AMD Storage MI funkar ej

Permalänk
Medlem

AMD Storage MI funkar ej

Tjena tänkte bara höra ifall de nån som fått AMD´s storage Mi att funka jag får nämligen felmeddelandet For transform data only one drive may have a partition . Detta verkar inte logiskt eftersom det är meningen att 2 hårddiskar ska ha en partition för att skapa en hybrid hårddisk (SSHD) eller så kanske jag missförstår meddelandet . Jag har formaterat ssd´en men har inte gjort nån skillnad . Har även googlar detta och det finns svar men inga lösningar . Så om det är nån som har AMD Ryzen och fått detta att funka uppskattas hjälp .

Hårdvaran jag försöker länka är 120 GB SSD med 1TB HDD

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jo var exakt en sån guide jag följde vilket ledde till att man fick felmeddelandet på steg 3 . Det är fler som fått detta problemet men aa tack ändå

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Lexius:

Jo var exakt en sån guide jag följde vilket ledde till att man fick felmeddelandet på steg 3 . Det är fler som fått detta problemet men aa tack ändå

Vilket av följande valde du?

  1. Create Bootable StoreMi – If you want to combine your bootable drive (Where your OS is installed) and a pair of SSD or an HDD.

  2. Create Non-Bootable StoreMi – If you want your existing drive with data to combine with another drive with data. Your data will be combined in one drive.

  3. Create New Non-Bootable StoreMi – This will combine the two drive but remove all of the data.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vilket av följande valde du?

  1. Create Bootable StoreMi – If you want to combine your bootable drive (Where your OS is installed) and a pair of SSD or an HDD.

  2. Create Non-Bootable StoreMi – If you want your existing drive with data to combine with another drive with data. Your data will be combined in one drive.

  3. Create New Non-Bootable StoreMi – This will combine the two drive but remove all of the data.

På senaste storage Mi(1.5) har man bara 2 val create bootable drive yes or no valde no .Så jag vill alltså ha en SSHD som jag inte bootar från eftersom jag har mitt OS på m.2 samsung ssd. (Gillar ditt citat btw Vega 64 super )

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

@Lexius: Du kanske kan säkerställa att alla punkterna från "Pre-install Checklist" från FAQn är ok. Ser att de inte uppdaterat den med att 5xx moderkort också fungerar, men den bör vara ok i övrigt.

Klicka för mer information

Pre-install Checklist

If converting an SSD or NVMe boot drive that is larger than 256GB, additional steps are required. See the section Expand the Capacity of an existing SSD Boot Drive for additional information.

Check the following prior to upgrading your system to StoreMI:

  • Your system meets the minimum configuration: AMD RyZen, 4xx series motherboard with a minimum of 4G RAM (6G RAM to support the RAM cache).

  • Secure Boot is NOT enabled. Consult your system documentation for further details.

  • There are no other SSD caching or AMD software RAID solutions installed.

  • The BIOS SATA disk settings are set to AHCI, not RAID

Visa mer

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

@eMannen: ja kollade igenom PDF´en verkar som dem långa stegen endast är till för bootable tier . Jag försöker skapa non bootable så då ska det bara vara att para ihop dem . Vill tillägga att jag också skapat tråd på AMD´s forum och inte ens dem har svar . Börjar misstänka att deras program är felkodad. AMD är inte kända för att vara starka på mjukvara direkt

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

@Lexius: Jag har kört med StoreMI på min vardagsrumsdator och det har fungerat. Kommer inte ihåg att det var några problem vid setup - installerade OS på HDD och parade sedan den disken med en SSD.

När jag installerade var det "AMD_StoreMI_install_Win64_1.3.1.17380_PR.exe" som gällde så något kanske har hänt sedan dess?

Om du vill prova den äldre versionen delar jag ut den + tillhörande dokumentationsfiler här (länk fungerar till på lördag)

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av eMannen:

@Lexius: Jag har kört med StoreMI på min vardagsrumsdator och det har fungerat. Kommer inte ihåg att det var några problem vid setup - installerade OS på HDD och parade sedan den disken med en SSD.

När jag installerade var det "AMD_StoreMI_install_Win64_1.3.1.17380_PR.exe" som gällde så något kanske har hänt sedan dess?

Om du vill prova den äldre versionen delar jag ut den + tillhörande dokumentationsfiler här (länk fungerar till på lördag)

Ja det hade varit snällt kanske funkar med den äldre versionen . Men ja då bootar du genom hårdisken vilket inte ska vara några problem men non bootable verkar problematiskt som sagt .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

men non bootable verkar problematiskt som sagt .

Jag kör 2 maskiner med storemi som sekundärlagring. 128+1tb och 256+2tb. Båda fungerar som förväntat.
Dock var det problem att skapa den ena. Den en disken vara inte ny utan använd och i startspåren på den fanns rester av en låsning från en raid konfiguration.
Jag lösta det genom att konvertera båda diskar först till gdp, skapa partioner. Stånga datorn (inte bra starta om) Stänga av med strömbrytaren. Ta bort alla partioner och starta om igen (med strömbrytaren) och sedan konvertera diskarna en gång till.
Ny start och sedan gick det installera. Observera arr du provat gör en storemi men misslyckas kan disken vara låst (som min) och det jag gjorde tog bort låsningen, borde ta bort eventuell låsning. Det finns guider hur man går detta kommandotolken med så det finns fler lösningar.

Du kan se sid 44-55 i handboken för hur man rensar en disk. Det fungerar troligen med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

Jag kör 2 maskiner med storemi som sekundärlagring. 128+1tb och 256+2tb. Båda fungerar som förväntat.
Dock var det problem att skapa den ena. Den en disken vara inte ny utan använd och i startspåren på den fanns rester av en låsning från en raid konfiguration.
Jag lösta det genom att konvertera båda diskar först till gdp, skapa partioner. Stånga datorn (inte bra starta om) Stänga av med strömbrytaren. Ta bort alla partioner och starta om igen (med strömbrytaren) och sedan konvertera diskarna en gång till.
Ny start och sedan gick det installera. Observera arr du provat gör en storemi men misslyckas kan disken vara låst (som min) och det jag gjorde tog bort låsningen, borde ta bort eventuell låsning. Det finns guider hur man går detta kommandotolken med så det finns fler lösningar.

Du kan se sid 44-55 i handboken för hur man rensar en disk. Det fungerar troligen med.

oj okej . Måste 1TB hårdisken vara tom för att storageMi ska funka kanske? Jag tömde ssd´en men inte HDD .Precis som dig ska jag använda 120gb ssd men en 1tb hdd

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

@Lexius:
Vad menar du med tömde? Ta bort filerna?
Man måste ta bort partionerna med på den ena, i ditt fall då ssd;n om du har filer på snurren. Bara ta bort filerna hjälper inte.
Så använd disk manger och radera, ta bort partionerna på din ssd om di inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Lexius:
Vad menar du med tömde? Ta bort filerna?
Man måste ta bort partionerna med på den ena, i ditt fall då ssd;n om du har filer på snurren. Bara ta bort filerna hjälper inte.
Så använd disk manger och radera, ta bort partionerna på din ssd om di inte gjort det.

Yes jag gjorde det och det funka den börja skapa SSHD och sen kom statusen failed to create Tier ): gjorde en support ticket till AMD får se om de kan hjälpa till

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd

@Lexius:
Jo jag antog du fick det meddelandet.
Det är därför du behöver se till att gamla låsningar är borta.

Jag lösta det genom att konvertera båda diskar först till gdp, skapa partioner. Stånga datorn (inte bra starta om) Stänga av med strömbrytaren. Ta bort alla partioner och starta om igen (med strömbrytaren) och sedan konvertera diskarna en gång till.
Ny start och sedan gick det installera. Observera arr du provat gör en storemi men misslyckas kan disken vara låst (som min) och det jag gjorde tog bort låsningen, borde ta bort eventuell låsning. Det finns guider hur man går detta kommandotolken med så det finns fler lösningar.
Du kan se sid 44-45 i handboken för hur man rensar en disk. Det fungerar troligen med.
Följ denna guild på BÅDA din diskar så löser det sig nog. Kom i håg att starta om med STÖMBRYTAREN efter du clean commandon.

https://www.amd.com/system/files/documents/AMD-StoreMI-Users-...

Permalänk
Medlem

@Lexius: Hur du lyckats få igång din StoreMI-konfiguration?

Uppgraderade min egen lösning på vardagsrumsdatorn till att ha en separat OS ssd och sedan para ihop en 1TB SSD med en 4TB datadisk och det fungerade fint. Fick dock köpa en FuzeDrive1000-licens ifrån Enmotus för att få den högre kapaciteten på Fast tier då StoreMI-varianten stoppar vid 256GB Fast tier. I mitt fall började jag med att lägga in all data på 4TB-disken och ha 1TB SSDn oinitierad. Sedan körde jag FuzeDrive-konfiguratorn och det gick igenom utan problem.

Klicka för mer information
Visa mer

Håller med @FalsktIotakt i att en rensning kan behövas av en av en att diskarna i din konfiguration (den utan befintlig data på).

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av FalsktIotakt:

@Lexius:
Jo jag antog du fick det meddelandet.
Det är därför du behöver se till att gamla låsningar är borta.

Jag lösta det genom att konvertera båda diskar först till gdp, skapa partioner. Stånga datorn (inte bra starta om) Stänga av med strömbrytaren. Ta bort alla partioner och starta om igen (med strömbrytaren) och sedan konvertera diskarna en gång till.
Ny start och sedan gick det installera. Observera arr du provat gör en storemi men misslyckas kan disken vara låst (som min) och det jag gjorde tog bort låsningen, borde ta bort eventuell låsning. Det finns guider hur man går detta kommandotolken med så det finns fler lösningar.
Du kan se sid 44-45 i handboken för hur man rensar en disk. Det fungerar troligen med.
Följ denna guild på BÅDA din diskar så löser det sig nog. Kom i håg att starta om med STÖMBRYTAREN efter du clean commandon.

https://www.amd.com/system/files/documents/AMD-StoreMI-Users-...

Sorry för sent svar åkte på semester men tack jag ska prova detta har även hjälp från AMD support nu .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async