Universal-"VESA" att limma på baksidan på monitor utan VESA?

Permalänk
Medlem

Universal-"VESA" att limma på baksidan på monitor utan VESA?

Jag sitter med ett 'litet' problem där jag köpte två stycken likadana monitorer (Andersson 24' från netonnet) för nåt år sedan och nu vill jag väldigt gärna slippa ha dem på fötterna. Jag skulle vilja köpa en arm för två skärmar där jag kan testa hur det är att ha den ena flippad på sidan, men vi får väl se hur det känns. I vilket fall hade jag velat ha det lite mer rent med bara en arm i mitten på skrivbordet som håller båda skärmarna där jag slutligen känner att jag vill ha dem.

Problemet här är att min förra skärm dog och jag impulsköpte dessa två billiga och de har ju ingen montering för VESA. Jag skulle vara förvånad om det inte redan kan finnas en lösning för skärmar utan VESA men kan inte hitta någon. Det vore kanske enkelt fixat att 3D-printa någon historia som har tillräckligt med fästyta för att limma fast den på baksidan, efter att man ruggat upp ytan på skärmen lite så klart. Och med VESA-montering också. Dessvärre har jag varken en 3D-skrivare eller kunskap att slänga ihop någon ritning i ett 3D-program (jag antar att det är så man vanligtvis gör, men är helt bortkommen där) och jag vet inte någonstans här i Jönköping där man skulle kunna få hjälp med något sådant.

Skulle det gå att göra eller är det något som inte så enkelt är genomförbart? En 24' monitor väger ju inte överdrivet mycket och med ett riktigt bra kontaktlim borde det väl kunna hålla? Nån i Jönköping med 3D-printer som är sugen på att hjälpa mig med det?

Permalänk
Bildexpert 📺

@tintinj: Googla "VESA mount plate plastic" så hittar du en del färdiga VESA-plattor du kan testa att kontaktlimma på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tintinj: Googla "VESA mount plate plastic" så hittar du en del färdiga VESA-plattor du kan testa att kontaktlimma på skärmen.

Tack <3
Jag ska kolla på googlingen som jag gjort när jag kommer hem från jobbet och se om jag kan hitta nåt!

Permalänk
Bildexpert 📺

@tintinj: Berätta gärna hur det går. Frågan är ju inte helt ovanlig om hur man gör med den är typen av VESA-förhindrade skärmar.

Permalänk
Entusiast

Låter läskigt med lim bara. Låt det härda ordentligt hehe

Permalänk
Medlem

@Calathea: man limmar lastbilskarosser och flygplan idag, borde hålla

som tidigare, finns en hel del Universal-VESA plattor, annars kan man säkert lossa baksidan på skärmen ( plasten ) och modda in något där som man kan skruva ifrån?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Vad är kvar när du skruvat av foten. Jag skulle använda bult, mutter och brickor och klämma fast allt på vesa-armen. Billigt och sitter som berget.

Edit:
Det här blev ju snyggt annars:

https://www.instructables.com/id/VESA-mounting-non-VESA-monit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@tintinj: Berätta gärna hur det går. Frågan är ju inte helt ovanlig om hur man gör med den är typen av VESA-förhindrade skärmar.

VESA-förhindrade haha, ja det var ett passande uttryck

Skrivet av Calathea:

Låter läskigt med lim bara. Låt det härda ordentligt hehe

Det finns tvåkomponentlim som sätter plaster hårdare ihop än vad plasterna själva är så det lär nog inte vara något problem så länge man gör ett bra förarbete så klart.

Skrivet av Farthinder:

@Calathea: man limmar lastbilskarosser och flygplan idag, borde hålla

som tidigare, finns en hel del Universal-VESA plattor, annars kan man säkert lossa baksidan på skärmen ( plasten ) och modda in något där som man kan skruva ifrån?

Problemet är att jag inte vet hur jag lossar den och vågar inte chansa mig fram, och eftersom det är ett märke som bara säljs på Netonnet så verkar det inte finnas någon behjälplig information alls om dessa skärmar.

Skrivet av osmojao:

Vad är kvar när du skruvat av foten. Jag skulle använda bult, mutter och brickor och klämma fast allt på vesa-armen. Billigt och sitter som berget.

Edit:
Det här blev ju snyggt annars:

https://www.instructables.com/id/VESA-mounting-non-VESA-monit...

När jag skruvar bort foten så finns fortfarande benet kvar som går ända ut till foten och syns väldigt mycket, benet verkar om jag kommer ihåg rätt vara monterat redan innan ihopmontering av skärmen på insidan så att säga. Så då vore man tvungen att få bort hela baksidan om det går, vilket jag inte har en aning om hur man gör och Andersson är ett märke som inte många har vilket gör att det inte finns någon info alls om hur jag ska göra.

Ja jag snubblade in på exakt den länken, där tar de bort baksidan på en monitor av känt märke med mycket info (eller så vet de redan då de har erfarenhet, vilket jag inte har) och monterar en platta på insidan som stärker upp plasten. Det vill jag gärna undvika

Tack för alla svar, om nån sitter på annan enkel och billig lösning så tveka inte att tipsa och förklara!