Datorn hittar ej bärbar HDD

Permalänk
Medlem

Datorn hittar ej bärbar HDD

Har en WD My Passport Wireless. En okej hårddisk att ha med sig på semestern för att göra backup på bilder osv direkt i hårddisken.
Ska nu lägga in semesterns bilder i datorn, men datorn hittar inte hårddisken. Har provat den i flera olika USB-uttag men inget fungerar.
Vad kan ha hänt? Jag kan koppla upp mig trådlöst mot hårddisken via appen i mobilen och se att den fungerar och filer finns där.
Någon som har ett tips på hur man ska gå tillväga? Vill ju gärna ha in alla bilder och filmer från semestern i datorn så man inte förlorar dom.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Följ denna guide och se om det löser ditt problem:

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Följ denna guide och se om det löser ditt problem:
https://youtu.be/-PodZPVy-30?t=142

Fast om det nu skulle gå att göra sådär, så formateras ju disken vilket är olämpligt då jag vill ha kvar innehållet på disken.
Disken är ju mer som ett usb-minne dessutom, så jag vet inte ens om det går att göra sådär?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Har provat hårddisken i en annan dator nu, som hittar den direkt utan problem. Vad kan då ha ställt till det i min dator? Det har alltid funkat perfekt i min dator förut också.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Fast om det nu skulle gå att göra sådär, så formateras ju disken vilket är olämpligt då jag vill ha kvar innehållet på disken.
Disken är ju mer som ett usb-minne dessutom, så jag vet inte ens om det går att göra sådär?

Oj förlåt, det har du rätt i. Tänkte inte på det.

Gå in i diskhanteraren likt videon, men högerklicka istället på disken och välj ”Ändra enhetsbeteckning”, eller vad det nu står. Har ingen Windows-burk så kan inte kolla. Jag misstänker att disken helt enkelt inte ges någon beteckning (C:, D:,... etc.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

edit skrev i fel tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Oj förlåt, det har du rätt i. Tänkte inte på det.

Gå in i diskhanteraren likt videon, men högerklicka istället på disken och välj ”Ändra enhetsbeteckning”, eller vad det nu står. Har ingen Windows-burk så kan inte kolla. Jag misstänker att disken helt enkelt inte ges någon beteckning (C:, D:,... etc.)

https://win10.support/wp-content/uploads/2018/06/change-drive-letter-25.png

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så hittar inte datorn disken där. Kan det ha att göra med att den är ansluten via USB?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Jag har ett USB minne som inte hittas i alla datorer. Så jag kan inte hjälpa Dej. Vet bara att USB minnen kan krångla. Ibland hjälper det om jag väljer en annan USB kontakt på datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Tyvärr så hittar inte datorn disken där. Kan det ha att göra med att den är ansluten via USB?

Hm, okej.
Ja, det kan vara att datorn inte ger tillräckligt med ström över USB-porten (därav att vissa externa diskar kommer med en sån där Y-kabel som kopplas in i två USB-uttag).

Har du testat med olika uttag i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Tyvärr så hittar inte datorn disken där. Kan det ha att göra med att den är ansluten via USB?

är det USB3-port ?? (blå inredning i regel även om man allt mer fuskar med det med andra färger inklusive svart)

är det USB2.1 port så kan den bara lämna 500 mA i ström och det kan vara för lite för just din maskin (den har troligen batteri också som vill laddas när det ansluts)

en väg är att köpa extern USB-hubb med väggvårta för USB3 och den vägen förstärka strömförsörjningen om du inte har uttalade USB3-portar på datorn.

det andra som kan strula är att windows tendera att övertolka saker eller att du fått in feldrivrutin som gör att den inte ser disken av olika orsaker - du får den bevisligen att fungera på annan dator så det är inte fel på din externa disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hm, okej.
Ja, det kan vara att datorn inte ger tillräckligt med ström över USB-porten (därav att vissa externa diskar kommer med en sån där Y-kabel som kopplas in i två USB-uttag).

Har du testat med olika uttag i datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes, har provat flera uttag, står i första inlägget

Skrivet av xxargs:

är det USB3-port ?? (blå inredning i regel även om man allt mer fuskar med det med andra färger inklusive svart)

är det USB2.1 port så kan den bara lämna 500 mA i ström och det kan vara för lite för just din maskin (den har troligen batteri också som vill laddas när det ansluts)

en väg är att köpa extern USB-hubb med väggvårta för USB3 och den vägen förstärka strömförsörjningen om du inte har uttalade USB3-portar på datorn.

det andra som kan strula är att windows tendera att övertolka saker eller att du fått in feldrivrutin som gör att den inte ser disken av olika orsaker - du får den bevisligen att fungera på annan dator så det är inte fel på din externa disk.

Ja det är USB 3. Blå kontakt i kabeln som kom med hårddisken. Som du säger så är det ett inbyggt batteri i hårddisken. Har "vanliga" USB uttag på framsidan av datorn jag kört den i förut och det har funkat. Men jag har även krånglat mig in bakom där jag har två USB 3 uttag, men inget av dessa kunde hjälpa till heller
Då måste det vara något med windows. Ska man formatera om hela windowsdisken kanske? Jobbigt, men det kanske funkar då.
Sjukt störigt då jag vet att den funkat förut utan problem och att en annan dator som sagt hittar den som den ska :/

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Prova att avinstallera USB-portarna drivrutinmässigt i enhetshanteraren - Windows brukar lägga tillbaka åtminstone en standard-version vid nästa användning/omstart ifall det saknas något där.

Du kan ha fått någon wd-specifik drivruting om du kört WD-produktens installationspaket någon gång och det är mer en än gång som dessa sedan blir blacklistade efter en winuppdatering och så hänger man i luften.

Jag använder aldrig någonsin programpaketen som bruka skickas med sådana diskar etc. - det blir bara strul efter en tid, samma sak med medskickade backupprogram etc. som är allt annan än flexibla eller tillräckliga och absolut ingen tanke eller strategi i mota ev. ransomware-risk i designen.