Guide: Vinklade kopparrör till vattenkylning på tre olika sätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Frida:

Utveckla din kritik vänligen

Menade mest att jag för en gångs skull har nytta av mitt jobb att dra vattenrör fast jag antar att delarna vi använder på mitt jobb inte passar till datorer. Dock hade nog vår rörbockare funkat.

Gillade artikeln så du inte tror annat

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012
Skrivet av Obiwannabekenobi:

Nice.
Dock undrar jag - vilken material är kopplingarna gjort av? ÄVen om rören har en yta av krom, små repor gör att kopparn kommer fram - och beroende på den andra metallen kan det bli korrosion, särkilt med vatten närvarande?

Det gäller bara om det är oädla metaller som blandas med ädla metaller. Koppar, mässing går att blanda utan problem, men är det järn, zink, bly osv ska du inte blanda det med koppar eller mässing. Dock i detta fallet har det nog inte så stor betydelse då vattnet efter ett tag blir syrefattigt i ett slutet system

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Frida:

Har ägt en sådan, kanske haft en av dålig kvalitet, men har inte fått till tekniken ännu. Händerna glider runt röret så jag får inget grepp. Några bra tips på hur man ska göra?

Om man gradar ändarna efter bockning så bör man ju kunna hålla i rätt bra? Bara att hålla i som en "puffra" liksom

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Frida:

Har ägt en sådan, kanske haft en av dålig kvalitet, men har inte fått till tekniken ännu. Händerna glider runt röret så jag får inget grepp. Några bra tips på hur man ska göra?

Greppa röret med en bit smärgel/sandpapper/whatever i handen

----

Rörskärare bör man i övrigt använda med en viss försiktighet om man tänkt köra med kläm- eller skärringskoppling, då den komprimerar rörändan något. En bra försäkring för nybörjaren kan vara att knacka i en stödhylsa, även i halvhårda rör. Det expanderar änden igen. I mjukglödgade rör är det ett måste oavsett vad. Nu råder förvisso inga högre tryck i ett vattenkylningssystem, men better safe than sorry

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018

Ah!
Kul att de lånade mitt bygge som exempel. Som ni ser använde jag en metod som inte täcktes i artikeln, och jag funderar på om det finns intresse för en video om hur jag gjorde?

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Bra guida på kopparrör ska snart bygga om min dator väntar in det nya chassin
ska kolla om Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 passar till 12 mm kopparrör har beställt hem två sexpack anslutningar kosta bara 170,91 kr förpackning inte så dyrt..

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av T0kfr4nZ:

Menade mest att jag för en gångs skull har nytta av mitt jobb att dra vattenrör fast jag antar att delarna vi använder på mitt jobb inte passar till datorer. Dock hade nog vår rörbockare funkat.

Gillade artikeln så du inte tror annat

Har faktiskt kollat och det verkar det ändå göra... ha ha.
Inga problem alls att bygga ihop med vanliga VVS standard delar vad det verkar...
(Sedan om det uppfyller alla estetiska krav låter jag dock vara osagt...)

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av kirayatail:

Ah!
Kul att de lånade mitt bygge som exempel. Som ni ser använde jag en metod som inte täcktes i artikeln, och jag funderar på om det finns intresse för en video om hur jag gjorde?

Det vore super!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Har skaffat hem kromat kopparrör tog glöggat lättare att böja den väntar på nya chassit och lite godis från aquatuning
Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 dom borde passa fint till röret
sen är det bara att bocka och svära

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2011

Snyggt! Kul med guide!

|| 8700k @ 5.3GHz || Asus Maximus X Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + EK Coolstream RAD SE 360 || EK Supremacy EVO || EK XRES 140 D5 RGB || Phanteks Glacier GPU Block || MSI GTX 1080 Gaming X || 32GB G.skill Trident-Z RGB CL16 @ 4000MHz || 2 X 250GB NVME Samsung 960 EVO (Raid 0) || NZXT H700i || Corsair RM850X || Asus PG27VQ ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
hammarö
Registrerad
Jun 2011

det här med rör, plast som koppar, skickar inte det vidare vibrationer från pumpen? eller är de så små så det inte spelar roll?

6600K med EK-Supremacy EVO / ASUS Z170 PRO GAMING / HYPERX FURY BLACK 2X8 / ASUS 1080ti med EK-FC1080 / EVGA SUPERNOVA G2 750W / Fractal Design Define C / supersnygg custom loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av thyrfingen:

det här med rör, plast som koppar, skickar inte det vidare vibrationer från pumpen? eller är de så små så det inte spelar roll?

Nej det gör det inte , sen sitter det ju o-ringar mm i anslutningarna , har alldrig upplevt vibrationer i mina byggen kör en D5: på ca 3000rpm

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Lian Li Dynamic Rev 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
växjö
Registrerad
Jun 2016
Skrivet av Jygge:

Har skaffat hem kromat kopparrör tog glöggat lättare att böja den väntar på nya chassit och lite godis från aquatuning
Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 dom borde passa fint till röret
sen är det bara att bocka och svära

Tänk på att dom är rätt mjuka , vet som gammal rörmockare, bör kanske ha instyckshylsa eller något om du drar fittingsen för hårt kanske , såg at ek börjat med det till PEGT tuben då varm vatten får den att mjukna och klämma in precis där oringen sitter , har varigt med om detta själv , men inte så illa att det läckte, tror jay gick igenom det med för någon månadsen

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build Lian Li Dynamic Rev 2.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Feb 2006

Så... Jävla.... Snyggt!
Bra guide! Man blir ju rätt sugen men då det bara är kosmetiskt får det vara just nu, min loop gör jobbet så det blir svårt att motivera hehe.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av Tip Top:

Tänk på att dom är rätt mjuka , vet som gammal rörmockare, bör kanske ha instyckshylsa eller något om du drar fittingsen för hårt kanske , såg at ek börjat med det till PEGT tuben då varm vatten får den att mjukna och klämma in precis där oringen sitter , har varigt med om detta själv , men inte så illa att det läckte, tror jay gick igenom det med för någon månadsen

tror det är lugnt det är inget större tryck i loopen som tur är
har prov bockat en bit och är glad att jag tog glöggat koppar rör sen när man är vassare så kan man gå på dom halv hårda rören.

Annars får jag ta och skaffa 90gradiga skarvar och löda dom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2007

Bra guide!

Spel: Ryzen 7 1800x, Vega 64 8GB, 16GB DDR4 Flare X
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, Vega 64
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

Snyggare med 90-graders kopplingar, ska du ha många böjar blir det snabbt osymmetriskt även om du är van rörböjare.
Titta bara hur det ser ut i badrummen där rören är bockade kontra 90-graders böjar. 😀

Någon nämnde kondens, det blir dock bara ett problem om kall vätska används i ett varmt rum. Någon som någonsin sett kondens bildas på en yta som är varmare än omgivande luft?
Det blir precis lika mycket kondens med en plastslang som ett kromat kopparrör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015
Skrivet av Jygge:

tror det är lugnt det är inget större tryck i loopen som tur är
har prov bockat en bit och är glad att jag tog glöggat koppar rör sen när man är vassare så kan man gå på dom halv hårda rören.

Annars får jag ta och skaffa 90gradiga skarvar och löda dom

Böjarna för lödning ser dock riktigt illa ut, de passar i en källare eller en slits där man aldrig någonsin ser dem. 😂

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015
Skrivet av Dem8n:

Snyggare med 90-graders kopplingar, ska du ha många böjar blir det snabbt osymmetriskt även om du är van rörböjare.
Titta bara hur det ser ut i badrummen där rören är bockade kontra 90-graders böjar. 😀

Jag måste hålla med här, jag valde att köra fittings i mitt bygge istället för böjar och det ser mer cleant ut, jag provade med bägge alternativen på några ställen och att använda fler fittings blev klart snyggast. Jag fick ändå prova på att böja lite och använde böjda rör på två ställen där det var riktigt tight.
Det jobbigaste med kopparrör är inte böjarna utan att få i alla fittings och få det rakt och fint. Kopparrören ger inte alls lika mycket förlåtelse som plaströr gör.
Jag byggde allt i petg först för att använda måtten till kopparrören men blev inte alls så lätt som jag räknade med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Har fått hem lådan attan va tung den var bara 30 Kg packa och klar
Väntar nu på kopplingarna

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Har alla saker hemma nu så i helgen blir det att bock rör och svära
Alphacool HT 12mm HardTube kompressionsanslutning G1/4 passar precis till 12 mm rör
har tagit hem en extra radiator 420 mm så jag kan använda 1400 mm fläktarna som följde med

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2018

@Jygge: Lycka till

Bildbevis när du är klar, tack!

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003
Skrivet av kirayatail:

@Jygge: Lycka till

Bildbevis när du är klar, tack!

Nog ana jag att det skull jävlas att fri bocka är inte lätt har bränt ca 3 meter rör nu ingen blev bra.
Man ska ha en riktig rörbockarbänk fri hand är inte att rekommendera när man måste har flera krökar.
Så jag ger upp skaffar hem hård kopparrör och lösa krökar som jag löderfast mycket enklare 😀

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Over the rainbow
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Jygge:

Nog ana jag att det skull jävlas att fri bocka är inte lätt har bränt ca 3 meter rör nu ingen blev bra.
Man ska ha en riktig rörbockarbänk fri hand är inte att rekommendera när man måste har flera krökar.
Så jag ger upp skaffar hem hård kopparrör och lösa krökar som jag löderfast mycket enklare 😀

Du kan bygga en mall av spånskiva eller liknande, ger hyggligt resultat om man går varligt fram.

Daisy, Daisy...
On a bicycle built for two!