Dator för Animering och programmering

Permalänk

Dator för Animering och programmering

Halloj,

Med lite tur blir jag med pengar inom någon månad och då står en ny (stationär) dator väldigt högt på önskelistan. Beräknad budget ca 15'000 och då måste jag få med en skärm också.

Idag sitter jag med en Lenovo ideapad (laptop) med i3 processor. Denna har faktiskt överraskat mig i positiv bemärkelse, men sedan jag började alltmer med spelprogrammering (i Unity) och animeringar i Blender så har det kört ihop sig rejält och allt oftare fungerar det faktiskt inte alls.

Det lite ironiska är att jag gillar att göra spel, men jag spelar inte själv. Jag sysslar även en del med bildredigering och programmering i andra språk än C#, men det har inte varit några problem med Lenovon.

Jag skulle alltså behöva en dator som klarar av lite större uppgifter, som animeringar med många rörliga delar (tex en realistisk explosion). Eftersom jag sitter med detta under många timmar varje dag så skulle det ju vara härligt om den var någorlunda tyst.

Jag fick en Taurus Gaming RX 580 som förslag av någon för ett tag sedan, men jag har helt ärligt noll koll på hårdvara.

Jag bygger inte själv men kan eventuellt få hjälp av en som kan någorlunda och vill lära sig (flämt).

Tips på dator, bygge eller vad jag kanske bör kolla efter eller tänka på?

Permalänk
Medlem

Enligt Blender så är dessa specs optimala:
https://www.blender.org/download/requirements/
64-bit eight core CPU
32 GB RAM
Full HD displays
Graphics card with +12 GB RAM

Denna har allt det bara att skärmen är 4k istället, dock grafikkort med 12GB ram så skulle budgeten öka typ 5-6000kr. Men till produktivt arbete skulle jag säga en bättre processor väger mer än ett bättre grafikkort. Det är fortfarande inget dåligt grafikkort i paketet.

Permalänk

Tack

Verkligen jättebussigt!

Permalänk
Medlem
Permalänk

Verkligen schysst

Undrar bara hur ni hittar rätt på alla grejer... Imponerande