söker ett gammalt rymdspel

Permalänk
Medlem

söker ett gammalt rymdspel

söker ett 2D spel där man var en rymdskepp som var rött eller blått som sköt ner andra rymdfarkoster eller om det var meteoriter och man uppgraderades då med att skjuta en stråle till fler tills man kunde skjuta 5 strålar av skott.

flummigt beskrivet men det är vad jag kommer ihåg någon som vet vad det är för spel?

spelade det för kanske 10 år sen men vet inte hur gammalt det är, vet att det fanns på skiva iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av ciper13:

söker ett 2D spel där man var en rymdskepp som var rött eller blått som sköt ner andra rymdfarkoster eller om det var meteoriter och man uppgraderades då med att skjuta en stråle till fler tills man kunde skjuta 5 strålar av skott.

flummigt beskrivet men det är vad jag kommer ihåg någon som vet vad det är för spel?

spelade det för kanske 10 år sen men vet inte hur gammalt det är, vet att det fanns på skiva iallafall

Kan det vara tyrian?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tyrian_(video_game)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att det är Tyrian, fast det skulle kunna vara vilket schmup som helst med beskrivningen som är lite för vag tyvärr.

Utifrån den enda riktiga detaljen Ciper ger om att skeppet var rött eller blått så kan man ju läsa det som att skeppet kunde vara både rött och blått. Vilket i sin tur ger att det Ikaruga är ett väldigt rimligt svar.

Men Ciper, kan du ge fler detaljer? Var det en sidescroller? Och i så fall vertikalt eller horisontellt? Eller det något mer asteroids-liknande med t.ex. newtonian physics? Dvs, kunde du flyga i olika riktningar och hade du momentum?

Permalänk
Medlem

I "Truxton" (Sega Mega Drive, PC Engine och Arkad) så har man rött, blått eller grönt skepp beroende på vapen och kan ha 5st strålar vid max uppgradering. Kanske det?

EDIT: Fast Truxton låg ju inte på skiva...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk

det första jag tänkte på var Gradius.

dock stämmer inte färgen möjligen att någon power up ändrar färg mins inte riktigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Life force kanske?

Permalänk
Medlem

Det är inte Demonstar du tänker på?

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Medlem

Ohhh vilka barndomsminnen det dyker upp i denna tråd :). Lifeforce och Gradious har man lirar rättså mycket