Bästa designprogrammet för potentiella produkter?

Permalänk
Medlem

Bästa designprogrammet för potentiella produkter?

Hej allesammans och hoppas ni har en finfin onsdagskväll!

Jag har nu på kvällskvisten fått (vad jag anser) en riktigt bra affärsidé för en produkt och skulle vilja börja skissa lite på denna, men är totalt novis på design- och 3d-program, vilket anser ni är det mest lättlärda/lättnavigerade programmet/mjukvaran för att designa produkter/tillverka 3d-modeller av något?

Tack på förhand!

Permalänk

Vad ska skisserna användas till? Mockups för marknadsföringsmaterial eller andra fotorealistiska bilder av produkten, underlag för framställning av prototyper, konstruktionsritningar eller något annat?

Har du någon erfarenhet av att använda liknande program? Har du några önskemål om plattform?

Sketchup är billigt, vettigt designat och väldokumenterat. Pluggar finns för att göra snygga renderingar i diverse raytracingmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad ska skisserna användas till? Mockups för marknadsföringsmaterial eller andra fotorealistiska bilder av produkten, underlag för framställning av prototyper, konstruktionsritningar eller något annat?

Har du någon erfarenhet av att använda liknande program? Har du några önskemål om plattform?

Sketchup är billigt, vettigt designat och väldokumenterat. Pluggar finns för att göra snygga renderingar i diverse raytracingmotorer.

Hej!

Skisserna ska användas som potentiella prototypunderlag i sådant fall snarare än marknadsföring, där kommer riktiga bilder av produkten tas istället för att använda digitala renderingar.

Som sagt, är totalt novis på detta, så ju enklare desto bättre egentligen, så får jag lära mig på vägen och avancera mig! Tror tiden för designen av produkten kommer att ta åtminstone ett år att genomföra.

Tack för tipset, ska kolla närmre på det, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

FreeCAD är gratis och ok. Finns absolut bättre program men då kostar de också. Vissa CAD program kostar 100.000kr. Men då gäller det att man använder det dagligen på en professionell nivå.

Jämför det med Paint.NET och Photoshop. Klart att Photoshop är bäst, men de vanligaste grejerna som man gör i Photoshop går att göra i ett helt gratis program som Paint.NET.

Permalänk
Avstängd

Sketchup kan användas men inte helt gratis. Finns mycke filmer på youtube som går genom grunderna. Ska du rita avancerade prylar och är beredd att betala mycket så är det väl solid works men då är det inga enkla program längre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fusion 360 är ju gratis för hobbyverksamhet(vilket du lär klassas som änsålänge )
Det är ju ett "proffs"-program(kanske inte high-end men det räcker långt) som har allt du behöver om du ska göra ritningar, 3d-filer och annat som behövs för att tillverka en prototyp.
Har inte kollat men antar att det finns en uppsjö med guider hur man arbetar i det på youtube då det verkar vara populärt bland hobby-uppfinnare(det är ju gratis).

Jag har inte testat sketchup på åratal nu men då var det verkligen inte ett program anpassat för en tillverkningsprocess. Detta kan ju ha ändrats rejält på senare tid förvisso.

Det bästa skissverktyget i början är dock papper och penna! Sparar otroligt med tid att börja i den ändan än i CADen.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Hej allesammans och hoppas ni har en finfin onsdagskväll!

Jag har nu på kvällskvisten fått (vad jag anser) en riktigt bra affärsidé för en produkt och skulle vilja börja skissa lite på denna, men är totalt novis på design- och 3d-program, vilket anser ni är det mest lättlärda/lättnavigerade programmet/mjukvaran för att designa produkter/tillverka 3d-modeller av något?

Tack på förhand!

Det viktigaste är att du lär dig grundoperationerna i 3d-cad, dvs extrude, revolver, sweep osv.

Kan man det är det lättare att plocka upp många andra mjukvaror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ska du göra 3d-bilder av produkten så är Blender det enda vettiga gratisalternativet. De har dessutom precis släppt ver 2.8 som har fokus på att göra gränssnittet mer lättanvänt för nybörjare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ska du göra 3d-bilder av produkten så är Blender det enda vettiga gratisalternativet. De har dessutom precis släppt ver 2.8 som har fokus på att göra gränssnittet mer lättanvänt för nybörjare.

Skickades från m.sweclockers.com

Blender är väl inte speciellt lämpligt om man vill göra en prototyp som TS skrev? Det funkar ypperligt för fina renderingar, men vill man få fram en fysisk produkt är en CAD-mjukvara som det redan skrivits flertalet gånger om mycket bättre.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, ska kolla närmre på samtliga! Vi får se om idén förs igenom, kanske promotar den här på Sweclockers sen, allt bäst allesammans!

Mvh