Permalänk

Arbeta som elingenjör

Hej

Efter mitt examensarbete har jag fastnat lite för just elkraft/elenergi. Att arbeta med distribution snarare än att vara elkonstruktör på något större IT-bolag. Ju större strömmar desto bättre... LOL

Jag söker jobb i Skåne, och min fråga är helt enkelt: Hur hittar jag fler företag som EON? Vad kallas ett sådant företag?
Det här låter en smula infantilt från min sida, men "elbolag" och "energibolag" verkar inte ge så mycket resultat.

Jag vet att du har EON, Öresundskraft, Skånska Energi i Skåne till exempel.
Jag försöker hitta flera liknande bolag och söka jobb för jag vill verkligen arbeta med det här .

Ni får gärna komma med tips på fler i Skåne och vad ett sådant bolag som har kontroll över nätet i en region kallas.

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

är det elnätsleverantör/ägare du syftar på?

Permalänk
Medlem

Alla kommunala el/energibolag, Kraftringen, Uniper, Ellevio.

Konsultbolag som ÅF, Sweco mfl.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

är det elnätsleverantör/ägare du syftar på?

Ja precis. Nu är jag inte till 100 % insatt i arbetsmarknaden.
men jag vet att ett företag som Öresundskraft antagligen är elnätslevernatörer och där arbetar ingenjörer i driften och sen har dom planeringensingenjörer och alla slags elkraftsingenjörer

Så ja ett sådant bolag.

Eller helt enkelt, att få arbeta på något sätt med dom stora näten snarare än att arbeta som elkonstruktör och göra kretskort åt en C programmerare.

Alla slags jobb där jag får arbeta med dom stora näten
riktigt kul att köra och simulera och felsöka

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Alla kommunala el/energibolag, Kraftringen, Uniper, Ellevio.

Konsultbolag som ÅF, Sweco mfl.

Skickades från m.sweclockers.com

Konsultbolagen verkar främst söka elkonstruktörer men det kan kanske hända att dom söker elkraft med frågan är dock vem man jobbar hos då , befintliga företag har väl redan stackat med ingenjörer men som sagt jag är inte helt insatt tyvärr

Visa signatur

i7-10700F | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Konsultbolagen verkar främst söka elkonstruktörer men det kan kanske hända att dom söker elkraft med frågan är dock vem man jobbar hos då , befintliga företag har väl redan stackat med ingenjörer men som sagt jag är inte helt insatt tyvärr

Vad har du för utbildning?
Det låter lite sent att komma på att du vill hålla på med elkraft EFTER att du gjort det exjobb, det valet brukar man göra innan man väljer utbildning...

Och sedan finns det många typer av elkonstruktörer, inte bara kretskort. Du kan även jobba som konstruktör inom tex kontrollanläggningar, där du ritar fullstora rackskåp fyllda med reläskydd, PLCer eller vad det nu kan vara, som styr en industriell anläggning(vilket även innefattar ställverk).

Vad är det för jobb du är ute efter, är det möjligtvis Beredare/elnätsprojektktör du vill jobba som, där du dimensionerar elnät och planerar ledningsdragningar? Eller är det typ att sitta på en driftcentral och göra kopplingar i nätet?

Hur som, så låter det som att din utbildning inte gett dig rätt kompetens för detta med tanke på frågorna du ställer.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Vattenfall?

alternativt

Gå in på

https://www.natomraden.se/

Välj elområde 4 i dropdown listen.
Tryck på rutan visa nätområde
Sedan tryck på visa

Då ser du alla elbolag som har nät i skåne, Alla dessa nätägare har någon sorts avdelning för planering av elnätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Ja precis. Nu är jag inte till 100 % insatt i arbetsmarknaden.
men jag vet att ett företag som Öresundskraft antagligen är elnätslevernatörer och där arbetar ingenjörer i driften och sen har dom planeringensingenjörer och alla slags elkraftsingenjörer

Så ja ett sådant bolag.

Eller helt enkelt, att få arbeta på något sätt med dom stora näten snarare än att arbeta som elkonstruktör och göra kretskort åt en C programmerare.

Alla slags jobb där jag får arbeta med dom stora näten
riktigt kul att köra och simulera och felsöka

Svenska kraftnät sköter väl dom stora stamnätet? Tror jag iallafall. hehe. Jag har inte så bra koll eller om dom finns i skåne.
https://www.svk.se/jobba-har/lediga-tjanster/

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Ja precis. Nu är jag inte till 100 % insatt i arbetsmarknaden.
men jag vet att ett företag som Öresundskraft antagligen är elnätslevernatörer och där arbetar ingenjörer i driften och sen har dom planeringensingenjörer och alla slags elkraftsingenjörer

Så ja ett sådant bolag.

Eller helt enkelt, att få arbeta på något sätt med dom stora näten snarare än att arbeta som elkonstruktör och göra kretskort åt en C programmerare.

Alla slags jobb där jag får arbeta med dom stora näten
riktigt kul att köra och simulera och felsöka

Skrivet av kallehamez:

Konsultbolagen verkar främst söka elkonstruktörer men det kan kanske hända att dom söker elkraft med frågan är dock vem man jobbar hos då , befintliga företag har väl redan stackat med ingenjörer men som sagt jag är inte helt insatt tyvärr

Själv är jag civilingenjör i elektronik och jobbar på ett av Sveriges största kraftverk med ombyggnader av processanläggningar, från 24V-6kV (även om jag brukar hålla mig till 500V och neråt). Vi har många konsulter inom elkraft, från beräkning och analys till system- och detaljkonstruktion av nya anläggningsdelar. Just nu har vi ett antal Swecoiter som konstruerar våra nya 6kV-ställverk samt flera från ÅF som jobbar med allt från instrumentering och PLC till reläskydd och 400kV-ställverk.

Så med det sagt att man inte nödvändigtvis behöver jobba med det man läst, vad har du läst? Har du läst någon elkraftlära eller bara programmering och elektronik?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för järnvägsbranschen. De stora konsultbolagen (sweco ÅF WSP osv) söker ständigt elkraftsingenjörer till järnvägssektorn.