Samsung kan använda grafen i batterier för telefoner under 2021

Permalänk
Melding Plague

Samsung kan använda grafen i batterier för telefoner under 2021

Mobiljätten Samsung planerar att använda materialet grafen i mobilbatterier under 2021, där ett av materialets stora dragplåster ska vara avsevärt förkortade laddningstider.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Detta är inget litet framsteg. Detta är nog bland det största framstegen sedan litiumjonbatterierna blev kommersiella på 90-talet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas på drastiskt längre hållbarhet.

1-2 års hållbarhet med dagens batterier är på tok för lite.
Sånt som mobiler och trådlösa hörlurar behöver i mitt tycke inte uppgraderas lika ofta då det inte längre händer så mycket mellan generationerna.
Bara batteriernas livslängd som inte håller måttet.

Permalänk

Jag tycker inte att laddningstiderna är något större bekymmer, utan den begränsade kapaciteten. Men det är väl bättre än inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Detta är inget litet framsteg. Detta är nog bland det största framstegen sedan litiumjonbatterierna blev kommersiella på 90-talet.

Ja, och med tanke på att man använder liknande tekniker till elbilar nuförtiden så kan det göra enorm skillnad i världen. En elbil med dubbelt så energirika eller hälften så tunga batterier skulle vara oerhört mycket mer konkurrenskraftig. Särskilt om batterierna blir mer hållbara för upp och urladdning också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Grymt. Grafen + RDNA mobiler från Samsung ~2021? Två saker jag inte förväntade mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DiamondDogs:

Jag tycker inte att laddningstiderna är något större bekymmer, utan den begränsade kapaciteten. Men det är väl bättre än inget.

Missade du att detta handlar mycket om kapacitet?
Bilden visar c:a 80% högre kapacitet per viktenhet mot Li-ion.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tråkigt att fokus ska vara snabbladdning - det går snabbt nog som det är just nu. Jag vill se markant utökad kapacitet!
Med det sagt så är det löjligt vad spännande nya batterier kan vara, grafen har vi väntat länge på.

Permalänk
Medlem

Skrev precis om detta på swedroid, men kanske detta kan ge bättre batteri till även elcyklar då? Hade varit guld värt få en elcykel som man bara behöver ladda 1 gång i veckan eller så

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Akerhage: ett problem med litiumjonbatterier är att de är svåra att skala upp till riktigt stora kapaciteter, och det är inte en särskilt miljövänlig process heller. Så för elcyklar, elbilar och liknande vore det suveränt om grafen kunde ersätta som material, men det verkar som att det fortfarande finns en del hinder sett till produktion och kostnad som håller oss kvar vid litiumjontekniken än ett tag tyvärr.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Missade du att detta handlar mycket om kapacitet?
Bilden visar c:a 80% högre kapacitet per viktenhet mot Li-ion.

Jag syftade mer på

"De stora vinsterna med Samsungs implementation av grafenbatteriet ska vara hur snabbt batterierna kan nå full laddning, vilket Samsungs lösning ska kunna nå på mindre än en halvtimme. Samma Twitter-inlägg konstaterar dock att det fortfarande återstår en del arbete med att öka batteriernas laddningskapacitet samtidigt som tillverkningskostnader ska reduceras så mycket som möjligt."

Men givetvis är det positivt i applikationer där minskad vikt är prioriterat, tex. elbilar. Men jag tolkar detta som att kapaciteten sett till ytan nödvändigtvis inte är så mycket bättre (?).

Permalänk
Medlem

Det här ger begreppet "elbil = kolbil" en helt ny innebörd

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

Jag syftade mer på

"De stora vinsterna med Samsungs implementation av grafenbatteriet ska vara hur snabbt batterierna kan nå full laddning, vilket Samsungs lösning ska kunna nå på mindre än en halvtimme. Samma Twitter-inlägg konstaterar dock att det fortfarande återstår en del arbete med att öka batteriernas laddningskapacitet samtidigt som tillverkningskostnader ska reduceras så mycket som möjligt."

Men givetvis är det positivt i applikationer där minskad vikt är prioriterat, tex. elbilar. Men jag tolkar detta som att kapaciteten sett till ytan nödvändigtvis inte är så mycket bättre (?).

80% som det pratas om här i tråden är inte vad jag läst och hört, vad jag hörde någonstans för någon dag sen var runt 40-45% mer kapacitet än lithium med samma volym. Så en rejäl ökning av kapaciteten i vilket fall. Ett enormt steg framåt är dessa batterier oavsett.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ju fortfarande litiumjon, så de lår vara fortsatt extremt brandfarliga. Det finns inte en chans att jag köper en elbil efter att ha sett vad som hänt med krockade elbilar där personer kläms fast och brinner upp. Jag har inga större förhoppningar på ett lager grafén i dessa, jag tror det kommer göra saken ännu mer känsligt.

Men annars välkomnar jag ny teknik i batterier, Samsung har bara i mina ögon valt fel väg att gå, vi behöver något annat som inte startar en kedjereaktion med härdsmälta vid kontakt med syre eller varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt! Då borde tillverkarna få plats med 3,5mm-uttaget igen.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tyvärr är det ju fortfarande litiumjon, så de lår vara fortsatt extremt brandfarliga. Det finns inte en chans att jag köper en elbil efter att ha sett vad som hänt med krockade elbilar där personer kläms fast och brinner upp. Jag har inga större förhoppningar på ett lager grafén i dessa, jag tror det kommer göra saken ännu mer känsligt.

Men annars välkomnar jag ny teknik i batterier, Samsung har bara i mina ögon valt fel väg att gå, vi behöver något annat som inte startar en kedjereaktion med härdsmälta vid kontakt med syre eller varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast detta stämmer ju inte. Bensinbilar är betydligt mer brandfarliga pga bensintanken. Dessutom mer energi i en tank bensin än ett fulladdat batteripaket.

https://www.allenandallen.com/are-electric-cars-safer-in-coll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tyvärr är det ju fortfarande litiumjon, så de lår vara fortsatt extremt brandfarliga. Det finns inte en chans att jag köper en elbil efter att ha sett vad som hänt med krockade elbilar där personer kläms fast och brinner upp. Jag har inga större förhoppningar på ett lager grafén i dessa, jag tror det kommer göra saken ännu mer känsligt.

Men annars välkomnar jag ny teknik i batterier, Samsung har bara i mina ögon valt fel väg att gå, vi behöver något annat som inte startar en kedjereaktion med härdsmälta vid kontakt med syre eller varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

FUD.

Oavsett vad energibäraren är, litiumjon, bensin, vätgas eller trä så finns det risk för brand. Det är helt enkelt fysikens lag, ju mer energi du packar in i en punkt desto mer energi kan man få ut (duh). Däremot kan man minska brandrisken, och där ligger helt klart elbilen bäst till jämfört emot bränslen i flytande- eller gasform. Detta på grund av att energitätheten i litiumjon är lägre än säg bensin, men detta mer än kompenseras för överlägsen effektivitet i motorn (~30% för förbränningsmotorer, 95-99% för elmotorer.) Det gäller dock att det är byggt på rätt vis; nog känner vi alla till Samsungs lilla incident med Note-seriens batterier som hade brandrisk. Av samma anledning gäller det att inte vara helt dum i bollen och sätta en spik i telefonens batteri, då smäller det självklart. Av samma anledning du inte ska hälla ut en dunk bensin och sedan slänga en tänd tändsticka i pölen.

Elbilar har stora fördelar ur säkerhetssynpunkt. Styvare kaross med batteriskateboard, låg tyngdpunkt, mycket lägre risk för brand eller explosion samt att du inte får en 500kg järnklump (i.e förbränningsmotor) i knäet vid krock. Nackdelen är om du tänkt ta skydd bakom motorhuven om du blir beskjuten, då finns inget som stoppar kulor av små kaliber så värst bra där oftast... Men jag tror de flesta inte hamnar i sådana situationer. Just nu är top tre av världens säkraste bilar elbilar, och inte en enda av dessa står det Volvo på.

---

Grafen kan blir intressant när det väl börjar användas. Snabbare laddtid kan nog ingen klaga på, direkt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Li-S?

Om det är Lithium-Svavel så undrar jag hur de löst antalet omladdningar. Lithium-Svavel tål ju extrema temperaturer och har hög kapacitet, men antalet omladdningar är låga.

Sedan avger Lithium-Svavel väldigt farlig rök (frätande) om det fattar eld har jag för mig. Inget man vill andas in även en mindre mängd av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Detta är inget litet framsteg. Detta är nog bland det största framstegen sedan litiumjonbatterierna blev kommersiella på 90-talet.

jag använder LiPo ackar med grafen sen 2 år tillbaka till min race och freestyle drönare, även till vissa mindre snabba RC plan. så jag är förvånad att de inte skett tidigare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Äntligen, hoppas verkligen det fungerar och ger de beräknade fördelarna. Bättre batterier är det som håller tillbaka så mycket utveckling just nu. Jag menar vem vill köra sin robot på förlängningssladd som i Evangelion......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag använder LiPo ackar med grafen sen 2 år tillbaka till min race och freestyle drönare, även till vissa mindre snabba RC plan. så jag är förvånad att de inte skett tidigare.

Känns ju som någonting vettig att först släppa tekniken på, dels eftersom drönare kräver mycket energi men också låg vikt, dels eftersom skulle allvarliga problem visa sig är det hos teknikintresserade grupper och det på en pryl som inte är lika vital som en mobiltelefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Äntligen!

Visa signatur

Alfred E. Neuman

Permalänk
Medlem

Skickar Samsung med brandsläckare och förstahjälpenkit med tanke på hur Samsungs batterier tidigare fungerat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Missade du att detta handlar mycket om kapacitet?
Bilden visar c:a 80% högre kapacitet per viktenhet mot Li-ion.

Bilden ljuger. 150 Wh/kg som anges som "traditional lithium ion" är ungefär vad dessa batterier gav på tidigt 90-tal när dem gjorde kommersiell debut. Moderna litium jon som är gjorda för hög energitäthet ligger redan över 250 Wh/kg. Problemet är att man börjar närma sig drygt halva teoretiska energitätheten med dagens batterier, så stora förbättringar kräver stora förändringar av kemin. Att byta ut grafiten i batterierna mot kisel är ett förslag som har sagts vara nära tillhands, men verkar vara svårt att få att fungera i praktiken.

När det gäller säkerheten så innehåller alla litium jon batterier en brännbar elektrolyt samt fluor-plast. Brinner bra och ger otäcka fluorväte-gaser vid brand. Separatorn är väldigt tunn och vid skador så kan en cell kortsluta och orsaka brand.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns ju som någonting vettig att först släppa tekniken på, dels eftersom drönare kräver mycket energi men också låg vikt, dels eftersom skulle allvarliga problem visa sig är det hos teknikintresserade grupper och det på en pryl som inte är lika vital som en mobiltelefon.

Skickades från m.sweclockers.com

jo absolut
men grafen ackarna har varit ROCKSOLID, men lite tyngre än kobolt baserade lipos.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Tyvärr är det ju fortfarande litiumjon, så de lår vara fortsatt extremt brandfarliga. Det finns inte en chans att jag köper en elbil efter att ha sett vad som hänt med krockade elbilar där personer kläms fast och brinner upp. Jag har inga större förhoppningar på ett lager grafén i dessa, jag tror det kommer göra saken ännu mer känsligt.

Men annars välkomnar jag ny teknik i batterier, Samsung har bara i mina ögon valt fel väg att gå, vi behöver något annat som inte startar en kedjereaktion med härdsmälta vid kontakt med syre eller varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en hel del bensin-/dieseldrivna bilar som också börjat brinna under olyckor eller helt spontant...

Det finns inget nyhetsvärde i det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteman:

Fast detta stämmer ju inte. Bensinbilar är betydligt mer brandfarliga pga bensintanken. Dessutom mer energi i en tank bensin än ett fulladdat batteripaket.

https://www.allenandallen.com/are-electric-cars-safer-in-coll...

En släckt bensinbil börjar inte brinna flera gånger iaf, penetrerad tank behöver inte betyda eldinferno men med litiumjon blir hela bilen övertänd direkt eftersom batterierna oftast sitter längs med hela bilen på undersidan.

Har sett för mycket skit med elbilar för att skaffa en, en brinnande tank är inte lika farligt som en brinnande elbil. Måste vara nice att krocka med fronten med elbil när batterierna blir mos och förvandlas till en kolbit trots att bara fronten är krockad. Det är dessutom svårt att släcka en brand i kemikalierna då elen inte går att stänga av i batterierna.

Väldigt ovanligt att vanliga fossila bilar börjar brinna av en krock i fronten.

Jag kommer iaf inte ta risken med en elbil förrän batterierna är betydligt säkrare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre se att dom fokuserade på att göra så att batterierna höll betydligt längre istället. Då menar jag inte fler amperetimmar utan att dom får en längre livstid innan de behöver kasseras.

Permalänk

Mitt Galaxy S5 batteri har varit helt okej i 4 år nu. Det har inte degraderats så mycket. Kanske max är 20% som fallit bort.

Däremot har jag märkt av att vissa otäcka os-uppdateringar och appuppdateringar kan ställa till med en del problem. Därför har jag konffat mobilen med stabilare uppdateringar som inte ballar ur. Ej gått över till Android 6 (eller +).
Gäller ju att mobilen håller sig i idle så mycket som möjligt.

Dock måste jag nog köpa ny mobil nu. Vissa appar funkar inte längre i Android 5, och vettetusan om jag orkar med Custom ROMS.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

FUD.

Oavsett vad energibäraren är, litiumjon, bensin, vätgas eller trä så finns det risk för brand. Det är helt enkelt fysikens lag, ju mer energi du packar in i en punkt desto mer energi kan man få ut (duh). Däremot kan man minska brandrisken, och där ligger helt klart elbilen bäst till jämfört emot bränslen i flytande- eller gasform. Detta på grund av att energitätheten i litiumjon är lägre än säg bensin, men detta mer än kompenseras för överlägsen effektivitet i motorn (~30% för förbränningsmotorer, 95-99% för elmotorer.) Det gäller dock att det är byggt på rätt vis; nog känner vi alla till Samsungs lilla incident med Note-seriens batterier som hade brandrisk. Av samma anledning gäller det att inte vara helt dum i bollen och sätta en spik i telefonens batteri, då smäller det självklart. Av samma anledning du inte ska hälla ut en dunk bensin och sedan slänga en tänd tändsticka i pölen.

Statistiken som finns har problemet att det finns en väldigt liten andel elbilar i förhållande till bensinbilar. Ännu svårare blir det om man ska bedöma hur allvarliga de inträffade bilbränderna är.
Bensin har kanske 100gr så hög energidensitet mot batterier, så jag vet inte hur du tänker dig att elmotorn ska kompensera för det. Sen har motorerna i vanliga bilar runt 40% (något högre för diesel) energieffektivitet. I extremare racingbilar kan den ligga på över 50%.

Citat:

Elbilar har stora fördelar ur säkerhetssynpunkt. Styvare kaross med batteriskateboard, låg tyngdpunkt, mycket lägre risk för brand eller explosion samt att du inte får en 500kg järnklump (i.e förbränningsmotor) i knäet vid krock. Nackdelen är om du tänkt ta skydd bakom motorhuven om du blir beskjuten, då finns inget som stoppar kulor av små kaliber så värst bra där oftast... Men jag tror de flesta inte hamnar i sådana situationer. Just nu är top tre av världens säkraste bilar elbilar, och inte en enda av dessa står det Volvo på.

Styvhet i karossen kan man bygga in utan batterier. Det går inte att kategoriskt säga att lägre CoG är säkrare och bilar med förbränningsmotorer kan dessutom byggas med väldigt låg CoG, om man vill. Statistiken om brandrisk är som sagt inte tillförlitlig. En 7L V8 från 60-talet väger runt 310Kg, en modern småbilsmotor med aluminiumblock är kanske ett par hundra kilo lättare. Dessutom är bilarna designade så att motorn ska tryckas ner under bilen vid en frontalkrock. Sen är det förstås inte alla bilar som har motorn monterad fram.