Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2014
Skrivet av Nils-Göte:

Är det min kritik du syftar på? I så fall ser du om du läser att jag inte heller upplevt att Komplett gjort något fel. Jag ifrågasätter varför man lägger på 20-25% på de paket jag räknar upp när inte de andra butikerna gör det. Och får inget svar från Komplett.

Inte läst allt du skrivit och var inte menat som ett direkt svar på det du skrivit heller.

Ser dock nu att det om priserna har ju komplett visst svarat på? Sen om svaret inte är tillfredsställande för dig är ju en annan fråga.

Det du skriver om att det bör finnas en transparens om vad som kostar vad håller jag med om, men det är en personlig åsikt. Jag gillar att veta allt så... Men tänk bara; folk köper apples produkter. Så att överprisa grejer åt helvete funkar ju och det finns drösvis av folk som älskar det upplägget. Shut up and take my money är en meme men också en livsfilosofi för många i de övre samhällsskikten.

Dock har jag inte undersökt saken på en nivå så jag vågar säga varken att komplett gör just detta eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av mrsonglife:

Dock har jag inte undersökt saken på en nivå så jag vågar säga varken att komplett gör just detta eller inte.

Det är inga konstigheter. Ta ett av paketen i Gamer Premium- kategorin, räkna ihop priserna för de ingående komponenterna + OS i butiken på Komplett.se. Kolla om mellanskillnaden motsvarar vad du tycker är rimligt för montering + ett års garanti utöver Konsumentköplagen. I ett av exemplen blev det över 6 000 kr. Det anser jag är att försöka blåsa folk.

Anser man att man kan använda sloganen "Trusted by Geeks" bör man, tycker jag, istället upplysa om att folk kan köpa komponenterna löst för 75% av paketpriset. Du kan inte få det monterat av Komplett.se då, men hos t ex Inet monterar man kompletta datorer av valfria komponenter, varför samma paket där blir 20-25% billigare.
Inets monteringspris är väl 799 kr, Webhallens är 1 kr, och Kompletts monteringspris för Gamer i195 i mitt exempel var
6 479 kr. Känns rimligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019
Skrivet av mrsonglife:

Ser dock nu att det om priserna har ju komplett visst svarat på? Sen om svaret inte är tillfredsställande för dig är ju en annan fråga.

Man går runt frågan. Frågan är inte om det är dyrare. Frågan är varför man tar 20-25% mer än konkurrenterna för samma dator, monterat och klart. Och det svarar man inte på.

Man kan heller inte påstå att man levererar tre års inskickningsgaranti. Eftersom du redan har två års garanti på delar och arbete enligt Konsumentköplagen får du ett års extra garanti. Och nog har du "inskickingsgaranti" enligt Konsumentköplagen. Komplett.se är säkerligen inte intresserade av att kunder själva börjar plocka ur komponenter och skickar in vid problem. Dessutom misstänker jag starkt att du har rätt att reklamera "hela" varan vid problem, d v s skicka in den monterade datorn för felsökning/ reparation. Det vore intressant att få veta nyttjandegraden av inskickningsgarantin år 2. År 1 och 2 är inte intressanta eftersom de omfattas av konsumentköplagen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Två frågor:

1. Hur blir det om jag lägger en order på 3900X (som ska komma in 27 jul) plus lite andra varor som finns i lager nu? Blir det uppdelat i två paket, eller väntar de tills alla varor finns inne?

2. När det står "100+ st. förväntas att skickas 27.jul.2019", är antalet beställningar från kunder inräknade där då, så jag vet att jag blir en av dem som får processorn i den leveransen? Eller kan det vara så att alla processorer från den leveransen redan är uppköpta?

Moderkort: ASUS P5Q PRO | CPU: q9550 @ 2.83 Ghz | GPU: GTX 580 | RAM: 4x 2gb 800mhz ddr2 | Lagring: Intel 520 240GB SSD + 3TB WD Green EZRX | PSU: Corsair 750w | Skärmar: Samsung Syncmaster SA350 + Samsung Syncmaster T200 | Tangentbord: Logitech G613 | Mus: Logitech G603

Trädvy Permalänk
Komplett.se
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av hipstergamer:

1. Hur blir det om jag lägger en order på 3900X (som ska komma in 27 jul) plus lite andra varor som finns i lager nu? Blir det uppdelat i två paket, eller väntar de tills alla varor finns inne?

Du får valet i kassan ifall du vill att allt ska skickas samtidigt eller om du vill dela upp leveransen.

Skrivet av hipstergamer:

2. När det står "100+ st. förväntas att skickas 27.jul.2019", är antalet beställningar från kunder inräknade där då, så jag vet att jag blir en av dem som får processorn i den leveransen? Eller kan det vara så att alla processorer från den leveransen redan är uppköpta?

Antalet som syns på sidan är alltid det antal som finns tillgängligt, dvs eventuella beställda volymer är redan borträknade.

Frågor som rör enskild order? Besök www.komplett.se/kundservice/

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Komplett:

Du får valet i kassan ifall du vill att allt ska skickas samtidigt eller om du vill dela upp leveransen.

Är det efter man tryckt på betala? Ser inga alternativ i kassan där man väljer leveranssätt/betalningsmetod.

Tänkte också fråga, har ni det senaste angående om 27 juli blir datumet när ni får nästa leverans på 3900X? Inet t.ex skriver 30 augusti nu.

Moderkort: ASUS P5Q PRO | CPU: q9550 @ 2.83 Ghz | GPU: GTX 580 | RAM: 4x 2gb 800mhz ddr2 | Lagring: Intel 520 240GB SSD + 3TB WD Green EZRX | PSU: Corsair 750w | Skärmar: Samsung Syncmaster SA350 + Samsung Syncmaster T200 | Tangentbord: Logitech G613 | Mus: Logitech G603

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Kompletts premie för montering för denna maskin är 80 137 kr:

https://www.komplett.se/product/11525/datorer/komplett-pc/kom...

Pris komponenter: 119 862 kr
Pris komplett dator: 199 999 kr

Men köper man en dator för de pengarna har man nog andra problem, är nog mest en ploj-grej
Skulle vara kul att veta om någon sålts dock!

Väntar fortfarande på svar på frågorna nedan och tänker inte ge mig.

* Är det inte så att tre års inskickningsgaranti egentligen bara är ett års extra garanti eftersom man redan har två års lagstadgad garanti?

Jag har räknat på flera burkar, prispåslaget på produkten Komplett-PC är typiskt 15-25% utöver priset på samtliga ingående komponenter inkl. OS i Kompletts webbutik. Nedsatta produkter ligger oftast ganska spot-on på komponentpriset inkl. OS, dvs som de borde kosta, som de hade kostat hos konkurrenterna.

* När Inet monterar för 799 kr och Webhallen för 1 kr utöver komponentpriserna, varför tar då Komplett 15-25% utöver produktpriset?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2019

Kan nämna att Komplett Gamer Premium i195 för 28 999 kr

https://www.komplett.se/product/11463/datorer/komplett-pc/kom...

just nu kostar 21 950 kr monterad och klar på annat håll, allt lika, inga reapriser. Det motsvarar ju ett till 2080!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2015
Skrivet av Nils-Göte:

Eftersom du redan har två års garanti på delar och arbete enligt Konsumentköplagen får du ett års extra garanti.

(Taget från två olika inlägg skrivna av dig).

* Är det inte så att tre års inskickningsgaranti egentligen bara är ett års extra garanti eftersom man redan har två års lagstadgad garanti?

Vet inte riktigt vad du får detta ifrån då det inte finns någon "lagstadgad garanti".

Garanti är helt och hållet frivilligt från tillverkarens och/eller återförsäljaren och är inget som regleras av konsumentköplagen annat än att garantin inte får vara sämre än reklamationsrätten.
Det som finns lagstadgat är 3 års reklamationsrätt och inget annat.

Även om många inte vet det så är det skillnad mellan garanti och reklamation som inte ska blandas ihop.

Asus Rog Strix Z370-H Gaming - Intel i7 8700K @ stock - Noctua NH-D15 - Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 8G OC Gaming - Corsair Vengeance LPX White 16GB (2x8GB) / 3000Mhz / - Evga Supernova G3 750W - Samsung 250gb 840 EVO - OCZ Vertex 460A 480GB - Samsung 500gb 850 EVO - Fractal Design Define S - AOC AGON AG271QG / 27" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av Nils-Göte:

Man går runt frågan. Frågan är inte om det är dyrare. Frågan är varför man tar 20-25% mer än konkurrenterna för samma dator, monterat och klart. Och det svarar man inte på.

Man kan heller inte påstå att man levererar tre års inskickningsgaranti. Eftersom du redan har två års garanti på delar och arbete enligt Konsumentköplagen får du ett års extra garanti. Och nog har du "inskickingsgaranti" enligt Konsumentköplagen. Komplett.se är säkerligen inte intresserade av att kunder själva börjar plocka ur komponenter och skickar in vid problem. Dessutom misstänker jag starkt att du har rätt att reklamera "hela" varan vid problem, d v s skicka in den monterade datorn för felsökning/ reparation. Det vore intressant att få veta nyttjandegraden av inskickningsgarantin år 2. År 1 och 2 är inte intressanta eftersom de omfattas av konsumentköplagen.

Det står Komplett helt fritt att sätta vilka priser som helst, på samma sätt som det står dig fritt att välja vem du vill handla av. Deras prissättning är inget som behöver förklaras bara för att du inte håller med. Kan kanske även vara så att att Komplett och deras representanter här på forumet har börjat tröttna lite på ditt korståg, och att du därför inte får svar på dina "frågor", om vi nu kan kalla dem det.

Ryzen 1700, Msi B450 Tomahawk, Vega 64, Samsung no-name b-die @ 3200, hemmasnickrad vattenkylning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Hur lång tid brukar det ta för återbetalning från Komplett Bank? Gått en vecka nu utan ett ljud från dem. De skulle kontakta mig och be om mitt kontonummer. Jag skickade ett mail åt det med numret i förväg för 6 dagar sedan och de har inte ens svarat på det mailet. Känns inte som de blir faktura någon fler gång hos Komplett.

Trädvy Permalänk
Komplett.se
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av altair4:

Hur lång tid brukar det ta för återbetalning från Komplett Bank? Gått en vecka nu utan ett ljud från dem. De skulle kontakta mig och be om mitt kontonummer. Jag skickade ett mail åt det med numret i förväg för 6 dagar sedan och de har inte ens svarat på det mailet. Känns inte som de blir faktura någon fler gång hos Komplett.

Hej altair4,

Det var onekligen märkligt att du inte fått besked men om du mottagit den kreditnota som skickas i samband med att returen slutbehandlas kan du använda dig av denna i din kontakt med KomplettBank. Kontaktuppgifter inkl. telefonnummer hittar du på www.komplettbank.se/kundservice/

Uppger du då kreditnotans fakturanummer som du finner i det övre högra hörnet kan de hjälpa dig vidare.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,
Noa, Komplett.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

@Komplett:

Jag skickade in kreditnotans nummer tillsammans med mitt kontonummer den 25:e juli. Möjligtvis har de läst och håller på med utbetalningen men tycker att de kan svara att de håller på med det då. Fick bekräftelsemail direkt i alla fall.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011

Ska inte klaga på er prissättning i förhållande till andra butiker, är det billigare någon annanstans kan man ju välja det.

Men, hur kommer det sig att era uppgraderingspaket är dyrare än att köpa komponenterna var för sig på er sida?
Märkligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2015
Skrivet av Rospigg:

Ska inte klaga på er prissättning i förhållande till andra butiker, är det billigare någon annanstans kan man ju välja det.

Men, hur kommer det sig att era uppgraderingspaket är dyrare än att köpa komponenterna var för sig på er sida?
Märkligt.

Man kan också fråga sig varför de skickar med en cpu-kylare i varje paket. Chansen att man redan har en är ju ganska så stor.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2011
Skrivet av Tdoll:

Man kan också fråga sig varför de skickar med en cpu-kylare i varje paket. Chansen att man redan har en är ju ganska så stor.

Men inte ens det här.
https://www.komplett.se/product/1007143/datorutrustning/dator...
Den här bundlingen är ju bara väldigt konstigt prissatt.

Trädvy Permalänk
Komplett.se
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2008
Skrivet av Rospigg:

Men inte ens det här.
https://www.komplett.se/product/1007143/datorutrustning/dator...
Den här bundlingen är ju bara väldigt konstigt prissatt.

Hej Rospigg!

Det där såg onekligen märkligt ut då de enskilda komponenterna mycket riktigt kostar mindre tillsammans än vad paketet gör.
Jag har sett till att lyfta detta till våra inköpare så att vi kan få priset korrigerat.

Tack för upplysningen och ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar,
Noa, Komplett.se