Buyers remorse.. Köpte antagligen sämsta X570 kortet

Permalänk
Medlem

Kom precis ihåg den här tyska killen:

Han kör också 3900x, och skriver att sensorerna för VRM rapporterade 60 grader, och 50grader när han mätte av temperaturen på kylflänsarna under Prime-belastning.

"ie Spannungswandler werden lt. Sensoren unter Prime-Last gut 60°C heiß, auf den Kühler-Oberflächen konnte ich 50°C per Thermometer messen. "

https://www.hardwareluxx.de/community/f12/msi-mpg-x570-gaming...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas det är okej att jag skriver lite till här
Men har sett lite felaktigheter om MSI-moderkortet både på reddit och på youtube, tex:

Ett exempel:
"I think the tomahawk would run cooler given enough airflow due to its better heatsink design. This mpg edge heatsink is covered in plastic which is dumb."

Tyvärr så måste jag här säga att heatsinken är inte dold av plast.

Så här ser den ut borttagen ifrån moderkortet, och man ser hur till exempel det är urgröpt för wifi-adaptern i heatsinken, för den dubblerar som io-shield som sagt. 220g vikt.

Har dock ingen aning om hur Tomahawk-kylaren ser ut när den är borttagen, kanske är den bättre, har ingen aning!.
Dock är den på Edge betydligt större då den täcker hela io-plåten som sagt.

edit:
X570 gaming edge wifi ser ut att ha större vrm-kylfläns
https://azcd.harveynorman.com.au/media/catalog/product/m/s/ms...

än vad B450 tomahawk gör iaf
https://static.techspot.com/images/products/2018/motherboards...

Så till storleken är vrm-kylaren på X570-kortet betydligt bättre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kom precis ihåg den här tyska killen:

Han kör också 3900x, och skriver att sensorerna för VRM rapporterade 60 grader, och 50grader när han mätte av temperaturen på kylflänsarna under Prime-belastning.

"ie Spannungswandler werden lt. Sensoren unter Prime-Last gut 60°C heiß, auf den Kühler-Oberflächen konnte ich 50°C per Thermometer messen. "

https://www.hardwareluxx.de/community/f12/msi-mpg-x570-gaming...

Skrivet av CubaCola:

Hoppas det är okej att jag skriver lite till här
Men har sett lite felaktigheter om MSI-moderkortet både på reddit och på youtube, tex:

Ett exempel:
"I think the tomahawk would run cooler given enough airflow due to its better heatsink design. This mpg edge heatsink is covered in plastic which is dumb."

Tyvärr så måste jag här säga att heatsinken är inte dold av plast.

Så här ser den ut borttagen ifrån moderkortet, och man ser hur till exempel det är urgröpt för wifi-adaptern i heatsinken, för den dubblerar som io-shield som sagt. 220g vikt.

https://www.bildtagg.se/file/thumb/2e7e1nvkhgiw359uot2zoys

Har dock ingen aning om hur Tomahawk-kylaren ser ut när den är borttagen, kanske är den bättre, har ingen aning!.
Dock är den på Edge betydligt större då den täcker hela io-plåten som sagt.

edit:
X570 gaming edge wifi ser ut att ha större vrm-kylfläns
https://azcd.harveynorman.com.au/media/catalog/product/m/s/ms...

än vad B450 tomahawk gör iaf
https://static.techspot.com/images/products/2018/motherboards...

Så till storleken är vrm-kylaren på X570-kortet betydligt bättre.

Även HW unboxed tog upp problemet med att kortet rapporterar 60 grader på VRM trots att tempen på undersidan kortet i det läget låg på över 90 grader, intern mosfet temp är i det läget JÄVLIGT mycket högre än 60. Vad det gäller kylfläns så är en sak av absolut högsta prio, area/yta mot luft. Därför vill man ha flänsar på en en kylfläns, ett solitt block alu är en vansinnigt ineffektiv kylare så att enbart gå på vikt och storlek är inte en särskilt god idé och det säger inget om hur bra endera fläns är på att avyttra sig värmen, vikten säger egentligen bara hur mycket värme som kan absorberas och hur lång tid det tar innan temp skenar om nu inte flänsen också kan göra sig av med värmen. Lägger du 1kg alu block på mosfets så kommer det dröja en bra stund innan hela klumpen når 100 grader men när den väl gjort det så hjälper massan inte ett jota för att blocket ska göra sig av med värmen till luften.

Problemet kvarstår med detta moderkort, det har en, jämfört sina konkurrenter i samma prisklass dåligt designad vrm ur temp hänseende, det är till och med billigare bord som har bättre vrm än detta, betydligt billigare. Duger det utmärkt till en stock am4 cpu i en låda med bra luftflöde? Japp, ska man rekommendera det till någon som vill klocka eller någon som har ett dåligt ventilerat chassie? Nope.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Även HW unboxed tog upp problemet med att kortet rapporterar 60 grader på VRM trots att tempen på undersidan kortet i det läget låg på över 90 grader, intern mosfet temp är i det läget JÄVLIGT mycket högre än 60. Vad det gäller kylfläns så är en sak av absolut högsta prio, area/yta mot luft. Därför vill man ha flänsar på en en kylfläns, ett solitt block alu är en vansinnigt ineffektiv kylare så att enbart gå på vikt och storlek är inte en särskilt god idé och det säger inget om hur bra endera fläns är på att avyttra sig värmen, vikten säger egentligen bara hur mycket värme som kan absorberas och hur lång tid det tar innan temp skenar om nu inte flänsen också kan göra sig av med värmen. Lägger du 1kg alu block på mosfets så kommer det dröja en bra stund innan hela klumpen når 100 grader men när den väl gjort det så hjälper massan inte ett jota för att blocket ska göra sig av med värmen till luften.

Problemet kvarstår med detta moderkort, det har en, jämfört sina konkurrenter i samma prisklass dåligt designad vrm ur temp hänseende, det är till och med billigare bord som har bättre vrm än detta, betydligt billigare. Duger det utmärkt till en stock am4 cpu i en låda med bra luftflöde? Japp, ska man rekommendera det till någon som vill klocka eller någon som har ett dåligt ventilerat chassie? Nope.

Vad klassas som ett dåligt ventilerat chassi? Jag har Phanteks p400 med totalt 2 fläktar just nu (Dem som följde med). Inte byggt ihop allt än dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Även HW unboxed tog upp problemet med att kortet rapporterar 60 grader på VRM trots att tempen på undersidan kortet i det läget låg på över 90 grader, intern mosfet temp är i det läget JÄVLIGT mycket högre än 60. Vad det gäller kylfläns så är en sak av absolut högsta prio, area/yta mot luft. Därför vill man ha flänsar på en en kylfläns, ett solitt block alu är en vansinnigt ineffektiv kylare så att enbart gå på vikt och storlek är inte en särskilt god idé och det säger inget om hur bra endera fläns är på att avyttra sig värmen, vikten säger egentligen bara hur mycket värme som kan absorberas och hur lång tid det tar innan temp skenar om nu inte flänsen också kan göra sig av med värmen. Lägger du 1kg alu block på mosfets så kommer det dröja en bra stund innan hela klumpen når 100 grader men när den väl gjort det så hjälper massan inte ett jota för att blocket ska göra sig av med värmen till luften.

Problemet kvarstår med detta moderkort, det har en, jämfört sina konkurrenter i samma prisklass dåligt designad vrm ur temp hänseende, det är till och med billigare bord som har bättre vrm än detta, betydligt billigare. Duger det utmärkt till en stock am4 cpu i en låda med bra luftflöde? Japp, ska man rekommendera det till någon som vill klocka eller någon som har ett dåligt ventilerat chassie? Nope.

Nej, du får det att låta som att jag rekommenderar detta moderkort och det gör jag inte. Men!

Du kan se priset på 2 sätt när det gäller detta moderkort.

1. Det kostar 2590kr

eller

2. Det kostar 2590kr, men då får man med en Cooler Master ML240L RGB för 849kr, samt ett presentkort till Steam värde 250kr efter att ha skrivit en några raders recension på kortet och länkat recensionen till MSI.

Så då kan man se priset som 2590-849-250 = 1491kr.

Billigaste B450 Tomahawk Max på prisjakt är 1369kr, så om du tänkt köpa en B450 + Vattenkylare så är priset inte så dumt.

När sedan MSI slutar att skicka med vattenkylare och presentkort så är det absolut ingen ide att köpa detta moderkort nej.

Och varför jag vägde kylflänsen var för att visa att den inte är gjord av plast.
Och eftersom även du säger att area/yta mot luft är det viktiga så borde du ju förstå att om kylflänsen till gaming edge wifi är större, så avleder den mer värme än den mindre B450 tomahawk kylflänsen?

Min första dator hade en bit bockad plåt som kyfläns till en dc-regulator, så det behövs inte kylflänsar. Kylflänsar har man för att öka arean mot luften för att avleda värme bättre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Min första dator hade en bit bockad plåt som kyfläns till en dc-regulator, så det behövs inte kylflänsar. Kylflänsar har man för att öka arean mot luften för att avleda värme bättre.

Jag hoppas innerligt att du inte tror att mosfets inte behöver kylas av oavsett förhållanden eller att en riktig kylfläns inte skulle fylla någon funktion.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Vad klassas som ett dåligt ventilerat chassi? Jag har Phanteks p400 med totalt 2 fläktar just nu (Dem som följde med). Inte byggt ihop allt än dock.

Om du kan få en fläkt i bakänden i antingen toppen eller baksidan så kan det räcka, har du bara front fläktar så kan det bli lite lite. Bästa varianten är nog två fläktar utblås bak/top och 2/3 in i fronten. Med fler fläktar kan man oftast hålla nere hastigheten på dom med lägre ljudnivå & ändå gott luftflöde.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Jag hoppas innerligt att du inte tror att mosfets inte behöver kylas av oavsett förhållanden eller att en riktig kylfläns inte skulle fylla någon funktion.

Det jag menade var att det behövs inte KYLFLÄNSAR på "kylflänsen".
En bit plåt är också en kylfläns, precis som plåten på regulatorn på min gamla dator.

Det kanske var luddigt formulerat.

Har i allafall tagit bort bakplåten på chassit för att se vad det är som kan ge 90grader på baksidan av moderkortet.
Det sitter 3st IR3598 på baksidan av moderkortet, vet inte om det är dessa som når 90 grader?

För när jag fick kylflänsen på framsidan av moderkortet varm att ta på, så var det inte ens ljummet på baksidan av moderkortet på samma ställe.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Om du kan få en fläkt i bakänden i antingen toppen eller baksidan så kan det räcka, har du bara front fläktar så kan det bli lite lite. Bästa varianten är nog två fläktar utblås bak/top och 2/3 in i fronten. Med fler fläktar kan man oftast hålla nere hastigheten på dom med lägre ljudnivå & ändå gott luftflöde.

Som jag förstår det kommer jag förmodligen få en Masterliquid ML240L RGB kylare tillsammans med moderkortet. Det borde väll funka bra att använda den och ha de 2 inkluderade fläktarna som utblås bak/top?

Sen så kan jag påpeka här att jag tror jag ska behålla min Gaming edge. Med tanke på att min plan har varit att behålla min 3700X i minst 2-3 år. På den tiden kanske ännu en ny generation med moderkort/processorer kommit ut. Men det är väll svårt att veta, jag har ingen kristallkula. Låter det som en bra plan of action?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Det jag menade var att det behövs inte KYLFLÄNSAR på "kylflänsen".
En bit plåt är också en kylfläns, precis som plåten på regulatorn på min gamla dator.

Det kanske var luddigt formulerat.

Har i allafall tagit bort bakplåten på chassit för att se vad det är som kan ge 90grader på baksidan av moderkortet.
Det sitter 3st IR3598 på baksidan av moderkortet, vet inte om det är dessa som når 90 grader?

För när jag fick kylflänsen på framsidan av moderkortet varm att ta på, så var det inte ens ljummet på baksidan av moderkortet på samma ställe.

Nä fasdubblare orsakar inte den tempen, sen var det direkt bakom vrm mosfets steve mätte upp den galna tempen. En sak till man måste tänka på är att i ren idle eller lättare last och med en liten 6-8core cpu så kommer VRM gå väldigt mycket svalare, vi kan prata så mycket som 50 graders skillnad utan problem eller mer.

Om du däremot kranar på en 3900x i blender eller annan elak all core load och under längre tid så kommer tempen bli riktigt elak i slutändan men det kan ta en 20-30 minuter innan man kommit dit, ibland kan temp fortsätta öka även efter den tiden vilket var precis det som hände HW unboxed med detta bord vid OC testet, det bara fortsatte öka och slog inte ens av sig vid riktigt ovettig temp.

Orsaken till hög värme är ampere uttag vid hög spänning, ju mer av bägge desto varmare kommer vrm gå, just gaming edge släpper ur sig en rätt ansenlig mängd värme (24W) redan vid 150A medans det vid 75A är nere på fullt rimliga värden (~10W), en 3900x kan utan problem hinka i sig 150A och en 3600/x kommer inte mycket högre än 75-80A. 10W är enkelt att kyla bort, 24W är däremot inte lika enkelt. Skulle man sedan gå på ännu värre processor med 3950x exempelvis och börja klocka är det inte osannolikt att 200A kan tas ut, då pratar vi 38W värme. Dessa värden är dessutom inte inräknat drivern som också orsakar värme.

Poängen är att vad man använder datorn till och vilken processor man kör och vid vilka inställningar samt vilken låda & kylning som används alla påverkar temp på VRM, ganska ordentligt.

Sen kan jag under inga omständigheter hålla med om att en liten enkel plåtbit är en god ide att använda som kylare för mosfet, du kan lika gärna ta bort den i det läget för den gör 0 nytta i fråga om kylning.

Skrivet av Mr_Mattson:

Som jag förstår det kommer jag förmodligen få en Masterliquid ML240L RGB kylare tillsammans med moderkortet. Det borde väll funka bra att använda den och ha de 2 inkluderade fläktarna som utblås bak/top?

Sen så kan jag påpeka här att jag tror jag ska behålla min Gaming edge. Med tanke på att min plan har varit att behålla min 3700X i minst 2-3 år. På den tiden kanske ännu en ny generation med moderkort/processorer kommit ut. Men det är väll svårt att veta, jag har ingen kristallkula. Låter det som en bra plan of action?

Låter väl som en helt ok plan

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82:
Det här du skrev om "även HW unboxed tog upp problemet med att kortet rapporterar 60 grader på VRM trots att tempen på undersidan kortet i det läget låg på över 90 grader, intern mosfet temp är i det läget JÄVLIGT mycket högre än 60."

Var det med i videon? Jag orkade inte kolla på hela videon nu, men kollade på graferna men såg inget sådant där?
Asrock-moderkortet hade ju däremot lägre rapportering på vrm än vad manuell temperaturmätning visade.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@tellus82:
Det här du skrev om "även HW unboxed tog upp problemet med att kortet rapporterar 60 grader på VRM trots att tempen på undersidan kortet i det läget låg på över 90 grader, intern mosfet temp är i det läget JÄVLIGT mycket högre än 60."

Var det med i videon? Jag orkade inte kolla på hela videon nu, men kollade på graferna men såg inget sådant där?
Asrock-moderkortet hade ju däremot lägre rapportering på vrm än vad manuell temperaturmätning visade.

Har för mig han sa det i videon men det är fullt möjligt att jag har blandat ihop just det med en annan tillverkare, har inte kikat på den sen ja la upp den. Just att bord rapporterar lägre temp än de faktiskt har är inget ovanligt, speciellt om det kör en separat temp sensor som sitter i närheten av komponenter, då kan interna tempen vara mycket högre än vad sensorn visar. Har man däremot intern sensor i en integrerad mosfet så brukar dom visa korrekta värden men till & med där kan de visa fel.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Har för mig han sa det i videon men det är fullt möjligt att jag har blandat ihop just det med en annan tillverkare, har inte kikat på den sen ja la upp den. Just att bord rapporterar lägre temp än de faktiskt har är inget ovanligt, speciellt om det kör en separat temp sensor som sitter i närheten av komponenter, då kan interna tempen vara mycket högre än vad sensorn visar. Har man däremot intern sensor i en integrerad mosfet så brukar dom visa korrekta värden men till & med där kan de visa fel.

Njae det var nog en ihopblandning. Lätt hänt.

Tittade även på Steves test av B450 tomahawk vrm på väg till jobbet.
Han kör en överklockad 2700 i 4.2GHz 1.4v och efter en timma med last når vrm då 51 grader.

Lite sjukt att nästan samma kort då når nära 100 grader med en 3900x.
Visst den har 4 kärnor till men ändå :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Mattson:

Jag köpte MSI gaming edge wifi främst för wifi och bluetooth (och x570 såklart). Men enligt Hardware unboxed är det det sämsta kortet...
https://youtu.be/_7PkZwY9PWM

Wifi och bluetooth är ett absolut måste för mig och kan inte skippas. De bättre alternativen vrm mässigt har inte wifi..

Vad borde jag göra? Byta ut moderkortet och skaffa en adapter? Eller behålla min gaming edge wifi?

Processorn jag ska ha är 3700X

Jag är nöjd med mitt moderkort och har för mig att det har bluetooth med har för mig att jag disablade det ihop med wi-fi och inbyggda ljudkortet när jag ställde in allt

stabilt och bra mjukvara.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Jag är nöjd med mitt moderkort och har för mig att det har bluetooth med har för mig att jag disablade det ihop med wi-fi och inbyggda ljudkortet när jag ställde in allt

stabilt och bra mjukvara.

Det stämmer. Bt funkar bra med min samsung s8+

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Tja... varför bryr du dig? Det har höga temp. Ja. Vad gör nu det? Inget går sönder, det lär hålla 20 år i vilket fall.
Lite klent med ström om du ska överklocka.... vilket du inte skulle... vrm kan vara 150 c utan problem. I åratal.
Ser inte problemet utom för OC fantaster.
Du skulle heller inte ha 16 core cpu? Dvs inget ström krävande cpu... därmed... no problem.

Blev lite nyfiken på vad du baserar att vrm klarar 150c under flera år. Vanligtvis brukar junction tempen ligga runt 125 grader max och i vissa undantagsfall 150 grader men det är knappast någon optimal last över flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Njae det var nog en ihopblandning. Lätt hänt.

Tittade även på Steves test av B450 tomahawk vrm på väg till jobbet.
Han kör en överklockad 2700 i 4.2GHz 1.4v och efter en timma med last når vrm då 51 grader.

Lite sjukt att nästan samma kort då når nära 100 grader med en 3900x.
Visst den har 4 kärnor till men ändå :/

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan vara så att MSI har fuckat upp med växlingsfrekvens för MOSFETs I den bios som används vilket orsakar långt högre temperatur pga lägre effektivitet vid högre frekvens. En 2700x toppar runt 120-125A och där genererar bordet runt 17-18w enbart från mosfets vilket en kylfläns kan klara rätt bra men när du kliver över 24w så börjar det hända saker med tid. Om dom nu satt en frekvens som är på tok för hög kan dom 24w istället handla om 30w+

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan vara så att MSI har fuckat upp med växlingsfrekvens för MOSFETs I den bios som används vilket orsakar långt högre temperatur pga lägre effektivitet vid högre frekvens. En 2700x toppar runt 120-125A och där genererar bordet runt 17-18w enbart från mosfets vilket en kylfläns kan klara rätt bra men när du kliver över 24w så börjar det hända saker med tid. Om dom nu satt en frekvens som är på tok för hög kan dom 24w istället handla om 30w+

Jag ska testa att installera det äldre bioset och se om jag märker någon skillnad.
Processortemperaturen är ju också väldigt hög av någon anledning mot andra moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr_Mattson:

Vad klassas som ett dåligt ventilerat chassi? Jag har Phanteks p400 med totalt 2 fläktar just nu (Dem som följde med). Inte byggt ihop allt än dock.

Vad klassas som ett dåligt ventilerat chassi? svar Phanteks p400 är bra klassning på ett dåligt ventilerat chassi!
Många har problem med vent i Phanteks p400 på grund av frontpanelens utformning. Nu är det inte panelen i sig som är problemet utan panelen i kombination med fläktar och hur dom monteras, placeras.
Sedan hur många fläktar du har är en tämligen värdelös mätare på bra eller dålig vent.
Enklet är det så att tar du EN fläkt och dubblar varvtalet dubbleras kylningen. Om du har en fläkt och dänger i en till ökar kylningen med 50% ca. För att dubblera kylningen med FLER fläktar måste du gå från en till fyra fläktar.
Rent praktiskt innebär det att EN BRA fläkt på 1500 varv i minuten kyler mer än fyra halvdana på 1000 varv minuten. Förutsatt monteringen är rimligt välgjord för antalet man använder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

@tellus82:
Det här du skrev om "även HW unboxed tog upp problemet med att kortet rapporterar 60 grader på VRM trots att tempen på undersidan kortet i det läget låg på över 90 grader, intern mosfet temp är i det läget JÄVLIGT mycket högre än 60."

Go dag yxskaft. Sitter det några VRM på undersidan kortet? svar nej.. Tempen på undersidan kortet kommer från ledningsbanorna i KORTET. Alla ledningar blir varma som en ren funktion av resistans och belastning och dagens CPUer ger hög belastning. Moderkortet är fullt av ledningar och dess blir givetvis varma vid hög belastning. VRM kan mycket väl vara 60c och punkter på undersidan kortet 90c då värmen på undersidan kommer från ledningsbanor I eller PÅ KORTET inte från VRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Go dag yxskaft. Sitter det några VRM på undersidan kortet? svar nej.. Tempen på undersidan kortet kommer från ledningsbanorna i KORTET. Alla ledningar blir varma som en ren funktion av resistans och belastning och dagens CPUer ger hög belastning. Moderkortet är fullt av ledningar och dess blir givetvis varma vid hög belastning. VRM kan mycket väl vara 60c och punkter på undersidan kortet 90c då värmen på undersidan kommer från ledningsbanor I eller PÅ KORTET inte från VRM.

Ehm, det där är på alla sätt direkt faktamässigt fel. Det som värmer undersidan där mosfets sitter är just mosfets, det är inte ledningsbanorna. Om du har 90 på undersidan där dom sitter så kan jag garantera att intern temp i mosfet inte är 60, snarare det dubbla. De mosfets som sitter lödda på ovansidan sprider sin värme genom lödningen ner in i kortet som hjälper avkylning av just komponenten, bordet agerar heatsink till viss del, har du en extremt varm vrm komponent kommer också bordet vara extremt varmt där den sitter, det kommer man inte ifrån på annat sätt än att kyla ner komponenten genom en rejäl fläns eller mindre belastning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Ehm, det där är på alla sätt direkt faktamässigt fel. Det som värmer undersidan där mosfets sitter är just mosfets, det är inte ledningsbanorna. Om du har 90 på undersidan där dom sitter så kan jag garantera att intern temp i mosfet inte är 60, snarare det dubbla. De mosfets som sitter lödda på ovansidan sprider sin värme genom lödningen ner in i kortet som hjälper avkylning av just komponenten, bordet agerar heatsink till viss del, har du en extremt varm vrm komponent kommer också bordet vara extremt varmt där den sitter, det kommer man inte ifrån på annat sätt än att kyla ner komponenten genom en rejäl fläns eller mindre belastning.

Du kan inte garantera något angående VRM temperaturen med att mäta på undersidan koret. Givetvis ger varma komponenter på översidan kortet värme till kortet.. men värmen på undersidan är i höggrad beroende på lednings resistens i KORTET.
Finns ingen som helst realism att mäta VRM temp på ett ställe där värme faktisk kommer från helt andra källor. Mycket grundläggande fysik och ellära lär dig att alla ledningsbanor blir varma vid belastning och belastningen är MYKET hög där VRM är lödda till moderkortet, alltså blir det varmt i ledningsbanorna och det helt oberonde av VRM,ns temperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Du kan inte garantera något angående VRM temperaturen med att mäta på undersidan koret. Givetvis ger varma komponenter på översidan kortet värme till kortet.. men värmen på undersidan är i höggrad beroende på lednings resistens i KORTET.
Finns ingen som helst realism att mäta VRM temp på ett ställe där värme faktisk kommer från helt andra källor. Mycket grundläggande fysik och ellära lär dig att alla ledningsbanor blir varma vid belastning och belastningen är MYKET hög där VRM är lödda till moderkortet, alltså blir det varmt i ledningsbanorna och det helt oberonde av VRM,ns temperatur.

Om man designar en VRM sektion med ledningsbanor som har så högt motstånd att de når 90 grader eller mer när intern mosfet temp i samma vrm endast når 60 så ska man genast sluta designa vrm sektioner...

Du kanske ska vara lite försiktig i vad och hur du häver ur dig då det kan skapa en trevligare plats på detta forum.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tellus82:

Om man designar en VRM sektion med ledningsbanor som har så högt motstånd att de når 90 grader eller mer när intern mosfet temp i samma vrm endast når 60 så ska man genast sluta designa vrm sektioner...

Kanske man ska.

Det förändrar dock inte att ledningsbanorna blir varma, mycket varma vid de strömmar vi talar om. Något som gäller all elektisk utrustning, svagström så väl som starkström. Fysiskt finns inte plats för ledningsbanor med den ledningsaria som krävs för att undvika nämnvärd uppvärmning. Så jag tror inte man är dålig konstruktör heller för att man drabbas av fysikens grundläggande samband att det blir varmt.
Så moderkortet är inte någon heatsink heller, det behöver även det kylas. (vilket det gör via strålning och konvektion)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Kanske man ska.

Det förändrar dock inte att ledningsbanorna blir varma, mycket varma vid de strömmar vi talar om. Något som gäller all elektisk utrustning, svagström så väl som starkström. Fysiskt finns inte plats för ledningsbanor med den ledningsaria som krävs för att undvika nämnvärd uppvärmning. Så jag tror inte man är dålig konstruktör heller för att man drabbas av fysikens grundläggande samband att det blir varmt.
Så moderkortet är inte någon heatsink heller, det behöver även det kylas. (vilket det gör via strålning och konvektion)

Tänk igenom vad du skriver, om ledningsbanorna orsakade en temp på 90 grader när mosfeten ligger på 60, vad tror du händer med samma bana när mosfeten hamnar under sådan belastning att den når 120 grader? Tror du banan är kvar i bordet längre? Av lätt förstådda skäl skulle ingen vettig individ designa ledningsbanor med så högt internt motstånd att det skulle orsaka den nivån av temp problem, dels för att du skulle få en rent löjeväckande vdroop och dels så skulle ledningsbanorna ÖKA tempen på mosfeten som är ansluten till den och banorna skulle brinna av under hård belastning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Go dag yxskaft. Sitter det några VRM på undersidan kortet? svar nej.. Tempen på undersidan kortet kommer från ledningsbanorna i KORTET. Alla ledningar blir varma som en ren funktion av resistans och belastning och dagens CPUer ger hög belastning. Moderkortet är fullt av ledningar och dess blir givetvis varma vid hög belastning. VRM kan mycket väl vara 60c och punkter på undersidan kortet 90c då värmen på undersidan kommer från ledningsbanor I eller PÅ KORTET inte från VRM.

Det var bara det att jag hittade en artikel ifrån tomshardware dår de hade bytt kylare på en gpu. De skrev då att hotspotsen på thermalkameran kom ifrån 6st ir3598 (visade runt 78grader tror jag).
Tänkte då om det var det som steve mätt på eftersom det sitter 3st ir3598 på baksidan. Men de verkade inte varma heller när jag kollade så därför var jag frågandes. Det var inte ett påstående.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FalsktIotakt:

Svammel pelle.. Du kan inte garantera något angående VRM temperaturen med att mäta på undersidan koret. Givetvis ger varma komponenter på översidan kortet värme till kortet.. men värmen på undersidan är i höggrad beroende på lednings resistens i KORTET.
Finns ingen som helst realism att mäta VRM temp på ett ställe där värme faktisk kommer från helt andra källor. Mycket grundläggande fysik och ellära lär dig att alla ledningsbanor blir varma vid belastning och belastningen är MYKET hög där VRM är lödda till moderkortet, alltså blir det varmt i ledningsbanorna och det helt oberonde av VRM,ns temperatur.

1: Fundera på din attityd.
2: Ta en titt på hur ingenjörerna hos moderkortestillverkarna själva mäter temperaturerna på just VRM. Dom mäter om möjligt direkt på kretsen med också under kretsen från undersidan av moderkortet. Många gånger när man tittar på detta genom en FLIR till exempel så ser man att fokus på värmen är just där kretsen sitter. Sjävla banorna genererar mycke lite värme i jämförelse mot just själva ytan där VRM kretsarna sitter. Jag utesluter inte att banorna blir varma, men dom extrema temperaturerna som uppnås på just den platsen är direkt kopplad till VRM kretsarna, inte banorna.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Jag sitter och kör Prime95 just nu på stresstest för att se vad som händer.
Har stängt av chassifläkten, men öppnat lådan för att kunna ta temperaturer.

Hur ska jag ställa in programmet för att verkligen stressa processorn? Just nu verkar det som den hoppar mellan olika program, för ibland går den totala watten upp osv, och ibland går allt ner.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HC-8315:

Sjävla banorna genererar mycke lite värme i jämförelse mot just själva ytan där VRM kretsarna sitter. Jag utesluter inte att banorna blir varma, men dom extrema temperaturerna som uppnås på just den platsen är direkt kopplad till VRM kretsarna, inte banorna.

Fortfarande generar banorna värma och dom kan mycket väl bli varma trots att varm trots att VRM inte är det.
Handlar helt enklet inte om huruvida det är VRM eller inte utan grundläggande fysik och ellära. Moderkortet blir varm på grund av resistans i ledningar vid de belastningar och ledning areor det är frågan om och kan det då inte kylas tillfredställande blir det varmt. Mäter du på koret är det KORTET du mäter på INTE VRM;en

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Det var bara det att jag hittade en artikel ifrån tomshardware dår de hade bytt kylare på en gpu. De skrev då att hotspotsen på thermalkameran kom ifrån 6st ir3598 (visade runt 78grader tror jag).
Tänkte då om det var det som steve mätt på eftersom det sitter 3st ir3598 på baksidan. Men de verkade inte varma heller när jag kollade så därför var jag frågandes. Det var inte ett påstående.

Skickades från m.sweclockers.com

En inte orimlig tanke.