Permalänk
Medlem

Ny Ryzen dator

Hej,

funderar pa att uppdatera min nuvarande dator till en AMD. Har redan ett 1070 som jag tankte anvanda igen, annars e mesta nytt forutom en liten SSD, 250 GB, som nog kommer folja med. Bor i Tyskland sa blir kop darifran sa priset blir lite annorlunda men mindre viktigt.

Det jag ska anvanda den till e lite spel sasom Apex Legends, uppkommande Borderlands 3 samt till CAD i Fusion 360 och lite latt kodande.

Tankar om denna setup? Minnena e ruskigt mycket billigare pa Mindfactory dar jag tanker kopa https://www.mindfactory.de/product_info.php/32GB-G-Skill-RipJ...

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt inte valt en 660p. Den må vara billig, men den presterar ju som den kostar också. I övrigt tycker jag du lägger alldeles för mycket pengar på minne. 2k ger dig ju 2x16GB 3200 MHz CL16 och om du ska lägga mer är det bättre att gå för 3600 MHz. Lägg pengarna på SSD och kanske ett X570-moderkort med lite lustigare strömförsörjning istället.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

@LemonIllusion: minnena pa den tyska sidan dar jag ska kopa ligger pa 164.44 EUR sa kanns valdigt prisvart.

Nagot forslag pa en ok SSD? Garna 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerveZ:

Hej,

funderar pa att uppdatera min nuvarande dator till en AMD. Har redan ett 1070 som jag tankte anvanda igen, annars e mesta nytt forutom en liten SSD, 250 GB, som nog kommer folja med. Bor i Tyskland sa blir kop darifran sa priset blir lite annorlunda men mindre viktigt.

Det jag ska anvanda den till e lite spel sasom Apex Legends, uppkommande Borderlands 3 samt till CAD i Fusion 360 och lite latt kodande.

Tankar om denna setup? Minnena e ruskigt mycket billigare pa Mindfactory dar jag tanker kopa https://www.mindfactory.de/product_info.php/32GB-G-Skill-RipJ...

https://komponentkoll.se/bild/Mwaqg.png

För några år sedan så funderade jag på att handla från Tyskland, blev aldrig av dock men en hemsida som ofta hade bra och låga priser var mindfactory.de och jag sneglar där lite då och då bara för att jag är något skadad när det gäller att jämföra priser

Men iaf så har doom 2920x för 330€ vilket kanske skulle vara ett alternativ, dock så blir moderkortet avsevärt dyrare men det kanske är intressant?, eller första generationens motsvarande för 100€ lägre ca

https://www.mindfactory.de/Hardware/Prozessoren+(CPU)/AMD+Des...

Annars så har dom förra generationens ryzen 7 2700 för 183€,
https://www.mindfactory.de/Hardware/Prozessoren+(CPU)/AMD+Des...

Med väldigt billiga b450-moderkort och RAM också, orkar inte länka allt då jag inte ens läser tyska, vilket jag antar att du gör i viss mån åtminstone.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Layon:

För några år sedan så funderade jag på att handla från Tyskland, blev aldrig av dock men en hemsida som ofta hade bra och låga priser var mindfactory.de och jag sneglar där lite då och då bara för att jag är något skadad när det gäller att jämföra priser

Men iaf så har doom 2920x för 330€ vilket kanske skulle vara ett alternativ, dock så blir moderkortet avsevärt dyrare men det kanske är intressant?, eller första generationens motsvarande för 100€ lägre ca

https://www.mindfactory.de/Hardware/Prozessoren+(CPU)/AMD+Des...

Annars så har dom förra generationens ryzen 7 2700 för 183€,
https://www.mindfactory.de/Hardware/Prozessoren+(CPU)/AMD+Des...

Med väldigt billiga b450-moderkort och RAM också, orkar inte länka allt då jag inte ens läser tyska, vilket jag antar att du gör i viss mån åtminstone.

Han borde verkligen inrikta sig på Ryzen 3000. Det är rätt stor prestandaskillnad mellan 2000 och 3000 serien.
Och ska man välja Threadripper så vet man inte överhuvudtaget vad de kommande cpuerna kommer kosta och vilka moderkort som kömmer stödja 3000 serien.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag hade definitivt inte valt en 660p. Den må vara billig, men den presterar ju som den kostar också. I övrigt tycker jag du lägger alldeles för mycket pengar på minne. 2k ger dig ju 2x16GB 3200 MHz CL16 och om du ska lägga mer är det bättre att gå för 3600 MHz. Lägg pengarna på SSD och kanske ett X570-moderkort med lite lustigare strömförsörjning istället.

Inget fel på 660P den funkar utmärkt för de allra flesta. Nackdelen med den vid skrivning av stora filer är nått som normalkonsumenten råkar ut för sällan. Mer om olika SSD'er och deras prestanda i denna video:

660P är den mest prisvärda SSD'n på marknaden just nu! Den kan jag rekommendera till över 90% av användare.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

ser bra ut, håller inte med om ssdn. Håller inte med om att 660p skulle vara ett dåligt val, okej det finns ju betydligt bättre diskar men att säga att det är ett dåligt val för strax över 1000kr med 1tb diskutrymme är ju bara konstigt

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk

660p är en mycket kapabel ssd, kör på den!

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk

Jag har en 660p och är väldigt nöjd med den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som om 660p kan vara ett vettigt val då.

Hur känner ni för moderkortet? Kör gärna ett b450 MAX för att lätt kunna använda 3700x men osäker på vilken modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda den till? Om det huvudsakligen är spel så är Ryzen 3600 riktigt prisvärd. Du vill antagligen också satsa på en eftermarknadskylare (trots att stockkylaren är helt okej, men du kan ju se vad du tycker efter köpet).

Gällande moderkortet så är både Gaming Plus och Tomahawk bra val. De är rätt liknande på många sätt (lite olika färger osv), och ligger i samma prisklass. Tomahawk har USB-C, vilket ju kan vara trevligt i framtiden (men en mindre vanlig USB).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av ZerveZ:

Känns som om 660p kan vara ett vettigt val då.

Hur känner ni för moderkortet? Kör gärna ett b450 MAX för att lätt kunna använda 3700x men osäker på vilken modell.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag planerar på att bygga ny burk med AMD innom kort och har samma fundering om vilket B450 MAX kort jag ska välja, behöver inte pci-e 4 mm så B450 duger fint, men bara vilken. Tomahawk eller Mortar, Mortar är ju micro-atx och en liten låda hade varit ett plus, men hört så mycket bra om Tomahawk'en. Eller finns det något bättre är den stora frågan?

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Jag planerar på att bygga ny burk med AMD innom kort och har samma fundering om vilket B450 MAX kort jag ska välja, behöver inte pci-e 4 mm så B450 duger fint, men bara vilken. Tomahawk eller Mortar, Mortar är ju micro-atx och en liten låda hade varit ett plus, men hört så mycket bra om Tomahawk'en. Eller finns det något bättre är den stora frågan?

Ett A-Pro fungerar också lika bra, samma VRM kylning i princip, billigare och saknar lite lull-lull men annars den mest prisvärda B450 moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vad ska du använda den till? Om det huvudsakligen är spel så är Ryzen 3600 riktigt prisvärd. Du vill antagligen också satsa på en eftermarknadskylare (trots att stockkylaren är helt okej, men du kan ju se vad du tycker efter köpet).

Gällande moderkortet så är både Gaming Plus och Tomahawk bra val. De är rätt liknande på många sätt (lite olika färger osv), och ligger i samma prisklass. Tomahawk har USB-C, vilket ju kan vara trevligt i framtiden (men en mindre vanlig USB).

Planerar att spel/cad/kod. Så lite blandat. 3700 e mer 8 kärnor och vara lite mer framtid säkrad om spel någon gång börjar använda det. Prisskillnaden e tillräckligt liten för att inte vara speciellt viktig för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZerveZ:

Planerar att spel/cad/kod. Så lite blandat. 3700 e mer 8 kärnor och vara lite mer framtid säkrad om spel någon gång börjar använda det. Prisskillnaden e tillräckligt liten för att inte vara speciellt viktig för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt logiskt tänkt. Om 8 kärnor är viktigt så kunde ju också 2700 för 182 euro eller 2700X för 214 euro vara goda alternativ.

https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-7-2700-...

https://www.mindfactory.de/product_info.php/AMD-Ryzen-7-2700X...

3700X är ju förstås bättre, men 2700 för 182 euro är grymt prisvärt.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum