Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Passar dessa minnen till ryzen 3600 och Asus Prime b450-plus?

Samma modell fast i 3600Mhz fungerar med Ryzen 3600 i MSI B450I Gaming Plus AC i alla fall (trots att det stod att det var inkompatibelt på Crucial's hemsida och de inte fanns med på MSI:s kompatibilitetslista 🤔), vet inte vad det säger om ditt fall men kanske kan vara relevant.

Visa signatur

Chassi: Silverstone SG-13B | Moderkort: MSI B450I | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | CPU-kylare: Alphacool Eisbaer LT120 (fläktar utbytta till Corsair Premium ML120) | RAM: Crucial Ballistix 3600Mhz CL16 2x8GB | PSU: EVGA G3 1000W | GPU: AMD Radeon 5700 XT | Skärm: Dell U2515h | SSD: Corsair MP510 960GB | HDD: Seagate Firecuda 2TB (2,5")

Permalänk
Medlem

Man blev verkligen sugen på att lägga en beställning, men jag har varken pengar eller behov av mer ram. Skulle ha varit en SSD istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lusvig:

Samma modell fast i 3600Mhz fungerar med Ryzen 3600 i MSI B450I Gaming Plus AC i alla fall (trots att det stod att det var inkompatibelt på Crucial's hemsida och de inte fanns med på MSI:s kompatibilitetslista 🤔), vet inte vad det säger om ditt fall men kanske kan vara relevant.

Mina Vengeance jag har finns inte med på Asus kompatibilitetslista heller men de fungerar bra.

Hur blir det med XMP när moderkortet bara stödjer 3200 mhz och dessa är på 3,4k?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Samma här, vad tror vi om chansen då? 1/10? 1/50 kanske? Jag håller tummarna med räknar inte med något

Skrivet av buddiie:

Jag beställde med postförskott för att slippa ligga ute med pengarna.

Skrivet av Paontuus:

Får hoppas de går på goodwill, men skulle gissa att det inte går igenom.

Körde med klarna, skapas bara en faktura när varan har skickats.

Vill man verkligen ha ett par så har dindator.se en uppsättning i lager skriver de. Troligen större chans att det smiter igenom där än massbeställningarna hos Ginza

https://www.dindator.se/crucial-ballistix-elite-ddr4-16gb/cat...

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem

Slog oxå till på RAM-minnena från Ginza. Verkar vara utgående modell då dom inte finns listade på Crucials hemsida. Där finns bara 3600 och 4000 Mhz listade.

Det trista är att jag byggde ihop min nya burk igår =P

Får väl nyttja ångerrätten. Nån som har erfarenhet av att returnera till Proshop?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av willienelpson:

"Hej namn
Dessvärre har minnet du bestält tagit slut och detta va en utgående produkt hoss oss
vi hadde endast 1st i lager och tyvär fick du inte utdelning av detta
Vi kommer att släppa resarvationen på bestälningen och skicka en makulering till dig
vi ber om ursäkt för besväret

MVH/Datagrottan"

Oh well.. Får väl hoppas att beställningen hos Ginza går igenom istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DiamondDogs:

"Hej namn
Dessvärre har minnet du bestält tagit slut och detta va en utgående produkt hoss oss
vi hadde endast 1st i lager och tyvär fick du inte utdelning av detta
Vi kommer att släppa resarvationen på bestälningen och skicka en makulering till dig
vi ber om ursäkt för besväret

MVH/Datagrottan"

Oh well.. Får väl hoppas att beställningen hos Ginza går igenom istället.

Har du hört något från Ginza? Jag har inte fått något mail men status på ordern har ändrats till 'Slutsåld'. Orderstatus är däremot 'Bekräftad order'.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Har du hört något från Ginza? Jag har inte fått något mail men status på ordern har ändrats till 'Slutsåld'. Orderstatus är däremot 'Bekräftad order'.

Endast fått en bekräftad order, men man kan ju hoppas att våra gick igenom då det nu står slutsålt 😁

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Skrivet av buddiie:

Har du hört något från Ginza? Jag har inte fått något mail men status på ordern har ändrats till 'Slutsåld'. Orderstatus är däremot 'Bekräftad order'.

Jag gick in och kollade och mycket riktigt så står det att ordern är bekräftad här också. Återstår väl att se om något mail dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Endast fått en bekräftad order, men man kan ju hoppas att våra gick igenom då det nu står slutsålt 😁

Skrivet av DiamondDogs:

Jag gick in och kollade och mycket riktigt så står det att ordern är bekräftad här också. Återstår väl att se om något mail dyker upp.

Mailade Ginza och fick svar nu att jag inte kommer få några minnen då det endast fanns få i lager. Jag la min beställning ~19:30 så ni som beställt efter lär inte heller få några tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Mailade Ginza och fick svar nu att jag inte kommer få några minnen då det endast fanns få i lager. Jag la min beställning ~19:30 så ni som beställt efter lär inte heller få några tyvärr

Rip 😢

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

En fråga:
Rent hypotetiskt, kan inte företag kunna tjäna pengar på detta "felaktigt pris satt" grejen genom att alla som köper som senare får returnerat sina pengar betyder väl också att alla dessa pengarna lagras hos företaget någon dag och därför får kundens ränta för pengarna under denna tid? En dag är kanske inte mycket ränta men det beror väl på hur många som försöker köpa. Eller e jag helt ute å cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

En fråga:
Rent hypotetiskt, kan inte företag kunna tjäna pengar på detta "felaktigt pris satt" grejen genom att alla som köper som senare får returnerat sina pengar betyder väl också att alla dessa pengarna lagras hos företaget någon dag och därför får kundens ränta för pengarna under denna tid? En dag är kanske inte mycket ränta men det beror väl på hur många som försöker köpa. Eller e jag helt ute å cyklar?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt små summor det handlar om när det gäller ränta kostar förmodligen företagen mer att returnera pengar genom extra arbete.

Lägg till PR skada så vill inga butiker sätta felaktigt pris.

Edit Butikerna får sällan ränta på sitt transaktion konto så förmodligen 0 kr i ränta.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddiie:

Mailade Ginza och fick svar nu att jag inte kommer få några minnen då det endast fanns få i lager. Jag la min beställning ~19:30 så ni som beställt efter lär inte heller få några tyvärr

Blir lite nyfiken på hur f*n Ginza sköter sina saldon isåfall la en order närmare 23.45 och då var de fortfarande "i lager"
Kommer det in en resurs via arbetsförmedlingen varje morgon som kollar igenom order för order och stryker det som sålts kvällen innan?

Känns rätt uppenbart att det är någon som klantat sig från grossist då 5-6 butiker hade liknande priser innan men bara Ginza verkade ha kvar dem "i lager"

Hur jobbar de egentligen? De svara på flera mail med direkta frågor från enskilda kunder men skickar inte ett massutskick till alla som beställt och förklarar missen?

AArgh!

Edit.
Hittade den här frågan på Lawline på ett likn. ärende, någon som har input?
https://www.lawline.se/answers/slutsald-bestalld-vara
"Det du kan kräva är mellanskillnaden i pris av varan hos en annan återförsäljare eller annan liknande vara hos samma internetbutik."

Permalänk
Medlem

Beror på hur länge de behåller pengarna det tog bax music över 4 månader att betala tillbaka mig, jag var knappast ensam, liknande tillfälle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Beror på hur länge de behåller pengarna det tog bax music över 4 månader att betala tillbaka mig, jag var knappast ensam, liknande tillfälle

Som sagt så får företagen förmodligen ingen ränta på sina transaktion konton i bästa fall så kan man se det som ett 0% lån för företaget.

Det kräver fortfarande väldigt stora summor för att få någon vettig avkastning på pengarna på bara 4 månader enda sättet att tjäna större mängd pengar är hög risk aktier/räntefonder annars så ligger ränta på ca 1 % som max idag

Om vi utgår från 5 000 000 kr i felaktigt beställningar så får man ca 16 666 kr i ränta ifall man har 1% ränta på sitt konto på 4 månader.

5 000 000 x 0,01 = 50 000

50 000 / 12 = 4166,6

4166,6 x 4 = 16 666,6

I verkligheten så kanske det rör sig om några hundra tusen som företagen får in i sina konto då folk väljer faktura eller hämta och betala i butik.

Företagen måste också betala tillbaka beloppen så minst några timmar om inte mer arbetstid måste läggas ner på detta räkna att det kostar företaget ca 200-300 kr per timme för en anställd som sköter återbetalningen så blir vinst 0 kr för företagen i de flesta fall även ifall det tar 4 månader för företaget att betala tillbaka.

Lägger man till PR skadan som ett företag får så är det inte värt att sätta det i system att ha felaktiga priser.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av KniFF:

MSI GeForce RTX 2080 Gaming X Trio grafikkort 8G - 5 290 kr

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Antar att prissättningen är fel?

Säkerligen. Lånade dock ut lite pengar till dem, bara utifall att.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

@KniFF @Daemon
Det verkar som att det ska gälla 2060-varianten då övriga butiker tar just 5290kr för den. "Du sparar 300kr" talar också emot att det skulle vara 2080 men å andra sidan har El-Giganten haft kanonpriser på en del komponenter på sistone och även om priset är felaktigt kanske de ändå levererar beställa produkter av goodwill? Det verkade bara finnas ett fåtal kort i lager så det rör sig kanske inte om jättemånga ordrar.

Edit: Redan slut i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Säkerligen. Lånade dock ut lite pengar till dem, bara utifall att.

Hehe, hade det bara fått plats i mitt Ghost S1 så..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ågren:

@KniFF @Daemon
Det verkar som att det ska gälla 2060-varianten då övriga butiker tar just 5290kr för den. "Du sparar 300kr" talar också emot att det skulle vara 2080 men å andra sidan har El-Giganten haft kanonpriser på en del komponenter på sistone och även om priset är felaktigt kanske de ändå levererar beställa produkter av goodwill? Det verkade bara finnas ett fåtal kort i lager så det rör sig kanske inte om jättemånga ordrar.

Edit: Redan slut i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns ingen 2060-variant av Gaming Trio specifikt vad jag vet men ja någon mismatch är det väl. Håller tummarna för goodwill-alternativet.

Skrivet av KniFF:

Hehe, hade det bara fått plats i mitt Ghost S1 så..

Äh med pengarna du eventuellt sparade har du råd att köpa ett större chassi. ;);)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Äh med pengarna du eventuellt sparade har du råd att köpa ett större chassi. ;);)

Övervägde att byta för en sekund..

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Finns ingen 2060-variant av Gaming Trio specifikt vad jag vet men ja någon mismatch är det väl. Håller tummarna för goodwill-alternativet.

Nja, varukoden nämner bara Gaming X (vilket även finns som 2060) även om produktbeskrivningen och titeln säger Gaming X Trio. Vi får väl vänta och se vad som händer imorgon, om ordrar börjar makuleras eller om de faktiskt skickar ut beställda kort.

Att det rörde sig om ett fåtal kort, att de nyligen haft kanonpriser på andra PC-komponenter samt att det är del av en helgrea och inte går att boka i butik talar för att det faktiskt skulle kunna vara 2080.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Varukoden i min orderbekräftelse är då "MSIRTX2080GX".

Permalänk
Skrivet av Pellefant:

Tack för alla tips och kommer nog förmodligen att skippa laptopen som var från elgiganten. Såg att även denna Acer Aspire 3, med 3700U på rea hos Komplett. Skulle denna vara ett bra alternativ då, den har en 3700U istället, samt 8GB RAM.

Jag skulle iof bara kunna köpa till 4GB RAM för 300:- och spara 1200:-. Är processorn och datorn annars värd dom 1500:- extra jämfört med Acer Aspire 3 med 4GB RAM o 3200U som också är på rea?

3700U, 8GB RAM, Vega 10 + 1500:- vs 3200U, 4GB RAM, Vega 3.

Kan absolut rekommendera laptopen du såg hos Komplett.se, Acer Aspire 3 15,6" FHD matt med Ryzen 3700U och vega 10: https://www.komplett.se/product/1125672/datorer/datorer-barbara-laptop/alla-barbara-datorer/acer-aspire-3-156-fhd-matt

Jag har redan köpt en sådan (se signaturen), det är ett toppensystem för det priset och den sväljer 32GB RAM utan problem, om du vill uppgradera den.

Tips på minnen för 32GB i laptopen: https://www.inet.se/produkt/5300982/ballistix-16gb-1x16gb-ddr...

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Någon som fått uppföljningsmail ang Crucial RAM-stickorna från Ginza? Min beställning lagd 18:40 är ännu bara ”bekräftad”, inte ”reserverad”.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@AxelF89: Samma här. Ser mörkt ut

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelF89:

Någon som fått uppföljningsmail ang Crucial RAM-stickorna från Ginza? Min beställning lagd 18:40 är ännu bara ”bekräftad”, inte ”reserverad”.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av kapisch:

@AxelF89: Samma här. Ser mörkt ut

Fick först ett mail med att de mottagit min order, i emailet står det att efter ordern har lästs in och reserverats får man en orderbekräftelse. Sedan har man fått ett till mail med orderbekräftelse. Håller tummarna!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

@KniFF @Daemon
Det verkar som att det ska gälla 2060-varianten då övriga butiker tar just 5290kr för den. "Du sparar 300kr" talar också emot att det skulle vara 2080 men å andra sidan har El-Giganten haft kanonpriser på en del komponenter på sistone och även om priset är felaktigt kanske de ändå levererar beställa produkter av goodwill? Det verkade bara finnas ett fåtal kort i lager så det rör sig kanske inte om jättemånga ordrar.

Edit: Redan slut i lager.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har beställt och fått "reserverat" iaf och det verkar vara rätt produktkod!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats lägga mina vantar på msi 2080 x trio.
Fyllt i alla uppgifter, adress, tryckte på betala knappen och bläää produkten finns ej till salu ....

§9 raderat. // MOD
Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB