Permalänk
Medlem

Mesh eller inte?

Hej!
Jag har surfat konstant på om vilket mesh-system som är bäst och först börjar det med tester vilket lovordar ett visst system, sen framkommer det att folk har enorma problem eller att det inte finns några inställningar att göra + att folk har problem.
Så.. Jag kommer ingenvart.

Min situation:
Jag bor nu i en 2a, har wifi som körs via en Aiport Extreme.
I vår lägenhet tyckte de som byggde den att nätverksuttag ska sitta i hallen, köket och sovrummet, men inget i vardagsrummet.
Samma dementa person måste planerat uttagen i nya lägenheten.

Ivf, jag behöver ha minst 2st noder som i sin tur kommer delar ut nät via kabel där de står;
En i tv-bänken och en på skrivbordet där datorerna och brandvägg står etc.

Kan även tänka mig ha 3 ifall brandväggen och servern inte ska stå vid skrivbordet.
Ivf:

Då jag vill undvika att dra kabel från sovrummet runt hela lägenheten för att koppla ihop nätet med tv-bänken verkar mesh vara ända lösningen.
Jag vill alltså ha t.ex. en node i tv-bänken som får sitt nät trådlöst och sen går vidare till switch (eller har ett par uttag i noden själv, som t.ex. amplifi HD från Ubiquiti).

Jag vet bara inte vilket man ska ha.
Värt att notera är att jag kommer köra det i AP-/bridged-läge också då jag redan har en brandvägg.

Har kikat på Deco M9+, finns för 2990kr nu för 3st, men man verkar inte ha någon kontroll via inställningar eller liknande.
Google Wifi är ju google så den går ju bort direkt.
Netgear Orbi? Många har haft problem med disconnects?
Ubiquiti Amplifi HD (får isf köra 2 x HD-noder då de små som sitter i uttagen inte har lan-portar), men vet inte hur bra dem är och har lite svårt för ubiquiti (halft).
Även kollat på Asus aimesh men det verkar lite halvfärdigt.
Även funderat på en till aiport-extreme, men då läste jag att man halverar hastigheten på hela nätet, inte bara via extra noden.

Många verkar förespråka Ubiquiti, å deras AP pro's men vi kör det via jobbet och varje gång jag sitter i gränssnittet å ska göra något som inte är "plugnplay" så dör jag lite inombords i hur kasst det fungerar.
Sen måste man ändå dra kablar till accesspunkterna vilket går lite emot syftet.

Har ni några tips vad jag kan göra?

Har kikat på om det finns någon open source variant av mesh-system men det verkar inte så enkelt.

Flyttar in i lägenheten om 2 veckor å hade gärna velat ha en lösning tills dess.

Permalänk
Medlem

@Celphish: Om du vill undvika dra kabel är väl mesh med backhaul enda alternativet om du inte är beredd att förlora hastighet på noderna.
Planerar du bo i lgh länge så är min rekommendation att dra kabel direkt till de platserna du saknar, lättare innan möbler är på plats och kan göras snyggt i kabelränna vid golvet eller i taket.

Vet inte hur AP pro gränssnittet ser ut men om du tycker Asus gränssnitt är ok så kör på Lyra, sätter man dom i AP-mode så blir det som att logga in på deras router.
Lyra mini kan du köpa i 1,2 eller 3 pack och ansluter du dom med kabel har dom även en utgång som du kan koppla en switch till.

Permalänk
Medlem

Varför krångla till det? sitter här med full hastighet med en Asus RT-AC68U i ett 130 kvadrats tvåvåningshus över wi-fi och har löst IPTV i vardagsrummet med powerline adapters och till stationära har jag en hederlig kabel på sådär 25 meter snyggt draget uppför trappan, här tyckte den som planerade fibern att man bara skulle ha allt i köket av alla ställen.

Här är en mätning från mobilen i "worst case scenario" https://photos.app.goo.gl/MMh1rtEsP24R5oqX9

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Celphish: Om du vill undvika dra kabel är väl mesh med backhaul enda alternativet om du inte är beredd att förlora hastighet på noderna.
Planerar du bo i lgh länge så är min rekommendation att dra kabel direkt till de platserna du saknar, lättare innan möbler är på plats och kan göras snyggt i kabelränna vid golvet eller i taket.

Vet inte hur AP pro gränssnittet ser ut men om du tycker Asus gränssnitt är ok så kör på Lyra, sätter man dom i AP-mode så blir det som att logga in på deras router.
Lyra mini kan du köpa i 1,2 eller 3 pack och ansluter du dom med kabel har dom även en utgång som du kan koppla en switch till.

Dra kabel är ju det klart billigaste men hade gärna undvikit det, blir så bökigt om man ska möblera om eller liknande, det är aningen för statiskt.

Det som står bortanför kabelavstånd (aka skrivbordet) i tv-bänken är:
tv, förstärkare, nvidia shield, xbox360 och en ps4pro.
Flera av dem har ju trådlösa möjligheter men t.ex. förstärkaren har det inte, tvn likaså (men den struntar jag i tbh). Tror inte heller 360:n har wifi.

Lyra mini har väl ingen backhaul och är väl inte speciellt snabbt som wifi i praktiken?

Skrivet av Oliver91:

Varför krångla till det? sitter här med full hastighet med en Asus RT-AC68U i ett 130 kvadrats tvåvåningshus över wi-fi och har löst IPTV i vardagsrummet med powerline adapters och till stationära har jag en hederlig kabel på sådär 25 meter snyggt draget uppför trappan, här tyckte den som planerade fibern att man bara skulle ha allt i köket av alla ställen.

Här är en mätning från mobilen i "worst case scenario" https://photos.app.goo.gl/MMh1rtEsP24R5oqX9

Av det enkla skälet att jag inte vill köra powerline i ett hyreshus.
Litar inte på den typen av nätverkslösningar.

Lägenheten är på bara 70m2 men täckningen i min nuvarande 2a, i samma hus, är sådär genom 2 väggar, där en är betong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Dra kabel är ju det klart billigaste men hade gärna undvikit det, blir så bökigt om man ska möblera om eller liknande, det är aningen för statiskt.

Det som står bortanför kabelavstånd (aka skrivbordet) i tv-bänken är:
tv, förstärkare, nvidia shield, xbox360 och en ps4pro.
Flera av dem har ju trådlösa möjligheter men t.ex. förstärkaren har det inte, tvn likaså (men den struntar jag i tbh). Tror inte heller 360:n har wifi.

Lyra mini har väl ingen backhaul och är väl inte speciellt snabbt som wifi i praktiken?

Så kan det ju bli om man möblerar om, men det spelar ju ingen roll om uttagen är eftermonterade eller görs från början.

Helt rätt att mini inte har wifi-backhaul, men dock sk ethernet backhaul, dvs 1 wan och 1 lan port, men vanliga Lyra har wifi-backhaul.
Mini har AC1300 sen om man anser det som snabbt eller inte är väl upp till var och en.
Satte precis upp en mini puck i föräldrahemmet med en gammal N-router som bas, kopplade in den med kabel och får ut ca 250 Mbit/s både upp och ner trådlöst på min mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

@Celphish: Om du vill undvika dra kabel är väl mesh med backhaul enda alternativet om du inte är beredd att förlora hastighet på noderna.
Planerar du bo i lgh länge så är min rekommendation att dra kabel direkt till de platserna du saknar, lättare innan möbler är på plats och kan göras snyggt i kabelränna vid golvet eller i taket.

Vet inte hur AP pro gränssnittet ser ut men om du tycker Asus gränssnitt är ok så kör på Lyra, sätter man dom i AP-mode så blir det som att logga in på deras router.
Lyra mini kan du köpa i 1,2 eller 3 pack och ansluter du dom med kabel har dom även en utgång som du kan koppla en switch till.

Vad innebär det egentligen? Jag har Huawei Wifi Q2 hemma, har helt enkelt kopplat in dom i tre punkter i lägenheten och aktiverat powerline-funktionen.

Är det något annat jag bör tänka på att göra?

Till min stationära och Nvidia Shield TV kör jag trådat direkt från "huvudenheten" och får ut utlovad maxhastighet.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad innebär det egentligen? Jag har Huawei Wifi Q2 hemma, har helt enkelt kopplat in dom i tre punkter i lägenheten och aktiverat powerline-funktionen.

Är det något annat jag bör tänka på att göra?

Till min stationära och Nvidia Shield TV kör jag trådat direkt från "huvudenheten" och får ut utlovad maxhastighet.

Backhaul är när puckarna har ett dedikerat wifi band för sin kommunikation (anslutna med kabel kallas ibland Ethernet backhaul).
Oftast är det ett extra 5GHz band och enheterna anges ibland att ha tri-band.

Om powerline-funktionen fungerar som ett backhaul på dina kan jag inte svara på, men det kan vara så.

Permalänk
Medlem

Kör Netgear Orbi hemma. Var lite skeptisk då det mesta från Netgear är kasst, men priset gick inte att blunda för. Haft det i ett år, blir väl cirka en disconnect varannan månad, på sin höjd. Ruskigt stabilt, men saknar givetvis det mesta när det kommer till avancerade funktioner
Det är ju trots allt marknadsfört som "enkelt", och den beskrivningen passar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Kör Netgear Orbi hemma. Var lite skeptisk då det mesta från Netgear är kasst, men priset gick inte att blunda för. Haft det i ett år, blir väl cirka en disconnect varannan månad, på sin höjd. Ruskigt stabilt, men saknar givetvis det mesta när det kommer till avancerade funktioner
Det är ju trots allt marknadsfört som "enkelt", och den beskrivningen passar perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Efter ännu mer surfande och självransakande landade jag på ett netgear orbi rbk20.. den mindre varianten men behöver varken usb eller 1700mbit i tvbänken.
Fick de för typ 1500kr så det var lite mindre smärtsamt än den stora orbin som ändå inte ger mer värde.. får se hur den funkar

Permalänk
Medlem

Ingen möjlighet att dra kabel i kabel lister på ett snyggt sätt? I sådana fall hade jag hade satt upp punkt till punkt wifi länk med små riktade Ubiquiti AP's sen en switch och skippat "mesh" osv helt och hållet.

Blir troligen billigare och bättre resultat än en "mesh" lösning. Kanske lite mer pill att sätta upp men värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur kan det vara möjligt att behöva det...
Har en AC-5300 som sitter i vårt vardagsrum (högt upp på en hylla) och sitter själv i garaget med bra täckning, 25ms i svarstid på BBK.
Den e ju inte vacker med räckvidden fungerar.
Vi har ett tvåplanshus med källare och den går överallt i huset också.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Ingen möjlighet att dra kabel i kabel lister på ett snyggt sätt? I sådana fall hade jag hade satt upp punkt till punkt wifi länk med små riktade Ubiquiti AP's sen en switch och skippat "mesh" osv helt och hållet.

Blir troligen billigare och bättre resultat än en "mesh" lösning. Kanske lite mer pill att sätta upp men värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

kan men vill inte ha kabelkanaler om ja kan undvika det. hade jag kunnat ha här där jag dragit kabeln längs en vägg å runt en dörrkarm
Är så less på kablar.
Ubiquiti har ingen "trådlösa noder" dvs noder på olika platser som delar ut till enheter i närheten men samtidigt connectar till routern trådlöst, som även fungerar med unifi. vad jag vet är det endast mesh som har det så.

Skrivet av brackemannen:

Hur kan det vara möjligt att behöva det...
Har en AC-5300 som sitter i vårt vardagsrum (högt upp på en hylla) och sitter själv i garaget med bra täckning, 25ms i svarstid på BBK.
Den e ju inte vacker med räckvidden fungerar.
Vi har ett tvåplanshus med källare och den går överallt i huset också.

Jag har en bunt enheter i min tvbänk som inte har wifi och den kommer stå en bit ifrån närmaste uttag å vill inte dra kabel dit.
Täckningen är inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Efter ännu mer surfande och självransakande landade jag på ett netgear orbi rbk20.. den mindre varianten men behöver varken usb eller 1700mbit i tvbänken.
Fick de för typ 1500kr så det var lite mindre smärtsamt än den stora orbin som ändå inte ger mer värde.. får se hur den funkar

Jag tänkte på samma vis när jag köpte så lilla här också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

[quote postid="18023989" userid="117624" name="Celphish"]
kan men vill inte ha kabelkanaler om ja kan undvika det. hade jag kunnat ha här där jag dragit kabeln längs en vägg å runt en dörrkarm
Är så less på kablar.
Ubiquiti har ingen "trådlösa noder" dvs noder på olika platser som delar ut till enheter i närheten men samtidigt connectar till routern trådlöst, som även fungerar med unifi. vad jag vet är det endast mesh som har det så.

Jodå! Tex NanoStation 5AC Loco som kan konfigureras som både station och client. Finns flera enheter i deras sortiment som fungerar bra för punkt till punkt länkar.

Visst inte lika flashiga max hastighet siffror på dem som på "mesh" enheter vid en första anblick. Men ta och leta lite på vad dessa "mesh" enheter kör som backhaul nät så inser man att det inte är så dåligt.

Skulle fungera med bara en sådan enhet och använda som klient i ditt nuvarande wifi nät. Men skulle sätta 2st en som station och en som klient på ett dedikerat nät bara för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

kan men vill inte ha kabelkanaler om ja kan undvika det. hade jag kunnat ha här där jag dragit kabeln längs en vägg å runt en dörrkarm
Är så less på kablar.
Ubiquiti har ingen "trådlösa noder" dvs noder på olika platser som delar ut till enheter i närheten men samtidigt connectar till routern trådlöst, som även fungerar med unifi. vad jag vet är det endast mesh som har det så.

Jag har en bunt enheter i min tvbänk som inte har wifi och den kommer stå en bit ifrån närmaste uttag å vill inte dra kabel dit.
Täckningen är inte problemet.

Unfi har mesh.
Före mer info se: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Fe...
Du kan använda en AC PRO för att mata dina tvbänk, https://community.ui.com/questions/UAP-AC-PRO-Mesh-and-Pass-t...

Om har har ett antal AP så måste de kunna kommunicera med varandra detta kan ske på olika sätt:

  1. Via kabel

  2. Via en separat WiFi kanal

  3. Via samma WiFi kanaler som den pratar med klienterna

1 är det bästa och 3 det sämsta. Om enheterna kan använda 2 eller 3 så kallas det Mesh.
För ett Mesh så gäller också att 1 är det bästa.
Unifi använder 3.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

[quote postid="18023989" userid="117624" name="Celphish"]
kan men vill inte ha kabelkanaler om ja kan undvika det. hade jag kunnat ha här där jag dragit kabeln längs en vägg å runt en dörrkarm
Är så less på kablar.
Ubiquiti har ingen "trådlösa noder" dvs noder på olika platser som delar ut till enheter i närheten men samtidigt connectar till routern trådlöst, som även fungerar med unifi. vad jag vet är det endast mesh som har det så.

Jodå! Tex NanoStation 5AC Loco som kan konfigureras som både station och client. Finns flera enheter i deras sortiment som fungerar bra för punkt till punkt länkar.

Visst inte lika flashiga max hastighet siffror på dem som på "mesh" enheter vid en första anblick. Men ta och leta lite på vad dessa "mesh" enheter kör som backhaul nät så inser man att det inte är så dåligt.

Skulle fungera med bara en sådan enhet och använda som klient i ditt nuvarande wifi nät. Men skulle sätta 2st en som station och en som klient på ett dedikerat nät bara för dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, okaj, även det han skrev nedan indikerar ju på att man kan använda dem som noder.
Dock fungerar inte de du skrev om ovan med Unifi som skulle vara skälet till att köra ubiquiti.

Skrivet av Prelatur:

Unfi har mesh.
Före mer info se: https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/115002262328-UniFi-Fe...
Du kan använda en AC PRO för att mata dina tvbänk, https://community.ui.com/questions/UAP-AC-PRO-Mesh-and-Pass-t...

Om har har ett antal AP så måste de kunna kommunicera med varandra detta kan ske på olika sätt:

  1. Via kabel

  2. Via en separat WiFi kanal

  3. Via samma WiFi kanaler som den pratar med klienterna

1 är det bästa och 3 det sämsta. Om enheterna kan använda 2 eller 3 så kallas det Mesh.
För ett Mesh så gäller också att 1 är det bästa.
Unifi använder 3.

Ah, det låter ju intressant, ska man köpa switch som stödjer Unifi och poe, en AP och en till switch eller fw så passerar man 3k rätt fort tyvärr.

Är spänd på att se hur orbin känns när det väl ter sig.
Edit: Värt att nämna är att ett dedikerat backhaul är ett måste, läste lite tester om asus AImesh som inte kör det, det går bort helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Ah, okaj, även det han skrev nedan indikerar ju på att man kan använda dem som noder.
Dock fungerar inte de du skrev om ovan med Unifi som skulle vara skälet till att köra ubiquiti.

Nope de är inte i unifi serien. Men vad spelar det för roll egentligen. En sådan lösning blir en "configure and forget" som bara rullar på sen. Behöver inte göras mer komplicerat än nödvändigt. Sätta upp nät, dölja ssid, lägga in mac låsning för klienten. Varför blanda in en controller osv om det inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Nope de är inte i unifi serien. Men vad spelar det för roll egentligen. En sådan lösning blir en "configure and forget" som bara rullar på sen. Behöver inte göras mer komplicerat än nödvändigt. Sätta upp nät, dölja ssid, lägga in mac låsning för klienten. Varför blanda in en controller osv om det inte behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle jag köra Ubiquiti, (enda anledningen skulle vara att ge det en chans för nu när jag sitter med det på jobbet dör jag lite inombords varje gång), skulle det vara för att bli kung på Unifi, men om det inte följer med i den lösningen kör jag hellre nån annat märke

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag kört med orbisarna i 2 dagar.
De var väldigt enkla att installera.
Ett par saker jag finner intressanta:
Stänger man av mmw (typ av qos om jag förstått det rätt), får man 10% av hastigheten, lite weird...?
Gästnätet är inte riktigt isolerat, det är på samma ip-range som vanliga nätet men routern verkar blockera t.ex. tcp och udp på ssid-nivå. Dock fungerar fortfarande vissa saker som network discovery samt apples bonjour.
Det är ju dock fortfarande bättre än att släppa in löst folk på vanliga wifit

Annars är jag nöjd än så länge, inga problem so far. Får se om det håller sig stabilt nu då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celphish:

Så, nu har jag kört med orbisarna i 2 dagar.
De var väldigt enkla att installera.
Ett par saker jag finner intressanta:
Stänger man av mmw (typ av qos om jag förstått det rätt), får man 10% av hastigheten, lite weird...?
Gästnätet är inte riktigt isolerat, det är på samma ip-range som vanliga nätet men routern verkar blockera t.ex. tcp och udp på ssid-nivå. Dock fungerar fortfarande vissa saker som network discovery samt apples bonjour.
Det är ju dock fortfarande bättre än att släppa in löst folk på vanliga wifit

Annars är jag nöjd än så länge, inga problem so far. Får se om det håller sig stabilt nu då!

Gällande QoS så fungerar det så att routern reserverar en del av din lina för att kunna "garantera" bandbredd till QoS-delarna. Därför man behöver ange sin hastighet up/ner när man aktiverar QoS. Så att du får lägre hastighet i ex tptest är fullt normalt.

Om din router stödjer det så kan du skapa flera SSID och mappa dem mot olika vlan så delar du på det. En del routrar har en funktion som automatiskt isolerar gästnät mot övriga, ex ubiquitis APs har en sådan funktion, en liten bockruta man bockar i i samband med att man skapar gästnätet. Att dela upp det med vlan är bättre då man kan applicera fw regler, men är lite komplicerat att konfa om man inte kan.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Gällande QoS så fungerar det så att routern reserverar en del av din lina för att kunna "garantera" bandbredd till QoS-delarna. Därför man behöver ange sin hastighet up/ner när man aktiverar QoS. Så att du får lägre hastighet i ex tptest är fullt normalt.

Om din router stödjer det så kan du skapa flera SSID och mappa dem mot olika vlan så delar du på det. En del routrar har en funktion som automatiskt isolerar gästnät mot övriga, ex ubiquitis APs har en sådan funktion, en liten bockruta man bockar i i samband med att man skapar gästnätet. Att dela upp det med vlan är bättre då man kan applicera fw regler, men är lite komplicerat att konfa om man inte kan.

Jo det vet jag men här var ju saken den att när jag stängde av qos hade jag sjukt dålig hastighet.. vilket inte borde vara fallet då all bandbredd ska vara tillgänglig.

ubiquitis gästnät är lite mer avancerat än vad det är på orbin, finns inga inställningar eller stöd för vlan eller liknande här tyvärr. Det är ju dock helt ok ändå när alternativet är släppa in folk på vanliga wifit