Permalänk
Medlem

Budgetdator ämnad för spel

Jag har nyligen vunnit en Spahire nitro+ Radeon Rx 580 och ser detta som det perfekta tillfället att skaffa mig en stationär dator. Den ska klara spel på en hyffsad nivå men inget allt för fancy. Skulle gärna ta emot råd för delar till en rätt låg budget, får gärna vara smidigt att bygga ihop om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IWPD:

Jag har nyligen vunnit en Spahire nitro+ Radeon Rx 580 och ser detta som det perfekta tillfället att skaffa mig en stationär dator. Den ska klara spel på en hyffsad nivå men inget allt för fancy. Skulle gärna ta emot råd för delar till en rätt låg budget, får gärna vara smidigt att bygga ihop om möjligt.

Saknas mycket info här.

Vad är "rätt låg budget" enligt dig?
Låter som att du ska bygga själv?
Vad ska du spela och i vilken upplösning?
Har du tillbehör eller behöver du detta också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Saknas mycket info här.

Vad är "rätt låg budget" enligt dig?
Låter som att du ska bygga själv?
Vad ska du spela och i vilken upplösning?
Har du tillbehör eller behöver du detta också?

Ber om ursäkta, ny med detta.
Kan tänka mig att lägga upp till 8000, men lägger helst runt 6000.
Jag antog att det är att bygga själv som gäller då jag inte behöver ha ett grafikkort på datorn som jag köper och misstänker att detta kan driva ner priset.
Jag spelar mestadels LoL men även en del spel i stil med Witcher, upplösning behöver inte ligga över medelhög/hög.
Behöver verkligen allt utom tangentbord och mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12741832

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem
Skrivet av IWPD:

Ber om ursäkta, ny med detta.
Kan tänka mig att lägga upp till 8000, men lägger helst runt 6000.
Jag antog att det är att bygga själv som gäller då jag inte behöver ha ett grafikkort på datorn som jag köper och misstänker att detta kan driva ner priset.
Jag spelar mestadels LoL men även en del spel i stil med Witcher, upplösning behöver inte ligga över medelhög/hög.
Behöver verkligen allt utom tangentbord och mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt förslag:

Körde på låg mängd lagring för att få ned priset och lägga pengarna på prestanda istället, detta kan såklart ändras på om du känner att du behöver en del lagring.
Efter du köpt Windows på exempelvis eBay hamnar du på ganska precis 8k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IWPD:

Jag har nyligen vunnit en Spahire nitro+ Radeon Rx 580 och ser detta som det perfekta tillfället att skaffa mig en stationär dator. Den ska klara spel på en hyffsad nivå men inget allt för fancy. Skulle gärna ta emot råd för delar till en rätt låg budget, får gärna vara smidigt att bygga ihop om möjligt.

Slängde ihop denna:

https://komponentkoll.se/bygg/WAaFm/
Strax över 8000kr om du beställer allt från Webhallen.
Jag är inte säker på att Ryzen 2600X är värt pengarna över 2600. Man skulle kunna köra en 3600 istället men då krävs det lite uppoffringar på de andra komponenterna.
Det går att spara några hundralappar genom att välja en 240gb SSD istället men jag tycker det inte är värt besparingen.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Tack för alla förslag! Ska se över dom olika och se vad det blir

Skickades från m.sweclockers.com