Permalänk
Medlem

Jag undrar också vad man ska ändra för inställningar för bäst bild som möjligt för HDR?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Jag undrar också vad man ska ändra för inställningar för bäst bild som möjligt för HDR?

Det finns ingen inställning som är "bäst". Det kommer av sin egen rimlighet att du inte behöver en uppsjö av reglage ifall det redan fanns en "bäst" att utgå ifrån.

Vad som finns är möjligheten att få det mer eller mindre rätt och med en hel del godtycke, likt rummets beskaffenhet, anpassa ljusnivåerna i bilden. Rtings går igenom inställningarna i sitt test och ger förslag: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90r-qled/setti...

Vad gäller Dolby Atmos så har du troligtvis inte Dolby Atmos i nuläget. Men det bör din TV eller Soundbar kunna bekräfta på något sätt. Generellt kräver Dolby Atmos hårdvarustöd hela vägen och när du kör från dator även stödet i mjukvara. Tror kraven är Spring update för W10. Googlar jag på ämnet (rekommenderas för övrigt – istället för att bumpa) verkar det som att VLC inte hanterar detta.

Q90R kan inte skicka vidare Dolby Atmos via eARC, utan du får Dolby Atmos endast när du kopplar en källa direkt till ditt Atmos-kapabla ljudsystem. Du får till exempel Dolby Atmos via källor som AppleTV och moderna (men inte alla) UHD BD-spelare från UHD skivor mastrade för Dolby Atmos.

Så länge du kör VLC och liknande får du räkna med att ett extra lager av oklarheter och inkompabilitet. Vill du ha det allra senaste i fråga om teknik och format behöver du välja en annan strategi, till exempel AppleTV eller UHD BD-spelare med skivor.

Permalänk
Medlem

@socsoc

Om det är Plex Media Player (ej appen från store) så stödjer den Atmos. Plex säger True HD 7.1. Dock stödjer den ej HDR.

Atmos fungerar bra i Windows, HDR är tråkigare att konfigurera för lokala videofiler. Stödet för båda beror såklart på vilken mediaspelare man använder.. Just Plex och HDR kräver att du använder Dsplayer och madvr, men Dsplayer är utdaterad och kommer med sina egna små problem.

Vad du behöver för att (utan strul) ha HDR stöd och Atmos är en Nvidia Shield. Den stödjer HDR och passthrough av lossless dolby atmos. Det är ditt enda alternativ med tanke på att du sa att atmos var viktigt för dig. ATV (tror jag) och CC ultra stödjer endast lossy atmos.

HDR fungerar, men det beror vad din soundbar klarar av att skicka vidare till tvn.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det finns ingen inställning som är "bäst". Det kommer av sin egen rimlighet att du inte behöver en uppsjö av reglage ifall det redan fanns en "bäst" att utgå ifrån.

Vad som finns är möjligheten att få det mer eller mindre rätt och med en hel del godtycke, likt rummets beskaffenhet, anpassa ljusnivåerna i bilden. Rtings går igenom inställningarna i sitt test och ger förslag: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/q90-q90r-qled/setti...

Vad gäller Dolby Atmos så har du troligtvis inte Dolby Atmos i nuläget. Men det bör din TV eller Soundbar kunna bekräfta på något sätt. Generellt kräver Dolby Atmos hårdvarustöd hela vägen och när du kör från dator även stödet i mjukvara. Tror kraven är Spring update för W10. Googlar jag på ämnet (rekommenderas för övrigt – istället för att bumpa) verkar det som att VLC inte hanterar detta.

Q90R kan inte skicka vidare Dolby Atmos via eARC, utan du får Dolby Atmos endast när du kopplar en källa direkt till ditt Atmos-kapabla ljudsystem. Du får till exempel Dolby Atmos via källor som AppleTV och moderna (men inte alla) UHD BD-spelare från UHD skivor mastrade för Dolby Atmos.

Så länge du kör VLC och liknande får du räkna med att ett extra lager av oklarheter och inkompabilitet. Vill du ha det allra senaste i fråga om teknik och format behöver du välja en annan strategi, till exempel AppleTV eller UHD BD-spelare med skivor.

Du har rätt ang "bästa inställning". Har pillat nu en hel del i inställningarna och fått till HDR ganska bra tycker jag iaf. Testat även spela HDR med TV:ns egen YouTube app och det skiljer inte så mycket i kvalite. Förut så blev skärmen nedtonad och mörk men nu är det ganska ljust och bra skärpa med HDR aktiverat. Jag hade dock önskat se hur bra Nvidia Shield levererar för vill ha bästa möjliga bild.

Har testat koppla HDMI från datorn direkt till TV:n och funkat med Atmos. Funkar även när jag kopplar till min Soundbar Samsung HW-Q96R.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Jag hade dock önskat se hur bra Nvidia Shield levererar för vill ha bästa möjliga bild.

Som de flesta källor fungerar idag är det inte bättre eller sämre, utan rätt eller fel. Nvidia Shield gör under de enkla omständigheterna rätt. Det vill säga skickar Netflix och Youtubes bild så som det videoströmmen avkodas enligt Netflix och Youtubes algoritmer. I den mån det finns variationer mellan källor är det ofta minutiösa. Det råder betydligt större variation i din TV baserat på hur varmkörd den är och var på panelen du tittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

@socsoc

Om det är Plex Media Player (ej appen från store) så stödjer den Atmos. Plex säger True HD 7.1. Dock stödjer den ej HDR.

Atmos fungerar bra i Windows, HDR är tråkigare att konfigurera för lokala videofiler. Stödet för båda beror såklart på vilken mediaspelare man använder.. Just Plex och HDR kräver att du använder Dsplayer och madvr, men Dsplayer är utdaterad och kommer med sina egna små problem.

Vad du behöver för att (utan strul) ha HDR stöd och Atmos är en Nvidia Shield. Den stödjer HDR och passthrough av lossless dolby atmos. Det är ditt enda alternativ med tanke på att du sa att atmos var viktigt för dig. ATV (tror jag) och CC ultra stödjer endast lossy atmos.

HDR fungerar, men det beror vad din soundbar klarar av att skicka vidare till tvn.

Det är Plex Media Player från Plex hemsida. Menar du att den stödjer Atmos men inte HDR? Vad är Madvr och Dsplayer? Hur fungerar det med Plex Media Player?

Du rekommenderar Nvidia Shield. Jag undrar om du både testat HDR i Windows 10 och Nvidia Shield och vad du tycker om vilken av dom levererar bäst HDR kvalite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det är Plex Media Player från Plex hemsida. Menar du att den stödjer Atmos men inte HDR? Vad är Madvr och Dsplayer? Hur fungerar det med Plex Media Player?

Du rekommenderar Nvidia Shield. Jag undrar om du både testat HDR i Windows 10 och Nvidia Shield och vad du tycker om vilken av dom levererar bäst HDR kvalite?

Plex Media Player använder mpv player som inte stödjer HDR. Du kommer inte kunna få HDR om du använder Plex Media Player (oavsett vad folk säger på internet). Mpv tonemappar dock bra.

Här finns en guide för att få dsplayer och Plex HDR att rulla, även med dolby atmos och dts:x..
https://forums.plex.tv/t/howto-4k-hdr-and-mvc-3d-in-plex-for-...

Med ovanstående slår man av HDR i Windows och låter madvr skicka metadata när man slår på en film. TVn märker detta och går in i HDR läget..

HDR via dsplayer med madvr och genom nvidia shield är samma samma. Det är bara tusen gånger enklare med en nvidia shield.

Jag har använt Windows 10 och Plex i flera år. Med HDR i ca 1 år när jag skaffade en OLED TV. Windows 10 HDR är ett träsk.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Plex Media Player använder mpv player som inte stödjer HDR. Du kommer inte kunna få HDR om du använder Plex Media Player (oavsett vad folk säger på internet). Mpv tonemappar dock bra.

Här finns en guide för att få dsplayer och Plex HDR att rulla, även med dolby atmos och dts:x..
https://forums.plex.tv/t/howto-4k-hdr-and-mvc-3d-in-plex-for-...

Med ovanstående slår man av HDR i Windows och låter madvr skicka metadata när man slår på en film. TVn märker detta och går in i HDR läget..

HDR via dsplayer med madvr och genom nvidia shield är samma samma. Det är bara tusen gånger enklare med en nvidia shield.

Jag har använt Windows 10 och Plex i flera år. Med HDR i ca 1 år när jag skaffade en OLED TV. Windows 10 HDR är ett träsk.

Stödjer Plex klienten i Nvidia Shield HDR och Atmos?

Permalänk
Medlem

@socsoc: Ja, det finns en inställning i Plex appen som tillåter passthrough av ljudströmmen. Både HDR och Atmos fungerar.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Testade en annan spelare vid namn 5Kplayer och ska kunna hantera 4K HDR. Testade spela en film med HDR och HDR påslaget och då blev skärmen grå som vanlig. När jag slår av HDR så blir bilden mycket ljus och väldigt mycket skärpa med 5Kplayer. När jag jämför en scen med VLC mot 5Kplayer så är det stor skillnad mot VLC som ser lite nedtonad. Kollade display info med TV fjärrkontrollen så är HDR inte på och det brukar stå när jag slår på HDR i Windows. Hur kan det komma sig att det är så stor skillnad bildkvalite mellan spelarna?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av socsoc:

Testade en annan spelare vid namn 5Kplayer och ska kunna hantera 4K HDR. Testade spela en film med HDR och HDR påslaget och då blev skärmen grå som vanlig. När jag slår av HDR så blir bilden mycket ljus och väldigt mycket skärpa med 5Kplayer. När jag jämför en scen med VLC mot 5Kplayer så är det stor skillnad mot VLC som ser lite nedtonad. Kollade display info med TV fjärrkontrollen så är HDR inte på och det brukar stå när jag slår på HDR i Windows. Hur kan det komma sig att det är så stor skillnad bildkvalite mellan spelarna?

Enkelt svar. De är olika kalibrerade\inställda. Du måste kalibrera sådant själv då windows är riktigt struligt med HDR.
Gör dig själv en tjänst och ge upp på att få HDR att funka med din dator. Köp en Nvidia Shield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Enkelt svar. De är olika kalibrerade\inställda. Du måste kalibrera sådant själv då windows är riktigt struligt med HDR.
Gör dig själv en tjänst och ge upp på att få HDR att funka med din dator. Köp en Nvidia Shield.

Ja du har rätt. Ska ta och köpa Nvidia shield och testa det

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte välja RGB 10bit Fullständig dynamisk område? Kan bara välja 4:4:2 10bit Begränsat dynamisk område.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av socsoc:

Varför kan jag inte välja RGB 10bit Fullständig dynamisk område? Kan bara välja 4:4:2 10bit Begränsat dynamisk område.

Därför att 18 Gbps-bandbredden över HDMI endast räcker 10 bitar vid 4K/60 Hz vid just 4:4:2-subsampling som "bäst". För RGB eller YCbCr 4:4:4 i 10-bitars och 4K/60 behöver du mer bandbredd än vad som är möjligt med dagens HDMI-källor.

Du behöver sänka frekvensen på signalen, likt 4K/24 för film eller köra med 4:4:2-subsampling för att ligga kvar 10 bitar för HDR vid 60 Hz. Eller vänta in nya källor som kör HDMI 48 Gbps FRL. Vilket kan dröja ett tag. Inga grafikkort på marknaden klarar detta.

Permalänk
Medlem

Som sagt så ställer tvn om sig själv när det är HDR. Ett enkelt sätt att se om det är aktiverat är att gå in i bildinställningar och se om ljusstyrkan är på max. Är den det så är HDR på. Detta förutsätter att du inte redan kör på max ljusstyrka innan :P. Har själv en q90f och på den så applicerar den HDR på det visningsläge som är påslaget. Så om jag tex har filmläge och kollar HDR så använder tvn mina inställningar för det läget vilket gör att bilden blir väldigt mörk. Rekommenderar att köra HDR på standard-läget. Du kan ju även skaffa Amazon Prime och testa runt lite, där ingår ju 4k och HDR för 32kr/mån

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goong:

Jag streamar från en NAS med 4k HDR och har Dolby Atmos/dts:x på min Nvidia Shield. Shielden går in i min NAD-reciever och vidare till TVn.

Det var för mycket meck att hålla på med PC

Skickades från m.sweclockers.com

Så långt kom jag i tråden

Japp, Windows, HDR och ATMOS är inte kul från PC. Och Samsung verkar genom sina senaste FW uppdateringar inte gilla PC. PC + HDR + Samsung Soundbar + TV kan bli svart ruta och meddelandet att upplösningen inte stöds. Och att slå på ATMOS i Windows ger ett helsike tryck i ljudet men pausar man eller startar tex ett klipp på YouTube dröjer det någon sekund innan man får ljud. Kör numera optiskt och har Shield för HDR/ATMOS film och Xbox One för Netflix ATMOS (fungerar också med APTV 4K). Samsung appen har inget stöd för ATMOS genom Netflix. Inte heller Shield.

Skrivet av Laxpudding:

Därför att 18 Gbps-bandbredden över HDMI endast räcker 10 bitar vid 4K/60 Hz vid just 4:4:2-subsampling som "bäst". För RGB eller YCbCr 4:4:4 i 10-bitars och 4K/60 behöver du mer bandbredd än vad som är möjligt med dagens HDMI-källor.

Du behöver sänka frekvensen på signalen, likt 4K/24 för film eller köra med 4:4:2-subsampling för att ligga kvar 10 bitar för HDR vid 60 Hz. Eller vänta in nya källor som kör HDMI 48 Gbps FRL. Vilket kan dröja ett tag. Inga grafikkort på marknaden klarar detta.

Standarden som är satt för Blu-Ray UHD 4K är inte den 4:2:0? Hittade denna för oss ej insatta trevliga film länkad på en sida för oss som undrar över detta med subsampling och 4:4:2, 4:4:0, 4:4:4. Själv kör jag med full RGB i inställningarna i Nvidia och PC-läge på min TV. Inbillar mig att text går lättare att läsa men det kan vara placebo.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av yrfhar:

Standarden som är satt för Blu-Ray UHD 4K är inte den 4:2:0?

All slutkonsumtionsformat av video, DVD, Blu-ray, digital-TV, Youtube etc. – även de flesta jpeg-bilder, använder 4:2:0 subsampling eftersom det är ett så effektivt sätt att reducera datamängden som krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Ja du har rätt. Ska ta och köpa Nvidia shield och testa det

Har haft Shield TV Pro sedan den kom ut i 2015, och måste säga den har fungerat bra, med undantag för fjärrkontrollen.. Den dog efter en FW uppdatering några år tillbaka.

Det enda jag kommer på som jag personligen tycker är tråkigt, men inte blir en dealbreaker då det inte finns något bättre på marknaden är at den stöder inte HDR på Youtube, och ej Dolby Vision som ger i mitt tycke något bättre bild än vanlig HDR(10?), men samtidigt skulle det komma en ny Shield TV med stöd för detta skulle jag lätt köpt den med.

Dom har varit riktigt duktig på SW uppdateringer o.l så kan absolut inte klaga där.

Screenshot på Kodi med Embuary skin, använder en virtualiserad Emby server.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Samsung Q90R ska stödja HDR Plus. Testade spela upp en HDR Plus film men när jag kollar så är bara vanligt HDR som är aktiv. Hur vet man att HDR Plus är i gång?

Permalänk
Bildexpert 📺

@socsoc: Jag har ännu inte kört HDR+ så jag vet inte exakt hur Samsungs TV beter sig eller meddelar info om HDR+. Dock vet jag att HDR+ är helt bakåtkompatibelt med HDR10 då det är samma material, samma film så att säga. Det som skiljer sig är metadata för HDR+ och hur det appliceras.

Kommer inte HDR+ metadata med filmen på grund av att någon del i kedjan inte hanterar HDR+ blir det fortfarande en HDR10-bild som kommer fram. Så skickar källan HDR+ och TV:n saknar stöd för HDR+ blir det fortfarande en film du kan titta på vilket är poängen.

Den källa jag vet– inte testat själv – ska ge HDR+ är Amazon Prime. Möjligt att detta fungerar via Amazon Appen i Samsung. Vissa UHD-BD-titlar ska också kodas med HDR+ metadata men detta kräver att BD-spelaren hanterar HDR+ metadata vilket är ovanligt.

Så sitter du fortfarande med din dator och försöker få det att fungera så har du antagligen svaret där. Programmen du använder kan inte hantera HDR+ metadata och allting defaultar tillbaka till gamla vanliga HDR10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@socsoc: Jag har ännu inte kört HDR+ så jag vet inte exakt hur Samsungs TV beter sig eller meddelar info om HDR+. Dock vet jag att HDR+ är helt bakåtkompatibelt med HDR10 då det är samma material, samma film så att säga. Det som skiljer sig är metadata för HDR+ och hur det appliceras.

Kommer inte HDR+ metadata med filmen på grund av att någon del i kedjan inte hanterar HDR+ blir det fortfarande en HDR10-bild som kommer fram. Så skickar källan HDR+ och TV:n saknar stöd för HDR+ blir det fortfarande en film du kan titta på vilket är poängen.

Den källa jag vet– inte testat själv – ska ge HDR+ är Amazon Prime. Möjligt att detta fungerar via Amazon Appen i Samsung. Vissa UHD-BD-titlar ska också kodas med HDR+ metadata men detta kräver att BD-spelaren hanterar HDR+ metadata vilket är ovanligt.

Så sitter du fortfarande med din dator och försöker få det att fungera så har du antagligen svaret där. Programmen du använder kan inte hantera HDR+ metadata och allting defaultar tillbaka till gamla vanliga HDR10.

Jag pratade med supporten hos Samsung och dom skulle återkomma med hur man vet när HDR Plus är i gång. Dom hårdvarorna jag använder mig av är Samsung Q90R TV, Samsung Sound bar och Geforce GTX 1050 Ti. TVn och Sound baren vet jag att dom klarar av HDR Plus och det står även om det på deras hemsida. HDMI kabeln är från Supra och vet att den klarar av HDMI 2.0 specsen. Jag vet dock inte om GPUn klarar av HDR Plus? Ska vara HDMI 2.0b iaf. Spelaren jag använder mig av är Potplayer med MadVR och den klarar vanlig HDR utan problem. Jag gissar på att problemet ligger hos Spelaren eller MadVR men jag kan ha fel? Hittar inget info om varken Potplayer eller MadVR stödjer HDR Plus. Blir det extra bandbredd med HDR Plus så kanske inte HDMI 2.0 kablar är inte tillräckliga?
Testade även att föra över filmen till en hård disk och spela upp den med Samsungs inbyggda spelare och det visades ingen indikation om att HDR Plus kördes. Kanske inbyggda spelaren inte klarar av HDR Plus.