. Synd att det inte är en x64-CPU. Lite skeptisk till Snapdragon för att köra Windows på.

Hur svårt kan det vara att släppa något liknande men med en CPU från Intel.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Jag har inte jättebra koll på marknaden på datorsidan utöver amd och intel, så tyckte det anmärkningsvärda här är arm på en w10. Hur går det ihop? Funkar den som vilken x86/x64 som helst?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

12 490 kr och TFT panel nej tack!

Nevermind @sKRUVARN rättade mig.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Ser helt perfekt ut för min smak. Lätt, tunn, ingen fläkt, passivt kyld. Synd att det inte är en x64-CPU. Lite skeptisk till Snapdragon för att köra Windows på.

Hur svårt kan det vara att släppa något liknande men med en CPU från Intel.

Närmaste från Intel bör väl vara Y serien vilket är lätta, tunna och fläktlösa, nån emulering behövs heller inte, med skaplig tid på batteri, vilken som har bäst prestanda vet jag inte.

Skrivet av huxflux:

Jag har inte jättebra koll på marknaden på datorsidan utöver amd och intel, så tyckte det anmärkningsvärda här är arm på en w10. Hur går det ihop? Funkar den som vilken x86/x64 som helst?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja win32 32bits program emuleras, UWP program kan köras utan emulering, och x86 program i 64 bit går inte alls (vad jag vet = nej tack)
Så Windows x64 går inte, utan måste vara Windows 10 x32, så tack men nej tack...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

12 490 kr och TFT panel nej tack!

Tänkte du att det skulle vara en oled eller vadå? För någon får gärna rätta mig om jag har fel men TN, va, ips etc är väl alla LCD-tft paneler?

Tycker detta ser svincoolt ut, blir riktigt intressant, lär väl ge än rätt god fingervisning hur nära arm är att närma sig PC-marknaden beroende på hur detta presterar i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

x86 program i 64 bit går inte alls (vad jag vet = nej tack)

Blev tvungen kolla upp det, och du har rätt. Inte så najs. Det kan dessutom bli problem med program som (felaktigt) tror att de körs i x64 pga WoW64, och försöker då starta om sig som en x64-exe istället, även om det nog inte är alltför vanligt.

Tydligen funkar inte shell extensions heller, de måste kompileras om av utvecklaren till ARM64. Och det finns inget stöd för att köra en hypervisor heller.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/uwp/porting/apps-on-...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Tänkte du att det skulle vara en oled eller vadå? För någon får gärna rätta mig om jag har fel men TN, va, ips etc är väl alla LCD-tft paneler?

Tycker detta ser svincoolt ut, blir riktigt intressant, lär väl ge än rätt god fingervisning hur nära arm är att närma sig PC-marknaden beroende på hur detta presterar i Windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det var iofs sant, trodde TFT och TN var samma sak Men tycker det är konstigt för kollade på Samsungs hemsida och där står det inget om vad för typ av panel den har, idiotiskt enligt mig, säger mig absolut ingenting mer än att det är en LCD, men det kan lika gärna vara en TN panel på den vilket jag inte tror eller hoppas på.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nja win32 32bits program emuleras, UWP program kan köras utan emulering, och x86 program i 64 bit går inte alls (vad jag vet = nej tack)
Så Windows x64 går inte, utan måste vara Windows 10 x32, så tack men nej tack...

ahh ack, man kan väl säga det är ms fel att vi är lite fast i utvecklingen här. Verkar vara svinsvårt att standardisera Windows, vilket jag kan förstå.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

12 lax för något liknande, känns som produktionskostnaden är 2500:- o resten är påslag bara för de kan o folk bara köper, finns ju knappast något i den där som rättfärdigar ett sånt där pris.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Först tänkte man att en sådan däringa behöver jag minsann också. Men sedan såg man prislappen och insåg att så inte är fallet.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

6000kr hade jag nog kunnat lägga ut på en sån

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Får vi äntligen en laptop som går använda utomhus med + 500 nits?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Microsoft + ARM = Nej Tack!!!
Man lägger inte 1200 Euros på en maskin där Microsoft kommer besluta om att skita i fortsatt support när som helst för arkitekturen.
Tilliten vad det gäller Android + ARM är mycket högre hos mig isf.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sleepyoh:

Viktigaste frågan för mig: Hur är det om man vill köra andra operativsystem än Windows? Dom bootar väl inte på samma vis som vanliga x86? Dåligt insatt gällande Arm laptops.

Går tyvärr inte att svara på din fråga innan denna finns ute på marknaden. Boot-processen är precis som du säger inte standardiserad på samma sätt.

Men skulle ändå gissa att det är rätt poänglöst att köpa denna om målet är att inte köra Windows. Är inga problem alls att boota t.ex. Ubuntu på en x86 Surface Pro, men den typen av enheter innehåller nästan alltid HW som i praktiken kräver rejält specialdesignade drivare vilket gör upplevelsen med andra OS än det som enheten levereras med mindre trevlig.

"Vanliga" laptops fungerar i de flesta fall lysande på Linux. 2-in-1 not-so-much om man faktiskt utnyttjar de unika egenskaperna hos dessa system.

Den superstora nyheten i höst heter därför "WSL 2" (Windows Subsystem for Linux version 2). Min nästa laptop lär med väldigt hög sannolikhet köra 64-bitars ARM just p.g.a. alla fördelar med plattformen samt att WSL 2 betyder att alla program jag bryr mig om kommer gå att köra ARM64 native utan att vränga in något annat OS på datorn!

Skrivet av Fatmajk:

En Snapdragon för 12 papp? Really? Vad har jag missat?

Tja, peka på en enda laptop som

  • använder liknande materialval

  • väger <1 kg

  • har i närheten samma batteritid

  • har liknande prestanda utan att behöva en fläkt

och kolla prislappen på den. Plocka sedan ut de som ens är i närheten prismässigt. Gissar att det blir en rätt kort lista

Skrivet av ggustavsson:

Är lite skeptiskt till hur pass bra emuleringen funkar med ARM, tex förut kunde man inte köra x64 x86 program på dessa, och det är ju ett totalt krav att det går..

Windows 10 i sig själv funkar nog rätt bra då mycket är UWP program, även om det är en jämra soppa av UWP och win32 program som bygger upp Windows 10.. men mycket program är idag x86 x64...vilket inte går att köra på ARM, vad jag vet.

Vad jag förstått fungerar emuleringen av 32-bitars x86 applikationer riktigt bra. Vad som är värt att förstå kring tekniken här är att man håller så mycket som möjligt "native ARM" även om man kör x86 applikationer. Men självklart är prestanda hos emulerade applikationer märkbart sämre än de som är native ARM64. Ändå håller denna CPU jämna steg med en i5-8250U i MS Office (som av någon idiotisk anledning inte finns i ARM64 native format)

Skrivet av shogun-r:

Ser helt perfekt ut för min smak. Lätt, tunn, ingen fläkt, passivt kyld. Synd att det inte är en x64-CPU. Lite skeptisk till Snapdragon för att köra Windows på.

Hur svårt kan det vara att släppa något liknande men med en CPU från Intel.

Grejen här är att du egentligen svarat på din egen fråga.

Det är överhuvudtaget inte tekniskt möjligt att bygga en x86 laptop som

  • väger < 1 kg

  • har >20 timmars batteritid

  • matchar i5-8250U i prestanda, det utan att behöva fläkt vilket är ett krav för 15 W x86

Lite besviken över att 8cx använder Cortex A76 och inte Cortex A77. A76 matchar Skylake/Zen2 i IPC, men 8cx är ju inte riktigt lika högt klockad. A77 ligger 25-35 % högre i IPC (d.v.s. en större ökning än de ~18 % Sunny Cove väntas ge över Skylake) och går att klocka marginellt högre än A76. I det läget kommer man riktigt nära Intels i7 modeller.

Och då pratar vi enkeltrådprestanda. Både AMD och Intels 15 W CPUer throttlar rejält när alla kärnor kickar in eller om både CPU och GPU jobbar samtidigt.

I AMDs fall är ju spelprestanda vid 15 W TDP marginellt bättre än Intels trots att AMDs GPU sopar mattan med Intels när TDP är ett icke-problem. Och för båda krävs en fläkt men ändå trottlar CPU ordentligt under längre last.

Allt pekar på att 8cx kan hålla sin maxfrekvens även under längre belastning. 15 W TDP i5/i7-8xxxU serien lägger sig typiskt på ~2,5 GHz under hårt last (med 25 W TDP går det upp till 3-3,5 GHz) när alla trådar/kärnor används, så i det läget kommer 8cx vara klart snabbare (högre frekvens på de 4 "starka" kärnor + att det finns fyra kärnor till som kommer jobba, de har ~halv IPC mot de starka och 1,8 GHz så ger väl ungefär motsvarade vad HT/SMT ger i boost)!

Är inte helt övertygad om att Microsoft kan göra ARM64 till något riktigt bra på Windows. För oss där WSL 2 är en framkomlig väg kommer nog dessa bärbara kunna bli riktigt spännande.

Det riktigt intressanta är ju när Apple stoppar in sin ARM CPU i MBP, det kommer bli laptops som matchar stationära x86 CPUer prestandamässigt då Apples CPUer konservativt räknat redan har >50 % högre IPC jämfört med Skylake/Zen2. Men dessa MBP kommer knappast kosta 12 k...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Får vi äntligen en laptop som går använda utomhus med + 500 nits?

Skickades från m.sweclockers.com

För ett antal år sedan var det några som provade med en transflexiv skärm. Skulle vara intressant med en sån, så man kan sitta ute i parken och koda på sommaren.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jag och Jacob här på kontoret har pratat om att en ARM-baserad bärbar är väldigt intressant och definitivt ett alternativ som nästa privata dator, om de görs rätt det vill säga. Jag är helt inställd på att jag skulle göra en kompromiss med vilken mjukvara jag kan använda om jag skulle välja en ARM-dator. Windows på ARM kommer inte bli stort nog för att jag inte skulle stöta på bekymmer inom de närmaste åren, men jag är nog faktiskt beredd att ta den smällen för att växla över till en lätt och tunn dator som ändå har tillräckligt mycket kräm för mina behov.

Nuförtiden är majoriteten av mitt arbete webb-baserat så ett begränsat urval av native-applikationer skulle inte vara så fasligt illa idag faktiskt. Det jag är mer intresserad av att veta om Galaxy Book S specifikt är saker som hur bra tangentbordet är, om pekplattan är följsam och hur bra batteritiden blir i praktiken med hur jag använder datorn. Just tangentbordet och pekplattans följsamhet är nog de två frågetecknen jag är mest intresserad av att få veta mer om.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Datavetare
Skrivet av loevet:

Jag och Jacob här på kontoret har pratat om att en ARM-baserad bärbar är väldigt intressant och definitivt ett alternativ som nästa privata dator, om de görs rätt det vill säga. Jag är helt inställd på att jag skulle göra en kompromiss med vilken mjukvara jag kan använda om jag skulle välja en ARM-dator. Windows på ARM kommer inte bli stort nog för att jag inte skulle stöta på bekymmer inom de närmaste åren, men jag är nog faktiskt beredd att ta den smällen för att växla över till en lätt och tunn dator som ändå har tillräckligt mycket kräm för mina behov.

Nuförtiden är majoriteten av mitt arbete webb-baserat så ett begränsat urval av native-applikationer skulle inte vara så fasligt illa idag faktiskt. Det jag är mer intresserad av att veta om Galaxy Book S specifikt är saker som hur bra tangentbordet är, om pekplattan är följsam och hur bra batteritiden blir i praktiken med hur jag använder datorn. Just tangentbordet och pekplattans följsamhet är nog de två frågetecknen jag är mest intresserad av att få veta mer om.

Ett bra lackmustest kring om en Windows ARM laptop kan tänkas vara vettig är just att ställa frågan: vilka program är kritiska för mig?

Om den listan har mer än något enstaka program som inte finns i ARM64-native form ska man nog tittat åt ett annat håll. Att köra MS Office fungerar om man gör mer "normala" saker, men är man avancerad Excel-användare är det rätt mycket ett no-go innan MS Office finns som ARM64-native.

Det positiva är precis som du skriver är att allt mer blir webbaserat och alla sådana applikationer blir ARM64 native. En ökande skara "vanliga" program använder sig av en plattform som kallas Electron (t.ex. Slack och Visual Studio Code). Electron-program är rätt mycket webbapplikationer som körs i Chrome, likt hur Chromebook appar fungerar. Electron har relativt nyligen lagt till stöd för Windows ARM64, vilket betyder att dessa applikationer nu blir "native" där.

Kanske inte riktigt framgick vad jag refererade till med WSL 2 ovan. Den stora poängen med WSL 2 är att det ger tillgång till i princip alla Linux-program, som i väldigt nära 100 % fallen redan finns i native form till ARM64.

WSL finns redan idag, men i praktiken ska man nog ser dagens version som ett "proof-of-concept" där det finns rätt rejäla prestandaproblem med allt som är I/O-intensivt (på den nivå att det tyvärr var rätt oanvändbart for oss som jobbar med programmering). Ett stort dragplåstret i WSL 2 är att man fixat det problemet.

Nadella menar verkligen allvar när han säger att Microsoft älskar Linux. Allt pekar på att WSL 2 kommer göra det möjligt att använda sin Windows-datorn rätt mycket som ett grafisk skal till en fullfjädrad Linux-miljö utan trassel med virtuella maskiner och liknande. Är själv helt beroende av Linux för mitt arbete, kommer absolut ge WSL 2 en rejäl chans och förhoppnings blir det på en ARM64 laptop!

Är man däremot ute efter en spellaptop eller jobbar i relativt krävande program som bara finns till x86 ska man nog välja bort den här produktkategorin. Framförallt givet att emulering av x86 är begränsat till 32-bitarsprogram, som i allt större utsträckning börjar fasas ut.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ett bra lackmustest kring om en Windows ARM laptop kan tänkas vara vettig är just att ställa frågan: vilka program är kritiska för mig?

Om den listan har mer än något enstaka program som inte finns i ARM64-native form ska man nog tittat åt ett annat håll. Att köra MS Office fungerar om man gör mer "normala" saker, men är man avancerad Excel-användare är det rätt mycket ett no-go innan MS Office finns som ARM64-native.

Det positiva är precis som du skriver är att allt mer blir webbaserat och alla sådana applikationer blir ARM64 native. En ökande skara "vanliga" program använder sig av en plattform som kallas Electron (t.ex. Slack och Visual Studio Code). Electron-program är rätt mycket webbapplikationer som körs i Chrome, likt hur Chromebook appar fungerar. Electron har relativt nyligen lagt till stöd för Windows ARM64, vilket betyder att dessa applikationer nu blir "native" där.

Kanske inte riktigt framgick vad jag refererade till med WSL 2 ovan. Den stora poängen med WSL 2 är att det ger tillgång till i princip alla Linux-program, som i väldigt nära 100 % fallen redan finns i native form till ARM64.

WSL finns redan idag, men i praktiken ska man nog ser dagens version som ett "proof-of-concept" där det finns rätt rejäla prestandaproblem med allt som är I/O-intensivt (på den nivå att det tyvärr var rätt oanvändbart for oss som jobbar med programmering). Ett stort dragplåstret i WSL 2 är att man fixat det problemet.

Nadella menar verkligen allvar när han säger att Microsoft älskar Linux. Allt pekar på att WSL 2 kommer göra det möjligt att använda sin Windows-datorn rätt mycket som ett grafisk skal till en fullfjädrad Linux-miljö utan trassel med virtuella maskiner och liknande. Är själv helt beroende av Linux för mitt arbete, kommer absolut ge WSL 2 en rejäl chans och förhoppnings blir det på en ARM64 laptop!

Är man däremot ute efter en spellaptop eller jobbar i relativt krävande program som bara finns till x86 ska man nog välja bort den här produktkategorin. Framförallt givet att emulering av x86 är begränsat till 32-bitarsprogram, som i allt större utsträckning börjar fasas ut.

En fråga som väcks i mitt huvud och som jag inte lätt hittade något svar på är om WSL2 öht funkar under Windows på ARM64.

Anledningen att jag funderar är att WSL2 är en helt annan best än WSL1 (som jag visserligen inte heller vet hur det ligger till med - finns stödet för ARM? levererar någon sina WSL-paket i ARM-smak?).

Istället för att emulera Linux syscalls i Windows så ska de ju nu köra någon form av lättviktsvm (jag får lite associationer till att det kanske liknar "Windows Sandbox" på sätt och vis) där de bootar en riktig Linuxkärna och kör allt i en riktig virtualiserad Linuxmiljö.

Men hur är virtualiseringen implementerad? Jo, de säger att det är baserat på Hyper-V (de skickar då tydligen med grundläggande Hyper-V-komponenter oavsett Windows-SKU).

Och där återfinns väl själva kruxet, det finns väl bara Hyper-V för x86-64 i dagsläget? Åtminstone kortsiktigt känns det som ett hinder.

OM de tar fram virtualiseringsstöd på ARM64 och då har motsvarande Hyper-V-funktionalitet där så kan de ju rimligen tillhandahålla en WSL2-grund med ARM64-kärna och köra ARM64-varianter av de olika WSL-miljöerna, men det känns som att det är längre från att allt som behövs ska finnas på plats när de nu även behöver Hyper-V.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Datavetare
Skrivet av evil penguin:

En fråga som väcks i mitt huvud och som jag inte lätt hittade något svar på är om WSL2 öht funkar under Windows på ARM64.

Anledningen att jag funderar är att WSL2 är en helt annan best än WSL1 (som jag visserligen inte heller vet hur det ligger till med - finns stödet för ARM? levererar någon sina WSL-paket i ARM-smak?).

Istället för att emulera Linux syscalls i Windows så ska de ju nu köra någon form av lättviktsvm (jag får lite associationer till att det kanske liknar "Windows Sandbox" på sätt och vis) där de bootar en riktig Linuxkärna och kör allt i en riktig virtualiserad Linuxmiljö.

Men hur är virtualiseringen implementerad? Jo, de säger att det är baserat på Hyper-V (de skickar då tydligen med grundläggande Hyper-V-komponenter oavsett Windows-SKU).

Och där återfinns väl själva kruxet, det finns väl bara Hyper-V för x86-64 i dagsläget? Åtminstone kortsiktigt känns det som ett hinder.

OM de tar fram virtualiseringsstöd på ARM64 och då har motsvarande Hyper-V-funktionalitet där så kan de ju rimligen tillhandahålla en WSL2-grund med ARM64-kärna och köra ARM64-varianter av de olika WSL-miljöerna, men det känns som att det är längre från att allt som behövs ska finnas på plats när de nu även behöver Hyper-V.

Sammanfattningen av vad som sägs i videon är: HyperV har inte funnits tidigare på ARM/Windows (som då var 32-bitars ARMv7-A) då de CPUer som användes saknade tillägget för virtualisering i HW.

Det som nu är aktuellt är 64-bitsars ARM som betyder minst ARMv8-A. För ARMv8 är HW-stöd för virtualisering en standardfunktion och om det som sägs i videon stämmer kommer därför både HyperV och WSL 2 fungera på de systemen.

Specifikt stödjer 8cx (Cortex A76/A55) ARMv8.2-A.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Yoshman: Visst är det så, men av vad jag har sett finns alla nödvändiga "stora" applikationer tillgängliga för ARM64 eller kan emuleras med godtagbar prestanda. Minns att Photoshop CC demonstrerades i en emulerad version på vad jag tror var Snapdragon 820 för en två år sedan eller så. Det är en klart klenare krets, men prestanda var ändå godtagbar. Office-apparna (i 86-utförande) var mördande långsamma då, men det har sannolikt blivit bättre till Snapdragon 8cx även om det säkert inte har silkeslent flyt. Men för mina behov numera räcker nog UWP-versionerna till, använder inte makron eller enorma Excel-dokument nuförtiden.

Jag har ingen användning för Linux-applikationer i mitt dagliga arbete, så för mig är det mer intressant att köra VM:s med distar jag tycker är intressanta (vilket inte lär vara en smidig upplevelse på en Windows 10-laptop med ARM. Jag misstänker att många bärbara datorer med ARM-processorer inledningsvis kommer vara begränsade till 8 GB RAM likt Galaxy Book S. Det är lite synd, jag har 16 GB i min Macbook Pro och jag äter upp varenda megabyte mitt användande. Chrome finns ju inte tillgängligt för Windows on ARM än, och det återstår att se hur väl den presterar när den väl släpps (en utvecklare som kompilerat Chromium för Windows on ARM har rapporterat att den startar snabbt i alla fall).

Men det är en lockande tanke att kunna behandla datorn som telefonen, eller surfplattan. Att bara stänga locket och använda den i en 2-3 dagar innan den behöver laddas, och alltid ha sitt datorsystem tillgängligt. Samtidigt hoppas jag att det kommer fler alternativ med lite fler funktioner. De två USB Type-C-portarna i Galaxy Book S är exempelvis inte utrustade med Thunderbolt 3, och att koppla upp datorn till en extern skärm gör jag med jämna mellanrum så det är synd att det inte finns med från start.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

https://www.youtube.com/watch?v=lwhMThePdIo&feature=youtu.be&...

Sammanfattningen av vad som sägs i videon är: HyperV har inte funnits tidigare på ARM/Windows (som då var 32-bitars ARMv7-A) då de CPUer som användes saknade tillägget för virtualisering i HW.

Det som nu är aktuellt är 64-bitsars ARM som betyder minst ARMv8-A. För ARMv8 är HW-stöd för virtualisering en standardfunktion och om det som sägs i videon stämmer kommer därför både HyperV och WSL 2 fungera på de systemen.

Specifikt stödjer 8cx (Cortex A76/A55) ARMv8.2-A.

Okej, så pass. Ja, om de har det stödet på plats (inte bara att det går) så är det ju kanon.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lovande!

En sådan batteritid klagar man inte på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ooi fan, vad jag läste för pris vette fasen, trodden den låg på 5500 inte dryga 12 lax... Visst laptops med LTE modem kostar också typ10-12k men för detta nee.
Man måste verkligen veta vad man vill för att köpa något gimpat för 12k, man får en thinkpad L390 spec med LTE för den pengen.

Och konkurrent till macbook air eller 12 tummaren är den svår att motivera. Även om jag tror att Apple kommer komma med en ARM baserad laptop snart är deras ekosystem så bra för deras program att väldigt få kommer märka något.
På Windows sidan not som much

Tänker du att Apple skall köra iOS på den?

Har själv (förutom flertalet Windowsmaskiner) även hyfsat mycket Appleprylar (paddor, telefoner, klockor, etc.), och även två MacBook Pro, men de senare har bara appar för x86.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Först tänkte man att en sådan däringa behöver jag minsann också. Men sedan såg man prislappen och insåg att så inte är fallet.

Jag tycker den var ganska modest och högst rimlig sett till vad man får. Skulle Apple göra något liknande som Samsung här (och jag är ändå lite av ett Applefan), så skulle den nog bli ett rejält snäpp upp i pris skulle jag misstänka starkt.

Är faktiskt en riktigt intressant framtida bärbar maskin för mig!

Det enda är att jag egentligen kanske hade föredragit en 2-1-lösning, så jag slipper ha med mig en iPad på resa samtidigt som denna maskinen (samt min huvudarbetsmaskin).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänker du att Apple skall köra iOS på den?

Har själv (förutom flertalet Windowsmaskiner) även hyfsat mycket Appleprylar (paddor, telefoner, klockor, etc.), och även två MacBook Pro, men de senare har bara appar för x86.

Nej tanken är en ARM kompilerad bas av mac os likt microsoft håller på att integrera här så för användaren är det ingen direkt skillnad. Likt Microsoft har Apple arbetat på att köra x86 appar på en arm CPU och många av deras egna ska stödja ARM även om vi inte ser det. Prestandan är där för att ersätta intels 2 kärniga y med deras egna ARM prollar.
Det var ett tag sen med det var lite prat om varför Apple arbetade så mycket med arm kod på appar och deras egen utvecklingsmiljö. Jag tror det är rätt väg att gå, bara att det ska hända vid rätt tillfälle, se felet MS gjorde med surface RT, för tidigt, men detta verkar bättre i tiden och bättre implementerat. Rätt maskiner också så 12 tummarn eller möjligtvis air (Pro kör kvar på intels mycket kraftigare 15-28W chip + ev. radeon kort)
Det bör iallafall ge en laptop för 90% av deras konsument kundbas en dator som är fläktfri och 20h batteri samt tunn och lätt. De använder pages, safari, mail, andra apple mjukvaror. De vanligaste non apple programmen kommer finnas till en ARM maskin, det kommer apple se till.
Men jag kanske har fel. Jag tror Microsofts försök kommer gå bättre än RT men troligtvis inte en megasuccé. Apple brukar kunna göra något sådant, komma undan med det och sätta en standard för hur resten av industrin gör, på gott och ont

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Tyvärr har Samsung bestämt sig för att skjuta lanseringen av Galaxy Book S på framtiden i de nordiska länderna. Anledningen ska vara att de "omprioriterat marknader" för lanseringen. De förmedlar ingen information om när den nordiska lanseringen faktiskt sker, så vi får väl sikta in oss på någon gång under 2020 helt enkelt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Tyvärr har Samsung bestämt sig för att skjuta lanseringen av Galaxy Book S på framtiden i de nordiska länderna. Anledningen ska vara att de "omprioriterat marknader" för lanseringen. De förmedlar ingen information om när den nordiska lanseringen faktiskt sker, så vi får väl sikta in oss på någon gång under 2020 helt enkelt.

Tråkigt att höra

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB