Komplett.se's "Prislöfte" är i praktiken oanvändbart

Permalänk
Inaktiv

Komplett.se's "Prislöfte" är i praktiken oanvändbart

Har köpt en produkt för en månad sedan från komplett.se. Såg att den nyligen (då) hade sålts billigare hos konkurrenter men tänkte att om en prissänkning sker inom kort så är jag ändå "skyddad" av det "Prislöfte" komplett erbjuder. Idag så prissänkte en känd svensk konkurrent samma produkt. Såg att chatten hos komplett var öppen så provade att kontakta dem där. Så här såg chatten ut:

Välkommen till Komplett chatt!
10:34:31
Din plats i kön är 2
10:35:08 - Du - Hej! Jag vill utnyttja ert prislöfte på order 1234567890
10:35:16 - Kundservice - Hej! Mitt namn är Johan, vad kan jag hjälpa dig med?
10:36:00 - Du - ButikX säljer samma produkt för XXXkr
www.produktlänk.se
10:40:09 - Kundservice - Tyvärr är det en kampanj och det är inget vi prismatchar mot
10:44:20 - Kundservice - Denna chatt stängs dessvärre p.g.a. inaktivitet. Har du några fler frågor eller funderingar så är du varmt välkommen att kontakta oss här eller via telefon (031-710 20 00) mellan 09:00 och 18:00, så hjälper vi dig vidare så snart som möjligt!
Kontrollera gärna våra kundservicesidor för svar på vanligt förekommande frågor: https://www.komplett.se/kundservice/
10:44:20
Kundservice har lämnat samtalet.

Till att börja med så är produkten hos konkurrenten ej på någon kampanj vilket denna "Johan" påstår. Det står ingenting på produktsidan och den är heller ej listad under "kampanjer"-kategorin. Efter han skrivit sitt första svar så stod det "Johan skriver..." så jag väntade naturligtvis på en förklaring eller liknande innan jag svarade. Men nej, denna "Johan" på Komplett stänger bara ner chatten utan att ge mig en möjlighet att svara.

Komplett har extremt många undantag från deras "Prislöfte" vilket många gånger gör det helt värdelöst i jämförelse med konkurrenters motsvarighet. Men inte ens när man uppfyller alla kriterier de listar så får man utnyttja den.
Riktigt uselt av dem och jag hoppas ingen annan köper någonting i tron att ni kommer kunna prismatcha det hos Komplett. Deras kundservice var inte mycket att hurra för heller.

EDIT: Användaren @Zyces #18024504 uppger att han kontaktat Inet vilka bekräftat att produkten i fråga är en kampanjvara. Detta innebär i så fall att Komplett tekniskt sett ej brutit mot deras villkor.

Permalänk
Medlem

Okej, OM det är kampanj eller inte kan jag inte svara på då vi inte har information om vilka produkter eller SKU det handlar om.

Däremot så vet jag att dessa prismatchning är lite fult utformade för konsumenten.

Exempel:

LG 55" på Mediamarkt kanske kostar 5490
LG 55" på Elgiganten 4995

Det kan se ut till att vara samma modell, med samma specifikationer men det kan vara så att Elgigantens modell har en annan bokstav eller siffra i modellbeteckningen och då gäller inte prismatchingen.

Som sagt prismatchning är najs to have men i praktiken halvt värdelös oavsett företag.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Det hade underlättat om du skrev vad det faktiskt var för produkt alternativt länkar till "kampanjen"

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AquaRelliux:

Det hade underlättat om du skrev vad det faktiskt var för produkt alternativt länkar till "kampanjen"

Jag ville ej blanda in den andra butiken i detta så undvek att länka dem i första inlägget. Men produkten i fråga är:
https://www.inet.se/produkt/6902693/fractal-design-meshify-c-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Såg att den nyligen (då) hade sålts billigare hos konkurrenter men tänkte att om en prissänkning sker inom kort så är jag ändå "skyddad" av det "Prislöfte" komplett erbjuder

Känns ju lite som att du fiskar efter att kunna få en konkurrents kampanjpris i efterskott, vilket är precis vad de skyddat sig mot?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag ville ej blanda in den andra butiken i detta så undvek att länka dem i första inlägget. Men produkten i fråga är:
https://www.inet.se/produkt/6902693/fractal-design-meshify-c-...

Den verkar vara tillfälligt nedsatt från 999:- till 749:-, dvs en så kallad kampanj.

Om du däremot köpte chassit på komplett för över 999:- så bör den mellanskillnaden vara möjlig att få prisgaranti.

Ex om du betalade 1099:- på komplett och inet erbjuder 999:- så bör du kunna norpa åt dig en hundralapp (i presentkort)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag ville ej blanda in den andra butiken i detta så undvek att länka dem i första inlägget. Men produkten i fråga är:
https://www.inet.se/produkt/6902693/fractal-design-meshify-c-...

tittar du på priset på inet så är originalpriset överstruket. Vilket ger en indikation på att det är ett temporärt nedsatt pris.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Känns ju lite som att du fiskar efter att kunna få en konkurrents kampanjpris i efterskott, vilket är precis vad de skyddat sig mot?

Nej? Jag "fiskar" inte efter någonting. Hur kan man göra den tolkningen överhuvudtaget? Sedan, vad du känner har ingenting att göra med huruvida de har gjort fel eller ej.

Stoltserar man med orden "Prislöfte" eller "Prisgaranti" för att dra till sig kunder så ska man naturligtvis leva upp till detta.

Permalänk
Medlem

Det är klart det är kampanj?
Det är rött pris nedsatt ifrån ordinarie som är överstruket?

Du har aldrig kunnat prismatcha mot kampanj varor på någon butik.

Och prismatching på elgiganten som de haft i typ 15 år nu har alltid varit värdelöst, då de har andra egna artikel nummer på typ alla produkter så du kan aldrig matcha något ändå.

Om det nu är produkten du har länkat till kan du ju dock prismatcha 50:- typ då det kostar 999 ordinarie på flera ställen och 1049 på komplett.

Permalänk
Medlem

Det blir tydligare med inspect source

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PlogarN97:

Den verkar vara tillfälligt nedsatt från 999:- till 749:-, dvs en så kallad kampanj.

Om du däremot köpte chassit på komplett för över 999:- så bör den mellanskillnaden vara möjlig att få prisgaranti.

Ex om du betalade 1099:- på komplett och inet erbjuder 999:- så bör du kunna norpa åt dig en hundralapp (i presentkort)

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av fragwolf:

tittar du på priset på inet så är originalpriset överstruket. Vilket ger en indikation på att det är ett temporärt nedsatt pris.

Fast det står inte att det är en kampanj, har granskat produkten samt kampanjsidan. Även om det vore det så är Komplett's prislöfte ett skämt. Det blir ungefär som "vårat prislöfte gäller vid en prissänkning, förutom om priset sänks".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast det står inte att det är en kampanj, har granskat produkten samt kampanjsidan. Även om det vore det så är Komplett's prislöfte ett skämt. Det blir ungefär som "vårat prislöfte gäller vid en prissänkning, förutom om priset sänks".

Det står ingenstans att 749kr är ordinarie pris. Det är bara naivt att mena att 749kr inte är ett rabatterat pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du gav upp lite väl lätt. Denna "Johan" hade väl råkat skriva in en extra bokstav eller något i textfältet så det såg ut som han skrev.

I det här fallet så är det ju klart att Johan gjort en solklar men förståelig feltolkning. När det ena priset är överstruket och blivit ett nytt rött pris så ser det i första anblicken ut att vara en kampanj, men det här är ju Inets sätt att visa att produkten är prissänkt, inte att det handlar om en kampanj.

Det du hamnar här i är en ren definitionsfråga om vad som är en "kampanj" eller ej. Det bästa, om Komplett fortsätter sätta sig emot, hade vart om du kunde maila till Inet och fråga dem om detta är en kampanj eller en prissänkning, och sedan skicka detta till Komplett som underlag.

Oavsett så vinner du en hel del på att vara trevlig och saklig men bestämd i dina interaktioner med kundtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Fast det står inte att det är en kampanj, har granskat produkten samt kampanjsidan. Även om det vore det så är Komplett's prislöfte ett skämt. Det blir ungefär som "vårat prislöfte gäller vid en prissänkning, förutom om priset sänks".

Fast det behöver inte STÅ att det är kampanj.
En kampanj innebär tillfälligt sänkt pris, vilket det är.

Lägre ordinarie pris är det som gäller, dvs ingen kampanj.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Det är klart det är kampanj?
Det är rött pris nedsatt ifrån ordinarie som är överstruket?

Du har aldrig kunnat prismatcha mot kampanj varor på någon butik.

Och prismatching på elgiganten som de haft i typ 15 år nu har alltid varit värdelöst, då de har andra egna artikel nummer på typ alla produkter så du kan aldrig matcha något ändå.

Elgiganten prismatchar alltid, oavsett kampanj, REA eller liknande. De har väldigt många referensprodukter vilka naturligtvis prismatchas. Det behöver i många fall inte ens vara samma produkt utan det kan räcka med en likvärdig för att få igenom en prismatchning. Deras kundgarantier är ganska överlägsna Komplett's.

Skrivet av rpha:

Det blir tydligare med inspect source

https://i.imgur.com/cbLxAGu.png

Du förväntar dig alltså att kunder ska kontrollera kodningen på sidan för att avgöra vad som gäller?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spjakarn:

Det står ingenstans att 749kr är ordinarie pris. Det är bara naivt att mena att 749kr inte är ett rabatterat pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte naivare att tro att det är ett ordinarie pris än att tro att det är en kampanj. Inet kör med denna stil på sina produkter som de prissänker just för att de ska se ut som kampanjer. Hade det vart en kampanj hade det funnits ett slutdatum för priset eller så skulle den finnas med på någon kampanjsida.

Permalänk
Medlem

Som jag ser det på Inet så verkar denna inte vara en Kampanj, man ser att dom sänkt priset kraftigt, men varan ligger inte under deras Kampanj avdelning så någon kampanj lär det inte handla om.

Tror det bästa är att ringa komplett och fråga vad som händer då den där Johan inte verkar vilja svara på dina frågor.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Fast det behöver inte STÅ att det är kampanj.
En kampanj innebär tillfälligt sänkt pris, vilket det är.

Lägre ordinarie pris är det som gäller, dvs ingen kampanj.

Med den tolkningen så gäller komplett's "prislöfte" i stort sett aldrig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rpha:

Det blir tydligare med inspect source

https://i.imgur.com/cbLxAGu.png

Det där visar ju bara att Inet använder samma CSS-klass för kampanjpriser som för prissänkningar, inte att det är ett kampanjpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Elgiganten prismatchar alltid, oavsett kampanj, REA eller liknande. De har väldigt många referensprodukter vilka naturligtvis prismatchas. Det behöver i många fall inte ens vara samma produkt utan det kan räcka med en likvärdig för att få igenom en prismatchning. Deras kundgarantier är ganska överlägsna Komplett's.

Du förväntar dig alltså att kunder ska kontrollera kodningen på sidan för att avgöra vad som gäller?

Inte alls. Men det ordinarie priset står tydligt oavsett. För mig betyder det en tillfällig sänkning (kampanj)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte naivare att tro att det är ett ordinarie pris än att tro att det är en kampanj. Inet kör med denna stil på sina produkter som de prissänker just för att de ska se ut som kampanjer. Hade det vart en kampanj hade det funnits ett slutdatum för priset eller så skulle den finnas med på någon kampanjsida.

Inet är väl knappast den enda butiken som kör med rabatter utan att direkt säga när den ska ta slut. Det är ju det som driver hela det incitamentet att ”bäst o köpa nu när det är rabatterat”. Jag har inte läst någon mer detaljerad klausul i vad komplett.se menar med kampanjer, men ett rabatterat pris är inte ett nytt ordinarie pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Tycker du gav upp lite väl lätt. Denna "Johan" hade väl råkat skriva in en extra bokstav eller något i textfältet så det såg ut som han skrev.

I det här fallet så är det ju klart att Johan gjort en solklar men förståelig feltolkning. När det ena priset är överstruket och blivit ett nytt rött pris så ser det i första anblicken ut att vara en kampanj, men det här är ju Inets sätt att visa att produkten är prissänkt, inte att det handlar om en kampanj.

Det du hamnar här i är en ren definitionsfråga om vad som är en "kampanj" eller ej. Det bästa, om Komplett fortsätter sätta sig emot, hade vart om du kunde maila till Inet och fråga dem om detta är en kampanj eller en prissänkning, och sedan skicka detta till Komplett som underlag.

Oavsett så vinner du en hel del på att vara trevlig och saklig men bestämd i dina interaktioner med kundtjänster.

Som du ser i huvudinlägget så väntade jag som sagt på att Johan skulle skriva mer innan jag svarade (Johan skriver...). Han tog samma tid på sig att svara första gången som tills han stängde ned chatten så antog att han höll på formulera ett utförligt svar.
Jag hade tänkt förklara för honom att det inte är en kampanj men då stängdes chatten. Någonting jag tycker är väldigt dålig service.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon12433:

Som du ser i huvudinlägget så väntade jag som sagt på att Johan skulle skriva mer innan jag svarade (Johan skriver...). Han tog samma tid på sig att svara första gången som tills han stängde ned chatten så antog att han höll på formulera ett utförligt svar.
Jag hade tänkt förklara för honom att det inte är en kampanj men då stängdes chatten. Någonting jag tycker är väldigt dålig service.

Ja precis, och som du ser i inlägget som du svarar på så är förklaringen sannolikt att "Johan" råkat lämna typ någon enstaka bokstav i sitt chattfält så det såg ut som han skrev, så det blev ett missförstånd så att ni väntade på varandra. Sånt som händer ibland med den här sortens "typing notifications". Du behöver inte tolka in någon illvilja in i detta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Ja precis, och som du ser i inlägget som du svarar på så är förklaringen att "Johan" råkat lämna typ någon enstaka bokstav i sitt chattfält så det såg ut som han skrev, så det blev ett missförstånd så att ni väntade på varandra. Sånt som händer ibland med den här sortens "typing notifications". Du behöver inte tolka in någon illvilja in i detta.

Det kan absolut vara så, men de flesta kundtjänster via chatt jag har varit i kontakt med frågar alltid "var det någonting mer jag kunde hjälpa till med?" innan de avslutar chatten. När det dessutom tog ungefär samma tid mellan svar och avslut av chatt så ser det ännu sämre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Med den tolkningen så gäller komplett's "prislöfte" i stort sett aldrig.

Fast det gör de.
Tanken är att om du köper en vara och sen du märker att priset var lägre på ett annat så får du mellanskillnaden.

Ordinarie priser skiljer sig faktiskt på en hel del saker mellan butiker.
Denna prismatchning började ju för många många år sedan ex på elgiganten, på den tiden då folk inte satt och lusläste Prisjakt och jämförde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte naivare att tro att det är ett ordinarie pris än att tro att det är en kampanj. Inet kör med denna stil på sina produkter som de prissänker just för att de ska se ut som kampanjer. Hade det vart en kampanj hade det funnits ett slutdatum för priset eller så skulle den finnas med på någon kampanjsida.

Jag tycker det är väldigt naivt.
Då ordinarie pris klart och tydligt står överstruket och ett nytt RÖTT pris finns (vilket också tyder på tillfällig nedsättning/kampanjpris).

Hade det bara stått 749:- i svart font så ja, solklart. Nu gör det inte detta utan det är ett tillfälligt nedsatt pris som klart och tydligt syns om man kollat något med kampanjpriser i sitt liv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:
Skrivet av pv2b:
Skrivet av BM-Mods:
Skrivet av pv2b:

Det behöver aldrig uttryckligen stå extrapris, rea eller kampanj. Är priset till exempel rödmarkerat så är produkten en reavara enligt konsumentköplagen.

Inet väljer helt enkelt att inte skriva ut att det är kampanj. Sen kan man verkligen ifrågasätta att det inte finns något start/slutdatum på kampanjen @inet

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Nej? Jag "fiskar" inte efter någonting. Hur kan man göra den tolkningen överhuvudtaget? Sedan, vad du känner har ingenting att göra med huruvida de har gjort fel eller ej.

Stoltserar man med orden "Prislöfte" eller "Prisgaranti" för att dra till sig kunder så ska man naturligtvis leva upp till detta.

Du skriver ju uttryckligen att du sett att priserna varit lägre innan (dvs. kampanjer), och att du ska invänta nästa dipp som uppenbart också lär vara en kampanj.

Mitt tycke om hurvida de gjort fel eller ej har väl ungefär lika stor betydelse för hurvida de gjort fel eller ej som ditt tycke har. De skriver uttryckligen "Prislöfte gäller inte vid a) kampanjer eller b) erbjudanden med ett begränsat antal.", och iom. att Inet har haft detta priset för produkten innan för att sedan höja det igen, samt att det är rödmarkerat pris intill ett överstruket högre pris, är det sannolikt också en temporär rea nu.

Det väcker dock givetvis en intressant fråga i hur man egentligen avgör om ett pris är en temporär kampanj eller ej, speciellt om som någon skrev att inet visar permanenta ändringar på samma sett.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem

Till saken hör också att Inet precis sänkte priset på detta idag, enligt Prisjakt:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=4713897

(Kolla under prishistorik)

Det är egentligen lite väl tidigt just nu att veta om detta är en tillfällig eller permanent prissänkning. Varför inte anmäla ditt anspråk i frågan, och sedan när de säger nej kan du helt enkelt vänta tills att det gått kanske en månad eller så, och du kan visa att samma pris gällt hela tiden. Då har du lite mer vatten på din kvarn. Och visar det sig att priset hos Inet går upp igen så var det helt enkelt en kampanj ändå och så får du stå ditt kast.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Vinolik:

Det behöver aldrig uttryckligen stå extrapris, rea eller kampanj. Är priset till exempel rödmarkerat så är produkten en reavara enligt konsumentköplagen.

Har du någon hänvisning till vilken del av KKL som reglerar detta? Jag har läst KKL några gånger och aldrig sett något i KKL som reglerar begreppet reavara/extrapris/kampanj etc. Hittar inte heller detta i KKL när jag läser denna nu.

Här är hela KKL: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...