Att var "osynlig" på sociala medier

Permalänk
Medlem

Att var "osynlig" på sociala medier

Har tidigare haft Facebook, varit utan en herrans massa år nu. Men jag har börjat sakna vissa saker.

Intressegrupper, vissa företag, att följa med i t.ex släktens olika förehavanden, att dela vissa saker (resor etc.) med släkt och nära vänner. Men skulle samtidigt vilja kunna vara "osynlig" för att annat folk ska kunna se vad man gör eller ens att man har Facebook.

Förstår ju att om man skriver något i en grupp så blir det synligt, men hur långt under radarn kan man egentligen flyga?
Går det att ha så att ingen kan hitta ens konto oavsett om de söker på namn, e-post, adress, gemensamma vänner, telefonnummer, stjärntecken och gud vet vad?

Hur ser det ut nu för tiden helt enkelt? Hade helst inte skaffat det alls men mycket info/nyheter har ju tyvärr flyttat dit.

Är det kanske bättre med Instagram för mina ändamål (samma frågeställning kan appliceras där)? Eller ska jag helt enkelt fortsätta att vara utan "eländet"?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Ja det går att vara "osynlig".
Du an tex ställa in att ingen kan söka på dig utan dom som ser dig är dom som du själv aktivt valt att lägga till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Bara skräp ändå, vill du bara veta vad vänner och familj håller på med så är väl Instagram bra eftersom du kan skapa ett användarnamn bara och följa andra utan att skriva någonting offentligt.

Permalänk
Medlem

Tycker instagram är mycket bättre för det du beskriver. Samt lättare att vara anonym där. Använder nästan bara instagram, känns som att Facebook har dött ut. På fb avföljer jag exakt alla och följer bara diverse företag och nyhetssidor. Då känns det skönt att ha. Du kan även ha messenger utan fb om det skulle vara så

Permalänk
Medlem

Använd inte ditt riktiga namn på Facebook (skriv in helt påhittad info överallt helt enkelt) och kör stängd profil på Instagram.

Din släkt kan du ju informera om ditt alter ego

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

haha jag är redan osynlig på sociala medier utan att ens försöka gömma mig xP

Permalänk
Medlem

Din profil är delvis offentlig alltså ditt namn, din profilbild är offentlig och inlägg du skriver i grupper blir offentliga och dyker upp i sökmotorer. Det är inget du kan komma ifrån, läs Facebook hjälpsidor och se om du kan leva med det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det går att vara "osynlig".
Du an tex ställa in att ingen kan söka på dig utan dom som ser dig är dom som du själv aktivt valt att lägga till.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Nätälskare:

Bara skräp ändå, vill du bara veta vad vänner och familj håller på med så är väl Instagram bra eftersom du kan skapa ett användarnamn bara och följa andra utan att skriva någonting offentligt.

Skrivet av TimeCommando:

Tycker instagram är mycket bättre för det du beskriver. Samt lättare att vara anonym där. Använder nästan bara instagram, känns som att Facebook har dött ut. På fb avföljer jag exakt alla och följer bara diverse företag och nyhetssidor. Då känns det skönt att ha. Du kan även ha messenger utan fb om det skulle vara så

Skrivet av drwlz:

Använd inte ditt riktiga namn på Facebook (skriv in helt påhittad info överallt helt enkelt) och kör stängd profil på Instagram.

Din släkt kan du ju informera om ditt alter ego

Skrivet av windblownsnow:

haha jag är redan osynlig på sociala medier utan att ens försöka gömma mig xP

Skrivet av Petterk:

Din profil är delvis offentlig alltså ditt namn, din profilbild är offentlig och inlägg du skriver i grupper blir offentliga och dyker upp i sökmotorer. Det är inget du kan komma ifrån, läs Facebook hjälpsidor och se om du kan leva med det bara.

Det fick bli en Instagram så länge, vi får se var det barkar iväg

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Kanske bättre att ses irl om det går istället för att vara semi stalker på facebook?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kanske bättre att ses irl om det går istället för att vara semi stalker på facebook?

Det vettefan

Som sagt, mestadels grupper för olika intressen som skulle vara mest intressant. Släkt o vänner får man väl reda på om det är något viktigt ändå så sett

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö