Varning för bluff-SMS från Paketinfo

Permalänk
Inaktiv

Spännande tråd att följa detta! Jag har själv inte fått något SMS, men säkert så fort inlägget postas... men väldigt bra att det uppmärksammas faktiskt.

Permalänk
Medlem

Fick ett sådant sms nyss efter att jag beställt från coolerkit eller vad de heter (Danmark). Har dock inte klickat på länken ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Fuck jag fyllde i allt.
nyvaken å trött å bajsnödig å har beställt massa grejor ifrån utlandet...
fyllde i allt fick nått error, gick in på banken spärrade kortet klippte skiten med en sax slängde i papperskorgen och beställde nytt.... aja liten skada skedd iaf.

Permalänk
Medlem

lyckades och falla för det här smset. hade man stannat upp och tänkt i 2 sek så hade man ju inte fallit för det, men tyvärr gör man inte alltid det :(.

Är det någon som fått några mer problem från de här bedragarna, mer än att man fått spärra sitt kontokort ? ex. fakturor hemskickade eller att dom köpt något på kredit i ens namn m.m.?

Permalänk
Medlem

Också fått ett, ej handlat från Kina eller utanför Sverige den senaste tiden.
Fick det i samband med att jag beställde från inet. Ren slump?

Visa signatur

E8600 > 2500k > 7700k > 12700k
2xHD4850>960ti>1070>1080ti>4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

Så här såg de skumma länkarna ut som jag fick. Förstod rätt snabbt att det rörde sig om skräp när jag kikade lite närmare på detaljerna...
https://i.imgur.com/8WjWwY9.png
https://i.imgur.com/2CAez12.png
https://i.imgur.com/7LDOpX2.png
https://i.imgur.com/CIDVHVE.png

Älskar verkligen "norton secured" i sista bilden.

Har själv varit tvungen att betala moms på kina/usa grejer själv då och då, men det har alltid skett via postnord för min del och kollinummret har skickats så man kan se varans faktiska status (fick i brevlådan av postnord sist), aldrig varit med om obetald frakt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Den här typ av prenumerationsfiske finns överallt. Min son fyllde i sitt mobilnummer på någon webbsida för att få tillgång till CS-skins eller nått och registrerade sig då på en prenumerationstjänst av typ ringsignaler. Det las till som 400kr på vår telefonräkning. Försökte säga upp, men det var typ omöjligt att få tag på företaget. 400 kr till på nästa faktura... Fick till slut telia att spärra alla våra telefonnummer för denna typ av tjänst. Fick till slut tag på företaget och argumenterade att de sålt en prenumerationsttjänst till minderårig. Fick fylla i nått formulär och maila in men fick aldrig tillbaka några pengar.

F**king scammers! Blir så förbannad på att det finns folk där ute som kommer undan med att lura folk, barn och äldre på det här sättet. Hur kan dom inte åka dit?! Dom digitala fotspåren kan inte vara svåra att följa och att hitta åtalspunkter kan inte heller vara svårt (falsk markandsföring tex).

/C

Permalänk
Medlem

tjejen fick för några dagar sedan, hon köper mest från de vanliga klädföretagen på nätet. Jag hade precis en beställning från Tyskland/DHL och fick ett i morse, fan åkte nästan dit själv trots att jag precis varande tjejen om att det måste vara bluff

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

tjejen fick för några dagar sedan, hon köper mest från de vanliga klädföretagen på nätet. Jag hade precis en beställning från Tyskland/DHL och fick ett i morse, fan åkte nästan dit själv trots att jag precis varande tjejen om att det måste vara bluff

Bara nyfiken, var det "Postnord" som ville ha betalt för din DHL-försändelse?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hej, har också precis blivit utsatt för detta, dock inte klickat på länken. Vart bor ni? Jag bor i Örebro.

Permalänk
Medlem

Vet inte!
Klickade mig aldrig vidare.

Skrivet av evil penguin:

Bara nyfiken, var det "Postnord" som ville ha betalt för din DHL-försändelse?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så svarar ingen seriös aktör. Det är uppenbart att de är väldigt medvetna om att de använder tvivelaktiga metoder. Dessutom med verifiering så att de ska kunna lägga skulden på dig.

Som jag förstått det var sidan på svenska och riktad mot svenska kunder. Då bör du ha lagen på din sida. Hatar den här typen av bluffmakare.

Anledningen till att jag läste den här tråden nu var att sambon fick ett sms från paketinfo. Såg misstänkt ut så vi gjorde en googling. Just den här var lite lurig då den inte är helt olik sms:en man får från Postnord om avgift på utlandspaket. Lätt hänt att missa om man faktiskt beställt paket nyligen och bara kollar lite slarvigt.

Skrivet av kakis81:

Tack bra idé. Jag avslutade prenumerationen och sade att de lurat mig och vill ha återbetalning om fe inte gör det gäller svensk konsumenträtt samt polisanmälan görs. Då kommer ett mail tillbaka:

There is absolutely no chance that you have not been aware that you have signed up for a subscription to HealthyBuddy.

On the checkout page (https://HealthyBuddy.net/gtw/payment.php?l=SE) that you signed up with on 2019-08-05 12:05:17, it is clear that it is a 3-day trial for our service and that it will continue as a subscription after the 3-days if it is not unsubscribed in time. It is stated in many places.

That said, the transaction was authorized with 3D Secure, which proves that it was you who made the purchase. You used the IP address 95.199.23.82 for this transaction.

I think you misunderstood the website. You pay the delivery fee for your free welcome gift MP3 Shuffle which is a part of the 3-day trial to HealthyBuddy which also is stated on the payment page. To get your free gift you must qualify according to our terms of conditions. You must complete your account and verify your address and name what you do under My Account.

It is your responsibility. You signed up.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Msampa:

lyckades och falla för det här smset. hade man stannat upp och tänkt i 2 sek så hade man ju inte fallit för det, men tyvärr gör man inte alltid det :(.

Är det någon som fått några mer problem från de här bedragarna, mer än att man fått spärra sitt kontokort ? ex. fakturor hemskickade eller att dom köpt något på kredit i ens namn m.m.?

Jag lyckades med samma bedrift igår. Fick ett error-meddelande. Ringde och spärrade kortet några timmar efter. Fick idag en notis på Chrome att min betalning "var genomförd" och att jag typ hade vunnit något men stängde ner skiten direkt. Tvekar på att de skulle göra något mer om kortet är spärrat och de inte får ut några pengar. De skickar nog ut tusentals sms och tar det dom kommer över.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavning
Permalänk

Fick ett sådant sms idag med länk till wfnst(.com), första gången jag fått ett. Hoppas inte det är något som kommer störa en ofta.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Fått sms jag med. Många på jobbet har också fått sms (vi har nummer-serie) så verkar helt klart som något register har hamnat i fel händer.

Jag tycker det är dags att införa 2-step authentication för internetbetalningar. Jag hade inte haft något emot att behöva verifiera samtliga betalningar online via BankID. Dvs att banken helt enkelt inte betalar ut några pengar tills att man verifierat betalningen.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett sådant SMS igår! Betalade såklart inget!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Min fru fick ett igår. Blev först osäker eftersom hon någon gång råkat beställa från någonstans där det behövs betalas tull och moms men såg rätt snabbt felstavningarna.
Verkar vara helt skilda butiker men samtidigt för många som precis beställt något för att det ska vara en slump, eller? En läcka någonstans?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det är tillräckligt många som konstant väntar på någon typ av paket för att det ska vara tillräckligt pricksäkert att skicka ut helt random och väldigt många känner sig träffade.

Jag har exempelvis inte fått något sms och har haft beställningar från alla möjliga sidor och hörn i världen det senaste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Moderator

Mina telefonnummer är rätt utsatta så är van att få skit, osäker på om jag fått just denna.
Däremot har jag hört åtminstone ett tiotal kollegor som fått det under dagen.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Fått detta jag med, likaså far min.

Är grymt nyfiken på hur detta går till eftersom båda gångerna jag fått sånt här är det i samband med att jag beställt från Kina. Men det kan såklart handla om slump med, känns nästan mest troligt eftersom det är flera hör i tråden som fått detta utan att ha beställt. Samma för min far, som inte heller beställt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Fått detta jag med, likaså far min.

Är grymt nyfiken på hur detta går till eftersom båda gångerna jag fått sånt här är det i samband med att jag beställt från Kina. Men det kan såklart handla om slump med, känns nästan mest troligt eftersom det är flera hör i tråden som fått detta utan att ha beställt. Samma för min far, som inte heller beställt något.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, det känns ju trots allt som att den enklaste förklaringen är att 1) det är relativt vanligt att folk väntar på en försändelse 2) det är inga problem att spamma ut enorma mängder sms på måfå.
Ockhams rakkniv, osv, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Precis, det känns ju trots allt som att den enklaste förklaringen är att 1) det är relativt vanligt att folk väntar på en försändelse 2) det är inga problem att spamma ut enorma mängder sms på måfå.
Ockhams rakkniv, osv, osv.

Helt riktigt. Ser jag bara till mig själv så är det "mystiskt" då jag fått denna spam eftersom det skett i samband med beställningar. Men å andra sidan väntar jag ofta på beställningar.

Sett ur ett större perspektiv är det nog som du skriver, ren slump och man slungar ut dessa sms till allt och alla. Alltid fastnat någon i nätet och betalar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

En väninna fick detta och frågade mig.
Solklart scam, men hon hade beställt något och väntade paket, så hon var på gång att betala.
Jag klickade, på sidan stog kollinummer ifyllt och klickade man "sök" kom det fram att det saknades 10:- i porto.
Man kunde iofs ange "röv-lars-morsa" som kolli-id och få exakt samma svar om obetalt porto.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv

Tycker det är lite konstigt att mobiloperatörerna inte har blockerat "PAKETINF0" med en nolla.
Med tänkte på att mitt nummer är dolt från alla nummerupplysningar så måste detta vara pga en läcka av information. Vem är det som inte kan sköta sin databas?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick ett liknande sms från "InfoCentral", en minut innan Postnords app meddelade att ett riktigt paket var på väg. Inga proffs som skrivit det här.:

Vi har inte kunnat leverera din f\xc3\xb6rs\xc3\xa4ndelse, d\xc3\xa5 det skickades med f\xc3\xb6r lite porto. L\xc3\xb6s det nu: hffq://lsoslw.com/dJj

(Ändrade för att ingen ska klicka av misstag.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dom börjar bli desperata nu verkar det som då jag bara hade 6 timmar på mig att lösa detta haha

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Självklart löste ut mitt paket från Tyskland klockan 12:06 cirkus fick mess nyss

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Helvete, min fru fick sånt sms och hon i sin enfald klickade in sig på länken och uppgav sitt namn och adress. Sen kom hon till betalalternativ och valde mastercard men då tog det stopp. Dvs hon uppgav aldrig sitt kortnummer och säkerhetskod. Så hon kom till mig och jag blev förfärad eftersom jag har läst om just denna nyhet. Vad kan vi göra för att vi inte ska få betalningsanmärkningar eller annat helvetes skit?

Permalänk
Medlem

Jag fick ett sådant sms nu i veckan, men hade beställt från trademax, och tror det skickas från göteborg, så inte bara från utlandet verkar de som? Men företaget kanske ligger i något annat land iofs. Se till att inte klicka på nå länkar, utan ta bort och blockera.

Visa signatur

We got this brother