Tips på hur en dator för 10.000kr blir så bra som möjligt för spel

Permalänk
Medlem

Tips på hur en dator för 10.000kr blir så bra som möjligt för spel

Hej,

Ska hjälpa till att bygga min systerdotters första dator och behöver lite input.

Detta är min grund. Och det som behövs lägga till är ett grafikkort och chassi (hon kollar på chassi runt 800kr).
Med andra ord så ska det för 10.000kr ingå skärm och dator. Mus, tangentbord och windows10 är redan fixat!
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12735315

Kör gärna på M2 diskar då prisskillnaden inte blir så stor och känns nice att slippa några extra kablar till hårddisken (men större storlek gör det mer värt såklart att ändra. Vill gärna ha moderkort med 2st M2-platser också.
Hon spelar många av de populära spelen (fortnite osv) och just nu spelas det på en laptop som är bra för mycket men inte spel iallafall.
Så ett grafikkort för runt 2000-2500kr (kanske 3000kr), funderar lite på om jag skulle ge henne som tidig julklapp att köpa chassit till henne.

Behöver bli en stabil dator då de bor 30mil bort om support skulle behövas

Tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett Sapphire RX 580 8GB ligger väl i den prisklassen?

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

@MrMadMax

Jag har lagt till GPU och chassi och landar på detta:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12736448

Är det någon anledning till at ni valt en 27" skärm?

Här är en då jag har bytt till en 24" skärm som har 75Hz samt Freesync:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12736450

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte köpa 9400f. Den presterar visserligen bra i t.ex. Fortnite, men grafikkortet är en större flaskhals, och 9400F med 6 trådar kommer att åldras sämre än Ryzen 2600 med 12 trådar.

Jag skulle också välja att sätta 200kr till på 3200mhz ram. Sen så väljs ju chassit förstås efter smak, men själv gillar jag Define Mini C, så det blev ett sånt

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle inte köpa 9400f. Den presterar visserligen bra i t.ex. Fortnite, men grafikkortet är en större flaskhals, och 9400F med 6 trådar kommer att åldras sämre än Ryzen 2600 med 12 trådar.

https://komponentkoll.se/bild/ABkuA.png

Jag skulle också välja att sätta 200kr till på 3200mhz ram. Sen så väljs ju chassit förstås efter smak, men själv gillar jag Define Mini C, så det blev ett sånt

Håller med Ryzen-runket den här gången

Det är dumt att snåla in på en processor om man ska köra intel, långa klockfrekvenser blir ett gissel. Eftersom det är prisvärdhet som eftersöks här, är det svårt att slå ryzen

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag skulle inte köpa 9400f. Den presterar visserligen bra i t.ex. Fortnite, men grafikkortet är en större flaskhals, och 9400F med 6 trådar kommer att åldras sämre än Ryzen 2600 med 12 trådar.

https://komponentkoll.se/bild/ABkuA.png

Jag skulle också välja att sätta 200kr till på 3200mhz ram. Sen så väljs ju chassit förstås efter smak, men själv gillar jag Define Mini C, så det blev ett sånt

Då är mitt tips att skippa att köpa en kylare då det följer med en fullt kapabel kylare till Ryzen 5 2600 Så kan han lägga de pengarna på snabbare minnen till exempel.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

@Sando:
Nästan bra. Hade varit bättre o byta cpu till en r5 3600 och ta bort kylaren och ta ett lite billigare chassi för att nå 10 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Då är mitt tips att skippa att köpa en kylare då det följer med en fullt kapabel kylare till Ryzen 5 2600 Så kan han lägga de pengarna på snabbare minnen till exempel.

Skrivet av Jonathanknet:

@Sando:
Nästan bra. Hade varit bättre o byta cpu till en r5 3600 och ta bort kylaren och ta ett lite billigare chassi för att nå 10 000kr.

Jag håller inte med. Kylaren som kommer med är okej, men väldigt högljudd. Själv skulle jag nog sätta 230kr på en bättre kylare. Det är förstås en smaksak, men för mig är det ett enkelt val.

Sen så kan man förstås tycka att det är värt pengarna att gå upp till 3600, men för 850kr till är det inget självklart val i den budgeten. Då skulle antagligen ett bättre grafikkort ha större påverkan. Chassit jag valde var närmast för att det var i samma prisklass, men jag kunde gott också rekommendera Fractal Design Core 1100, så sparar man ännu 400kr.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Här är ett förslag.

Mvh
Simon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Helt okej grund, men Samsung-disken är för dyr för att vara värt det här. Bättre att köpa en billigare och större WD Blue eller Intel 660P.

Sen så är GTX 1660 ett bättre val för praktiskt taget samma pris (mer prestanda, tystare, strömsnålare).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sando:

Jag håller inte med. Kylaren som kommer med är okej, men väldigt högljudd. Själv skulle jag nog sätta 230kr på en bättre kylare. Det är förstås en smaksak, men för mig är det ett enkelt val.

AMD kylare låter mycket på grund av att de ger mycket varv redan på "låga" inställningar. 50% fraktfart ger 2000 rpm.
Det går ju fixa enklet. Sänk hastigheten på fläkten vid låga temp och det blir tyst.. Jag har 0% fart vilket faktist ger 1000rpm på amd fläktar och 1000rpm är vad man behöver på en 2600 även vid rätt hög belastning.
Med andra ord.. ändra varv på fläkten och original kylare är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Helt okej grund, men Samsung-disken är för dyr för att vara värt det här. Bättre att köpa en billigare och större WD Blue eller Intel 660P.

Sen så är GTX 1660 ett bättre val för praktiskt taget samma pris (mer prestanda, tystare, strömsnålare).

Jag håller med om GTX 1660, visste inte att det var så bra pris på dem. +200 kr för 15% mer prestanda.

Jag håller inte med om WD blue och Intel 660p. Har haft massor av samsung diskar genom tiderna. Alla fungerar fortfarande perfekt Någon hundring mer för vad jag tycker är ett premium märke är värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simoneriksson:

Jag håller med om GTX 1660, visste inte att det var så bra pris på dem. +200 kr för 15% mer prestanda.

Jag håller inte med om WD blue och Intel 660p. Har haft massor av samsung diskar genom tiderna. Alla fungerar fortfarande perfekt Någon hundring mer för vad jag tycker är ett premium märke är värt det.

Någon hundring mer för ett premiummärke, och halva storleken.

Jag har själv haft samsung-diskar i mina senaste tre burkar, men på en strikt budget skulle jag ta nåt annat istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla tips och all hjälp.
Låter vettigt med valet utav AMD istället för Intel. Så att det blir framtidssäkert.
Är 3200Mhz minnen "the-way-to-go"? Även om jag inte tror att hon kommer överklocka.

Jag gick igenom mina gömmor och hittade mitt AMD 580 som jag köpte på black-friday. Så det tänkte jag att jag kunde ge till henne som en tidig julklapp så blir det runt 2000kr till att maximera övrigt datorprestanda med. Är det fortfarande AMD som gäller isåfall?
Kanske bättre att använda de extra pengar som det blir till datorn till en schysst CPU-Kylare och en större SSD?

Hon har bestämt sig för detta chassi:
https://www.computersalg.se/i/4973572/antec-dp301m-tower-micr...

Och hon har hittat att det finns RGB fläktar. Så antar att det får införskaffas lite såna fläktar.
Är man 15år så är man

PS: Funkar ASUS TUF B450M-PRO GAMING med Ryzen 3000 cpu:er? Tänte isåfall att man kunde lyxa till det och köra en AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB.

Ha en fin helg!

Visa signatur
Permalänk

Köp inte en 60hz skärm...

Visa signatur

Strix 1080 ti
Intel i7 7700k
DDR4 16GB 3200mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Tusen tack för alla tips och all hjälp.
Låter vettigt med valet utav AMD istället för Intel. Så att det blir framtidssäkert.
Är 3200Mhz minnen "the-way-to-go"? Även om jag inte tror att hon kommer överklocka.

Jag gick igenom mina gömmor och hittade mitt AMD 580 som jag köpte på black-friday. Så det tänkte jag att jag kunde ge till henne som en tidig julklapp så blir det runt 2000kr till att maximera övrigt datorprestanda med. Är det fortfarande AMD som gäller isåfall?
Kanske bättre att använda de extra pengar som det blir till datorn till en schysst CPU-Kylare och en större SSD?

Hon har bestämt sig för detta chassi:
https://www.computersalg.se/i/4973572/antec-dp301m-tower-micr...

Och hon har hittat att det finns RGB fläktar. Så antar att det får införskaffas lite såna fläktar.
Är man 15år så är man

PS: Funkar ASUS TUF B450M-PRO GAMING med Ryzen 3000 cpu:er? Tänte isåfall att man kunde lyxa till det och köra en AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB.

Ha en fin helg!

Den funkar efter bios-uppdatering, men du behöver en annan am4-cpu för det. Jag skulle rekommendera ett av MSI:s b450-moderkort ur MAX-serien. De har direkt kompsbilitet med Ryzen 3000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum