Buyers remorse.. Köpte antagligen sämsta X570 kortet

Permalänk

Buyers remorse.. Köpte antagligen sämsta X570 kortet

Jag köpte MSI gaming edge wifi främst för wifi och bluetooth (och x570 såklart). Men enligt Hardware unboxed är det det sämsta kortet...
https://youtu.be/_7PkZwY9PWM

Wifi och bluetooth är ett absolut måste för mig och kan inte skippas. De bättre alternativen vrm mässigt har inte wifi..

Vad borde jag göra? Byta ut moderkortet och skaffa en adapter? Eller behålla min gaming edge wifi?

Processorn jag ska ha är 3700X

Permalänk
Medlem

Beror väl på hur mycket du ska klocka etc? Kör du endast stock bör väl kortet fungera bra?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Vinsten med att klocka dom verkar liten, så jag hade nog inte ens orkat.

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Beror väl på hur mycket du ska klocka etc? Kör du endast stock bör väl kortet fungera bra?

Jag ska nog bara köra stock. Som @Semjonov: säger. Vinsten verkar vara liten på det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jag köpte MSI gaming edge wifi främst för wifi och bluetooth (och x570 såklart). Men enligt Hardware unboxed är det det sämsta kortet...
https://youtu.be/_7PkZwY9PWM

Wifi och bluetooth är ett absolut måste för mig och kan inte skippas. De bättre alternativen vrm mässigt har inte wifi..

Vad borde jag göra? Byta ut moderkortet och skaffa en adapter? Eller behålla min gaming edge wifi?

Processorn jag ska ha är 3700X

Vet inte om det spelar någon större roll egentligen, har precis beställt ett Aorus pro WIfi mITX kort, eller 1 månad sedan och framskjuten leverans fortfarande. Jag ska ha en liten formfaktor därav mITX, men kollade även på wifi standarden och såg att gigabyte korten faktiskt redan har senaste Wifi 6 / ax standarden. Jämfört med, iaf detta MSI kort, som kör på den något äldre ac standarden. (Fortfarande klart dugligt) Men om du nu lägger stor vikt på just wifi biten kan det ju vara värt att ta en koll på Aorus serien från Gigabyte istället?

Det beror ju såklart på om du har möjlighet att fortfarande returnera kortet och vad du är beredd att betala En förutsättning är ju att du också har/planerar att skaffa en ax router för ditt wifi.

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

WiFi och Bluetooth kan du få med USB-dongle.

Antagligen bättre då du får välja var de sitter istället för att vara låst bakom datorn, vilket kanske inte är ett problem om det du ansluter till har fri sikt men annars så gör det bara anslutningen sämre med att ha plåtburk/massa elektronik i vägen för signalen.

Sen är ju fördelen att man byter ut/skickar in en USB-dongle istället för hela moderkortet om ena eller det andra pajar.

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Vet inte om det spelar någon större roll egentligen, har precis beställt ett Aorus pro WIfi mITX kort, eller 1 månad sedan och framskjuten leverans fortfarande. Jag ska ha en liten formfaktor därav mITX, men kollade även på wifi standarden och såg att gigabyte korten faktiskt redan har senaste Wifi 6 / ax standarden. Jämfört med, iaf detta MSI kort, som kör på den något äldre ac standarden. (Fortfarande klart dugligt) Men om du nu lägger stor vikt på just wifi biten kan det ju vara värt att ta en koll på Aorus serien från Gigabyte istället?

Det beror ju såklart på om du har möjlighet att fortfarande returnera kortet och vad du är beredd att betala En förutsättning är ju att du också har/planerar att skaffa en ax router för ditt wifi.

Jag har full möjlighet att skicka tillbaka den. Men vill helst inte betala 3000 kr.. Vi kommer nog inte uppgradera vår router alls heller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GuuFi:

WiFi och Bluetooth kan du få med USB-dongle.

Antagligen bättre då du får välja var de sitter istället för att vara låst bakom datorn, vilket kanske inte är ett problem om det du ansluter till har fri sikt men annars så gör det bara anslutningen sämre med att ha plåtburk/massa elektronik i vägen för signalen.

Sen är ju fördelen att man byter ut/skickar in en USB-dongle istället för hela moderkortet om ena eller det andra pajar.

Hur mycket kan en sån dongle kosta? Hittar ingen bra. Vet väldigt lite om sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jag har full möjlighet att skicka tillbaka den. Men vill helst inte betala 3000 kr.. Vi kommer nog inte uppgradera vår router alls heller

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det förstår jag i så fall, det är ju både ett mindre moderkort med mindre anslutningar, men bättre strömförsörjning och lite senare wifi standard bara. Prisskilnaden är ju 400kr så det är ju som du säger nog inte värt om ni inte tänkte byta router i dagsläget oavsett

Visa signatur

Ghost Louqe S1 -- X570 I AORUS PRO -- AMD Ryzen 7 3700X
NH-L12S Fläktmod -- Corsair Vengeance PRO 32GB 3200 MHz CL16
MSI RTX 2070 Super Ventus -- Corsair SF600
Corsair Force MP510 960GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jag köpte MSI gaming edge wifi främst för wifi och bluetooth (och x570 såklart). Men enligt Hardware unboxed är det det sämsta kortet...
https://youtu.be/_7PkZwY9PWM

Wifi och bluetooth är ett absolut måste för mig och kan inte skippas. De bättre alternativen vrm mässigt har inte wifi..

Vad borde jag göra? Byta ut moderkortet och skaffa en adapter? Eller behålla min gaming edge wifi?

Processorn jag ska ha är 3700X

Varför i hela friden namn måste du ha WiFi/BT integrerat på moderkortet?
Ett bra kort med båda kostar en femhundring typ och då kan du köpa vilket moderkort du vill.
Och inte nog med det, fungerar nätverket bra så flyttar du med det till nästa dator!

https://www.inet.se/produkt/5400037/asus-pce-ac55bt-ac1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jag köpte MSI gaming edge wifi främst för wifi och bluetooth (och x570 såklart). Men enligt Hardware unboxed är det det sämsta kortet...
https://youtu.be/_7PkZwY9PWM

Wifi och bluetooth är ett absolut måste för mig och kan inte skippas. De bättre alternativen vrm mässigt har inte wifi..

Vad borde jag göra? Byta ut moderkortet och skaffa en adapter? Eller behålla min gaming edge wifi?

Processorn jag ska ha är 3700X

MSI MPG X570 Gaming Edge WiFi | 2600:- i Sverige
MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi | 3400:- i Sverige

Mindfactory.de har Pro Carbon-varianten för 2700:- inkl en lite klenare AIO, MasterLiquid ML240L.

Gaming Pro Carbon har bättre VRM och både WiFi/Bluetooth.
Med det sagt, du skulle inte märka någon större skillnad såvida du inte vill klämma ut varenda liten Mhz ur prollen.
Då hade det varit bättre att bara skaffa en 3800X istället för en 3700X än att byta moderkort, sett till pris/prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av LeJoke:

Nej det förstår jag i så fall, det är ju både ett mindre moderkort med mindre anslutningar, men bättre strömförsörjning och lite senare wifi standard bara. Prisskilnaden är ju 400kr så det är ju som du säger nog inte värt om ni inte tänkte byta router i dagsläget oavsett

Jag hittade dock denna. https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

Hardware unboxed rekommenderade den och den har wifi och bluetooth.. Kanske är värt att byta till denna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Varför i hela friden namn måste du ha WiFi/BT integrerat på moderkortet?
Ett bra kort med båda kostar en femhundring typ och då kan du köpa vilket moderkort du vill.
Och inte nog med det, fungerar nätverket bra så flyttar du med det till nästa dator!

https://www.inet.se/produkt/5400037/asus-pce-ac55bt-ac1200

Det blir billigare att köpa med integrerat. https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

Denna ovan har både wifi/BT. Den utan wifi/bt kostar 2690 kr skulle jag då lägga till 529 kr blir det dyrare än om jag bara köper kortet med integrerat wifi/bt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men du känner att du behöver x570-chipset, du skulle inte klocka? Ska du köra multi-gpu?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

Du blir säker helt nöjd med ditt kort... ser inget som helst skäl att vara orolig för att någon med andra värderingar vad som är bra har dömt ut ditt kort... Jag har valt mina kort för usb funktioner, anslutningar på moderkort.. vilket många halt skiter i och tycker jag har gjort fel val. Hart kortet de funktioner du vill ha är det ett bra kort

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Men du känner att du behöver x570-chipset, du skulle inte klocka? Ska du köra multi-gpu?

Inte multi gpu. Anledningen jag kör på x570 är att jag litade inte på biosen till b450. Sett att många har haft problem med det. Dessutom vill jag kunna upgradera cpu längre fram utan att byta moderkort. Körde jag på b450 hade jag vart tvungen att byta moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

Du blir säker helt nöjd med ditt kort... ser inget som helst skäl att vara orolig för att någon med andra värderingar vad som är bra har dömt ut ditt kort... Jag har valt mina kort för usb funktioner, anslutningar på moderkort.. vilket många halt skiter i och tycker jag har gjort fel val. Hart kortet de funktioner du vill ha är det ett bra kort

Det är väll sant. Men vad tror du om vad de säger på videon? Den har super höga temps.. Borde jag byta kort till en som har mycket bättre temperaturer och samtidigt har wifi/bt? Den är 300 kr dyrare än den jag har köpt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Msi kortet är inte bra om du ska överklocka mycket.... ska du det... fel kort.. tänker du bara använda datorn och skiter i hela OC hobbyn... helt ok kort..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Mattson:

Det är väll sant. Men vad tror du om vad de säger på videon? Den har super höga temps.. Borde jag byta kort till en som har mycket bättre temperaturer och samtidigt har wifi/bt? Den är 300 kr dyrare än den jag har köpt

Skickades från m.sweclockers.com

Tja... varför bryr du dig? Det har höga temp. Ja. Vad gör nu det? Inget går sönder, det lär hålla 20 år i vilket fall.
Lite klent med ström om du ska överklocka.... vilket du inte skulle... vrm kan vara 150 c utan problem. I åratal.
Ser inte problemet utom för OC fantaster.
Du skulle heller inte ha 16 core cpu? Dvs inget ström krävande cpu... därmed... no problem.

Permalänk
Skrivet av FalsktIotakt:

Msi kortet är inte bra om du ska överklocka mycket.... ska du det... fel kort.. tänker du bara använda datorn och skiter i hela OC hobbyn... helt ok kort..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag ska nog inte överklocka något. Men tror du att den kan hantera 3950X i framtiden om jag kör i stock? Eller borde jag byta till den jag har länkat till tidigare?

Permalänk
Avstängd

Tja. Jag skulle inte tänka tanken att köpa ett lågpris mk till bästa cpu... framförallt då denna cpu inte finns och hur den faktiskt blir återstår att se.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

x570 Gaming edge duger finfint upp till 8core zen2 och en 12c med gott luftflöde, en helt stock 3950x skule kunna funka ungefär som en 3900x helt stock då de har samma strömlimits & jobba efter. En 3700x drar mycket mindre ström än 3900x och extremt mycket mindre om du aktiverar PBO på 3900x, om du sedan manuellt klockar en 3900x så kommer den hinka i sig avsevärt mycket mer ström.

Det betyder inte att jag skulle rekommendera x570 Gaming edge till annat än just hexa eller octacore och med bra luftflöde en 12 core med på sin höjd lite PBO.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Tja... varför bryr du dig? Det har höga temp. Ja. Vad gör nu det? Inget går sönder, det lär hålla 20 år i vilket fall.
Lite klent med ström om du ska överklocka.... vilket du inte skulle... vrm kan vara 150 c utan problem. I åratal.
Ser inte problemet utom för OC fantaster.
Du skulle heller inte ha 16 core cpu? Dvs inget ström krävande cpu... därmed... no problem.

Nä, vrm kan inte vara 150 i åratal, vrm kan inte ens vara 150 i ett par timmar, de flesta har en shutdown temp vid runt 110-125 grader. Över detta & du börjar få thermal runaway vilket kort & gott betyder "knaster/poff" i slutändan.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

x570 Gaming edge duger finfint upp till 8core zen2 och en 12c med gott luftflöde, en helt stock 3950x skule kunna funka ungefär som en 3900x helt stock då de har samma strömlimits & jobba efter. En 3700x drar mycket mindre ström än 3900x och extremt mycket mindre om du aktiverar PBO på 3900x, om du sedan manuellt klockar en 3900x så kommer den hinka i sig avsevärt mycket mer ström.

Det betyder inte att jag skulle rekommendera x570 Gaming edge till annat än just hexa eller octacore och med bra luftflöde en 12 core med på sin höjd lite PBO.

Vad tycker du jag ska göra då? Behålla den jag har eller byta ut den till denna: https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

Kanske är dumt att byta ut om den jag har nu funkar bra men jag blev så velig när jag såg videon som jag länkade till längst upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Vad tycker du jag ska göra då? Behålla den jag har eller byta ut den till denna: https://www.proshop.se/Moderkort/ASUS-TUF-GAMING-X570-PLUS-WI...

Kanske är dumt att byta ut om den jag har nu funkar bra men jag blev så velig när jag såg videon som jag länkade till längst upp..

Då du kör en 3700x så funkar det bra, om du har definitiva planer på att köpa en 3950x och ganska snart då skulle jag ärligt talat byta till ett annat moderkort, ska du behålla din 3700x i ett par år med det moderkortet så kan du byta bord igen senare när du då tänkt byta cpu.

Som sagt, vill du köra 3900x/3950x ganska snart, byt till ett annat, kan du köra 3700x rätt länge så spelar det mindre roll.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Värt att tänka på är att Bluetooth 5.0 inte är något man hittar i några USB-donglar. Knappt man hittar 4.2 ens och om man ens gör det är räckvidden och kvaliten ofta riktigt dålig.
Att få det direkt i moderkortet kan vara värt den extra kostnaden det innebär. WiFi är inte lika användbart (för mig) och just det har förblivit oanvänt och otestat i mitt system så här långt.

Det sagt är jag rätt missnöjd med mitt MSI-moderkort med. Kommer behålla den, iallafall tills något bättre än X570 släpps, men det faktum att MSI redan har glömt bort att mitt 3000kr+ modekort existerar är något störande. Moderkortet ifråga: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147969

Permalänk
Medlem

@Mr_Mattson: Om du inte överklockar så ska det inte vara ett problem. Runt 70-80 grader hamnade moderkortet på vid stock med en 3900X när det var ett väl ventilerat chassi. Titta på slutet av videon så nämner Steve att kortet fungerar helt ok under vanlig inställning (ej överklock) även i längre cinebench tester.
Tror heller inte att det bör vara något större bekymmer med en 3950X men det vet vi inte än då 3950X inte finns att testa

Om du ej överklockar och ej tänker köra 3950X så borde de vara helt lugnt.

Annars verkade Asus Tuf gaming tuffa på till ett bra pris (dock utan wifi och bt?)

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

@Mr_Mattson: Om du inte överklockar så ska det inte vara ett problem. Runt 70-80 grader hamnade moderkortet på vid stock med en 3900X när det var ett väl ventilerat chassi. Titta på slutet av videon så nämner Steve att kortet fungerar helt ok under vanlig inställning (ej överklock) även i längre cinebench tester.
Tror heller inte att det bör vara något större bekymmer med en 3950X men det vet vi inte än då 3950X inte finns att testa

Om du ej överklockar och ej tänker köra 3950X så borde de vara helt lugnt.

Annars verkade Asus Tuf gaming tuffa på till ett bra pris (dock utan wifi och bt?)

Det finns en wifi/bt version av asus tuf. Kostar 2890 kr på proshop.

Men om jag inte behöver byta kort så är det väll gött att slippa allt krångel med att skicka tillbaka osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan byta wifi/bt modul på moderkortet.

Det är en vanlig M2-slot som gömmer sig på moderkortet, och en liten shield för wifit.
Här är en bild på gaming edge wifi med den bortskruvad

en wifi 6 / BT 5.0 modul kostar 200kr på proshop
https://www.proshop.se/Naetverkskort-adaptrar-osv/Intel-Wi-Fi...

Man skruvar bort en skruv på shielden på bilden, och tar bort plåten, där under sitter wifi-modulen som man tar bort med ytterligare en skruv. sedan klickar man av en liten plasthållare som håller wifi-antennsladdarnas kontakter i läge.

Dock så störde wifi6 ut all annan wifi här hemma, så min router dog hela tiden. (technocolor skräp), och inväntar leverans på min nya router innan jag kan testa hur det blir.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

En bra sak med MSI-korten är dock fläktens position på moderkortet.
Såhär ser det ut när mitt 2060 rog strix oc är installerat, det kortett är 2.5 platser högt.

Fläkten har lite fri luft att dra in, medans på till exempel Asus-korten så sitter chipset-fläkten så högt upp att den dels suger in varmluft ifrån grafikkortet och att även vissa grafikkort tar i fläkten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz