Permalänk
Medlem

Köpråd av gamingdator

Tjena!

Tänkte köpa en gamingdator, har inga erfarenheter kring detta. Min budget ligger mellan 10-12k och jag vill ha så jag kan koppla upp till mitt wifi. Några tips eller råd vad som kan vara bra?

Lirar spel som fortnite och csgo, tänkte köpa en 144hz skärm. Så vill gärna ligga på 144 fps på hyfsat bra inställningar.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kollade runt lite och försökte sätta ihop en själv. Ser den bra ut? Nått jag kan byta ut för att spara en slant?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Kollade runt lite och försökte sätta ihop en själv. Ser den bra ut? Nått jag kan byta ut för att spara en slant?

https://komponentkoll.se/bild/LBVKm.png

Skickades från m.sweclockers.com

Går definitivt att göra några förbättringar men har du tänkt bygga den själv? Moderkortet du valt har inte heller Wifi. Detta går dock att ordna genom en adapter men vet inte hur bra de är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Kollade runt lite och försökte sätta ihop en själv. Ser den bra ut? Nått jag kan byta ut för att spara en slant?

https://komponentkoll.se/bild/LBVKm.png

Skickades från m.sweclockers.com

Hade skippat kylaren nu och lagt lite mer pengar på ett nätaggregat så du kan uppgradera till bättre gpu i framtiden.

Kylaren som följer med är ok, låter en del dock, så om ljudnivån är viktig och att pressa ut max prestanda så behövs en kylare motsvarande den du valt annars inte.

Permalänk
Medlem

Vega 56 borde vara ett bättre köp än 1660ti för dom pengarna.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Köp en mini itx dator istället. lite mindre, samma pris, samma prestanda. Inbyggt wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Går definitivt att göra några förbättringar men har du tänkt bygga den själv? Moderkortet du valt har inte heller Wifi. Detta går dock att ordna genom en adapter men vet inte hur bra de är.

Tänkte låta en butik fixa byggandet, finns det ett bra moderkort med wifi som passar de komponenter jag valt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

Köp en mini itx dator istället. lite mindre, samma pris, samma prestanda. Inbyggt wifi.

Kan du länka en så jag kan kolla?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Hade skippat kylaren nu och lagt lite mer pengar på ett nätaggregat så du kan uppgradera till bättre gpu i framtiden.

Kylaren som följer med är ok, låter en del dock, så om ljudnivån är viktig och att pressa ut max prestanda så behövs en kylare motsvarande den du valt annars inte.

Vill gärna att den ska gå så tyst som möjligt, hur stort nätaggregat behöver man?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Vill gärna att den ska gå så tyst som möjligt, hur stort nätaggregat behöver man?

Skickades från m.sweclockers.com

Du klarar dig långt på 650w, men många rekommenderar RM750x då dom kostar mer eller mindre samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Tänkte låta en butik fixa byggandet, finns det ett bra moderkort med wifi som passar de komponenter jag valt?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej då kan du inte använda komponentkoll för att beräkna priset, då det kommer gå upp rejält när du måste välja allt från samma butik och räkna in montering. Det går att fixa ett moderkort med Wifi men kostar såklart lite mer. Här är ett exempel på en dator som Webbhallen monterar åt dig, Windows köper du på eBay för 50kr.

Notera att detta är kvalitet rakt igenom, det går att få ned priset lite men då börjar man få välja budget-komponenter. Tycker det är värt att investera en tusing extra nu för att få grejer som kommer hålla ihop mycket längre.

Vill du gå hårt på tystnad skulle jag även rekommendera ett ljuddämpat chassi, dock blir det runt 300kr extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Okej då kan du inte använda komponentkoll för att beräkna priset, då det kommer gå upp rejält när du måste välja allt från samma butik och räkna in montering. Det går att fixa ett moderkort med Wifi men kostar såklart lite mer. Här är ett exempel på en dator som Webbhallen monterar åt dig, Windows köper du på eBay för 50kr.

Notera att detta är kvalitet rakt igenom, det går att få ned priset lite men då börjar man få välja budget-komponenter. Tycker det är värt att investera en tusing extra nu för att få grejer som kommer hålla ihop mycket längre.

https://www.webhallen.com/api/cart-img/236123,302709,273143,275657,293994,305330,291546,236943,264771

Vill du gå hårt på tystnad skulle jag även rekommendera ett ljuddämpat chassi, dock blir det runt 300kr extra.

Den behöver inte vara helt tyst så länge den inte stör allt för mycket. Hur mycket mer får man för pengarna om man lägger en tusing?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Den behöver inte vara helt tyst så länge den inte stör allt för mycket. Hur mycket mer får man för pengarna om man lägger en tusing?

Skickades från m.sweclockers.com

Okej det är egentligen bara grafikkortet som kan låta en del vid belastning men inte mer än så.

Menade att du får det jag föreslog, du kan komma ned i pris med kanske 1000kr men det är inte värt det enligt mig, om du inte har en väldigt snäv budget. Om Wifi inte är ett "måste" skulle jag dock rekommendera ett billigare moderkort, annars är detta ditt bästa alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Okej det är egentligen bara grafikkortet som kan låta en del vid belastning men inte mer än så.

Menade att du får det jag föreslog, du kan komma ned i pris med kanske 1000kr men det är inte värt det enligt mig, om du inte har en väldigt snäv budget. Om Wifi inte är ett "måste" skulle jag dock rekommendera ett billigare moderkort, annars är detta ditt bästa alternativ.

Tror du 480GB ssd räcker eller måste man lägga till nått mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Tror du 480GB ssd räcker eller måste man lägga till nått mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror på hur mycket spel du ha installera. Ska du bara ha några spel behöver du inte mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Beror på hur mycket spel du ha installera. Ska du bara ha några spel behöver du inte mer.

3-5 spelar räcker gott och väl för min del. Såg att grafikkortet inte ens kommit ut, har du några andra förslag på grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

3-5 spelar räcker gott och väl för min del. Såg att grafikkortet inte ens kommit ut, har du några andra förslag på grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns att beställa om 2 dagar och du kan förhandsboka. Ska du köra ett annat föreslår jag ett 2060.
När det gäller skärm är det ingen större skillnad på de flesta i 2000-2500kr klassen, skulle kört den första bästa. Kolla recensioner.
https://komponentkoll.se/bygg/kategori/skarm/

Kolla på 1080p/144hz/24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Finns att beställa om 2 dagar och du kan förhandsboka. Ska du köra ett annat föreslår jag ett 2060.
När det gäller skärm är det ingen större skillnad på de flesta i 2000-2500kr klassen, skulle kört den första bästa. Kolla recensioner.
https://komponentkoll.se/bygg/kategori/skarm/

Kolla på 1080p/144hz/24"

Vill gärna ha dator så fort som möjligt. Såg också att webbhallen saknade några delar i lager som kommer först nästa månad.

Jag gjorde en lista på inet och fick fram det här:
https://komponentkoll.se/bygg/IqabH/

Det som inte fanns i lager var moderkortet, finns det något annat morderkort med wifi som passar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Vill gärna ha dator så fort som möjligt. Såg också att webbhallen saknade några delar i lager som kommer först nästa månad.

Jag gjorde en lista på inet och fick fram det här:
https://komponentkoll.se/bygg/IqabH/

Det som inte fanns i lager var moderkortet, finns det något annat morderkort med wifi som passar?

Skickades från m.sweclockers.com

Finns inga i lager med Wifi hos Inet heller. Då ska du över 2000kr för moderkortet vilket är väldigt onödigt.
Läs på om Wifi-adaptrar och se om det skulle funka för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Finns inga i lager med Wifi hos Inet heller. Då ska du över 2000kr för moderkortet vilket är väldigt onödigt.
Läs på om Wifi-adaptrar och se om det skulle funka för dig.

Hur mycket över 2000 är dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewend:

Hur mycket över 2000 är dom?

Skickades från m.sweclockers.com

Fixade ihop ett paket som allt finns i lager utom grafikkortet som finns i lager från imorgon. Moderkortet har Wifi, chassit är ljuddämpat och cpu-fläkten är tyst.

Permalänk
Medlem

@Lewend:

Ett stycke M-itx bygge med wi-fi!

Grafikkort och CPU kylare förväntas komma in 22/8 och moderkort på måndag. Men det är ca 10 dagar leveranstid om man beställer montering, så det spelar ju mindre roll ^^

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12737581

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb