Permalänk

Hur tänka kring nytt hemmanätverk?

Jag och min familj har flyttat in i ett stort hus. Inom 1-2 mån kommer fiber från Jönköpings stadsnät att installeras och det kommer installeras via fjärrvärmeanslutningen i källaren. Min stationära dator står i kontoret i källaren och det är den enda enheten jag vill ha fast kabel till. Vi kommer ha TV, hemmabio, spelkonsol på vån 1 som behöver uppkoppling samt div surfplattor, laptops och telefoner utspritt på samtliga 4 plan. Vi använder nätverk till mkt streaming, nedladdning, onlinespel mm.

Jag funderar på mesh-varianten och det finns ju en uppsjö av olika alternativ. Jag har också läst hos en del tillverkare att de rek primärhubben i mitten av huset. Den, enligt vad jag har läst, ska ha fast anslutning så det blir jordens längst nätverkskabel från medieomvandlaren i källaren om jag ska följa den rekommendationen. Vi kommer köra Telia 250/100 in i huset.

Hur skapar jag ett så bra nätverk om möjligt för alla enheter?

Permalänk
Rekordmedlem

Du tänker fel, tänk kabel.
Du bör åtminstone montera nätverksvägguttag på varje våning så att du kan ansluta minst en accesspunkt per våning även om du tvunget ska ansluta klienterna med wifi men flörsök att undvika wifi så mycket det bara går om du vill ha ett snabbt och väl fungerande nätverk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur är det att seriekoppla mesh-accesspunkterna?

Jag har precis installerat mesh-nätverk i lägenheten men även om en accesspunkt är brevid datorn så får jag små lagg i spel. Så blev kabel igen.

Permalänk
Medlem

Gör rätt från början! All stationär utrustning SKA ha kabel. Bara mobil utrustning ska ha wifi och de ska komma från centralt placerade accesspunkter. Du kommer tacka oss sedan.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du tänker fel, tänk kabel.
Du bör åtminstone montera nätverksvägguttag på varje våning så att du kan ansluta minst en accesspunkt per våning även om du tvunget ska ansluta klienterna med wifi men flörsök att undvika wifi så mycket det bara går om du vill ha ett snabbt och väl fungerande nätverk.

Är det svårt att göra själv? Antar att jag måste ha kablar mellan våningsplanen och vägguttagen lik förbannat? Eller gör bolaget som installerar medieomvandlaren detta kanske?

Permalänk
Medlem

Skulle säg åtminstone ett uttag per våning +vid TV och spelkonsol.
Gissar att TVn kommer använda en hel del traffik som kommer från video tittande.

Desto mindre du förlitar dig på trådlöst desto mindre problem kommer du ha problem med överbelastning
eller när hela grannskapet kör allt via sina trådlösa enheter och det inte finns mera kanaler oanvända.

Ser ju ut att bli allt ska vara smarta enheter via trådlöstraffik.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Är det svårt att göra själv? Antar att jag måste ha kablar mellan våningsplanen och vägguttagen lik förbannat? Eller gör bolaget som installerar medieomvandlaren detta kanske?

De som installerar medieomvandlaren kommer mest troligt bara installera den om ni inte kommit överens om något annat. Jag hade minimum satsat på att dra kabel till där du har tvn. Satt en switch och access punkt där.

Permalänk
Medlem

@lunaspice: Det är inte så svårt, mest pilligt och endel planerande för att inte borra i el eller vattenrör.
Beror på hur händig man är dock,

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lunaspice:

Är det svårt att göra själv? Antar att jag måste ha kablar mellan våningsplanen och vägguttagen lik förbannat? Eller gör bolaget som installerar medieomvandlaren detta kanske?

De som drar in bredbandet brukar bara montera de delarna i samband med installationen.
När vi drog in fiber (vi gjorde det i egen regi och äger nätet i föreningen) så hade vi innan fiberinstallationen kontaktat en lokal installatör av nätverk och kabeltv som de som ville kunde köpa till installation i huset av i samband med att fibern installerades.
Det är inte så svårt att installera kabel själv men det kräver ju lite pyssel, delar finns ganska lättillgängliga och det kräver väl bara 1 eller möjligen 2 specialverktyg hur man nu ser på det, ett Kroneverktyg och en installationsborr (lång) resten är inga konstigheter utan det löser man med de verktyg man ändå bör ha om man har hus. Enklare Kroneverktyg kostar dig en hundring
https://www.kabelbutiken.com/kroneverktyg?gclid=EAIaIQobChMIg...
I övrigt behöver du bara förbrukningsmaterialet och din egen tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lunaspice:

Är det svårt att göra själv? Antar att jag måste ha kablar mellan våningsplanen och vägguttagen lik förbannat? Eller gör bolaget som installerar medieomvandlaren detta kanske?

Dom som installerar mediaomvandlaren gör det inte.

Det är inte särskilt svårt att göra själv. Frågan är bara hur snyggt och avancerat du vill göra det.
Kabel mellan våningsplanen blir ett måste, uttag är inte lika viktigt men det är att föredra.
Patchpanel är inte heller ett måste men det blir snyggt och enkelt i ett senare skede.

Vill du inte göra det själv så kan en elektriker göra det (och dom gör det oftast snyggare och snabbare) .

Permalänk
Skrivet av robertlindgren82:

Dom som installerar mediaomvandlaren gör det inte.

Det är inte särskilt svårt att göra själv. Frågan är bara hur snyggt och avancerat du vill göra det.
Kabel mellan våningsplanen blir ett måste, uttag är inte lika viktigt men det är att föredra.
Patchpanel är inte heller ett måste men det blir snyggt och enkelt i ett senare skede.

Vill du inte göra det själv så kan en elektriker göra det (och dom gör det oftast snyggare och snabbare) .

Svärfar är elektriker så vi kan säkert hjälpas åt. Känns som att ni alla är överens om att vägguttag (för stationära enheter och accesspunkter) på samtliga våningsplan är det bästa valet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Svärfar är elektriker så vi kan säkert hjälpas åt. Känns som att ni alla är överens om att vägguttag (för stationära enheter och accesspunkter) på samtliga våningsplan är det bästa valet?

För din skull och framtiden så kör kabel som nämnts, du kommer tacka oss senare för att du drog kabel. Sen är det ju dessutom ett hus så du äger det ju själv så det är ännu bättre att lägga ner lite tid på att göra det bra från början. Alla enheter som har nätverksuttag bör man köra det på. Du kan med fördel använda en switch vid tv så du får in alla enheter genom att bara dra en kabel dit.
Sedan kompletterar du med wifi där det behövs för att få önskad täckning och hastighet. Som vanligt här på swec så rekommenderar jag ubiquiti APs lite/pro beror på budget och krav. Du använder med fördel en patchpanel i ex källaren. Svärfar bör veta hur man använder en sådan Sen fördelen med ett fast uttag istället för att kontaktera kabeln direkt är att du får en "fast" installation, så inget som du behöver plugga i/ur som sluter. Så det ska mao hålla i Många år framöver. Sen använder du önskad längd på kabeln ifrån enheten till uttaget istället. Ger därmed lite mer flexibilitet om du behöver möblera om etc.

Tips är att du köper en router som bara agerar router ex edgerouter lite/x. Ska du ha mer än par APs så är det inte fel med en POE switch. Ubiquitis 60 W 8p är helt ok för det. Du har 4 uttag som du kan köra APs på, ger en snyggare å mer mindre sladdar. Dock kräver det en kabel direkt till APn. Annars kör du med POE injektor som följer med.

Visa signatur

.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lunaspice:

Svärfar är elektriker så vi kan säkert hjälpas åt. Känns som att ni alla är överens om att vägguttag (för stationära enheter och accesspunkter) på samtliga våningsplan är det bästa valet?

Ja som minst bör du montera uttag så du kan ha en accesspunkt per våning men ännu bättre är det om du ansluter allt som går via kabel så att börja med att fixa ett fast uttag per våning är ju en bra start och är det rimligt enkelt så monterar du flera vägguttag per våning men det går ju även att förgrena "våningsuttaget" med en liten switch.om du bara sätter ett uttag per våning som dras ner till källaren i stället för att gör ett lan där alla uttag kopplas till en patchpanel.
Försök att bara ansluta det som tvunget måste ha wifi med wifi, har apparaten ett uttag för fast anslutning så använd det så långt det går och speciellt om det är nått som har lite högre krav på nätet, det blir en trevligare upplevelse och du kommer inte att ångra om du bygger ett kablat nät i huset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om det är IPTV du skall så kan det behövas en separat kabel för detta.
Så det kan vara en bra íde att sätta uttag där teven kommer att stå.

Den kabel du skall ha är Solid UTP CAT 6a
Kjell har ganska bra info om hur man bär sig åt:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/natverk/k...

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De som drar in bredbandet brukar bara montera de delarna i samband med installationen.
När vi drog in fiber (vi gjorde det i egen regi och äger nätet i föreningen) så hade vi innan fiberinstallationen kontaktat en lokal installatör av nätverk och kabeltv som de som ville kunde köpa till installation i huset av i samband med att fibern installerades.
Det är inte så svårt att installera kabel själv men det kräver ju lite pyssel, delar finns ganska lättillgängliga och det kräver väl bara 1 eller möjligen 2 specialverktyg hur man nu ser på det, ett Kroneverktyg och en installationsborr (lång) resten är inga konstigheter utan det löser man med de verktyg man ändå bör ha om man har hus. Enklare Kroneverktyg kostar dig en hundring
https://www.kabelbutiken.com/kroneverktyg?gclid=EAIaIQobChMIg...
I övrigt behöver du bara förbrukningsmaterialet och din egen tid.

Jag håller med dig ända till kroneverktyget, skippa den kostnaden och lägg det på verktygsfria uttag. Så jävla värt det, trots att de är lite dyrare.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Om det är ett äldre hus som har gamla telefonjack kan jag rekomendera att försöka dra i dom rören som går mellan uttagen. Man brukar kunna få plats med två kablar i ett rör.

Permalänk
Medlem

@Swenino: Telefonkablar är oftast seriekopplade

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Mina synpunkter;
Kabel, bestäm dig för om du kommer ha behov av 10 Gbit/s, om inte välj Cat 5e kabel som är betydligt smidigare och enklare att installera. Om du tänker att det är bra att ha möjlighet att köra 10 Gbit/s, välj Cat 6a. När du valt kategori är det frågan om skärm, jag hade valt utan skärm för att det är enklare. Sedan köper du allt material för att matcha de val du gjort, blanda inte olika standarder.

Jag hade absolut valt uttag för croneverktyg, det är superenkelt om du inte köper det billigaste verktyget.

För WiFi hade jag valt en AP per plan, alla inkopplade på det trådbundna verktyget. På så sätt kan kommunikationen mellan accesspunkterna (backhaul) i ett meshnät gå över kabel. Jag gillar Asus lösning men kan bli dyrt, dvs en kraftfull router i källaren som master och lite enklare mpodeller på de övriga planen. En annan variant är Ubiquiti som har ett trevligt ekosystem men kräver lite mer research och förarbete men det kan bli mer kostnadseffektivt då du exempelvis kanske inte behöver WiFi i källaren utan kan ha en renodlad router där.

Lycka till! Personligen tycker jag sådana här projekt är sjukt kul att genomföra.

Kjell har allt du behöver och bra guider men är definitivt inte billigast.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Mina synpunkter;
Kabel, bestäm dig för om du kommer ha behov av 10 Gbit/s, om inte välj Cat 5e kabel som är betydligt smidigare och enklare att installera. Om du tänker att det är bra att ha möjlighet att köra 10 Gbit/s, välj Cat 6a. När du valt kategori är det frågan om skärm, jag hade valt utan skärm för att det är enklare. Sedan köper du allt material för att matcha de val du gjort, blanda inte olika standarder.

Jag hade absolut valt uttag för croneverktyg, det är superenkelt om du inte köper det billigaste verktyget.

För WiFi hade jag valt en AP per plan, alla inkopplade på det trådbundna verktyget. På så sätt kan kommunikationen mellan accesspunkterna (backhaul) i ett meshnät gå över kabel. Jag gillar Asus lösning men kan bli dyrt, dvs en kraftfull router i källaren som master och lite enklare mpodeller på de övriga planen. En annan variant är Ubiquiti som har ett trevligt ekosystem men kräver lite mer research och förarbete men det kan bli mer kostnadseffektivt då du exempelvis kanske inte behöver WiFi i källaren utan kan ha en renodlad router där.

Lycka till! Personligen tycker jag sådana här projekt är sjukt kul att genomföra.

Kjell har allt du behöver och bra guider men är definitivt inte billigast.

Tycker också det ska bli riktigt skoj men känner att jag har för lite kunskap och därför frågar jag er som vet betydligt mer än mig. Bodde tidigare i ett helt nybyggt hus och då var allt färdiginstallerat med uttag i varje rum. Sjukt smidigt även om vi inte använde alla uttagen.

Vi får 30 m fiberkabel i samband med installationen så det finns en viss flexibilitet var jag kan sätta medieomvandlaren. Var är bäst att ha den för att effektivisera kabeldragning? Linan kommer in i tvättstugan där fjärrvärmecentralen sitter, ca 10 m från trappan upp till vån 1 sen går trappan till vån 2 och 3 i anslutning till trappan till källaren. TV, hemmabio och dyl ca 4-5 m från källartrappan. Som ni säger så är nog enklast att ha en switch där för de enheter som ska ha kabel.

Ska jag köra 250/100 så vill jag nog köra med cat6-kablar så att inte kablarna begränsar hastigheten. Ska leta gamla telerör också och se vad som finns. Svärfar är som sagt elektriker och en sann perfektionist när det kommer till att gömma kablar och göra det snyggt. Den biten får han stå för så försöker jag lära mig om själva nätverket och effektivitet, stabilitet och kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Tycker också det ska bli riktigt skoj men känner att jag har för lite kunskap och därför frågar jag er som vet betydligt mer än mig. Bodde tidigare i ett helt nybyggt hus och då var allt färdiginstallerat med uttag i varje rum. Sjukt smidigt även om vi inte använde alla uttagen.

Vi får 30 m fiberkabel i samband med installationen så det finns en viss flexibilitet var jag kan sätta medieomvandlaren. Var är bäst att ha den för att effektivisera kabeldragning? Linan kommer in i tvättstugan där fjärrvärmecentralen sitter, ca 10 m från trappan upp till vån 1 sen går trappan till vån 2 och 3 i anslutning till trappan till källaren. TV, hemmabio och dyl ca 4-5 m från källartrappan. Som ni säger så är nog enklast att ha en switch där för de enheter som ska ha kabel.

Ska jag köra 250/100 så vill jag nog köra med cat6-kablar så att inte kablarna begränsar hastigheten. Ska leta gamla telerör också och se vad som finns. Svärfar är som sagt elektriker och en sann perfektionist när det kommer till att gömma kablar och göra det snyggt. Den biten får han stå för så försöker jag lära mig om själva nätverket och effektivitet, stabilitet och kvalitet.

Planritningar så kan vi hjälpa dig bättre!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunaspice:

Ska jag köra 250/100 så vill jag nog köra med cat6-kablar så att inte kablarna begränsar hastigheten. Ska leta gamla telerör också och se vad som finns. Svärfar är som sagt elektriker och en sann perfektionist när det kommer till att gömma kablar och göra det snyggt. Den biten får han stå för så försöker jag lära mig om själva nätverket och effektivitet, stabilitet och kvalitet.

Cat 5e begränsar inte 250/100 alls. Precis som Cat 6 går det att köra 10 Gbit/s kortare sträckor. Cat 6 är en halvmesyr som är betydligt meckigare att installera än 5e. Skall man ha äkta 10 Gbit/s kapacitet måste man gå upp på 6a. Jag står fast vid rekommendationen 5e eller 6a. Bra resurs, elektriker vid kabeldragning, han kanske har dragfjäder också om det skulle behövas.

Gällande placering, tänk central, lite plats för router, ev UPS, eventuell NAS, kabelmässig har nog svärfar koll på bra placering.

Permalänk
Medlem

Kör med Cat 6a.
Installera kablar är en del meck och det vill man inte göra om för att man snålade första gången.
Den dagen man vill ha 10 Gbit/s kommer man att ångra att man inte körde på det bästa som fanns.

Jag skulle sätta fiber, router och eventuell switch i källaren.
Ibland kan det vara bättre att gå igenom ytterväggen och dra kabeln på utsidan.
Då behövs en UV beständig UTP 6a kabel för utomhusbruk.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Var du sätter medieomvandlaren är NÄSTAN oväsentligt. Beror mest på hur labsugen du är. Vill du ha möjligheten att stoppa in fibern direkt i din router och ha dom möjligheter som det ger så flytta medieomvandlaren där det finns plats att sätta upp kanske ett litet rackskåp. Annars där det är enkelt och smidigt och sätta ett uttag precis intill omvandlare och dra egen kabel och risken att någon drar en skruv genom fibern av misstag blir bra mycket mindre. Att dra en ny nätverkskabel om det skulle hända kan man göra själv men när det gäller fiber är det mycket krångligare.

Jag är kluven på hur jag skulle göra.

Vad gäller vilken kabel du ska använda ser inte jag att det skulle spela någon roll om du använder CAT5e eller CAT6. Vill du förbereda för 10Gb/s nätverk så komihåg att använda rätt uttag också. Kanske kostar lite mer inledningsvis, men är värt det om du i framtiden vill köra mer än 1Gb/s då du slipper göra om.

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort följande.

1. Dragit kablar utanför huset på väggen.
2. Använt skärmade cat6e
3. Dragit in och satt infällt uttag Nära taket.
4. Placerat ubiquiti accesspunkt med PoE över uttaget så det inte syns.
5. Kört en Ubiquiti POE switch i källaren (med 2 uttag gjorda på väggen, en för varje våning du drar till).

Vill man ha fasta så dra det också men minimum är wifi täckning på alla plan. Kör själv wifi till allt hemma och det har funkat fint nu i 6mån (2 TV, 2 datorer + mobiler/plattor/konsoler osv. Säkert 10 enheter anslutna).

Oavsett vad du gör så planera och tänk till. Gärna bolla med någon innan du drar igång. Kanske till och med rita upp grovt på papper.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Jag hade gjort följande.

1. Dragit kablar utanför huset på väggen.
2. Använt skärmade cat6e

Du vet praktiskt taget inget om byggnaden men du vet att du hade dragit kablarna på utsidan?
Varför skulle du använda skärmade kablar?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Du vet praktiskt taget inget om byggnaden men du vet att du hade dragit kablarna på utsidan?
Varför skulle du använda skärmade kablar?

Självklart :). Är nästan alltid lättast att dra ut och sedan dit man ska istället för att dra igenom golv eller massa innerväggar.
Har varit med och dragit så i ett väldigt stort hus (>200kvm). Kollar man på utsidan så finns det kanske möjligheter att gömma kabeln på något sätt bakom vindskivor. När huset målades om några år senare så ser man inte dragningen alls om man inte aktivt gå och letar.

Ska stå skärmad utomhus kabel. Är lite hängslen och livrem beroende på hur långt man ska dra. Ska vara skärmade uttag i båda ändan också annars tappar man lite poängen med en skärmad kabel. Men en oskärmad funkar säkert bra. Hänger mycket på hur omgivningen är då tvinnade par generellt är ganska störningsokänsliga av sig själv. Lite som andra säger om Cat 6a. Lite bra att göra overkill då det kostar lite jämför att göra om senare. Skärmad kabel är även mera styv och det finns både för och nackdelar med en styv kabel när man drar.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

HIttade denna tråd runt skärmade och oskärmade kablar:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/889062-vad-behover-jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Självklart :). Är nästan alltid lättast att dra ut och sedan dit man ska istället för att dra igenom golv eller massa innerväggar.
Har varit med och dragit så i ett väldigt stort hus (>200kvm). Kollar man på utsidan så finns det kanske möjligheter att gömma kabeln på något sätt bakom vindskivor. När huset målades om några år senare så ser man inte dragningen alls om man inte aktivt gå och letar.

Ska stå skärmad utomhus kabel. Är lite hängslen och livrem beroende på hur långt man ska dra. Ska vara skärmade uttag i båda ändan också annars tappar man lite poängen med en skärmad kabel. Men en oskärmad funkar säkert bra. Hänger mycket på hur omgivningen är då tvinnade par generellt är ganska störningsokänsliga av sig själv. Lite som andra säger om Cat 6a. Lite bra att göra overkill då det kostar lite jämför att göra om senare. Skärmad kabel är även mera styv och det finns både för och nackdelar med en styv kabel när man drar.

Konstigt att det alltid bara är hemmapulare som gör sånt... Har aldrig hört om någon elektriker som gör så...
Men vad vet jag? Inget egentligen men det känns inte seriöst.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Konstigt att det alltid bara är hemmapulare som gör sånt... Har aldrig hört om någon elektriker som gör så...
Men vad vet jag? Inget egentligen men det känns inte seriöst.

Dom drar ju nästan bara i nya hus och i rör. Om inte så gör dom det som är enklast för dom själva. Dra kablage efter golvsockeln och sedan upp genom taket. Enkelt men knappast snyggt.

Hela handlar om hur det ser ut på plats. Ska man renovera och bort med lister och sånt kan man dra inne och gömma kablaget bakom golvlisten och borra igenom golvet i en garderob.

Men vill man inte göra större ingrepp så är det enklast och snyggast att dra på utsidan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Så här gjorde jag när jag eftermonterade nätverk i vårt hus. Inkommande fiber på nedervåningen och kontor på övervåningen. Jag drog dubbla kablar mellan våningarna när jag ändå var i gång. All kabel går bakom taklisterna - Cat 5e oskärmad. Vi lyckades borra snyggt vid trappen mellan våningarna och dra kablarna den vägen till övervåningen. "Karvade" ur närmsta golv- och dörr list från trappen för att sen komma till taklist och fortsätta dra kablarna till kontoret.
https://community.ui.com/stories/Update-of-home-network-UniFi...

Visa signatur

Intel NUC (NUC8i7BEHGA) i7-8559U, 32 GB RAM, Samsung 970 EVO Plus 500GB + 1000 GB WD Black 2,5", Pop!_OS 19.04 | Dell XPS 13 9370 i7-8550U, 16GB RAM, 512 GB M2, Linux Mint 19.2