Permalänk
Medlem

Lokal åtkomst trådlöst

Hallåå !

Jag köpte för ett halvår sen en ny nätverkskamera av märket hikvision som installerades trådat och fungerade så bra att jag bestämde mig för att köpa en till från samma företag.
Dock var den andra trådlös och helt utan nätverksport.
Till frågan:
Hur gör jag för att komma åt kameran via webläsare ?
Den första kameran skriver jag bara i adressen som är typ 192.168.0.68 så kommer jag in på en inställningsida.
Hur gör jag för att komma åt den trådlösa ?
Kameran är upp and running i övrigt då man kan installera den genom en qr kod och en app men i appen gör man inga inställningar.
Tacksam för svar.

EDIT1
Jag vet vilken ip den nya kameran har men när jag försöker få åtkomst händer det ingenting

EDIT2
Kameran i fråga:
https://www.hikvision.com/europe/Products/HiLook/Network-Came...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

Hallåå !

Jag köpte för ett halvår sen en ny nätverkskamera av märket hikvision som installerades trådat och fungerade så bra att jag bestämde mig för att köpa en till från samma företag.
Dock var den andra trådlös och helt utan nätverksport.
Till frågan:
Hur gör jag för att komma åt kameran via webläsare ?
Den första kameran skriver jag bara i adressen som är typ 192.168.0.68 så kommer jag in på en inställningsida.
Hur gör jag för att komma åt den trådlösa ?
Kameran är upp and running i övrigt då man kan installera den genom en qr kod och en app men i appen gör man inga inställningar.
Tacksam för svar.

Vad står det i manualen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Cadtekniker: den borde rimligen fått en ip i nätet den med.
Kontrollera din dhcp för att se vilken adress. Sedan bör du kunna surfa in på samma sätt.

Eller missar jag något?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

@WillBjorG:
Jag vet vilken ip den har.
Sorry glömde nämna det.
När jag provar den händer det ingenting

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Något i stil med "Ladda ned appen, scanna qr koden sen är du good to go"

Permalänk
Skrivet av Cadtekniker:

@WillBjorG:
Jag vet vilken ip den har.
Sorry glömde nämna det.
När jag provar den händer det ingenting

Jag gissar att du även provat https?

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

@WillBjorG:
Jag vet vilken ip den har.
Sorry glömde nämna det.
När jag provar den händer det ingenting

Och datorn och kameran ligger på samma logiska nät så de inte bara är kopplade till samma fysiska nät ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Det är samma fysiska nät

Tjänstefördelare (Fiber)->Edgerouter X ->Ubiquiti AP ->Kamera 2
´´ ´´ tråd till ->Kamera 1

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

@mrqaffe: Det är samma fysiska nät

Tjänstefördelare (Fiber)->Edgerouter X ->Ubiquiti AP ->Kamera 2
´´ ´´ tråd till ->Kamera 1

Men är det samma logiska nät, vad har du för ipnummer på kamerorna och datorn du försöker ansluta mot dem ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Kamera 1 192.168.1.64
Krångelkameran 192.168.1.96
Dator 192.168.1.88

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Har suttit och provat med dynamic ddns och upnp hela kvällen men inser att jag inte riktigt vet vad jag håller på med.
Har dock återställt allt på routern nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@mrqaffe: Har suttit och provat med dynamic ddns och upnp hela kvällen men inser att jag inte riktigt vet vad jag håller på med.
Har dock återställt allt på routern nu.

laddade ner manualen från hemsidan. Finns ett steg 3 där.

3. Add the Camera to Your Hik-Connect Account

Jag laddade ner "Quick Start Guide"

Steg 2 är QR koden. Finns mer att göra efter det.

Eller har du redan testat nästkommande steg?

Verkar för övrigt bara fungera via deras app...ser inte ut som om kameran har nån "öppen" webbsida man kan gå in på.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Det står att den ska ha "TCP/IP, ICMP, HTTP, HTTPS, FTP, DHCP, DNS, RTP, RTSP, RTCP, NTP, UPnP, IGMP, QoS, IPv6, Bonjour, SMTP, 802.1x" Där de fetmarkerade är saker som gör att du kommer åt den lokalt. Men det kanske är så att du måste lägga in den i deras moln/app först?

Det står i datasheet att den stödjer onvif, vilken är en öppen standard för att ansluta kameror till övervakningssystem/NVR

Prova att öppna RTSP-strömmen i VLC med kamerans IP-adress

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

@mrqaffe: Har suttit och provat med dynamic ddns och upnp hela kvällen men inser att jag inte riktigt vet vad jag håller på med.
Har dock återställt allt på routern nu.

Dyndns har inget med saken att göra och troligen påverkar inte upnp nått med kamerorna heller. Har du kollat om det bara går att nå den via en speciell mjukvara, vad fick du för uppgifter när du köpte den, har du länkar till just den modell du skaffat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

laddade ner manualen från hemsidan. Finns ett steg 3 där.

3. Add the Camera to Your Hik-Connect Account

Jag laddade ner "Quick Start Guide"

Steg 2 är QR koden. Finns mer att göra efter det.

Eller har du redan testat nästkommande steg?

Verkar för övrigt bara fungera via deras app...ser inte ut som om kameran har nån "öppen" webbsida man kan gå in på.

Via appen fungerar den som den ska.
Manualen jag fick med kameran är lite mer än den quick start på hemsidan.
Där står det att man ska surfa in på kamerans adress för att göra mer inställningar.

Skrivet av mrqaffe:

Dyndns har inget med saken att göra och troligen påverkar inte upnp nått med kamerorna heller. Har du kollat om det bara går att nå den via en speciell mjukvara, vad fick du för uppgifter när du köpte den, har du länkar till just den modell du skaffat ?

Ja, tillverkaren har en speciell mjukvara för att aktivera kameror och se deras adress.
Den har jag och där står kameran som aktiv och jag ser dess adress och macadress.
Men kameran fungerar som sagt i appen med bild och rörelsesensor och notiser. men jag kan inte konfigurera något i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det står att den ska ha "TCP/IP, ICMP, HTTP, HTTPS, FTP, DHCP, DNS, RTP, RTSP, RTCP, NTP, UPnP, IGMP, QoS, IPv6, Bonjour, SMTP, 802.1x" Där de fetmarkerade är saker som gör att du kommer åt den lokalt. Men det kanske är så att du måste lägga in den i deras moln/app först?

Det står i datasheet att den stödjer onvif, vilken är en öppen standard för att ansluta kameror till övervakningssystem/NVR

Prova att öppna RTSP-strömmen i VLC med kamerans IP-adress

Ja men då behöver jag väll en NVR hårdvara ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Ja men då behöver jag väll en NVR hårdvara ?

Svaret var nog tänkt mer som: "eftersom den har stöd för NVR så borde du kunna komma åt kameran på andra sätt än via tillverkarens app. Det är ju ett måste om en NVR ska stödjas".

Permalänk
Medlem

@MickeBoy:
Jag ska fota manualen jag fick med och lägga upp här.
Kan man länka in bilder via google drive ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

Kan man länka in bilder via google drive ?

Med rätt inställningar går det men det är enklare att ladda upp bilderna på en site likt imgur och sedan länka in bildens adress med img taggarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

Ja men då behöver jag väll en NVR hårdvara ?

Skrivet av MickeBoy:

Svaret var nog tänkt mer som: "eftersom den har stöd för NVR så borde du kunna komma åt kameran på andra sätt än via tillverkarens app. Det är ju ett måste om en NVR ska stödjas".

Jo det var så jag tänkte. Kanske finns det en onvif viewer som kan visa bilden?

Annars känns det lite som falsk marknadsföring om man är låst till deras APP eftersom datasheet visar samma saker som en vanlig övervakningskamera

Permalänk
Medlem

@WillBjorG @FX9 @MickeBoy @mrqaffe @jocke92

Nu har jag kollat i manualen igen det står att man ska ansluta kameran med nätverkskabel till en dator för att kunna konfigurera den.
samma sak står på två sidor.
Länk till manualen:
https://drive.google.com/drive/folders/1Hv5Ii8JzKd2vFaNHMyK1p...

Blir svårt för min del då kameran ej har rj45 ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cadtekniker:

@WillBjorG @FX9 @MickeBoy @mrqaffe @jocke92

Nu har jag kollat i manualen igen det står att man ska ansluta kameran med nätverkskabel till en dator för att kunna konfigurera den.
samma sak står på två sidor.
Länk till manualen:
https://drive.google.com/drive/folders/1Hv5Ii8JzKd2vFaNHMyK1p...

Blir svårt för min del då kameran ej har rj45 ingång.

Det verkar märkligt.

I databladet under nätverk och klient så står det: HiLookVision PC Client, HiLookVision App.

Har du testat att använda "HiLookVision PC Client"? Kanske den kan komma åt inställningar för att slå på access?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Det verkar märkligt.

I databladet under nätverk och klient så står det: HiLookVision PC Client, HiLookVision App.

Har du testat att använda "HiLookVision PC Client"? Kanske den kan komma åt inställningar för att slå på access?

Där är du kanske något på spåret.
Jag har letat igenom och provat några mjukvaror från hemsidan utan resultat.
Och det finns ingen hilookvision på europeiska sidan.
Men går man in på den globala sidan så hittar jag den.
Ska prova i EM.

Vad hittade du den infon ?
EDIT: Hittade nu på det databladet man kan ladda ner men inte på produktsidan

Permalänk
Medlem

@WillBjorG @FX9 @MickeBoy @mrqaffe @jocke92

Jag kontaktade Inet för att se om dom kunde hjälpa mig,
Dom ville att jag skulle skicka in kameran vilket jag gjorde.
Tekniker konstaterade följande "Fel verifierat, utbytt på garanti"
Bad om att byta mot en något dyrare modell med TP-ingång.

Läxan jag lärt mig, Köp inte nätverksutrustning utan tp ingång.

Jag tror inte det var något fel på kameran, utan mer att förenklingen av produkten gick för långt och att fel standardmanual skickades med.
Kan vara så att man inte kan ställa in kameran också, att det bara är tänkt att man ska lägga till den i appen och bara kunan titta genom mobilen.

Tack för er hjälp.
Alltid skönt att få lite mer ögon på saker när man håller på och jagar lösningar.