vilken smart hub ska man använda ?

Permalänk
Medlem

vilken smart hub ska man använda ?

Tjena jag tycker det är riktigt roligt med smarta hem tekniken och har en uppsättning högtalare,ljus och google home här hemma men skulle gärna vilja ha en smart hub så jag kan göra scener vilket google home inte kan om man inte ändrar hela systemet till engelska på telefonen.

t.ex. när jag kommer hem vill jag att ljuset startar och musiken börjar spela ungefär.

är mest sugen på Homey men den kostar lite mycket just nu, så har funderat lite på xiaomi.

har ni någon ni kan rekommendera och vad har ni för synpunkter på xiaomi.

mvh ZapboZ

Permalänk
Medlem

Jag kör själv med samsung smarthub v2 och är mycket nöjd med den, känns som en bra instegshub.
den har stöd för både zigbee och z-wave så finns mycket att välja mellan.
Jag har också en massa Xiaomi enheter och de funkar perfekt.
Du kanskapa automatiseringar och scener som enkelt kan styras via telefonen eller google home.

+ är att den är relativt billig, användarvänlig och att den nu finns att köpa i sverige.
- kräver tillgång till internet, att man endast kan ha 32 zigbee enheter direktanslutna

mvh Carl

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

@leverbrock: Hur fungerar det med smarthub och philips hue? Vet du om man behöver både en hue-hub och en smarthub?

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: Jag har inte Hue själv utan kör med ikeas trådfri men vad jag har förstått behöver du tyvärr philips bridge för att få alla funktionerna.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Jag kör själv med samsung smarthub v2 och är mycket nöjd med den, känns som en bra instegshub.
den har stöd för både zigbee och z-wave så finns mycket att välja mellan.
Jag har också en massa Xiaomi enheter och de funkar perfekt.
Du kanskapa automatiseringar och scener som enkelt kan styras via telefonen eller google home.

+ är att den är relativt billig, användarvänlig och att den nu finns att köpa i sverige.
- kräver tillgång till internet, att man endast kan ha 32 zigbee enheter direktanslutna

mvh Carl

aha ja men det låter som en bra ide sen när man har stålarna kan man ju köpa homey

Permalänk
Medlem

Finns det någon som klarar z-wave, zigbee och 433-mhz system, typ nexa, och har goolge home stöd? Närmsta jag hittar är animus men verkar som man måste ha en zigbee gateway som man kopplar till den (typ). Har npgon hittat någon annan som klarar alla de tre systemen?

Har ett riktigt knx-system i huset men skulle vilja ha lite saker i garaget också. Har sedan länge haft bra erfarenhet av 433-mhz så vill gärna kunna fortsätta med det för okomplicerade applikationer då det är så billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan: athom homey

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Vet inte var jag löst men tidigare har jag inte sett att den klarar 433. Tackar!

Skickades från m.sweclockers.com