Sharp PC-4500 på kontoret – het bärbar dator anno 1987

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Retro Puter:

Hej!
Jag har exakt en sån där. Disketterna är på 720 kB så man måste tejpa för ena hålet för att de ska fungera med de vanligare, nyare 1,4 MB-diskarna. Dessutom går det inte att skriva dem med en "modern" USB-floppyenhet utan en äkta retrodator behövs. Jag har den tillhörande systemdisketten med DOS 5 på i fall ni skulle vilja ha en sådan.

Kul, vore grymt! Jag och de flesta andra är mitt i semester, men skickar ett PM till sig när vi börjar komma tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Xerbee:

Oklar vad det är för källa men den här snubben (som verkar ha koll på läget när det gäller gamla burkar) påstår att den gick för $5899 år 1987. Vilket borde motsvara runt 38k med dåvarande kurs.

Det motsvarar över 100.000kr då vi har inflation. Dessutom 5899 USD är priset utan svensk moms vilket blir ytterligare 25% påslag. Troligen hade datorn kostat över 125.000kr utan att gå in på exakt inflationstakt. (Men uppskattar ca 2% i genomsnitt)

Ryzen 7 1700 - Radeon RX 480 4gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vem vet?
Registrerad
Jul 2001

@mats42: Bra fråga, kommer faktiskt inte ihåg. Kan kolla i veckan

[CPU] Intel i7 8700K [Mobo] ASUS ROG Strix Z370-I
[Ram] 2x8GB G.Skill Trident Z RGB [GPU] ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti OC
[Kamera] Nikon D7100 [Objektiv] Tokina 11-16/2.8, Tamron 17-50/2.8, Tamron 90/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hjärup
Registrerad
Apr 2008

Nej, någon sådan dator har jag inte haft. Jag började använda datorn 1993 (regelbundet på högskolan) och då var det 486 och DOS/Windows 3.11, diskett som var hett. Jag kommer ihåg att min första egna dator var en Cyrix på 66Mhz och med Windows 95.

En dator ifrån 1987 är inte helt bortkastad. Den är en "skatt" för alla som vill börja lära sig programmera Assembler och kanske även C. En rejäl utmaning för dagens ungdomar som är vana att skriva "enkla" appar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Retro Puter:

Hej!
Jag har exakt en sån där. Disketterna är på 720 kB så man måste tejpa för ena hålet för att de ska fungera med de vanligare, nyare 1,4 MB-diskarna. Dessutom går det inte att skriva dem med en "modern" USB-floppyenhet utan en äkta retrodator behövs. Jag har den tillhörande systemdisketten med DOS 5 på i fall ni skulle vilja ha en sådan.

Det borde ju funka utmärkt att köra med en Gotek (sök på Ebay) och Flashfloppy om man vill slippa äckliga gamla floppies. Jag hade definitivt investerat i det om jag tänkt leka mer än någon gång med en såndär dator. En Gotek kostar 150-200:- att beställa hem

Flashfloppy har till och med stöd för att driva en liten piezoskrika, perfekt för den som tycker det känns konstigt utan någorlunda autentiskt floppyoväsen

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013

Jag har PC DOS 7 (IBMs version av DOS) om ni vill låna

Skrivet av kaput:

Det borde ju funka utmärkt att köra med en Gotek (sök på Ebay) och Flashfloppy om man vill slippa äckliga gamla floppies. Jag hade definitivt investerat i det om jag tänkt leka mer än någon gång med en såndär dator. En Gotek kostar 150-200:- att beställa hem

Flashfloppy har till och med stöd för att driva en liten piezoskrika, perfekt för den som tycker det känns konstigt utan någorlunda autentiskt floppyoväsen

Fanns det USB på den tiden? annars vet jag inte vad du menar

Edit:
Ok, fattar lite bättre nu när jag kollade youtube

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Har inga disketter? Dagens ungdom alltså...

Var och hämtade ett gäng för någon vecka sedan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av kaput:

Äcklig och floppy i samma mening? Om man nu vill hålla på med sånt här, varför då ens använda retrodatorer? Då kanske DOS box är tillräckligt.

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 1 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012
Skrivet av Retro Puter:

Äcklig och floppy i samma mening? Om man nu vill hålla på med sånt här, varför då ens använda retrodatorer? Då kanske DOS box är tillräckligt.

Jag är inte sådär jätteortodox med retroburkarna. Funktion före fanatism. Kan man byta ut opålitliga och dåliga grejer mot bättre dito, utan några egentliga förluster annat än att det inte är originalgrejor, så gör jag det gladeligen. Man behåller ju om inte annat originaldriven, känner man sig nångång lite masochistisk och vill sitta och svära över korrupta filer och trasiga floppies, är det ju bara att stoppa tillbaka eländet

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014

Skulle gissa att de är ett gammal bly-syra batteri som sitter i den där?

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Vive la liberté!
Plats
Där jag arbetar
Registrerad
Dec 2004

@jeffan97: Oftast inget batteri alls i äldre laptops, utan hela grejen var att man kunde flytta datorn från ett eluttag till ett annat.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Tannhäuser Gate
Registrerad
Sep 2003

Nostalgiska minnen!

Fick plötsligt ett kraftigt sug att se om säsong 1 och 2 av den eminenta serien Halt and Catch Fire. Har ni inte sett den så har ni missat något!

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005

den har jag en gammal toshiba t1200 från 1987, kanske en utmanare. det snackades om batteri och den här har det. toppmatat 7.2 volt 2200mah.

Ryzen 3700x @ auto, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Retro hur?

• Retrogaming? Nä.

• Trevlig skärm utan slöjor och sudd? Nej.

• Ikoniskt/camp utseende eller trevlig att använda? Nope.

Summa: 0/3

Det där är en av ett oändligt antal datormodeller som man inte ens får frakten för och därför slänger. Enligt de allra flesta som haft en.

Antar att detta bryter mot trivselreglerna (eller lite. kanske.) Men det är ju liksom ert fel. Har ni ingen med koll på retroscenen på Swec? Hela artikeln är verkligen bara konstig.

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Apanx:

@jeffan97: Oftast inget batteri alls i äldre laptops, utan hela grejen var att man kunde flytta datorn från ett eluttag till ett annat.

Fast i detta fallet måste de ha vart ett batteri i den då den sa att batteriet va slut. Iofs så kan de va nåmn grej som följer med då vissa modeller kanske kom med ett batteri.

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / CPU: i3 6100 @ 3,7 Ghz / GPU: Sapphire Radeon RX 560 Pulse 2 GB / Kylning: Intel stock och 3st i chassit 1xpush 2xpull / PSU: Fractal Fesign Integra M 450 / MB: MSI h110 PC MATE / RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB 2400 Mhz / OS: Win10 Pro / Mus: Trust GXT 32 / TB: Logitech G110 / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av HolyFather:

Retro hur?

• Retrogaming? Nä.

Det där är en av ett oändligt antal datormodeller som man inte ens får frakten för och därför slänger. Enligt de allra flesta som haft en.

Antar att detta bryter mot trivselreglerna (eller lite. kanske.) Men det är ju liksom ert fel. Har ni ingen med koll på retroscenen på Swec? Hela artikeln är verkligen bara konstig.

Retro är den nog inte men vintage öär den i allra högsta grad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2012

Har själv en bärbar compaq 286 samt en Toshiba 486. Funktionen tvivlar jag på. Har bara stått på vinden och mögat. Lite synd menmen. Va inte samma sug efter retro förr i tiden. Personligen tycker jag inte gamla pc datorer är så spännande. Fanns så många och de va inte så speciella. Gillar mer Amiga, Atari, Acorn och sånt. Lite mer känsla kanske, eller så är det för att de ej finns mer.

Fin laptop annars. Inte ens 512kb ram. Grejjer det.

"Whether you think you can or you can't, you're right!"

I7 4790K @ 4,8ghz, Corsair 110i GT, Titan Xp, 32 Gb 1600 Mhz RAM, 2 st 256 SSD i RAID0 för spel, 512 gb SSD systemdisk., Tascam US-2000 ljudkort. Skärm: Philips BDM4065UC 40" 4k.

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2019
Skrivet av jeffan97:

Fast i detta fallet måste de ha vart ett batteri i den då den sa att batteriet va slut. Iofs så kan de va nåmn grej som följer med då vissa modeller kanske kom med ett batteri.

Kollar man den här youtube videon så verkar dom ha ett blybatteri

Intel Core i5-4590 | Palit GTX 1660 StormX 6GB | 16GB G.SKILL RipjawsX | Samsung SSD 860 EVO 250GB | Phanteks TC12LS | Fractal Design Core 1100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av jeffan97:

Var det inte batteriet till BIOS som var slut?
Men det verkar ju ha nåt batteri också.

Keep on boppin´

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Bopper:

Var det inte batteriet till BIOS som var slut?
Men det verkar ju ha nåt batteri också.

Fast då funkar väl inte datorn alls iaf knapert isf?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av jeffan97:

Fast då funkar väl inte datorn alls iaf knapert isf?

BIOS-batteriet används bara när datorn är avstängd för att "minnas" vissa inställningar. T.ex. datum och tid.

Keep on boppin´

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mariehamn
Registrerad
Apr 2011

Denna ligger i skåpet...

...o en hel del andra "udda" finns i lillstugan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Acs:

Denna ligger i skåpet...

Jag ser ytterligare ett användningsområden för den klassiska Sweclockers-utmärkelsen "Finsk Produkt" här!

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av HolyFather:

Retro hur?

• Retrogaming? Nä.

Nu är jag inte alls säker, men är det ett mekaniskt tangentbord med några äldre, eftertraktade brytare kan den vara värd mycket bara pga det. På tal om det, kan ni lyfta på en keycap så man får se vad för slags brytare det är? @emilakered @JonasT

Trädvy Permalänk
Bosmang kapawu 👔
Emil Åkered
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av jH0Ni:

Nu är jag inte alls säker, men är det ett mekaniskt tangentbord med några äldre, eftertraktade brytare kan den vara värd mycket bara pga det. På tal om det, kan ni lyfta på en keycap så man får se vad för slags brytare det är? @emilakered @JonasT

Har semester några veckor till, men kan försöka spana när jag är tillbaka!

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-8400 - Z370M-ITX/ac - GTX 1070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 3600 - Prime B450-Plus - GTX 1080 Ti - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> Surface Pro 4 - m3-6Y30 - 4 GB DDR3
▪ Konsol -> Playstation 4 Pro - Playstation Vita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Xerbee:

Oklar vad det är för källa men den här snubben (som verkar ha koll på läget när det gäller gamla burkar) påstår att den gick för $5899 år 1987. Vilket borde motsvara runt 38k med dåvarande kurs.

Skrivet av CaelumMan:

Det motsvarar över 100.000kr då vi har inflation. Dessutom 5899 USD är priset utan svensk moms vilket blir ytterligare 25% påslag. Troligen hade datorn kostat över 125.000kr utan att gå in på exakt inflationstakt. (Men uppskattar ca 2% i genomsnitt)

Den kan säkert ha kostat motsvarande det priset i det kommunistiska Rumänien år 1987, men...

Bilden är plockad ur datortidningen InfoWorld, 7:e september 1987.

Snittkursen var 6,35 SEK/USD under 1987, så det amerikanska priset $1695 (för modellen som SweClockers har) blev då omräknat till SEK ca 13455 kr inklusive moms. Idag motsvarar det (enligt Prisomräknaren hos SCB) ca 26950 kr, så den kostade säkerligen närmare 30k i dagens penningvärde.

År 1989 låg prislappen för min farsas nya fräcka Toshiba T1600 på ca 42000 SEK, då med amerikansk MSRP $5000 som med dollarkursen motsvarade ungefär 32500 SEK. Om vi slår på momsen så hamnar vi på 40625 SEK (nästan 72250 SEK idag!), så det ger en fingervisning om att priserna i Sverige antagligen inte var speciellt upptrissade i förhållande till det amerikanska priset.

http://xkcd.com/386/
http://readthefuckingmanual.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Megahertz_myth

”Alltså vad är det med grafikkortsmakare och bokstaven X? Det är precis som med dansbandsmusiker och bokstaven Z.”

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2019
Skrivet av jH0Ni:

Den här datorn har inga mekaniska brytare utan det är ett vanligt tråk-bräde. Sällsynt dålig känsla på det, faktiskt. Ett vanligt no-name rubber dome känns bättre alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 1 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Kan vara så att ni måste i bios ställa in de två diskarna manuelt. Samt att behandla datorn som en 286. Kolla om ni kan ställa in manuelt floppy singel eller dual sided floppy samt. DOS 5. En annan ide. Om någon har en amiga och en sindgle side disk att avvara så kanske. Men ja.. ideer.

Edit:
Ide
Många av de gamla har en massa varianter av Tetris.
Och brukar finnas en massa abandonware.

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
vem vet?
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av mats42:

P70 eller P75?

Just det, glömde ju bort att svara
En IBM P70 8573-031 är det.

[CPU] Intel i7 8700K [Mobo] ASUS ROG Strix Z370-I
[Ram] 2x8GB G.Skill Trident Z RGB [GPU] ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti OC
[Kamera] Nikon D7100 [Objektiv] Tokina 11-16/2.8, Tamron 17-50/2.8, Tamron 90/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2004
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Just det, glömde ju bort att svara
En IBM P70 8573-031 är det.

Skruvade en hel del med sådana på 90 talet. Var jättepopulära som mätdatorer ute i industrimiljö

Arbetsdator: HFX Mini. Core-i5 2405S, Radeon 6570, Asus P8P67-M . Skärm: Dell 2407
HTPC: HFX Classic, E8500, Radeon 3450, P5K/EPU, Floppydtv-s2
Hyper-V Server: E6750 8GB minne 2X3TB Raid1 samt 2X1TB raid 1