NAS/mediaserver vad är enklast?

Permalänk
Medlem

Jag köra synnology och chromecast, fungerar riktigt bra. Du använder mobilen som fjärrkontrol (även tv:ns pause/play fungerar bra också) med plex.

Kan även nämna att PS4 och xbox (tror jag) har stöd för plex. Lite bökigare att komma in i men snabbt när man väl är inne i plex. De är itne att rekommendera för att köpa endast till mediauppspelning MEN om man råkar redan ha en så fungerar det bra.

Permalänk
Medlem

Nvidia Shield TV kommer med en "Spelkontroll" liknande Xbox kontrollen. Där man kan strömma spel från sin dator likt "Steam linken" eller genom Geforce.

Men köper du "remote only" så kommer inte den spelkontrollen med.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

@RVX: Nvidia shield har en egen handkontroll som man kan använda ifall man vill spela på den.
Men det går lika bra att ansluta t.ex. en Xbox-kontroll.
Så köp den med bara remote (fjärrkontrollen)

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera en Synology-NAS för lagring och sedan köra Apple-TV för media-delen.
Har fungerar riktigt bra för mig för de allra flesta situationer.

Permalänk
Medlem

@RVX: Köp en Chromecast eller en Chromecast Ultra om du vill ha 4k.
Billigaste och enklaste varianten för att spela upp media på TVn

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

@Ravix: Nvidia shield har en egen handkontroll som man kan använda ifall man vill spela på den.
Men det går lika bra att ansluta t.ex. en Xbox-kontroll.
Så köp den med bara remote (fjärrkontrollen)

Aaah, så det är det som menas med enbart remote modellen. Ja i så fall är det ju den som är mest attraktiv, hade inte tänkt spela på den direkt. Tack för klargörandet.

Skrivet av solhasse:

@Ravix: Köp en Chromecast eller en Chromecast Ultra om du vill ha 4k.
Billigaste och enklaste varianten för att spela upp media på TVn

Ett möjligt alternativ, tack.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Sista punken är ett stort minus för mi box, inga donglar eller omvägar helst.
500 lappen fick jag från prisjakt, sitter på mobilen så länkar blir svårt. Men billigaste shielden finns för 1890:- (fast vad betyder remote only?) sen kostar nästa 2290:-
Apple TV 4K strax under 1800:-

Förstår inte vad remote only betyder riktig ang shielden.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Därför jag kör shield

Köpte min på black friday för 1790:- med kontrollern. Remote only innebär att du har en enkel fjärrkontroll. Denna brukar kosta 1490 då o då vid reor om du orkar vänta. Det du får i en Apple TV får du i Shield för 1890 utan rea. Jag personligen gillar kontrollern, i kontrollern finns 3.5mm port om man vill ha ljud genom hörlurar, där finns även en mikrofon som fungerar utmärkt för google assistans (engelska dock). T.ex. så kan man be den starta en viss serie eller dylikt. Ja finns mycket, men assistansen är faktiskt riktigt härlig att ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Håller med. Därför jag kör shield

Köpte min på black friday för 1790:- med kontrollern. Remote only innebär att du har en enkel fjärrkontroll. Denna brukar kosta 1490 då o då vid reor om du orkar vänta. Det du får i en Apple TV får du i Shield för 1890 utan rea. Jag personligen gillar kontrollern, i kontrollern finns 3.5mm port om man vill ha ljud genom hörlurar, där finns även en mikrofon som fungerar utmärkt för google assistans (engelska dock). T.ex. så kan man be den starta en viss serie eller dylikt. Ja finns mycket, men assistansen är faktiskt riktigt härlig att ha

Hehe, ja. Jag vet så mycket att nåt av dessa 2 alternativen kommer få samarbeta med NASen, får väga diverse för och nackdelar sinsemellan.
Det som talar död Apple TV är väl att den av vad jag sett videor av och läst mig till verkar vara aningen smidigare. Det kan vara ren inbillning då båda säkert är lättanvända.
Det som talar mot här är att jag inte (än i alla fall) har någon iphone eller liknande och därför kanske inte får ut den maximala potentialen ur maskinen?

Btw, stödjer Shield 4K?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag läst hela tråden här så ursäkta om jag repeterar något. Men jag fick lite oklara signaler i ditt inlägg. Vill/kan du mecka med något eget men att du inte vet vilken mjukvara du ska köra på grunkan eller vill du köpa en pre-build NAS?

Jag kan inte hjälpa dig att välja en färdigbyggd NAS, men efter att ha skummat igenom tråden så verkar det som att du fått en hel del tankar kring det alternativet så jag tänker inte kommentera på den biten.

Men jag har ganska mycket erfarenhet av eget bygge/server konfigurering. Här har du lite alternativ. Bygget kan vara allt ifrån sprillans ny grejer en en 5 år gammal Gaming dator ifrån blocket dock så behöver du inget grafikkort. Så förutsatt att du har ett eget bygge eller kan tänka dig skaffa ett:

Tänker bara kortfattat ge lite för/nackdelar kring de olika mjukvarorna du kan köra, vill du ha mer info får du googla. Från enklast till svårast:

* Unraid.
+ enkelt att konfigurera.
+ får ut mycket utrymme från hårdiskarna. (ju fler desto bättre, och kan lägga till alt eftersom din data ökar)
+ finns många appar på saker du kanske vill testa senare (Plex, Radarr, sonarr, nextcloud. Tror man kan köra webbservrar på den

- kostar pengar ca 400kr tror jag, en gång men man kan prova gratis en månad

* Freenas
+ gratis
+ ganska enkelt att konfigurera
+ stort community som gillar att hjälpa.
+ väldigt flexibel när det kommer kring andra användningsområden.

- har ingen costum raid lösning som unraid så du måste planera hur mycket TB du vill ha tillgång till innan. Vil du lägga till mer måste du sätta up en annan array.

* Ubuntu/debian eller annan Linux server

+ obegränsad potential
+ gratis
+ ett enormt community, har du en fråga så finns det ett svar... Någonstans.
+ lär man sig Linux så kan man fixa nästa allt när det kommer till IT. Men det är lite tid man behöver investera... Heh.
+ finns också som desktopversion och då det är precis som en vanlig dator med gui å allt fast linux, rekommenderat för nybörjare.

- svår att konfigurera och en ganska skarp inlärningskurva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kblixt:

Nu har inte jag läst hela tråden här så ursäkta om jag repeterar något. Men jag fick lite oklara signaler i ditt inlägg. Vill/kan du mecka med något eget men att du inte vet vilken mjukvara du ska köra på grunkan eller vill du köpa en pre-build NAS?

Ingen fara, alla inlägg och synpunkter är till hjälp.
Men ja, precis som du skriver här är så är jag under inga som helst omständigheter redo att lägga tid på att lära mig allt som finns med att bygga en egen NAS, den tiden finns helt enkelt inte just nu.
Därför är en färdigbyggd enhet det det enda jag överväger, och som jag sen kommer köra tillsammans med antingen en Apple TV 4K eller Nvidia Shield.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Hehe, ja. Jag vet så mycket att nåt av dessa 2 alternativen kommer få samarbeta med NASen, får väga diverse för och nackdelar sinsemellan.
Det som talar död Apple TV är väl att den av vad jag sett videor av och läst mig till verkar vara aningen smidigare. Det kan vara ren inbillning då båda säkert är lättanvända.
Det som talar mot här är att jag inte (än i alla fall) har någon iphone eller liknande och därför kanske inte får ut den maximala potentialen ur maskinen?

Btw, stödjer Shield 4K?

Skickades från m.sweclockers.com

Yesbox Shield har stöd för 4k, den använder HDR 10 med för den delen. Apple TV Stödjer dock även dolby vision vilket Shield TV inte gör. Vet inte vad du har för tv men det är något du borde kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muli:

Yesbox Shield har stöd för 4k, den använder HDR 10 med för den delen. Apple TV Stödjer dock även dolby vision vilket Shield TV inte gör. Vet inte vad du har för tv men det är något du borde kolla upp.

Tack, ska kolla upp det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Dimman: Hur många på Sweclockers tror du har råd att ha dedikerade servrar för allt de använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

@Dimman: Hur många på Sweclockers tror du har råd att ha dedikerade servrar för allt de använder?

Om man har råd med en htpc eller liknande (vilket var vad ts egentligen var ute efter till en början) så skulle jag gissa att kanske 98 % även har råd med en server + klient.

Servern (eller motsvarande) måste ju köpas oavsett så den enda kostnaden som tillkommer är klienten.

Om man har en tajt budget så räcker det som jag nämnde mer än väl med en chromecast. De är inte dyra nya och begagnade kostar de 100 kronor? 150 på sin höjd?

Om man inte måste ha 4K så fungerar det också alldeles utmärkt med en raspberry pi, jag körde själv med Plex på en tredje generationens pi under en lång tid utan minste problem. Jag köpte däremot till en IR-mottagare för att kunna styra den med min multifjärrkontroll men det är förstås inget måste. Vad kostar en Raspberry pi från butik, 350 kr? Så kanske 150 begagnat?

Missförstå mig inte, när jag växte upp var det ingen självklarhet att ha råd med bio tillsammans med polarna och sommarshortsen bestod av sönderklippta jeans som blivit för korta. Så jag vet att även hundralappar kan vara mycket pengar för vissa men du får det att låta som att en server + klient bara är till för Östermalmsbor, det är långt ifrån sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

@Dimman: Hur många på Sweclockers tror du har råd att ha dedikerade servrar för allt de använder?

Om man har råd att pynta extra för en NAS med mediaserverfunktion och HDMI ut så har man nog råd att köpa en billigare NAS utan de finesserna och lägga mellanskillnaden på en Raspberry Pi inkl strömadapter?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Remote only betyder att spelkontrollen inte följer med.
Rekommenderar starkt nvidia shield, den kan också agera plex server om man vill.

Som många andra säger, att köra separat är bäst.

Apple TV + nas
Nvidia shield + nas

Om du är ute efter en billig nas har jag en ds214play till salu i Stockholm. Den har några år på nacken men lär fylla dina behov väl

Skickades från m.sweclockers.com